Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita

Vierailija
20.11.2024 |

Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?

Kommentit (600)

Vierailija
141/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkaan mielikuva Kemistä ei vastaa mielikuvaa Lapista, koska ei ole tuntureita eikä poroja. Mutta Kemissä kyllä puhutaan niin kuin Lappiin kuuluvassa Perä-Pohjolassa, mie ja sie ja joitakin sanoja (kahveli, hantuuki, praatata ...) jonkin verran vielä kuulee h:n päältä puhumistakin. Eli se murre kyllä vastaa minusta Lappia. Pitää varmaan laajentaa tuota omaa mielikuvaa Lapista niin että Perä-Pohjolakin mahtuu siihen, ettei se ole vain Tunturi-Lappi. 

Vierailija
142/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin siis, että rovaniemi ei ole sillä tavalla "lappia" kuin se yrittää itseänsä turisteille kaupata.

Ja olen aika varma että jyrääjätkin tämän yksinkertaisen asian tajusivat.

Rovaniemi on ihan kaikilla tavoin Lappia. Lappi on maantieteellinen alue, ei mielipiteen mukaan muuttuva asia. 

Postikortissa lapinpukuinen ja poro ja teksti welcome to rovaniemi. Tällaista rovaniemeä ei ole. Mikä tämän sanomisessa niin suututtaa?

Eihän tässä tuosta puhuttu, vaan siitä että Rovaniemi todellakin on Lappia. Jos käsityksesi Lapista ovat yhtä kuin poro ja lapinpuku niin en voi auttaa.

Vaikka porojahan Rovaniemellä näkee aika helposti (jos sellaisesta nauttii, enemm

Niin, siis ydinkeskustassa ei ole. Rovaniemen ydinkeskusta on aika pieni ja luulisi rovaniemeläisen muuallakin käyvän edes välillä. Itsekin olen nopealla käynnillä nähnyt yhden jolkottelevan sairaalan lähellä lähiön metsikössä, kerrostalon ikkunasta katsottuna. Lisää näkyi melkein heti kun meni tielle ajamaan itää kohti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan eipä noita rovaniemellä ole näkynyt. Miksi valehtelet?

Älä jaksa jankuttaa tosiasioista vastaan. Mene vaikka nukkumaan, jos et osaa mitään järkevää kommentoida. 

Suhtaudutpa "kypsästi" eri mieltä olevaan.

Sitä saa mitä tilaa. Itse lähdit jankuttamaan päivänselviä totuuksia vastaan. Oikeastihan et ole edes Rovaniemellä käynyt. Kunhan vänkytät vänkyttämisen ilosta. Se, onko Rovaniemellä poroja, ei ole mielipidekysymys, joten et voi olla asiasta eri mieltä. Voit vain väittää, että tosiasia ei ole totta. 

Vierailija
144/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu Lapin maakuntaan, eli Kemi on osa Lappia. . Huom. Läänejä ei ole ollut aikoihin. 

Jos on kotoisin Kemistä, on Lapista. 

mutta  jos on Kemiöstä onkin Varsinäis- Suomesta. 

Kyllä läänit ovat edelleen olemassa. Suomessa on nykyisin viisi lääniä: Etelä-Suomen lääni, Itä-Suomen lääni, Länsi-Suomen lääni, Oulun lääni ja Lapin lääni. 

Miten voi olla tällainen alakoulutason tieto hukassa? 

Läänin kyllä lopetettiin jo vuonna 2009. 

Missähän  se tietokatkos onkaan?

Maakunta=lääni. Puhekielessä käytetään edelleen sanaa lääni. Kannattaa ottaa asiosista selvää eikä jankata turhaan. 

Tiedätkö sinä kaikki atomia pienempien hitusten nimet? Kun minä kävin koulua oli vain elektroni, positroni ja neutroni. Aika monella on jäänyt kouluaikojen jälkeen päivittämättä paljon tärkeämpiäkin asioita kuin atomin rakenne ja aluejako.

Joka tapauksessa tänäkin päivänä Avit ja Elyt noudattelevat aika pitkälle muinaisia läänirajoja. Erityisesti Lapissa.  

Vierailija
145/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kemiläiset itse sanovat Kemin olevan Lappia, sijaitsee Lapin maakunnassa. Matka Oulusta pohjoiseen Kemiin reilu 100km. Rovaniemelle vähän pidempi. 

Itse sielläpäin kasvaneena en koe olevani lappilainen, vaan peräpohjalainen. Kulttuurisesti Lappi alkaa vasta Vuotsosta. Meri-Lapin käsite keksittiin matkatoimistojen toimesta joskus 80-luvulla. Ei se ole mikään historiallinen käsite (tai jos on, niin sillä viitataan ennemmin menetettyyn Petsamoon). Kyllä itselleni Lappiin meno on ihan eri asia kuin sukulointi "Meri-Lapin" alueella. 

Eikö yhteiset murrepiirteet ja lähes satavuotinen yhteinen historia muun Lapin kanssa yhtään hetkauta? Tuntuuko ihan sattumalta, että siellä on Pikku-Berliini ja koulussa (toivottavasti) opetettiin saksalaisten valtauksista ja taistelusta heidän kanssaan? 

Tottakai hetkauttaa, mutta itse näen että Peräpohjola ja Lappi ovat kulttuurillisesti vähän kuin Etelä-Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa. Lähellä toisiaan, mutta ei sama. Ja meille ei valitettavasti koulussa kovin tarkasti opetettu Lapin sodasta, ja sen mitä tiedän olen selvittänyt suurimmaksi osaksi aikuisena. Mutta Lapin sotaan liittyy Oulu myös, joten sillä perusteella Oulukin on Lappia. 

Vierailija
146/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä olisi vilkaisu karttaan,vai syöttekö mielummin banaanin?

Vierailija
147/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät keputtele kaupunkialueelle=kaupungilla ei ole poroja. Itse sen sanoit.

Eivät keputtele YDINKESKUSTASSA. Se on eri asia kuin kaupunkialue. Trollin kannattaisi opetella lukemaan. 

Oliko edelleen kyse Rovaniemen keskustasta? Ei nyt ihan Rovakadulla ja Koskikadulla poroja tepsuttele, mutta minusta Kemijoen Ounasvaaran puoleinen ranta on aika keskustaa. Useammin minä siellä poroja olen nähnyt kuin lapinpukuja. Viimeksi näin jonkun saamelaisen lapinpuvussa keskussairaalassa.

Vierailija
148/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoo menevänsä Lappiin tai olevansa vaikka Lapista kotoisin, niin en minäkään ensimmäisenä ajattele Kemiä. Vähän yllättyisin, jos kävisi ilmi että joku on sitä tarkoittanut...

Eli ainakaan "kansankielessä" Kemin ei varmaan ajatella olevan Lappia tai sama asia. Mutta varmaan eri määritelmät vaihtelee, kun on kaikkia soteuudistuksia ja kuntaliitoksia yms sekavaa.

Vierailija
149/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku sanoo menevänsä Lappiin tai olevansa vaikka Lapista kotoisin, niin en minäkään ensimmäisenä ajattele Kemiä. Vähän yllättyisin, jos kävisi ilmi että joku on sitä tarkoittanut...

Eli ainakaan "kansankielessä" Kemin ei varmaan ajatella olevan Lappia tai sama asia. Mutta varmaan eri määritelmät vaihtelee, kun on kaikkia soteuudistuksia ja kuntaliitoksia yms sekavaa.

Lappi on ihan puhtaasti maantieteellinen alue, jonka rajat ovat olleet nykyisenlaiset vähintään 100 vuotta. Jos joltain on jäänyt peruskoulussa maantiedon tunnit välistä, se ei tarkoita, että Kemi olisi jossain muualla kuin Lapissa. Eikä se  tarkoita sitäkään, että Lappi on vain tuntureita, poroja ja saamelaispukuja. 

Vierailija
150/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lappi on ihan puhtaasti maantieteellinen alue, jonka rajat ovat olleet nykyisenlaiset vähintään 100 vuotta. Jos joltain on jäänyt peruskoulussa maantiedon tunnit välistä, se ei tarkoita, että Kemi olisi jossain muualla kuin Lapissa. Eikä se  tarkoita sitäkään, että Lappi on vain tuntureita, poroja ja saamelaispukuja. 

Joku muukin on eri mieltä sun kanssa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Lappi

Vierailija
151/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kemiläiset itse sanovat Kemin olevan Lappia, sijaitsee Lapin maakunnassa. Matka Oulusta pohjoiseen Kemiin reilu 100km. Rovaniemelle vähän pidempi. 

Itse sielläpäin kasvaneena en koe olevani lappilainen, vaan peräpohjalainen. Kulttuurisesti Lappi alkaa vasta Vuotsosta. Meri-Lapin käsite keksittiin matkatoimistojen toimesta joskus 80-luvulla. Ei se ole mikään historiallinen käsite (tai jos on, niin sillä viitataan ennemmin menetettyyn Petsamoon). Kyllä itselleni Lappiin meno on ihan eri asia kuin sukulointi "Meri-Lapin" alueella. 

Eikö yhteiset murrepiirteet ja lähes satavuotinen yhteinen historia muun Lapin kanssa yhtään hetkauta? Tuntuuko ihan sattumalta, että siellä on Pikku-Berliini ja koulussa (toivottavasti) opetettiin saksalaisten valtauksis

Onpa harmi, jos oikeasti on noin, ettei koulussa kerrottu. Oulua ei ole saksalaisten toimesta pommitettu, vallattu ja yritetty polttaa kuten Kemiä ja muita Lapin kaupunkeja. Eikä sieltä ole lähtenyt ihmisiä evakkoon Ruotsiin sotaa pakoon, kuten Kemistä ja muualta Lapista. Oulu oli Lapin sodassa mukana lähinnä välillisesti eikä kärsinyt siitä samalla tavalla kuin Rovaniemi (joka onnistuttiin polttamaan tosi pahasti), Kemi ja Torniokin.

Ehkä tuo on monille vielä niin arka paikka, että siitä ei hirveästi kerrota tai keskustella. Uteliaisuudesta, opetettiinko teille muita isoja juttuja Kemin historiasta? Tiedätkö esim mitä tapahtui 18.8.49?

Vierailija
152/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät keputtele YDINKESKUSTASSA. Se on eri asia kuin kaupunkialue. Trollin kannattaisi opetella lukemaan. 

Oliko edelleen kyse Rovaniemen keskustasta? Ei nyt ihan Rovakadulla ja Koskikadulla poroja tepsuttele, mutta minusta Kemijoen Ounasvaaran puoleinen ranta on aika keskustaa. Useammin minä siellä poroja olen nähnyt kuin lapinpukuja. Viimeksi näin jonkun saamelaisen lapinpuvussa keskussairaalassa.

Miksi te kinaatte poroista? Pohjois-Pohjanmaallakin on poroja. Paikoin paljonkin. Ihan varmasti Rovaniemellä on poroja myös. Mitä väliä sillä on?

Vierailija
153/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse vain ei ole mielipideasiasta. Sori siitä. 

Vierailija
154/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä absurdi keskustelu. Kyllä, Kemi on osa Lappia. Kyllä, Kemi on teollisuuskaupunki kohtuullisen lähellä Oulua. Nämä kaksi eivät sulje toisiaan pois. 

Vierailija
155/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku historiallinen Fennoskandian Lappi ei nyt liity siihen, että onko Kemi (tai Lapin hallinnollinen keskus, Rovaniemi) osa Lappia täällä Suomessa nykypäivänä vai ei. Virallisesti sekä Kemi että Rovaniemi ovat Lapin maakunnan kuntia.

Vierailija
156/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te kinaatte poroista? Pohjois-Pohjanmaallakin on poroja. Paikoin paljonkin. Ihan varmasti Rovaniemellä on poroja myös. Mitä väliä sillä on?

No tälle yhdelle neropatille Lappi=porot ja saamelaispuvut. Hänen mielestään niitä ei näy Rovaniemellä, joten hänen mielestään Rovaniemi ei ole Lappia. 

Vierailija
157/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes ole. Kannattaisi lukea se artikkeli, jonka linkkasit. Löytäisit sieltä muun muassa tämän tiedon:

Vanhan Lapin läänin aluetta vastaa nykyinen Lapin maakunta, joka on huomattavasti Lapin historiallista maakuntaa laajempi. Nykyisen maakunnan muodostaa Lapin historiallinen maakunta ja Peräpohjola, joka on Pohjanmaan historiallisen maakunnan pohjoisin osa. 

Ja arvaapa mitkä kunnat kuuluvat Peräpohjolaan? Niinpä, muun muassa KEMI. 

Vierailija
158/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö yhteiset murrepiirteet ja lähes satavuotinen yhteinen historia muun Lapin kanssa yhtään hetkauta? Tuntuuko ihan sattumalta, että siellä on Pikku-Berliini ja kouluss

Olen itse siis Simosta kotoisin, eli voihan se olla että noista Kemissä tapahtuneista asioista käytiin siellä koulussa läpi. En itse muista että meille olisi kerrottu kovin yksityiskohtaisesti  Oulu-Tornio -akselin tapahtumista, vaan se "iso kuva" jonka kaikki tietää. Olen itseasiassa harmitellut kun netissä on aiheesta niin vähän tietoa löytynyt, sillä se kiinnostaa kovasti. 

Vierailija
159/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin lääni, onhan se lappia, mutta  kemiläiset ei ole lappalaisia, ne on saamelaisia. 

Vierailija
160/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapin lääni, onhan se lappia, mutta  kemiläiset ei ole lappalaisia, ne on saamelaisia. 

Lapin lääni lakkautettiin 1.9.2009. Yllättävän moni elää vieläkin tuota yli 15 vuoden takaista aikaa.