Miten te muut laihduttajat kieltäydytte tarjoiluista/tuputtamisesta ?
Esimerkiksi jos joku, joka tietää teidän laihduttavan tietyllä ruokavaliolla, sanoo (taas kerran), että "jos mietit sitä ruokavaliota niin voithan ottaa pienemmän annoksen sitä makaronilaatikkoa ja enemmän salaattia". Ja kun kieltäydyt vedoten dieettiisi niin sama jatkuu seuraavan kerran erään tilaisuuden jälkeen, hän sanoo painostavasti "meillä on lounas". Ja taas joudut sanomaan saman koskien ruokavaliotasi. Hän ei lainkaan kannusta kuten pitäisi eli sanoa että onpa hyvä kun sinulla on itsekuria, tsemppiä laihdutukseen, anteeksi kun tuputin, en tee enää toisten.
Millaisia tilanteita olet laihdutuksen aikana kohdannut tarjoamiseen tai jopa tuputtamiseen liittyen, ja mitä sanoit? Oletko alkanut vältellä kokonaan tilanteita joissa tarjoillaan jotain?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Pysy kotona omien soppiesi kanssa niin kukaan ei tuputa mitään.
Näin kai se on tehtävä kohta :D Tosin olen tällä hetkellä (valitettavasti) työtön, joten työpaikalla ei ainakaan kukaan voi tuputtaa. Otan tämän ajan itseni hyvinvoinnin parantamiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi sanaa: "Ei kiitos"
Mitään muita temppuja ei tarvii.
TARVITSEE, EI TARVITSE
Pikkasen vetää laihis pinnan kireälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee asiasta numeroa ja otan pienet annokset, makealle on toiminut " ei kiitos"
Okei, no siinä tapauksessa et ilmeisesti laihduta minkään tietyn, etukäteen suunnitellun ruokavalion mukaan.
Ap
Ei mikään ruokavalio mene pilalle parin suupalan takia. Jos olet noin nihilisti niin jätät vain ottamatta.
Annos lasagnea ei ole mikään pieni suupala vaan ateria. Ja minulla on oma ruokavaliosuunnitelma jonka mukaan syön.
Ap
Jos on noin vaikeeta iin pysy kotonasi.
Ei, vaan ihmisten kuuluu ymmärtää olla puuttumatta toisten syömisiin tai syömättä jättämisiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vältän ruokaa tuputtavia henkilöitä. Tuputtaminen on moukkamaista toimintaa.
Kyllä. Onko vinkkejä työpaikalle? Jos joutuu olemaan samassa taukotilassa tuputtajan kanssa?
Ap
Kuka työpaikalla tuputtaa toiselle ruokaa? Omissa eväissähän siellä ollaan tai sitten käydään porukalla lounasravintolassa ja jokainen valitsee ja maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:n ongelman. Mulla on paljon lähipiirissä laihdutuskuurilaista kampittavia tuputtajia. Ongelmaa tietysti pahentaa se, että on jo valmiiksi vaikea kieltäytyä ja olla ottamatta. Osa ihmisistä uskoo kertakieltäytymisen, osalle on sanottava uudestaan ja uudestaan ei. Kyllä tämä on ihan oikea ja todellinen ongelma vaikkei kaikki olisi siihen törmänneetään.
Itselläni ei ole alkoholiongelmaa mutta olen huomannut että juomista vähentämään pyrkivätkin usein yritetään seurassa saada lankeamaan. Kai se harmittaa joitain ihmisiä jos kaikki eivät samalla kertaa kuin he herkuttele tai juopottele.
Muistan vieläkin kun lukion jälkeen välivuotena olin päiväkodissa avustajana ja leivottiin pullaa lasten kanssa. Ruokailun yhteydessä pulla syötiin sitten jälkiruoaksi. En ottanut pullaa koska en halunnut (olin silloin hoikempi enkä laihduttanut). Eikö vaan yksi tarhatäti älynnyt, että jätin pullan ottamatta ja hän kiekaisi ovelta koko huoneen kuullen minulle: "Onko 'Maija' dieetillä?"
Että kyllä tuollaista oikeasti tapahtuu, joku tosiaan kiinnittää huomiota jonkun pullan väliin jättämiseen. Jos nykypäivänä tuollaista tapahtuisi niin tulisi varmaan huomautus, on tuo kehorauha sen verran korostunut aihe.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi sanaa: "Ei kiitos"
Mitään muita temppuja ei tarvii.
TARVITSEE, EI TARVITSE
Pikkasen vetää laihis pinnan kireälle?
Ei kyllä ollut minun kirjoittama viesti. Taitaa itselläsi olla pinna kireällä :D
Ap
Ymmärrän ap:ta ja itse olen kohdannut valitettavasti vastaavaa. Eräs ystävä pitää itse kaikenlaisia detox-kuureja ja muita ääripäästä toiseen -kausia pari kertaa vuodessa, mutta yrittää väkisin kontrolloida miten muutkin juovat ja syövät seurassaan saman verran silloin, kun hän ottaa rennommin. Ei siis riitä että kieltäytyy kauniisti, vaan juomaa ja herkkuja kannetaan eteen sen 'ei kiitos tällä kertaa'-kortin jälkeenkin ja tämän jälkeen alkaa hirveä väittely siitä, miksi en voi ottaa. Tuo piirre kiristää niin pahasti hermoja, että olen alkanut ottaa etäisyyttä koko ihmiseen tai muuten varmaan räjähdän hänelle ennen pitkääa asiasta. Ehkä menee perille, jos ensi kerralla vain kaadan juoman nenänsä edessä viemäriin ja sanon että mähän kieltäydyin jo tms. Eikä mielestäni kuulu kenenkään velvollisuudeksi selitellä valintojaan edes läheisille, koska sen pitäisi riittää ettei tee mieli. Työssä olen myös kohdannut asiakkaan, jolle oli hirveän tärkeää että hänen pullakesteilleen osallistuttiin lähes joka viikko ja aina oli montaa sorttia pöydässä samaan aikaan. Suuttui, jos ei maistanut kaikkea, mutta itse ei välttämättä syönyt ollenkaan. Itseäni ahdistaa järkyttävästi kaikki pakottaminen ja löytyy sh-taustaa, mutta en ala siitä koskaan tällaisille avautumaan. Ennemmin vain leikkaan heidät elämästäni ja keskityn tavallisiin ihmisiin, joilla on käytöstavat. Olen analysoinut että näille tuputtajille yhteistä on ollut tietynlainen kontrollifriikkeys ja se että he itse kokevat osoittavansa välittämistä tarjoamalla ruokaa. Kokevat siis joko niin, etteivät saa tilaisuutta näyttää kiitollisuutta tai läheisyyttä muuta kuin kahvipöydän antimilla, tai sitten hakevat sillä valtaa alitajuisesti. Eivät kestä sitä, jos eivät saa päättää myös muiden tekemisistä vaan kokevat että heillä on oikeus valita milloin syödään ja mitä. Suuttuminen ja utelu varsinkin on manipuloivaa, ja sitä esiintyy ihan kaiken ikäisillä ihmisillä valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea se on vauvapalstalla alkaa kenellekään opettaa sosiaalisia taitoja kuten rajojen vetämistä hankalille ihmisille. Tsempit
Kirjakaupassa näin kirjan "Vedä rajat ja ota oma elämä haltuusi". Jotenkin se rajojen vetäminen olisi opittava. Töykeäkään en haluaisi olla.
Ap
Tuli myös sellainen mieleen, että ihmisten miellyttämisellä ja tuputtajien sietämisellä on varmasti jonkinlainen yhteys. Joillekin kehdataan tuputtaa ja pakottaa enemmän, kuin toisille, koska edes nämä tuputtajat eivät ehkä uskalla hyppiä samalla tapaa kaikkien silmille. Siinä myös näkyy ikään kuin kunnioittamisen taso, uskotaanko sinua kerrasta vai laitetaanko henkilö selittelemään itseään ja valintojaan koska he ovat kenties miellyttämisellä ja sopeutumisella sietäneet sellaista ennenkin.
Miksi AP:n pitää toitottaa jotain ruokavaliotaan kenellekään? MIksi se sun laihis tai dieetti kenellekään kuuluu. Pidä pää kiinni ja syö sen verran kun haluat ja mitä haluat tai ole syömättä ollenkaan. Et kai vaan laittanut tärkeänä juhlien järjestäjälle jotain listaa oman ruokavaliosi mukaan, että syön nyt lakto-ovo-pesco-vegaani-fenno-luolamies-dieetillä? Ei ihme, että tulee tuputusta, koska ketään ei kiinnosta sun ruokatoiveiden tuputus.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihmisten kuuluu ymmärtää olla puuttumatta toisten syömisiin tai syömättä jättämisiin
Ei, vaan ihmisten kuuluisi ymmärtää olla toitottamatta omia syömisiään tai syömättä jättämisiään, niin kuin se olisi joku universumin tärkein asia. Syö tai ole syömättä. Se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea se on vauvapalstalla alkaa kenellekään opettaa sosiaalisia taitoja kuten rajojen vetämistä hankalille ihmisille. Tsempit
Kirjakaupassa näin kirjan "Vedä rajat ja ota oma elämä haltuusi". Jotenkin se rajojen vetäminen olisi opittava. Töykeäkään en haluaisi olla.
Ap
Tuosta töykeyden pelosta siinä varmaan onkin juuri kysymys. Pelätään niin paljon toisten mielten pahoittamista, että mielummin otetaan ruokaa silloinkin kun ei haluta. Tehdään asioita toisten mieliksi, oman mielenrauhan kustannuksella. Oikeasti ainut töykeä henkilö näissä tilanteissa on se, joka ei kunnioita toisen sanaa vaan jatkaa pakottamista kohteliaan kieltäytymisen jälkeenkin. Sinulla on myös mielestäni lupa olla töykeä takaisin, jos sinua ei kunnioiteta tuon vertaa. Et ole vastuussa muiden tunteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Onko vinkkejä työpaikalle? Jos joutuu olemaan samassa taukotilassa tuputtajan kanssa?
Ap
Mitä taukotilassa tuputetaan? Eikö siellä syödä ihan omia? Itse sanoisin, että sanoin jo ei kiitos, etkö kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Otan omat eväät, välipalaa varten minulla on porkkanoita ja omenoita paloiteltuna eväsrasiassa. Tauolla, jos on esim pullaa pöydässä kaivan sen rasiani tai hedelmän ja syön sen seurana. Joskus tuon töihin kaikille hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihmisten kuuluu ymmärtää olla puuttumatta toisten syömisiin tai syömättä jättämisiin
Ei, vaan ihmisten kuuluisi ymmärtää olla toitottamatta omia syömisiään tai syömättä jättämisiään, niin kuin se olisi joku universumin tärkein asia. Syö tai ole syömättä. Se siitä.
Sulta taisi nyt mennä aloituksen pointti ohi. Itse ainakin ymmärsin sen niin, että AP ei ole toitottanut mitään laihiksiaan. Vaan joku on huomannut sen, että yksi henkilö ei otakaan esim. herkkuja ja sitten nostanut hirveän haloon siitä. Se on muiden syömisiin puuttumista, ihan niinkuin syyllistäminen esim. siitä jos joku vaikka ottaa nipottajan mielestä liian ison kakkupalan tms. Oli siis kyse sellaisesta tilanteesta, jossa muille ei riitä se että yksi syö tai on syömättä. Ei anneta kaikille rauhaa tehdä omia päätöksiä. Olet onnekas, jos et ole tällaista koskaan kokenut tai todistanut, mutta kyllä tuota tapahtuu. Eikä kaikki laihduttajat todellakaan mainosta laihduttamistaan edes kysyttäessä. Se on päinvastoin ainakin itsestäni noloa, jos laihtuminen on vasta alussa eikä vielä ole mitään muutosta näkyvissä mistä puhua...
Mikä ihmisiä riivaa edelleenkin nykyaikana, että pitää tuputtaa? Se oli ennen niin, kun kursailtiin kaikin tavoin ja sitä pidettiin hyvänä tapana. Nykyään jokainen tietää mitä haluaa ottaa tai jättää ottamatta. Minuakin ärsytti toden teolla kun äidin hautajaisissa tuli pitoemäntä tuputtamaan, hillitsin sentään itseni vaikka olisi tehnyt mieli ajaa ihminen samantien ovesta ulos. Ettei hautajaisissakaan saanut olla tuputukselta rauhassa.
Sulta taisi nyt mennä aloituksen pointti ohi. Itse ainakin ymmärsin sen niin, että AP ei ole toitottanut mitään laihiksiaan. Vaan joku on huomannut sen, että yksi henkilö ei otakaan esim. herkkuja ja sitten nostanut hirveän haloon siitä. Se on muiden syömisiin puuttumista, ihan niinkuin syyllistäminen esim. siitä jos joku vaikka ottaa nipottajan mielestä liian ison kakkupalan tms. Oli siis kyse sellaisesta tilanteesta, jossa muille ei riitä se että yksi syö tai on syö
Taisi sulta mennä pointti ohi. Jos AP kirjoittaa, että "Esimerkiksi jos joku, joka tietää teidän laihduttavan tietyllä ruokavaliolla, sanoo (taas kerran), että "jos mietit sitä ruokavaliota niin voithan ottaa pienemmän annoksen sitä makaronilaatikkoa ja enemmän salaattia"."
Mistä kukaan tietää kenenkään laihiksista ja vielä ruokavaliosta, ellet itse ole kertonut? Jos menet vaikka työpaikan taukotilaan, niin sulla on mitä on siinä kupissas ja ei sitä tarvitse kelleen selitellä mitä ja miksi syöt vaikka kuivia kaurahiutaleita.
Ymmärrän aloittajaa. Jotkut ihmiset haluavat kontrolloida muiden syömisiä. Yksi sukulainen oli taitava kokki ja tuputti aina ruokaa ja leipomuksia ja lisäksi vielä suuttui jos ei halunnut maistaa.
En kieltäydy tarjottavista, vaan syön hyvällä ruokahalulla. Arkena sitten tiukempi linja. Laihdutan ja laihdun.
Tarkoitin aloituksessa tilanteita, mihin ei siis ole kutsuttu. En juhliin menisikään, jos laihdutan. Jos on jotkut erityiset juhlat kuten häät, niin pitäisin sen verran taukoa laihiksesta. Pidän toki noin kuukauden välein vapaasyöntipäivän.
Ap