Silmien värin periytyminen ei menekään kuten koulussa opetettiin
Tiesittekö? Silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, eikä ne perinteiset kaavat mitä koulussa käytiin läpi pidäkään paikkansa, siis että esimerkiksi kaksi sinisilmäistä ei voisi saada vihreä- tai ruskeasilmäistä lasta. Totuus on kuitenkin se ettei silmienväri periydykään näin yksinkertaisesti.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasialainen geeni on mitä luultavimmin peräisin luovutetun Karjalan alueelta.
Itselleni on päivänselvää, että karjalaisten juuret ovat Venäjällä
Venäläiset itse muistuttavat, että he ovat puoleksi aasialaisia.
Venäjällä on aika monia kansoja. Eurooppalaisia sekä aasialaisia ja siktä väliltä.
Suomalaiset ovat tieteessä luokiteltu töysin omaksi ryhmäksi, emme ole eurooppalaisia, afrikkalaisia, aasialaisia, latinoja, vaan suomalaisia. Se johtuu siitä että olemme olleet jääkauden jälkeen kuin saari, hyvin pieni joukko ihmisiä asutti maata ja lisääntyi keskenään. Ja me
/////
Sun kannattaa lukea tämä Hesarista:
Myytti Volgan mutkasta on harha.
Todella äärimmäisen kiinnostava tieteellinen artikkeli.
Ihmisen koko DNA voidaan nykyisin selvittää yhdessä vuorokaudessa.
Suomalaistenkin geenit on nytctutkittu muinaisuuteen asti ja ne muodostuvat näistä: ruotsi, viro, mordva, venäjä, ukraina, puola, latvia, liettua. Ilmankos me olemmekin niin kummallisia. Mikä muu tuosta voi syntyä kuin kummallinen?
Artikkelista näkee myös erittäin kiehtovalla tavalla kaikkien kansojen reitit joka puolelle maapalloa
Suhteellisuudentaju tulee kohdalleen.
Nyt syntyvyys vaan laskee. Seuraavat sukupolvet ovat Afrikasta ja Lähi -idästä Suomen alueella. Näin ovat geenit ja kansat aina vaihtuneet koko ajanm
Tajuaa, että Suomi on ollut asumaton niemi ja tuollainen genetiikka on yksilöillä jotka jostain syystä eri aikoina tulivat niemelle. Ja tämähän oli myöhemmin pelkkää Ruotsin maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä on aika monia kansoja. Eurooppalaisia sekä aasialaisia ja siktä väliltä.
Suomalaiset ovat tieteessä luokiteltu töysin omaksi ryhmäksi, emme ole eurooppalaisia, afrikkalaisia, aasialaisia, latinoja, vaan suomalaisia. Se johtuu siitä että olemme olleet jääkauden jälkeen kuin saari, hyvin pieni joukko ihmisiä asutti maata ja lisääntyi keskenään. Ja meissä tosiaan on myös siperilaista perimää.
Tämä.
Itse herään eloon aina talvella ja olisi ihana päästä käymään jäämeren rannalla. Selvästi mussa on jotain samo
///
Eli todennäköisimmin olet kotoisin Karjalasta. Karjalaiset periytyvät todennäköisimmin Venäjältä, Mordvalta ja Ukrainasta.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa arvata miksi tieto on muutettu.
Ihmisillä on elämänsä aikana niin paljon seksisuhteita ja avioliittojen aikoina pettämistä, että parempi antaa uusi selitys.
Ei tule ylimääräistä riitaa ja epäluuloa.
Voi hyvänen aika. Nykyään joka tampiokin voi hankkia geenitestin ja selvittää sukunsa ja esimerkiksi perityviä sairauksiakin. Millä vuosisadalla oikein elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni uskoo tieteellisen väitteen, että vain lähinnä islantilaisilla on vihreät silmät?
Eikös kelteillä pitänyt olla punaiset hiukset ja vihreät silmät? Joidenkin tarujen mukaan ainakin. Tai irlantilaisi
////
Olen kyllä tietoinen, että Irlannissa on punatukkaisia ihmisiä. Onko enemmän kuin Suomessa? En tiedä.
Yllättävää kyllä, eniten punatukkaisia on Venäjä
/////
Varmasti koska siellä on niin paljon ihmisiä.
Varmaan myös Amerikassa, koska sinne muutti Irlannista niin paljon ihmisiä.
Englannista löytyy mitä luultavimmin myös punatukkaisia, samoin Skotlannista. Tällainen käsitys minulla on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.
Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.
Opetettiin myös että ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus ja sinisilmäisyys väistyvä. Silti vaikka omista vanhemmistani toinen on ruskea- ja toinen sinisilmäinen niin itse olen sinisilmäinen ja siskoni vihreäsilmäinen. Siskon lapsista kaikki jo sitten sinisilmäisiä kuten omanikin. Ruskeasilmäisyys siis katosi.
Joten koulussa opetataan kaikenlaista joka ei ihan pidä paikkaansa.
Ruskeasilmäisellä voi olla sinisilmäisyysgeeni, jonka antaa jälkeläiselleen. Ruskeasilmäinen voi periä kaksi ruskeasilmäisyysgeeniä tai yhden ruskeasilmäisyysgeenin ja yhden sinisilmäisyysgeenin ja antaa näistä toisen lapselleen. Siksi kahdella ruskeasilmäisellä voi olla sinisilmäinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on elämänsä aikana niin paljon seksisuhteita ja avioliittojen aikoina pettämistä, että parempi antaa uusi selitys.
Voi hyvänen aika. Nykyään joka tampiokin voi hankkia geenitestin ja selvittää sukunsa ja esimerkiksi perityviä sairauksiakin. Millä vuosisadalla oikein
///
Kaikki eivät kuitenkaan ole niin tampioita
että otattavat geenitestejä, koska ne voivat päätyä ties keiden rikollisten käsiin maailmalla.
Minä suosittelen, että jos lapsi ei muistuta isäänsä eikä äitiään, eikä kumpaakaan sukuaan, kannattaa alkaa haalia jostain valokuvia esipolvista.
Itselläni on taustalla sellainen avionrikkojasuku, että saisin kirjoitettua uskomattomia romaaneja jotka perustuvat tositapahtumiin, aviottomiin lapsiin, valheisiin, intohimoihin, petoksiin.
Tai sitten te kaikki olette hyviksiä.
Kunnollisia ihmisiä joilla kaikilla on ollut erittäin kristillinen kasvatus.
Nämä asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia kuin voisi luulla
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelen, että jos lapsi ei muistuta isäänsä eikä äitiään, eikä kumpaakaan sukuaan, kannattaa alkaa haalia jostain valokuvia esipolvista.
Itselläni on taustalla sellainen avionrikkojasuku, että saisin kirjoitettua uskomattomia romaaneja jotka perustuvat tositapahtumiin, aviottomiin lapsiin, valheisiin, intohimoihin, petoksiin.
Onko sillä kuitenkaan niin merkitystä enää nykypäivään, oliko 1800-luvulla syntyneen isomummon äidin isä tämän biologinen isä vai ei? Saati sitten kaukaisemmat sukupolvet. Ainakaan itse en jaksaisi käyttää aikaa moiseen vatvomiseen, joka ei oikeastaan edes muuta yhtään mitään.
Koulussahan sekin opetettiin että hampaat harjataan syömisen jälkeen.
Oottekos kuulleet sitä että pitää syödä sen värisiä ruokia mitä kehossa on eli sinisilmäiset sinisiä, vihreäsilmäiset vihreitä, ruskeatukkaiset ruskeita, vaaleaihoiset vaaleita jne. Tätä ei koulussa opetettu vaikka olisi pitänyt. T tiedemies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Nykyään joka tampiokin voi hankkia geenitestin ja selvittää sukunsa ja esimerkiksi perityviä sairauksiakin. Millä vuosisadalla oikein
///
että otattavat geenitestejä, koska ne voivat päätyä ties keiden rikollisten käsiin maailmalla.
Pointti oli, että riippumatta siitä mitä opetetaan tai tarttuuko oppi päähän, nykyään voi jokainen itse selvittää omat geeninsä ja sitä kautta moni on jo löytänyt "yllätyssisaruksia" sun muuta. On aivan harhaa kuvitella, että tänä päivänä lapsi ei halutessaan saisi alkuperäänsä selville. Ja moni ei-biologinen lapsi näin tekeekin koska tuntee ulkopuolisuutta perheestään ja alkaa epäillä. Tulee olemaan myös mielenkiintoisia perinnönjakoja kun ne yllätyssisarukset pöllähtävät paikalle myös.
Sinunkin omaksesi kuvittelemasi lapsesi tai lapsi, joka on sinun mutta josta et tiedä tai jonka olet hylännyt, voi itse omalla päätöksellään selvittää asioiden laidan etkä sinä voi sille mitään. Tiesitkö, että "jaat" jatkuvasti geenitietoasi ympäriinsä ja kuka tahansa voisi selvittää perimäsi nytkin jos tahtoisi niin tehdä? En itsekään luota näihin firmoihin mutta olen silti realisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä kuitenkaan niin merkitystä enää nykypäivään, oliko 1800-luvulla syntyneen isomummon äidin isä tämän biologinen isä vai ei? Saati sitten kaukaisemmat sukupolvet. Ainakaan itse en jaksaisi käyttää aikaa moiseen vatvomiseen, joka ei oikeastaan edes muuta yhtään mi
///
Minä puhun ihan nyt toisen vanhempani vanhemmista sekä heidän suvuistaan. Avionrikkojuus jatkuu edelleenkin ja paha karma kertyy. Nykyiset avionrikkojat ovat syntyneet 1980 - 1990 - luvuilla.
Perinne jatkuu ja se on alkanut jo 1800 - luvulta.
Molemmissa lähisyvuissa eronneita ja pettureita voj olla enemmän kuin ne. uskollisia hyviksiä.
Itse asiassa voi olla niinkin että minäkin voin olla vaikka adoptiolapsi eikä minulle ole kerrottu kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.
Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.
Minulle opetettiin jo 80-luvun lopulla peruskoulussa, että kaksi sinisilmäistäkin VOI saada ruskeasilmäisen lapsen, jos esim yhdellä isovanhemmalla on ruskeat silmät tms.
Opetetaanko nykyaikana biologiaa enää ollenkaan, vai höpötelläänkö vain satuja monista sukupuolista.
Ei muuten opetettu noin ainakaan 90-luvulla. Luultiin, että silmien väri on yhden geenin aiheuttama, ruskea on aina dominoiva. Luultiin, että j
No ei silmien väri periydy ylisukupolvisesti. Taas keksitään uusia teorioita.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni uskoo tieteellisen väitteen, että vain lähinnä islantilaisilla on vihreät silmät?
Eiks ollut irlantilaisella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Pointti oli, että riippumatta siitä mitä opetetaan tai tarttuuko oppi päähän, nykyään voi jokainen itse selvittää omat geeninsä ja sitä
////
Sukulaiseni ovat sikäli tervejärkisiä realisteja, etteivät lähde mukaan moiseen.
Minulle onnellinen elämä on kiinnostavampi asia kuin se, olenko kenties adoptoitu.
Poikkean nimittäin niin totaalisesti toisesta sisaruksestani sekä suvustani.
Ja suku on tehnyt sen kyllä selväksi, etten ole tervetullut heidän joukkoonsa.
Epäilykseni heräsivät kauan sitten.
Helppo uskoa
Karman laki.
Se vaan on ja syyttömätkin saavat kärsiä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat tieteessä luokiteltu töysin omaksi ryhmäksi, emme ole eurooppalaisia, afrikkalaisia, aasialaisia, latinoja, vaan suomalaisia. Se johtuu siitä että olemme olleet jääkauden jälkeen kuin saari, hyvin pieni joukko ihmisiä asutti maata ja lisääntyi keskenään. Ja me
/////
Sun kannattaa lukea tämä Hesarista:
Myytti Volgan mutkasta on harha.
Todella äärimmäisen kiinnostava tieteellinen artikkeli.
&nbs
Tietynlaisella varauksella kannattaisi suhtautua suomalaisten alkuperän jäljitykseen. Ottaa huomioon, kuinka lyhyen aikaa vasta sekvensointia on edes osattu tehdä. Huomioida se, että tutkimustuloksia vääristää historia. Se, että alkuperä olisi Venäjältä, ja sille kuuluneista maista, on mutkat suoristavaa. Geenijäämät voi olla isovihan jälkiä, millä ei ole mitään tekemistä alkuperän kanssa. Pohjanmaalla on varmasti paljon venäläistä geeni- ja verenperintöä. Sitä on idästä länteen, johon systemaattisia raiskausaaltoja sisältävä valloitus ulottui.
"Pohjanmaalla venäläisten terrori ja siviilien kidutus olivat systemaattisia. Väkivalta kohdistui kiinni saatuun siviiliväestöön ja pappeihin. Raiskaukset ja joukkoraiskaukset olivat 1700-luvulla yksi vakiintuneista sodankäynnin menetelmistä, ja naisia kuljettiin vangittuina Turun ja Porin sotilasleireille."
Ihan wikistä voit helposti vilkaista, ennen kuin betonoit mielipiteesi suomalaisten alkujuurista lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tämä tuli yllätyksenä? Oppikirjaesimerkit ovat aina yksinkertaistettuja malleja, jotta periaatteen ymmärtää paremmin. Oikeasti asiat ovat monimutkaisempia.
Ainakin meille opettaja puhui ihan niillä sanoilla, että vihreä- ja sinisilmäinen ei voi saada ruskeasilmäistä lasta. Olisiko opettajan kannattanut mainita, että nämä oppikirjan esimerkit eivät pidä paikkaansa, eikä se ole totta? Ei vaan maininnut.
Minulle koulussa opetettiin aikoinaan, että vihreä on yksi ruskean värimuodoista.
Sitten on vielä näitä, joilla on toinen silmä sininen ja toinen ruskea.
Afrikassa, Lähi-idässä, Intiassa, Japanissa, Kiinassa, jne. ei ole sini- tai vihreäsilmäisiä. Eikä kai jos he risteytyvät suomalaisen kanssa. Silloin voidaan sanoa, että ruskea on todellakin dominoiva.
Vierailija kirjoitti:
Onhan esimerkiksi prinssi Williamilla ruskeasilmäinen lapsi, vaikka itsellään on ihan siniset silmät ja vaimollaan vihreät.
Mistäs me tiedämme onko lapsi edes hänen?
Tämä.
Itse herään eloon aina talvella ja olisi ihana päästä käymään jäämeren rannalla. Selvästi mussa on jotain samojedia.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Siperian_alkuper%C3%A4iskansat