Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmien värin periytyminen ei menekään kuten koulussa opetettiin

Vierailija
22.11.2024 |

Tiesittekö? Silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, eikä ne perinteiset kaavat mitä koulussa käytiin läpi pidäkään paikkansa, siis että esimerkiksi kaksi sinisilmäistä ei voisi saada vihreä- tai ruskeasilmäistä lasta. Totuus on kuitenkin se ettei silmienväri periydykään näin yksinkertaisesti.

Kommentit (254)

Vierailija
121/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmien värin voi periä jopa isoilta..joltain.On sanott

////

Ulkonäön voi periä näin:

Jollekin voi periytyä isoisovanhemman ulkonäkö.

Näin vanhan valokuvan 1800 - luvulla syntyneestä ihmisestä. Se kuva todisti, että hänen isänsä ei ollut pettänyt vaim

////

Tarkoitan, että henkilö elää vielä eikä ole ikäloppu. Mutta kyseinen kuva todisti, että geenit olivat peräisin hänen isänsä isoisältä.

Se oli ällistyttävä havainto. Tosi harmi kun valokuvausta ei keksitty jo satoja vuosia sitten.

Vierailija
122/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

121/122

Suomalaisilla on oma geeniperimä. Suomalaisten DNA on tutkittu muinaisuuteen saakka.

Tämä kannattaa opetella ulkoa:

Suomalaisten geneettiset veljeskansat ovat järjestyksessä nämä:

1. Ruotsalaiset

2. Virolaiset

3. Mordvalaiset

4. Venäläiset

5. Ukrainalaiset 

6. Puolalaiset

7. Latvialaiset

8. Liettualaiset

Suomalaisilla on nuo geenit joten erikoinen on kyllä perimä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasialainen geeni on mitä luultavimmin peräisin luovutetun Karjalan alueelta.

Itselleni on päivänselvää, että karjalaisten juuret ovat Venäjällä 

Venäläiset itse muistuttavat, että he ovat puoleksi aasialaisia.

Vierailija
124/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvasta vanhemmuuden päättely on kyllä aika sattumanvaraista. Joskus voi olla ihmisiä, jotka ei ole toisilleen mitään biologista sukua, mutta voivat silti muistuttaa ulkonäöllisesti toisiaan hyvin paljon. Esimerkiksi lapsuudenperheessäni pikkusiskoni joka on adoptoitu, on hyvin paljon isämme näköinen, yhtä ruskeat silmät, yhtä ruskeat ja vähän kiharat hiukset, kuten isällä. Kasvonpiirteiltään sisko taas muistuttaa hyvin paljon äitiä, esimerkiksi kasvojen, silmien ja nenän ja suun muoto, sekä ilmeet on heillä hyvin samanlaisia. Ihmiset on usein olleet aika hämmentyneitä kun ovat saaneet tietää että sisko ei ole syntynyt kummankaan vanhemman sukusoluista.

Vierailija
125/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle tämä tuli yllätyksenä? Oppikirjaesimerkit ovat aina yksinkertaistettuja malleja, jotta periaatteen ymmärtää paremmin. Oikeasti asiat ovat monimutkaisempia.

Tämä opetettiin täsmällisenä totuutena. Kuten kaksi kertaa nolla on nolla.

Jos opettaja on ollut noin typerä niin voi voi. Tuolla logiikalla ihmiskunnassa pitäisi olla vain yhdenvärisiä silmiä, kun lisääntymistä on harjoitettu 200.000 vuotta.

Vierailija
126/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on siniharmaatvihreät silmät, tummahko tukka ja keskivaalea iho. Miehellä on kellertävänvihreänruskeat silmät ja hiekanvärinen tukka sekä vaaleahko iho. Meidän pojan tukka on tummanruskea ja vähän punertava, silmät syvän tumman harmaat ja iho lumikkimaisen vaalea...?

Vierailija
127/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valokuvasta vanhemmuuden päättely on kyllä aika sattumanvaraista. Joskus voi olla ihmisiä, jotka ei ole toisilleen mitään biologista sukua, mutta voivat silti muistuttaa ulkonäöllisesti toisiaan hyvin paljon. Esimerkiksi lapsuudenperheessäni pikkusiskoni joka on adoptoitu, on hyvin paljon isämme näköinen, yhtä ruskeat silmät, yhtä ruskeat ja vähän kiharat hiukset, kuten isällä. Kasvonpiirteiltään sisko taas muistuttaa hyvin paljon äitiä, esimerkiksi kasvojen, silmien ja nenän ja suun muoto, sekä ilmeet on heillä hyvin samanlaisia. Ihmiset on usein olleet aika hämmentyneitä kun ovat saaneet tietää että sisko ei ole syntynyt kummankaan vanhemman sukusolu

////

Teille on luultavasti valehdeltu joten kannattaa etsiä totuutta eri laidasta. Luultavasti hän on ihan oikea siskosi.

Vierailija
128/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sen tajuaa ihan ympärilleen katsomallakin, että geeneistä ei koskaan tiedä. Lapsi voi näyttää vaikka täysin mummoltaan tai isomummoltaan, eikä muistuta kumpaakaan vanhempaansa. Ja sekin on mahdollist että ensin on isän näköinen, mutta vanhemmiten äitin näköinen, itselleni on käynyt näin. 

Vierailija
129/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muita jolla muuttunut aikuisiällä silmien väri? Mulla ruskeasta vihreäks

////

Sininen muuttui tylsän  harmaaksi itselläni. Tämä on katkeraa.

Minulla oli kuulemma saman väriset silmät kuin isälläni tyyliin Elizabeth Taylorin uskomaton sininen väri.

Minusta tuli harmaasilmäinen.

Tämä on rangaistus jostakin.

En tiedä muuta joilla silmien väri olisi muuttunut.

Esimerkiksi minulla on. Sitten äidilläni, isoäidilläni, isoisoäidillä, ja jatkosta ei ole omakohtaisia havaintoja täysi-ikäisyyteni aikana. Olen nyt 50+, ja silmät on vaaleammat siniharmaat. Ne oli ihan siniset lapsena ja vielä  nuorena aikuisena. Sama ylenevällä äitipolvella. Iän myötä silmät muuttuivat harmaiksi. Isoäiti kuoli taannoin, ja hänen silmänsä oli ihan vaalean harmaat. Ilman edes sinisen häivähdystäkään.

Vierailija
130/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin se todennäköisyys, millä kahden sinisilmäisen vanhemman lapsi on myös sinisilmäinen, on varmasti edelleen yli 90%. Ja homotsygoottisen ruskeasilmäisen lapset yli 90% todennäköisyydellä ruskeasilmäisiä. 

Jos hiuksia halotaan, niin silmissä on usein vielä eri sävyjä. Itselläni on eniten harmaansinistä, seassa hieman vihreitä osioita. 

Vierailija
131/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea geeni on vallitseva. Vaikka kummallakin vanhemmalla olisi siniset silmät niin lapsella voi olla ruskeat silmät 

Vierailija
132/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on siniharmaatvihreät silmät, tummahko tukka ja keskivaalea iho. Miehellä on kellertävänvihreänruskeat silmät ja hiekanvärinen tukka sekä vaaleahko iho. Meidän pojan tukka on tummanruskea ja vähän punertava, silmät syvän tumman harmaat ja iho lumikkimaisen vaalea..

///

Kaikki on mahdollista, myös aviorikokset ja ihmiset voivat suhmuroida taustalla, valehdella ja keksiä ties mitä tarinoita kun on kyse aviorikoksista.

Lopulta kuitenkin kaikki paljastuu 

Omassa suvussani on niin paljon avionrikkojia jo menneisyydessä, että tiedän.

Te olette ilmeisesti sataprossaa uskollisia ja teidän vanhemanne, esivanhempaani ja edelleen heistä menneisyyteen saakka?

Minun suvussani asiat eivät ole menneet niin yksinkertaisesti.

Vierailija
133/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aasialainen geeni on mitä luultavimmin peräisin luovutetun Karjalan alueelta.

Itselleni on päivänselvää, että karjalaisten juuret ovat Venäjällä 

Venäläiset itse muistuttavat, että he ovat puoleksi aasialaisia.

Venäjällä on aika monia kansoja. Eurooppalaisia sekä aasialaisia ja siktä väliltä. 

Suomalaiset ovat tieteessä luokiteltu töysin omaksi ryhmäksi, emme ole eurooppalaisia, afrikkalaisia, aasialaisia, latinoja, vaan suomalaisia. Se johtuu siitä että olemme olleet jääkauden jälkeen kuin saari, hyvin pieni joukko ihmisiä asutti maata ja lisääntyi keskenään. Ja meissä tosiaan on myös siperilaista perimää. 

Vierailija
134/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on täyseurooppalainen perimä, voi tulla ihan mitä vaan kombinaatioita ihan minkälaisilla vanhemmilla tahansa. Minä ja mieheni ollaan harmaa/sinisilmäisiä mutta neljän lapsen joukossa on silti yksi vihreäsilmäinen ja yksi ruskeasilmäinen.

Kasvonpiirteiltään kaikki kyllä hyvin samannäköisiä. Hiusten väreissä on toki eroa, ja kasvoissa on pieniä eroavaisuuksia joista erottaa yhden toisestaan, identtisiä kun eivät ole.

Suomessa tuskin monellakaan on "täyseurooppalaista" perimää. Useimmissa meissä virtaa myös siperilaista perimää.

Itse näytän kalpealta kolmasosa-eskimolta. En nyt muista siperialaisten rotujen nimiä, mutta ovat eskimoille sukua. 

Sama täällä. Minulla on vinot silmät, vaikka ovatkin sinivihreät. Lapsena kiusattiin eskimoksi.

Vierailija
135/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni uskoo tieteellisen väitteen, että vain lähinnä islantilaisilla on vihreät silmät?

Eikös kelteillä pitänyt olla punaiset hiukset ja vihreät silmät? Joidenkin tarujen mukaan ainakin. Tai irlantilaisi

////

Olen kyllä tietoinen, että Irlannissa on punatukkaisia ihmisiä. Onko enemmän kuin Suomessa? En tiedä.

Yllättävää kyllä, eniten punatukkaisia on Venäjällä. 

Vierailija
136/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on siniharmaatvihreät silmät, tummahko tukka ja keskivaalea iho. Miehellä on kellertävänvihreänruskeat silmät ja hiekanvärinen tukka sekä vaaleahko iho. Meidän pojan tukka on tummanruskea ja vähän punertava, silmät syvän tumman harmaat ja iho lumikkimaisen vaalea...?

Mulla on siis vielä luovutetusta Sallasta perimää ja iho on siis kellertävä oikeastaan sekä silmät vähän aasialaistyyppiset.

Vierailija
137/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valokuvasta vanhemmuuden päättely on kyllä aika sattumanvaraista. Joskus voi olla ihmisiä, jotka ei ole toisilleen mitään biologista sukua, mutta voivat silti muistuttaa ulkonäöllisesti toisiaan hyvin paljon. Esimerkiksi lapsuudenperheessäni pikkusiskoni joka on adoptoitu, on hyvin paljon isämme näköinen, yhtä ruskeat silmät, yhtä ruskeat ja vähän kiharat hiukset, kuten isällä. Kasvonpiirteiltään sisko taas muistuttaa hyvin paljon äitiä, esimerkiksi kasvojen, silmien ja nenän ja suun muoto, sekä ilmeet on heillä hyvin samanlaisia. Ihmiset on usein olleet aika hämmentyneitä kun ovat saaneet tietää että sisko ei ole syntynyt kummankaan vanhemman sukusolu

////

Teille on luultavasti valehdeltu joten kannattaa etsiä totuutta eri laidasta. Luultavasti hän on ihan oikea siskosi.

Ihan oikea sisko hän kyllä on, mutta biologiset vanhempansa ovat eri henkilöitä. Valehtelun mahdollisuus on tässä tosi pieni, koska olen itsekin lapsena tuntenut molemmat hänen biologiset vanhempansa ja olen myös tavannut hänet silloin ekan kerran vastasyntyneenä.

Vierailija
138/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on siniharmaatvihreät silmät, tummahko tukka ja keskivaalea iho. Miehellä on kellertävänvihreänruskeat silmät ja hiekanvärinen tukka sekä vaaleahko iho. Meidän pojan tukka on tummanruskea ja vähän punertava, silmät syvän tumman harmaat ja iho lumikkimaisen vaalea..

///

Kaikki on mahdollista, myös aviorikokset ja ihmiset voivat suhmuroida taustalla, valehdella ja keksiä ties mitä tarinoita kun on kyse aviorikoksista.

Lopulta kuitenkin kaikki paljastuu 

Omassa suvussani on niin paljon avionrikkojia jo menneisyydessä, että tiedän.

Te olette ilmeisesti sataprossaa uskollisia ja teidän vanhemanne, esivanhempaani ja edelleen heistä menneisyyteen saakka?

Minun suvussani asiat eivät ole menneet niin yksinkertaisesti.

No meidän lapsi on varmasti meidän kun piirteetkin ovat sen mukaiset. Ihon ja hiusten kontrasti on silti todella mielenkiintoinen kun omassa suvussani kukaan ei ole niin tumma. Miehen suvussa taas on tummempaa väkeä, mutta ihon vaaleus tuohon nähden on jännä ilmiö. 

Vierailija
139/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.

vuonna 2005 ainakin meillä käytettiin tiettyä kaavaa ja sanottiin, että vain ruskeasilmäiset vanhemmat saa ruskeasilmäisiä jne.

Onpa ollut surkea opettaja. 

Minä opin jo 80-luvulla että kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen lapsen. Jopa kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen, mutta se on jo todella harvinaista.

Geenit voivat periytyä vaikka kuinka kaukaa ja melko sattumanvaraisesti, ja se se onkin niin mielenkiintoista, että koskaan ei voi tietää minkä sekoituksen geenilotossa saa. 

Toinen mainitsemasi skenaario on ääriharvinainen ainoastaan aasialaisilla, afrikkalaisill

Lähi-idässä, Keski-Aasiassa, Pohjois-Afrikassa vihreät ja siniset silmät ei ole ääriharvinaisia.

Vierailija
140/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.

Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.

Minulle opetettiin jo 80-luvun lopulla peruskoulussa, että kaksi sinisilmäistäkin VOI saada ruskeasilmäisen lapsen, jos esim yhdellä isovanhemmalla on ruskeat silmät tms.

Opetetaanko nykyaikana biologiaa enää ollenkaan, vai höpötelläänkö vain satuja monista sukupuolista. 

Ei muuten opetettu noin ainakaan 90-luvulla. Luultiin, että silmien väri on yhden geenin aiheuttama, ruskea on aina dominoiva. Luultiin, että j

Ei Se nyt ihan täysin arpapeliäkään ole, ellei lähisuvussa todellakin ole monenvärisiä silmiä. Mutta jos suvussa on monessa sukupolvessa vain sinistä niin kyllä sieltä siniset silmät todennäköisimmin tukevat. Synnytyssalissa ei vielä näe lapsen oikeaa silmien väriä, vaan väri muuttuu tai asettuu iän myötä oikeaksi.