Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita
Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?
Kommentit (600)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu Lapin maakuntaan, eli Kemi on osa Lappia. . Huom. Läänejä ei ole ollut aikoihin.
Jos on kotoisin Kemistä, on Lapista.
mutta jos on Kemiöstä onkin Varsinäis- Suomesta.Kyllä läänit ovat edelleen olemassa. Suomessa on nykyisin viisi lääniä: Etelä-Suomen lääni, Itä-Suomen lääni, Länsi-Suomen lääni, Oulun lääni ja Lapin lääni.
Miten voi olla tällainen alakoulutason tieto hukassa?
Läänin kyllä lopetettiin jo vuonna 2009.
Missähän se tietokatkos onkaan?Maakunta=lääni. Puhekielessä käytetään edelleen sanaa lääni. Kannattaa ottaa asiosista selvää eikä jankata turhaan.
Ei muuten käytetä lääni-sanaa, kun niitä ei enää ole. Tietysti jollakulla juntilla, jolle mikään muukaan uusi oppi ei mene kaaliin, voi vielä olla läänitkin käytössä, mutta kenelläkään normaalijärkisellä ne eivät ole käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin siis, että rovaniemi ei ole sillä tavalla "lappia" kuin se yrittää itseänsä turisteille kaupata.
Ja olen aika varma että jyrääjätkin tämän yksinkertaisen asian tajusivat.
Rovaniemi on ihan kaikilla tavoin Lappia. Lappi on maantieteellinen alue, ei mielipiteen mukaan muuttuva asia.
Postikortissa lapinpukuinen ja poro ja teksti welcome to rovaniemi. Tällaista rovaniemeä ei ole. Mikä tämän sanomisessa niin suututtaa?
Ei tuo ketään suututa. Kertoo vain siitä, ettet yhtään tiedä, millainen kaupunki Rovaniemi on. Itse siellä syntyneenä ja kasvaneena voin kertoa, että porot ovat ihan normaali osa Rovaniemen kaupunkikuvastoa. Lapinpukuisiakin siellä näkyy mikäli tarkoitat lapinpuvulla perinteistä saamelaisten asua. Saamelaisistahan 60% asuu muualla kuin perinteisellä saamelaisalueella eli Enontekijön, Utsjoen ja Inarin seuduilla Pohjois-Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kemiläiset itse sanovat Kemin olevan Lappia, sijaitsee Lapin maakunnassa. Matka Oulusta pohjoiseen Kemiin reilu 100km. Rovaniemelle vähän pidempi.
Itse sielläpäin kasvaneena en koe olevani lappilainen, vaan peräpohjalainen. Kulttuurisesti Lappi alkaa vasta Vuotsosta. Meri-Lapin käsite keksittiin matkatoimistojen toimesta joskus 80-luvulla. Ei se ole mikään historiallinen käsite (tai jos on, niin sillä viitataan ennemmin menetettyyn Petsamoon). Kyllä itselleni Lappiin meno on ihan eri asia kuin sukulointi "Meri-Lapin" alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin siis, että rovaniemi ei ole sillä tavalla "lappia" kuin se yrittää itseänsä turisteille kaupata.
Rovaniemi on ihan kaikilla tavoin Lappia. Lappi on maantieteellinen alue, ei mielipiteen mukaan muuttuva asia.
Postikortissa lapinpukuinen ja poro ja teksti welcome to rovaniemi. Tällaista rovaniemeä ei ole. Mikä tämän sanomisessa niin suututtaa?
Mitä höpiset? Rovaniemellä on sekä poroja että lapinpukuja. Eikä nyt puhuttu siitä, millainen Rovaniemi on, vaan siitä kuuluko Rovaniemi Lappiin. Kannattaa opetella lukemaan eikä sokeasti solkata omia mutuilujaan.
Et siis kaiken jälkeenkään ymmärrä että tarkoitin mielikuvien lappia? Tiedän kyllä että lapin läänissä ollaan.Ja en kyllä ole nähnyt lapinpukuista rovaniemen kaupungissa aikoihin, niin että sitä höpisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu Lapin maakuntaan, eli Kemi on osa Lappia. . Huom. Läänejä ei ole ollut aikoihin.
Jos on kotoisin Kemistä, on Lapista.
mutta jos on Kemiöstä onkin Varsinäis- Suomesta.Kyllä läänit ovat edelleen olemassa. Suomessa on nykyisin viisi lääniä: Etelä-Suomen lääni, Itä-Suomen lääni, Länsi-Suomen lääni, Oulun lääni ja Lapin lääni.
Miten voi olla tällainen alakoulutason tieto hukassa?
Läänin kyllä lopetettiin jo vuonna 2009.
Missähän se tietokatkos onkaan?Maakunta=lääni. Puhekielessä käytetään edelleen sanaa lääni. Kannattaa ottaa asiosista selvää eikä jankata turhaan.
Kukaan normaaliälyinen ei käytä sanaa juntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä tuosta puhuttu, vaan siitä että Rovaniemi todellakin on Lappia. Jos käsityksesi Lapista ovat yhtä kuin poro ja lapinpuku niin en voi auttaa.
Vaikka porojahan Rovaniemellä näkee aika helposti (jos sellaisesta nauttii, enemmän ne ovat tavikselle riesa kuin ilo). Eivät ne ihan ydinkeskustassa keputtele, tietenkään, ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ketään suututa. Kertoo vain siitä, ettet yhtään tiedä, millainen kaupunki Rovaniemi on. Itse siellä syntyneenä ja kasvaneena voin kertoa, että porot ovat ihan normaali osa Rovaniemen kaupunkikuvastoa. Lapinpukuisiakin siellä näkyy mikäli tarkoitat lapinpuvulla perinteistä saamelaisten
Vaan eipä noita rovaniemellä ole näkynyt. Miksi valehtelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kemiläiset itse sanovat Kemin olevan Lappia, sijaitsee Lapin maakunnassa. Matka Oulusta pohjoiseen Kemiin reilu 100km. Rovaniemelle vähän pidempi.
Itse sielläpäin kasvaneena en koe olevani lappilainen, vaan peräpohjalainen. Kulttuurisesti Lappi alkaa vasta Vuotsosta. Meri-Lapin käsite keksittiin matkatoimistojen toimesta joskus 80-luvulla. Ei se ole mikään historiallinen käsite (tai jos on, niin sillä viitataan ennemmin menetettyyn Petsamoon). Kyllä itselleni Lappiin meno on ihan eri asia kuin sukulointi "Meri-Lapin" alueella.
Silti olet kotoisin Lapin maakunnasta ja entisestä Lapin läänistä. Kemi on ollut osa niitä jo ennen kuin sinun mummosikaan oli syntynyt. Hieman on siis vanhemmasta asiasta kyse kuin 80-luvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Rovaniemellä poroja on ihan keskustassakin. Lapin pukua ei arkipäivänä pidä edes saamelaiset ja juhlapäivinä sen voi nähdä rovaniemeläisenkin päällä.
Et siis kaiken jälkeenkään ymmärrä että tarkoitin mielikuvien lappia? Tiedän kyllä että lapin läänissä ollaan.Ja en kyllä ole nähnyt lapinpukuista rovaniemen kaupungissa aikoihin, niin että sitä höpisen.
--
Ymmärrän toki. Sinä vain et ymmärrä, että tuota sinun mielikuviesi Lappia näkyy ihan joka päivä Rovaniemellä. Porot ovat ihan tavallinen näky jopa Rovaniemen keskustassa. Sivummalla olevista alueista nyt puhumattakaan. Kannattaa joskus käydä Rovaniemellä niin ei tarvitse jankuttaa faktoja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, miten määritellään Lappi. Olet oikeassa siinä, että Lapin läänissä = maakunnassa se on. Eteläraja menee Simon ja Kuivaniemen välissä. Lankapuhelinten aikaan niillä oli sama suuntanumero ja minun piti aluksi omassa työssäni tarkistaa, onko Lapissa. Nykyisin taitaa Kuivaniemi olla Iin kuntaa.
Jos taas on kyse entisaikaisesta Lapin alueesta, sen eteläraja meni suunnilleen Muoniosta Kemijärven kautta Kuusamoon. Vielä tänäkin päivänä monet kuvittelevat Kuusamon olevan Lappia.
Sitten on vielä se varsinainen Lappi Pohjois-Pohjanmaan ja Peräpohjolan pohjoispuolella, eli jossakin Vuotson ja Raattaman pohjoispuolella.
Jos puhutaan hallinnollisista alueista, niin tuijotellaan vain karttaa 2020-luvulla, mutta jos puhutaan kulttuurista, niin se ei olekaan niin yksinkertaista. Vaikka Suomi oli osa Ruotsia, niin epäilen, että kulttuurillisesti Suomen ja Ruotsin alueissa oli eroja, vaikka samaa maata oltiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä tuosta puhuttu, vaan siitä että Rovaniemi todellakin on Lappia. Jos käsityksesi Lapista ovat yhtä kuin poro ja lapinpuku niin en voi auttaa.
Vaikka porojahan Rovaniemellä näkee aika helposti (jos sellaisesta nauttii, enemmän ne ovat tavikselle riesa kuin ilo). Eivät ne ih
Eivät keputtele kaupunkialueelle=kaupungilla ei ole poroja. Itse sen sanoit.
Älä jaksa jankuttaa tosiasioista vastaan. Mene vaikka nukkumaan, jos et osaa mitään järkevää kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapin LÄÄNISSÄ.
Mistäs sinä juntti taas tuon läänin kaivoit esiin? Viiteentoista vuoteen sitä ei ole ollut olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka porojahan Rovaniemellä näkee aika helposti (jos sellaisesta nauttii, enemm
Kuinka tyhmä pitää olla, jos kuvittelee että Rovaniemi=kaupungin keskusta? :D
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa jankuttaa tosiasioista vastaan. Mene vaikka nukkumaan, jos et osaa mitään järkevää kommentoida.
Suhtaudutpa "kypsästi" eri mieltä olevaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhteiset murrepiirteet ja lähes satavuotinen yhteinen historia muun Lapin kanssa yhtään hetkauta? Tuntuuko ihan sattumalta, että siellä on Pikku-Berliini ja koulussa (toivottavasti) opetettiin saksalaisten valtauksista ja taistelusta heidän kanssaan?
Vai liitätkö Lapin lähinnä mielikuviin, kuten tuntureihin tms ja ajattelet ettet ole lappilainen, kun et täytä niitä mielikuvia (mutta joku muu jossain mielestäsi täyttää)?
Eivät keputtele kaupunkialueelle=kaupungilla ei ole poroja. Itse sen sanoit.
Eivät keputtele YDINKESKUSTASSA. Se on eri asia kuin kaupunkialue. Trollin kannattaisi opetella lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka porojahan Rovaniemellä näkee aika helposti (jos sellaisesta nauttii, enemm
Poronhoitoalue ja Lapin maakunta ovat eri asioita. Lapin maakunta on yksi iso maakunta siksi, että se on harvaan asuttua aluetta. Älytön ajatus että puolet suomen pinta-alasta on yksi ja sama asia. "Meri-Lapin" ja käsivarren välillä on kaikin puolin isompi ero kuin vaikka Hämeen ja Pirkanmaan välillä.
Mitä höpiset? Rovaniemellä on sekä poroja että lapinpukuja. Eikä nyt puhuttu siitä, millainen Rovaniemi on, vaan siitä kuuluko Rovaniemi Lappiin. Kannattaa opetella lukemaan eikä sokeasti solkata omia mutuilujaan.