Silmien värin periytyminen ei menekään kuten koulussa opetettiin
Tiesittekö? Silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, eikä ne perinteiset kaavat mitä koulussa käytiin läpi pidäkään paikkansa, siis että esimerkiksi kaksi sinisilmäistä ei voisi saada vihreä- tai ruskeasilmäistä lasta. Totuus on kuitenkin se ettei silmienväri periydykään näin yksinkertaisesti.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isälläni oli niin siniset silmät etten ole elämäni kuuna päivänä nähnyt. Erittäin epätavallinen väri Suomessa tai ehkä koko maailmassa.
Ks. värikuva Elizabeth Taylorin silmistä.
Äidilläni vihreät, mutta suvussani on hyvin paljon punatukkaisia vihreillä silmillä äidin puolelta.
Veljelleni periytyvät vihreät silmät.
Minulla on ollut huonoin tuuri.
Ei mitään muuta väriä kuin harmaat. Eivät vivahda edes siniseen, saati vihreään.
Minua ikään kuin rangaistiin.
Karman laki.
Rangaistiin harmailla silmillä. 😂
Harmaat ne vasta erikoiset on maailman mittapuulla, taitavat olla jopa kaikkein harvinaisemmat. Taitaa olla suomalaisten tyypillisin silmien väri.
Minulle on käynyt vähän s
////
En ole kenelläkään nähnyt niin tylsiä silmiä kuin itselläni. Aikuisuuteen asti en edes tiennyt minkä väriset ne ovat eikä kukaan kohteliaisuudesta edes sanonut. En oikeastaan edes asiaa ajatellut. Olisin halunnut siniset tai ruskeat silmät.
Mutta sitten kerran päätin katsoa tarkemmin ja ne ovat todellakin harmaat.
Voi olla hyvinkin yleinen väri suomalaisilla. En ole tarkemmin ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vihreät/ruskeat silmät ja miehellä sinivihreät. Meillä on identtiset kaksoset joilla oli lolemmilla syntyessään tummansiniset silmät. Vauvaikäisenä toisen silmät alkoi olla vihreät, missä mukana myös ruskeaa, toisella oli edelleen tummansiniset silmät. Nyt leikki-ikäisenä toisella on vihreä/ruskeat silmät ja toisella tummanvihreät. Vaikka heillämon periaatteessa "sama" perimä, niin erojakin löytyy.
Tämä on oikeasti mielenkiintoista! Mistähän ero voi johtua?
Ylempänä oleva viesti tarjoaa selityksen. Eli sininen ja vihreä silmien väri johtuu valon interferenssistä iiriksen lamelleissa. Ja niiden lamellien asettuminen on paljolti sattumanvaraista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.
Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.
Minulle opetettiin jo 80-luvun lopulla peruskoulussa, että kaksi sinisilmäistäkin VOI saada ruskeasilmäisen lapsen, jos esim yhdellä isovanhemmalla on ruskeat silmät tms.
Opetetaanko nykyaikana biologiaa enää ollenkaan, vai höpötelläänkö vain satuja monista sukupuolista.
Ei muuten opetettu noin ainakaan 90-luvulla. Luultiin, että silmien väri on yhden geenin aiheuttama, ruskea on aina dominoiva. Luultiin, että jos ruskea geeni on, se näkyy myös vanhemmassa rusk
Useimmat huomaavat tuon teorian paikkansapitämättömäksi viimeistään synnytyssalissa. Ja jutut 'uskottomuudesta' voi jättää sikseen, jos se väri joka oli "pakko" olla lapsella olikin synnyttäjällä, ja sitä ei lapsella ole.
Karu totuus on, että siihen vaikuttaa niin monet geenit niin monesta eri sukupolvesta että se on aivan täyttä arpapeliä millainen lapsi putkahtaa maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan esimerkiksi prinssi Williamilla ruskeasilmäinen lapsi, vaikka itsellään on ihan siniset silmät ja vaimollaan vihreät.
Katen isällä on kai ruskeat, vai oliko vihreänruskeat, ja Pippalla myös ruskeat. Carolella siniset. Siellä se ruskea geeni vaikuttaa taustalla vahvasti. Pikkupoika on isoisäänsä tullut muutenkin. Samaa näköä on Georgessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.
Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.
Opetettiin myös että ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus ja sinisilmäisyys väistyvä. Silti vaikka omista vanhemmistani toinen on ruskea- ja toinen sinisilmäinen niin itse olen sinisilmäinen ja siskoni vihreäsilmäinen. Siskon lapsista kaikki jo sitten sinisilmäisiä kuten omanikin. Ruskeasilmäisyys siis katosi.
Joten koulussa opetataan kaikenlaista joka ei ihan pidä paikkaansa.
Tuohan menee ihan sen vanhan ajattelun mukaan. Ruskeasilmäisellä voi olla piilossa sinisilmäisyyden geeni, koska ruskea on hallitseva. Eli hän antaakin sen, eikä sitä ruskeasilmäisyyden geeniä. Äidiltä myös sinisilmäisyyden geeni, niin lapsi on sinisilmäinen.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla opetettiin erilailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vuonna 2005 ainakin meillä käytettiin tiettyä kaavaa ja sanottiin, että vain ruskeasilmäiset vanhemmat saa ruskeasilmäisiä jne.
Onpa ollut surkea opettaja.
Minä opin jo 80-luvulla että kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen lapsen. Jopa kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen, mutta se on jo todella harvinaista.
Geenit voivat periytyä vaikka kuinka kaukaa ja melko sattumanvaraisesti, ja se se onkin niin mielenkiintoista, että koskaan ei voi tietää minkä sekoituksen geenilotossa saa.
Ja ihmiset edelleen uskoo niihin koulussa opetettuihin juttuihin. Olen itse ruskeahiuksinen ja ruskeasilmäinen kuten myös lasteni isä. Yhdellä lapsista on vaalea hiukset ja siniset silmät. Pari kertaa on joku kysynyt, että kukas onkaan isä. Toisella kerralla vielä ihan tosissaan eikä meinannut uskoa, kun koulussa oli aikanaan opetettu eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Silmien värin voi periä jopa isoilta..joltain.On sanott
////
Ulkonäön voi periä näin:
Jollekin voi periytyä isoisovanhemman ulkonäkö.
Näin vanhan valokuvan 1800 - luvulla syntyneestä ihmisestä. Se kuva todisti, että hänen isänsä ei ollut pettänyt vaimoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vuonna 2005 ainakin meillä käytettiin tiettyä kaavaa ja sanottiin, että vain ruskeasilmäiset vanhemmat saa ruskeasilmäisiä jne.
Minä opin jo 80-luvulla että kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen lapsen. Jopa kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen, mutta se on jo todella harvinaista.
Geenit voivat periytyä vaikka kuinka kaukaa ja melko sattumanvaraisesti, ja se se onkin niin mielenkiintoista, että koskaan ei voi tietää minkä sekoituksen geenilotossa saa.
Toinen mainitsemasi skenaario on ääriharvinainen ainoastaan aasialaisilla, afrikkalaisilla ja lähi-idästä kotoisin olevilla. Siellä kun muita värejä esiintyy ääriharvan geenipoolissa.
Eurooppalaisella ruskeasilmäisellä ihmisellä on ihan sama todennäköisyys saada ihan minkä tahansa silmänvärinen lapsi kuin vihreä tai sinisilmäisillä.
Ihan siitä johtuen, että sukupuun mennessä +50 sukupolvea taaksepäin puhtaasti Eurooppaan, siellä sukupuussa on satoja ihmisiä kaikilla mahdollisilla silmänväri ja hiusväri-yhdistelmillä.
Punnet squaret on osoitettu paikkansapitämättömäksi jo vuosikymmeniä sitten.
Tässä ketjussa on käytetty esimerkkinä Prinssi Georgea jolla on ruskeat silmät vaikka vanhemmilla ei ole, ja hän on esimerkki ihmisestä jonka sukupuu menee niin kauas taaksepäin Eurooppaan kuin on mahdollista jäljittää.
Miten hiusten väri periytyy? Olen tumma, ja lapseni ihan blondeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kaksi ruskeasilmäistä saa sinisilmäisen on yleisempää kuin se että kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on täyseurooppalainen perimä, voi tulla ihan mitä vaan kombinaatioita ihan minkälaisilla vanhemmilla tahansa. Minä ja mieheni ollaan harmaa/sinisilmäisiä mutta neljän lapsen joukossa on silti yksi vihreäsilmäinen ja yksi ruskeasilmäinen.
Kasvonpiirteiltään kaikki kyllä hyvin samannäköisiä. Hiusten väreissä on toki eroa, ja kasvoissa on pieniä eroavaisuuksia joista erottaa yhden toisestaan, identtisiä kun eivät ole.
Suomessa tuskin monellakaan on "täyseurooppalaista" perimää. Useimmissa meissä virtaa myös siperilaista perimää.
Itse näytän kalpealta kolmasosa-eskimolta. En nyt muista siperialaisten rotujen nimiä, mutta ovat eskimoille sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kaksi ruskeasilmäistä saa sinisilmäisen on yleisempää kuin se että kaksi sinisilmäistä saa
En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin ihmetellä opetuksessa tapahtunutta nopeaa romahdusta. Biologiassa opetetaan faktojen sijaan puutaheinää? On alennustila jo syvä. Minulle opetettiin biologian tunnilla jo 80-luvulla, että sinisilmäiset voi saada ruskeasilmäisen lapsen. Ja samat perinnöllisyyden faktat pätee vieläkin. Et ilmeisesti koulussa ikinä kuullut siitä, että ominaisuus voi olla resessiivinen tai dominoiva, ja ilmeneminen noudattaa tiettyä kaavaa.
Isovanhemmillani oli siniset ja vihreät silmät, samoin vanhemmillani. Kun tarpeeksi kyllästetään sukupolvet sini - ja vihersilmillä, voi joku geenilotossa hävitä ja saada harmaat silmät.
Paitsi on ihan upeitakin harmaita silmiä. Itselläni ei ole. Olen tällainen maan hiljainen matonen harmaine silmieni 😬
Kyllähän tuosta puhuttiin jo 1990-luvun puolella, ruskeasilmäisyys voi löytyä sekä sini- että vihreäsilmäiseltä ja alleelien dominoiva/alistuva puoli menee melko jännästi. Tuossa vielä wikipediaa aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen mainitsemasi skenaario on ääriharvinainen ainoastaan aasialaisilla, afrikkalaisill
Kuule aika harvalla suomalaisella on "täyseurooppalaiset" geenit. Se on ihan tieteellisesti myönnetty että meissä on pisara aasialaisia geenejä, ja useimmista meistä se näkyy edelleen ihan kasvojen piirteistäkin.
Että suomalaisten kohdalla voit unohtaa nuo kallonmittaustaulukkosi puhtaista euroopplaisista heti ensialkuun. Suomalaiset ovat geebeiltään hyvin uniikki ryhmä, joka poikkeaa muusta Euroopasta. Etkö tämän vertaa vielä tiedä.
Meidät on erotettu kokonaan ihan omaksi ryhmäksi.
https://laaketieteensaatio.fi/geenitieto-avaa-uuden-ulottuvuuden-suomal…
Geenimanipuloinilla silmien väri voi muuttua, eli voi se vanha totuus pitää paikkansakin.