Silmien värin periytyminen ei menekään kuten koulussa opetettiin
Tiesittekö? Silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, eikä ne perinteiset kaavat mitä koulussa käytiin läpi pidäkään paikkansa, siis että esimerkiksi kaksi sinisilmäistä ei voisi saada vihreä- tai ruskeasilmäistä lasta. Totuus on kuitenkin se ettei silmienväri periydykään näin yksinkertaisesti.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Isälläni oli niin siniset silmät etten ole elämäni kuuna päivänä nähnyt. Erittäin epätavallinen väri Suomessa tai ehkä koko maailmassa.
Ks. värikuva Elizabeth Taylorin silmistä.
Äidilläni vihreät, mutta suvussani on hyvin paljon punatukkaisia vihreillä silmillä äidin puolelta.
Veljelleni periytyvät vihreät silmät.
Minulla on ollut huonoin tuuri.
Ei mitään muuta väriä kuin harmaat. Eivät vivahda edes siniseen, saati vihreään.
Minua ikään kuin rangaistiin.
Karman laki.
Sattuiko isäsi sukunimi alkamaan kirjaimella N ja loppumaan kirjaimeen A? Tiedän suvun, jossa on näitä lähes violetteja ja hyvin sinisiä ja erikoisia vaaleansinisiä (tyyliin husky) silmiä. Joku geenijuttu, joka ei käsittääkseni aiheuta mitään ongelmia kuitenkaan.
Minulla on vihreät/ruskeat silmät ja miehellä sinivihreät. Meillä on identtiset kaksoset joilla oli lolemmilla syntyessään tummansiniset silmät. Vauvaikäisenä toisen silmät alkoi olla vihreät, missä mukana myös ruskeaa, toisella oli edelleen tummansiniset silmät. Nyt leikki-ikäisenä toisella on vihreä/ruskeat silmät ja toisella tummanvihreät. Vaikka heillämon periaatteessa "sama" perimä, niin erojakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.
vuonna 2005 ainakin meillä käytettiin tiettyä kaavaa ja sanottiin, että vain ruskeasilmäiset vanhemmat saa ruskeasilmäisiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vihreät/ruskeat silmät ja miehellä sinivihreät. Meillä on identtiset kaksoset joilla oli lolemmilla syntyessään tummansiniset silmät. Vauvaikäisenä toisen silmät alkoi olla vihreät, missä mukana myös ruskeaa, toisella oli edelleen tummansiniset silmät. Nyt leikki-ikäisenä toisella on vihreä/ruskeat silmät ja toisella tummanvihreät. Vaikka heillämon periaatteessa "sama" perimä, niin erojakin löytyy.
Tämä on oikeasti mielenkiintoista! Mistähän ero voi johtua?
Vierailija kirjoitti:
Isälläni oli niin siniset silmät etten ole elämäni kuuna päivänä nähnyt. Erittäin epätavallinen väri Suomessa tai ehkä koko maailmassa.
Äidilläni vihreät, mutta suvussani on hyvin paljon punatukkaisia vihreillä silmillä äidin puolelta.
Ei mitään muuta väriä kuin harmaat. Eivät vivahda edes siniseen, saati vihreään.
Karman laki.
Rangaistiin harmailla silmillä. 😂
Harmaat ne vasta erikoiset on maailman mittapuulla, taitavat olla jopa kaikkein harvinaisemmat. Taitaa olla suomalaisten tyypillisin silmien väri.
Minulle on käynyt vähän samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.
vuonna 2005 ainakin meillä käytettiin tiettyä kaavaa ja sanottiin, että vain ruskeasilmäiset vanhemmat saa ruskeasilmäisiä jne.
Onpa biologian opetus huonontunut sitten 80-luvun.
Mitä koulussa sanotaan ihmisistä, joiden silmät ovat eriväriset? Itsekin tunnen tällaisia kaksi.
Molempien toinen silmä on harmaa ja toinen ruskea. He ole sukua keskenään, eikä tekosilmiä tai värillisiä piilolinssejä ole käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on unohdettu kertoa se että kun puhutaan ruskesilmäisyyden dominanssista niin puhutaan "oikeasta" ruskeasilmäisyydestä jota esiintyy eteläeuroopassa ja siitä alaspäin. Tällaiset aidosti ruskeasilmäiset lapset aina myös syntyvät ruskeilla silmillä. Pohjoisemmassa on toisenlaista ruskeasilmäisyyttä, joka ei ole dominoiva. Tällaiset lapset saattavat jopa syntyä "sinisilmäisinä" ja heidän silmät tummuvat myöhemmin. Ruskeasilmäisyyden dominanssin ymmärtää kun katsoo eteläisen pallonpuoliskon asukkaita. Heillä ei vaaleita silmiä juurikaan näy.
Eikö ihan kaikilla lapsilla ole syntyessään harmaat tai siniset silmät ja muutaman vuoden iässä värin jo tunnistaa? Poikkeuksena vihreäsilmäisyys, joka muuttuu sinisestä vihreäksi vasta kouluiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristötekijät ja se miten melaniini toimii. Melaniini on siis se tekijä, mikä lopulta määrittää silmien iiriksen värin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni uskoo tieteellisen väitteen, että vain lähinnä islantilaisilla on vihreät silmät?
Suomessahan on eniten vihreäsilmäisiä suhteessa väkilukuun. On todella yleinen väri Suomessa.
No höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Onko muita jolla muuttunut aikuisiällä silmien väri? Mulla ruskeasta vihreäks
////
Sininen muuttui tylsän harmaaksi itselläni. Tämä on katkeraa.
Minulla oli kuulemma saman väriset silmät kuin isälläni tyyliin Elizabeth Taylorin uskomaton sininen väri.
Minusta tuli harmaasilmäinen.
Tämä on rangaistus jostakin.
En tiedä muuta joilla silmien väri olisi muuttunut.
Yleensä mikään ei mene niin kuin koulussa opetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristötekijät ja se miten melaniini toimii. Melaniini on siis se tekijä, mikä lopulta määrittää silmien iiriksen värin.
Melaniinipigmenttiä ei siis välttämättä erity ihan samalla tavalla edes identtisillä kaksosilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.
Punnetin ruudut ovat täyttä roskaa. Olen itse ruskeasilmäinen ja vaaleahiuksinen, ja miehelläni on vaaleanvihreät silmät sekä ruskeat hiukset.
Pojallamme on siniset silmät ja keskiruskeat hiukset. Ja ihan itse sen todistin kun pusersin hänet kehostani ulos ja sain syliin. Siinä se tapitti.
En ymmärrä miksi niitä aikoinaan opetettiin koulussa, vai oliko tietämys biologiasta tosiaan vielä niin lapsenkengissä (ainakin vielä 90-luvun alussa, kun kävin lukiota).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karman laki.
Sattuiko isäsi sukunimi alkamaan kirjaimella N ja loppumaan kirjaimeen A? Tiedän suvun, jossa on näitä lähes violetteja ja hyvin sinisiä ja erikoisia vaaleansinisiä (tyyliin husky) silmiä. Joku geenijuttu, joka ei käsittää aiheuta mitään ongelmia ku
////
Ei.
Kyse ei ole jäänsinisistä huskysilmistä, vaan tummansinisistä. Googleta nuoresta Elizabeth Taylorista värikuva niin näet mitä tarkoitan.
Olen sen verran nuori, että on opetettu. Meillä on myös keskusteltu miten tämä virheellinen tieto on saattanut vaikuttaa ihmisien käsityksiin perimästä ja saattanut johtaa virheellisiin ajatuksiin kumppanin uskollisuudesta.
Eri paikoissa maailmaa geeneistä yleisesti on uskottu vaikka mitä, joka on johtanut murhiin ja jopa uskomukseen paremmista ihmisistä (mm. toinen maailmansota)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.
Minulle opetettiin jo 80-luvun lopulla peruskoulussa, että kaksi sinisilmäistäkin VOI saada ruskeasilmäisen lapsen, jos esim yhdellä isovanhemmalla on ruskeat silmät tms.
Opetetaanko nykyaikana biologiaa enää ollenkaan, vai höpötelläänkö vain satuja monista sukupuolista.
Ei muuten opetettu noin ainakaan 90-luvulla. Luultiin, että silmien väri on yhden geenin aiheuttama, ruskea on aina dominoiva. Luultiin, että jos ruskea geeni on, se näkyy myös vanhemmassa ruskeina silminä, koska se on dominoiva. Ei ymmärretty, että vaikka ulkoasu on siniset silmät niin se ruskean värin aiheuttama geeni on esim. jossain toisessa geenissä. Nykyisin tiedetään, että lähes kaikki värit ovat mahdollisia vanhemman väristä riippumatta. Vanhat isät periyttävät myös aivan mitä tahansa silmien värejä lapsilleen. Mutta katsomalla isovanhempia vanhempien lisäksi päästään aika hyvin selville todennäköisyyksistä, jos mutaatiota ei tapahdu.
Silmien värin voi periä jopa isoilta..joltain.On sanottu .
Jos on täyseurooppalainen perimä, voi tulla ihan mitä vaan kombinaatioita ihan minkälaisilla vanhemmilla tahansa. Minä ja mieheni ollaan harmaa/sinisilmäisiä mutta neljän lapsen joukossa on silti yksi vihreäsilmäinen ja yksi ruskeasilmäinen.
Kasvonpiirteiltään kaikki kyllä hyvin samannäköisiä. Hiusten väreissä on toki eroa, ja kasvoissa on pieniä eroavaisuuksia joista erottaa yhden toisestaan, identtisiä kun eivät ole.
Kannattaisi katsoa myös isovanhempien silmien värejä.