Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmien värin periytyminen ei menekään kuten koulussa opetettiin

Vierailija
22.11.2024 |

Tiesittekö? Silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, eikä ne perinteiset kaavat mitä koulussa käytiin läpi pidäkään paikkansa, siis että esimerkiksi kaksi sinisilmäistä ei voisi saada vihreä- tai ruskeasilmäistä lasta. Totuus on kuitenkin se ettei silmienväri periydykään näin yksinkertaisesti.

Kommentit (254)

Vierailija
241/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni oli niin siniset silmät etten ole elämäni kuuna päivänä nähnyt. Erittäin epätavallinen väri Suomessa tai ehkä koko maailmassa.

Ks. värikuva Elizabeth Taylorin silmistä.

Äidilläni vihreät, mutta suvussani on hyvin paljon punatukkaisia vihreillä silmillä äidin puolelta.

Veljelleni periytyvät vihreät silmät.

Minulla on ollut huonoin tuuri.

Ei mitään muuta väriä kuin harmaat. Eivät vivahda edes siniseen, saati vihreään.

Minua ikään kuin rangaistiin.

Karman laki.

Venäjän viimeisellä tsaarilla, Nikolai toisella kerrotaan olleen poikkeuksellisen siniset silmät. Ihmiset, jotka tapasivat hänet, eivät unohtane

//

Leninillä ja Stalinilla on eurooppalaisia juuria.

Minun isälläni ei ole ai

Venäjän tsaarithan naivat nykyisen Saksan alueen prinsessoja, joten siksi kyseinen suku oli geneettisesti enemmän keski-eurooppalainen kuin venäläinen.

Vierailija
242/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tehty geenitestit. 60% suomalainen 40%skandinaavi.Sukua tutkittu pitkästi. Ruotsista tullut 1600-luvulla ja osa suomessa samoilta ajoilta. Joku mutka tuli latviasta ja skotlannista. 

Lasten silmien värit hazel ja sininen. Omat hazel, miehen siniset. Miehen koko suvussa kaikilla siniset. Isällä siniset, äidillä ja veljellä ruskeat, toisella veljellä siniset.

Löytyy mustatukkaista vaaleansinisillä tai ruskeilla silmillä yhdestä ruotsista tulevasta sukuhaarasta. Suomen puolen sukuhaarassa pitkiä vaaleita.

Jospa käyttäisit sanaa pähkinänruskea. Suomen kielestä löytyy kyllä sanoja kuvaamaan erilaisia värejä.

Tyttärellä erittäin hienot kultaiset pähkinänruskeat. Itsellä tummanvihreä pähkinänruskeat. 

Hazel eyes on

Minullakin on tummanvihreät silmät, joissa on paljon keltaista. Vihreiksi minä niitä sanon, enkä käytä mitään turhaa ulkomaan sanaa. Jos silmissä on useampaa väriä, siihenkin löytyy sana, vihreänharmaat, sinivihreät jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tullut rahvaalta vastausta.

Epäilen siis, että idästä tulleet Natalia - ortodoksit trollaavat tällä palstalla.

Vierailija
244/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetettiin myös että ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus ja sinisilmäisyys väistyvä. Silti vaikka omista vanhemmistani toinen on ruskea- ja toinen sinisilmäinen niin itse olen sinisilmäinen ja siskoni vihreäsilmäinen. Siskon lapsista kaikki jo sitten sinisilmäisiä kuten omanikin. Ruskeasilmäisyys siis katosi.

Joten koulussa opetataan kaikenlaista joka ei ihan pidä paikkaansa.

Tuo kuvailemasi on kyllä ihan mahdollinen tapaus sen koulubiologiankjn mukaan. Silloin ruskeasilmäinen kantaa sekä sinisilmäisyyden että ruskeasilmäisyyden geeniä ja koska ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus, on tällaisen geeniparin kantaja ruskeasilmäinen. Hänen lapsillaan voi sitten olla ihan minkäväriset silmät hyvänsä riippuen siitä perivätkö ruskeasilmäiseltä vanhemmaltaan ruskeasilmäisyyden vai sinisilmäisyyden geenin, koska sinisilmäisltä vanhemmalta periytyy joka tapauksessa aina sinisilmäisyyden geeni, koska niitä pitää olla kaksi, kun sinisilmäisyys on väistyvä ominaisuus, muussa tapauksessa henkilö ei olisi sinisilmäinen. Vihreäsilmäiset ovat koulubiologiassa sinisilmäisiä.

Oikeasti tämä ei mene ihan näin. Oikeasti silmien väri riippuu siitä kuinka paljon silmässä on melaniinia. Ruskeasilmäisillä eniten, vihreäsilmäisillä vähemmän ja sinisilmäisillä vähiten. Silmien väri on oikeasti jatkumo, silmät voivat olla esim. sinivihreät, tummanruskeat tai pähkinänruskeat. Lisäksi melaniinipitoisuus voi vaihdella myös eri osassa silmiä ja joskus toinen silmä on erivärinen kuin toinen. Pitoisuus voi myös muuttua ajan myötä. Vauvoilla melaniiniä erittyy yleensä vain vähän, jolloin vauvan silmät ovat aluksi siniset, mutta usein niiden väri muuttuu enemmän tai vähemmän ajan myötä.

Jos vihreäsilmäiset ovat koulubiologiassa sinisilmäisiä, miksi kuitenkin monella heistä on rusertavan- tai kellanvihreät silmät? Minä ainakin tulkitsen, että heillä on ruskeasilmäisyyden geeni. En muista, että meillä koulussa olisi otettu koko vihreitä silmiä mukaan tarkasteluun, varmaankin juuri siksi, että ne voivat kuulua kumpaan tahansa kategoriaan (ruskea- vs. sinisilmäiset).

Vastasyntyneillä on tummansiniset silmät. Yleensä ne vaalenevat jo vauva-ajan myötä. Tai no, ainakin meidän lapsillamme oli vastasyntyneinä tummemmat silmät kuin myöhemmin.

Vierailija
245/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hazel eyes on ihan eri juttu kuin pähkinänruskeat silmät. Lähinnä ne ovat monivärisiä, minullakin vaaleanvihreät plus ruskeaa pupillin ympärillä ja tummansininen rengas vaaleanvihreän ympärillä. Löytyy reilusti tietoa ainakin englanniksi netistä, jos kieltä osaa.  

Luulin melkein 50 vuotta, että minulla on vaaleanvihreät silmät, vaikka niissä onkin muita värejä, kunnes törmäsin kymmenisen vuotta sitten netissä termiin hazel eyes ja aloin lukea siitä ja katsoa aiheeseen liittyviä kuvia. Olin luullut minäkin hazel eyesiä pähkinänruskeiksi nimestä päätellen, mutta eihän niin sitten ollutkaan. 

Kuitenkin kuvahaulla löytyy juurikin noita kellanrusehtavia silmiä, joista osassa on vihreää, osassa ei.

Omat silmäni ovat siniset, mutta aika murretut sellaiset. Vihertävät siniharmaat, ehkäpä. Plus kellanruskea rengas pupillin ympärillä. Nämä ovat siis osin lähellä sinun silmiesi väriä, mutta ei näitä silti voisi mitenkään kutsua nimellä hazel, koska ainoa rusehtava on tuo rengas, kaikki muu on vihreään taittuvaa siniharmaata.

Vierailija
246/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostava asia poikani tapauksessa oli se, että hänellä oli vauvana siniset silmät, jotka sitten vähitellen alkoivat muuttua ruskeiksi siinä puolen vuoden iässä.

Eivätkö kaikkien vauvojen silmät ole aluksi siniset? 

Vierailija
247/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaihi?

Vierailija
248/254 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa on unohdettu kertoa se että kun puhutaan ruskesilmäisyyden dominanssista niin puhutaan "oikeasta" ruskeasilmäisyydestä jota esiintyy eteläeuroopassa ja siitä alaspäin. Tällaiset aidosti ruskeasilmäiset lapset aina myös syntyvät ruskeilla silmillä. Pohjoisemmassa on toisenlaista ruskeasilmäisyyttä, joka ei ole dominoiva. Tällaiset lapset saattavat jopa syntyä "sinisilmäisinä" ja heidän silmät tummuvat myöhemmin. Ruskeasilmäisyyden dominanssin ymmärtää kun katsoo eteläisen pallonpuoliskon asukkaita. Heillä ei vaaleita silmiä juurikaan näy.

Eikö ihan kaikilla lapsilla ole syntyessään harmaat tai siniset silmät ja muutaman vuoden iässä värin jo tunnistaa? Poikkeuksena vihreäsilmäisyys, joka muuttuu sinisestä vihreäksi vasta kouluiässä.

Meinaatko että Afrikkalaisetkin syntyy sinisillä silmillä? Eivät synny vaan koska heillä on dominantisti ruskeat silmät niin he syntyvät ruskeilla silmillä.

Vierailija
249/254 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetettiin myös että ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus ja sinisilmäisyys väistyvä. Silti vaikka omista vanhemmistani toinen on ruskea- ja toinen sinisilmäinen niin itse olen sinisilmäinen ja siskoni vihreäsilmäinen. Siskon lapsista kaikki jo sitten sinisilmäisiä kuten omanikin. Ruskeasilmäisyys siis katosi.

Joten koulussa opetataan kaikenlaista joka ei ihan pidä paikkaansa.

Tuo kuvailemasi on kyllä ihan mahdollinen tapaus sen koulubiologiankjn mukaan. Silloin ruskeasilmäinen kantaa sekä sinisilmäisyyden että ruskeasilmäisyyden geeniä ja koska ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus, on tällaisen geeniparin kantaja ruskeasilmäinen. Hänen lapsillaan voi sitten olla ihan minkäväriset silmät hyvänsä riippuen siitä perivätkö ruskeasilmäiseltä vanhemmaltaan ruskeasilmäisyyden vai sinisilmäisyyden geenin, k

Millä vuosisadalla sinä kävit koulusi? Sinun tiedoissasi on aukko siinä kohdassa, että ei ole olemassa yhtä ruskeasilmäisyysgeeniä niin kuin on banaanikärpäsen pitkäsiipisyysgeeni. Silmien väriin vaikuttaa useampi kuin yksi geeni. Kun lapsi saa kummaltakin sinisilmäiseltä vanhemmaltaan vahvimmat silmien melamiinia aikaan saavat tekijät, hänestä tuleekin ruskeasilmäinen. 

Vierailija
250/254 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on ruskeat silmät, isälläni siniset. Meillä lapsilla on kaikilla siniset, minulla ehkä hieman vihertävät, joissa on muutama ruskea pilkku.

Mieheni äidillä on siniset silmät ja isällään taas ruskeat.

Toisella lapsistamme on vihreät ja toisella siniset silmät. Olen kuullut, että vihreäsilmäisyys on yksi versio ruskeista silmistä eli jollain tavalla minun äitini ja mieheni isän ruskeat silmät näkyvät lapsissamme.

Vierailija
251/254 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita että miehelläni (jonka isällä ruskeat ja äidillä siniset) on siniset silmät.

t. Kommentoija 250

Vierailija
252/254 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni oli niin siniset silmät etten ole elämäni kuuna päivänä nähnyt. Erittäin epätavallinen väri Suomessa tai ehkä koko maailmassa.

Ks. värikuva Elizabeth Taylorin silmistä.

Äidilläni vihreät, mutta suvussani on hyvin paljon punatukkaisia vihreillä silmillä äidin puolelta.

Veljelleni periytyvät vihreät silmät.

Minulla on ollut huonoin tuuri.

Ei mitään muuta väriä kuin harmaat. Eivät vivahda edes siniseen, saati vihreään.

Minua ikään kuin rangaistiin.

Karman laki.

Venäjän viimeisellä tsaarilla, Nikolai toisella kerrotaan olleen poikkeuksellisen siniset silmät. Ihmiset, jotka tapasivat hänet, eivät unohtane

//

Leninillä ja Stalinilla on euroopp

Venäjähän (ei siis imperiumi vaan alkup. alue) on kokonaan Euroopassa.

Vierailija
253/254 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä riippuu onko homo- vai heterotsygootti. 

Eli siis AA tai Aa, ja sitten voi olla aa. Kaksi AA-vanhempaa voivat saada 100 % todennäköisyydellä jotain tiettyä ominaisuutta lapselle, kaksi vanhempaa joista toinen tai molemmat Aa 50 % todennäköisyydellä ja kaksi vanhempaa joista toinen Aa ja toinen aa, 25 % ja kaksi vanhempaa joista molemmat aa, 0 %.

Vierailija
254/254 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa myös opetettiin, että kielen rullalle saaminen on geneettinen ominaisuus, mikä ei pidä paikkaansa. Ihan on opeteltavissa oleva juttu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän