Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotivara/varautuminen kerrostalossa

Vierailija
13.11.2024 |

Miten muut kerrostaloasujat olette hoitaneet kotivaran ja varautumisen? Olen lukenut tuota toista preppaajat -keskustelua, mutta suurin osa vastaajista asuu omakotitalossa. Siellä varautuminen on helpompaa, kun on enemmän tilaa ja mahdollisesti puulämmitys, huussi yms. 

Eli miten varautua mahdollisiin kriiseihin jos tilat ja resurssit ovat rajalliset? 

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on säilyke -ja kuivamuonaa aina vähintään neljäksi päiväksi. Lisäksi pakastin täynnä. Muutama satanen käteistä. Pari 5 litran tyhjää vesikanisteria. Kunta järjestää vedenjakelun. Radio joka toimii pattereilla sekä verkkovirralla. Iso powerbank aina täyteen ladattuna. Varakännykkä ja prepaid. Retkikeitin, kaksi kaasunaamaria. Nämä on olleet mulla jo vuosia ennen venäjän aloittamaa sotaa.

Pakastinruoka ei kuulu kotivaraan pilaantuu sähköjen katkettua ja saat niistä ruokamyrkytyksen.

No ei se pakastin nyt tunneissa sula! Ei avaa ovea, varmasti on seuraavana päivänä kylmää eli syötäväksi sopivaa. Nyt puhutaan kolmesta päivästä, ei jatkuvasta kaaoksesta! 

Vierailija
62/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaurahiutaleita, riisiä, näkkileipää, kuivaherneitä ja säilykekalaa 3 purkkia kaapissa. Mulla on valmiudessa ämpäri jonka täytän vedellä heti jos näyttää siltä että saattaa tapahtua jotain. Löytyy sytkäri. Aion vielä ostaa taskulampun.

Radiota ei ole eikä tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sähköt menee niin hissit ei toimi. 

Ansiosidonnaista leikattiin joten en auta eläkeläisiä. 

Kokoomuslaiset auttaa. 

Mä taas en pysty tekemään etätöitä, jos sähköt menee poikki. Voin siis hyvin auttaa sähkökatkon aikana naapurustossa asuvia vanhuksia. 

Vierailija
64/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autossa on aina bensaa, pääsee johonkin erä mökkiin jossa on nuotiopaikka pihalla jos sota tulee, muuten tässä on noin 200 metrin päässä nuotiopaikka jossa voi varmaan jotain lämmittää ruoaksi ja kun olen tupakoija on tulta aina mukana 

Vierailija
65/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kerrostalossa voisi olla parin päivän ruokia jemmassa?

Vierailija
66/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslaiset auttaa. 

Mä taas en pysty tekemään etätöitä, jos sähköt menee poikki. Voin siis hyvin auttaa sähkökatkon aikana naapurustossa asuvia vanhuksia. 

Hyvä. Vanhuus on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Hommia sulla riittää. 

Etkä ole etätöissä. Täällä kirjoittelet aamusta iltaan. 

Vierailija
67/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on säilyke -ja kuivamuonaa aina vähintään neljäksi päiväksi. Lisäksi pakastin täynnä. Muutama satanen käteistä. Pari 5 litran tyhjää vesikanisteria. Kunta järjestää vedenjakelun. Radio joka toimii pattereilla sekä verkkovirralla. Iso powerbank aina täyteen ladattuna. Varakännykkä ja prepaid. Retkikeitin, kaksi kaasunaamaria. Nämä on olleet mulla jo vuosia ennen venäjän aloittamaa sotaa.

Pakastinruoka ei kuulu kotivaraan pilaantuu sähköjen katkettua ja saat niistä ruokamyrkytyksen.

Pakastinruokien sulamiseen kuluu päiviä. Nolla asteinen ruoka on täysin syötävää.

Nyt on jo ulkona niin kylmä, että ruoat säilyy parvekkeella kevääseen asti. Ainakin melkein.

Vierailija
68/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Vierailija
69/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi hallitus leikkasi ansiosidonnaisen niin meidän työttömien ei tarvitse auttaa. 

Vierailija
70/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi hallitus leikkasi ansiosidonnaisen niin meidän työttömien ei tarvitse auttaa. 

Pidetään vain itsestä huoli. 

Vierailija
71/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa janoon kuole. Vesistöjä on kaikkialla ja suurin osa täysin juomakelpoista jopa keittämättä. Vaikka olisi täysin luonnonvesien armoilla.

Vierailija
72/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslaiset auttaa niitä, jos jotain tulee. Muuta ne ei ehdi tekemäänkään. 

Petteri ja Arto juoksee kerrostalojen rappuja ylös ja alas viemässä ruokaa sun muuta. 

Vierailija
73/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastinruokien sulamiseen kuluu päiviä. Nolla asteinen ruoka on täysin syötävää.

Niinkö kauan kestää, kun otat ruokaa pakastimesta kestääkö sulaa tosiaan päiviä?

Ei pidä pakastettuna päiviä, ehkä reilun vuorokauden kunnes lämpötila laskee pian jääkaappia vastaavaksi, jolloin ne alkaa sulamaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslaiset auttaa. 

Hyvä. Vanhuus on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Hommia sulla riittää. 

Etkä ole etätöissä. Täällä kirjoittelet aamusta iltaan. 

Mä teen vain 3-päiväistä työviikkoa, joten tänäänkin on vapaapäivä. Mutta joo, ei mun ole tarkoituskaan huolehtia kaikista Suomen vanhuksista. Ihan riittää nämä saman taloyhtiön vanhukset. 

Vierailija
75/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kerrostalossa nyt 3 päivän kotivara hankittuna vesikanistereineen. Järjestelin ne vaatehuoneen nurkkaan laatikkoon, jossa eivät vie liikaa tilaa. 

Tuo oli helppo toteuttaa eikä edes maksanut paljon. Olen vaan alkanut miettimään, että 3 päivää on lopulta niin lyhyt aika, jos jotain erikoisempaa sattuu. Yritän pikkuhiljaa suurentaa kotivaraa edes siihen 1 viikkoon niin kuin Ruotsissa suositellaan. 

Vierailija
76/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat on suljettu tai kaikki tuotteet on myyty loppuun. Hanasta ei tule vettä koska vesi on pilaantunutta. Sähköt on poikki. Joku näistä on ihan mahdollista.

Vierailija
77/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalin ajatuksena on tuo, että vessaa ei saa käyttää, jos vesi tai sähkö on poikki. Jonkinlaisen ämpärin voi varata ja siihen muovipussi sisälle, niin pystyy asioimaan.

Vierailija
78/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kaurahiutaleita, riisiä, näkkileipää, kuivaherneitä ja säilykekalaa 3 purkkia kaapissa. Mulla on valmiudessa ämpäri jonka täytän vedellä heti jos näyttää siltä että saattaa tapahtua jotain. Löytyy sytkäri. Aion vielä ostaa taskulampun.

Radiota ei ole eikä tule.

Mistä tiedät, milloin pitää täyttää se ämpäri? Oletko ennustaja, joka tietää mahdollisen murron vesilaitoksen ennen kuin se tapahtuukaan? Päivystätkö sitä paitsi hanan vieressä koko ajan, että luulet ehtiväsi täyttää jotain astioita, ennen kuin vedentulo loppuu? 

Mistä muuten kunta saa veden vedenjakeluun, jos vesilaitoksessa on havaittu jotain bakteeria tms putkistoissa tai vaikka Päijännetunnelissa, josta vesi tulee ok-seudulle? Koko pk-seudulle kuljetetaan vesi muutamilla säiliöauroilla Oulusta? 

Kyllä minä mieluummin ostan ennakkoon riittävästi pullovettä, se on halpaakin.

Vierailija
79/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varautunut. Ei pienipalkkaisella ole varaa varautua.

Osta nyt edes näkkileipää kaappiisi.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kerrostalossa nyt 3 päivän kotivara hankittuna vesikanistereineen. Järjestelin ne vaatehuoneen nurkkaan laatikkoon, jossa eivät vie liikaa tilaa. 

Tuo oli helppo toteuttaa eikä edes maksanut paljon. Olen vaan alkanut miettimään, että 3 päivää on lopulta niin lyhyt aika, jos jotain erikoisempaa sattuu. Yritän pikkuhiljaa suurentaa kotivaraa edes siihen 1 viikkoon niin kuin Ruotsissa suositellaan. 

Vielä 1980-luvulla tuo suositus oli Suomessa kahdeksi viikoksi eli 14 päivää.