Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotivara/varautuminen kerrostalossa

Vierailija
13.11.2024 |

Miten muut kerrostaloasujat olette hoitaneet kotivaran ja varautumisen? Olen lukenut tuota toista preppaajat -keskustelua, mutta suurin osa vastaajista asuu omakotitalossa. Siellä varautuminen on helpompaa, kun on enemmän tilaa ja mahdollisesti puulämmitys, huussi yms. 

Eli miten varautua mahdollisiin kriiseihin jos tilat ja resurssit ovat rajalliset? 

Kommentit (170)

Vierailija
41/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on säilyke -ja kuivamuonaa aina vähintään neljäksi päiväksi. Lisäksi pakastin täynnä. Muutama satanen käteistä. Pari 5 litran tyhjää vesikanisteria. Kunta järjestää vedenjakelun. Radio joka toimii pattereilla sekä verkkovirralla. Iso powerbank aina täyteen ladattuna. Varakännykkä ja prepaid. Retkikeitin, kaksi kaasunaamaria. Nämä on olleet mulla jo vuosia ennen venäjän aloittamaa sotaa.

Pakastinruoka ei kuulu kotivaraan pilaantuu sähköjen katkettua ja saat niistä ruokamyrkytyksen.

Vierailija
42/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hysteerikot varautuvat ja tosipaikan tullen ovat myös hysteerisiä eli lamaantuvat.  Ja normaalit varautumattomat ihmiset keksivät luovia, spontaaneja ratkaisuja. 

Meillä on ollut tosipaikka ja oltiin varauduttu eikä lamaannuttu. Onneksi oli kotivaraa varattuna.

Tosipaikalla en nyt tarkoita sotaa, sitä kotivaraa kun olisi hyvä olla ihan muutakin varten ei pelkkää sotaa koska se sodan syttyminen on niin epätodennäköistä.

Eikö TikTok toiminut 10 minuuttiin vai mikä oli se kauhea tosipaikka? 🤣😂

Maaseudulla luultavasti sohvaperunoiden lähetys katkesi hetkeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sängynalle vaikka banaanilaatikossa vettä, ei maksa mitään jos laittaa itse desinfioituihin purkkeihin. Ruokaa nyt muutenkin tulee olla kaapissa, kierrättää sieltä vanhimmasta päästä. Muuten ne kamat on normaaleja sähkökatkon varalle paitsi se ilmastointiteippi ja joditabletit.

Itsellä löytyy myös halpa trangia ja puukko.

Ei pysy vesi kauaa hyvänä jossain itse desinfioiduissa purkeissa. Mikset vaan osta 5 tai 10 litran vesitonkkaa kaupasta? Maksaa pari euroa ja säilyy avaamattomana pari vuotta.

Vierailija
44/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hysteerikot varautuvat ja tosipaikan tullen ovat myös hysteerisiä eli lamaantuvat.  Ja normaalit varautumattomat ihmiset keksivät luovia, spontaaneja ratkaisuja. 

Tämä. Ei se varautuminen auta yhtään kun luonne on hysteerinen. Kuolette sydäriin. 

Vierailija
45/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä ei ole. Mutta sitä voi talvella keittää vaikka lumesta.

Pakastin on pakko syödä ensin tyhjäksi. Voi olla et aloyhtiön grillikodassa on jatkuva kokkaus päällä. Puuroa, makaronia ja riisiä löytyy.

Ei sitä opiskelijakaan tarvittu muuta. Yli menee noi hätävarat ihmisillä. Johan sitä energiaa riittää kun jääkaapista huitelee ekana kaiken pilaantuvan naamariin. Mihin tarvii vettä jos kaapista kaataa ekana päivänä maidot mahan pohjalle. Tokana päivänä vettä hankkimaan.

Vierailija
46/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla venäjäntrolli tällä ilkkumassa ja alapukuttelemassa. Totuus on että Suomi on varautumisen mallimaa kansallisella tasolla ja yksilötkin alkaa herätä. 

Venäjäntrollia tietty harmittaa, jos suomalaiset on hereillä.

Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun rivitalossa, joten mulla ei ole edes sellaista verkkokellaria, mikä yleensä kerrostaloissa on jokaista asuntoa kohti. Mun kotivarani ei kuitenkaan ole mitään sellaista, joka syödään ja juodaan vasta sitten, JOS jotain tapahtuu. Mun kotivarani on ihan sitä normaalia elintarviketta, mitä käytän ruuanlaitossa muutenkin. Ja ne kaikki on ruokakomerossa keittiössä. Valtaosa ruokakomeroni sisällöstä on sellaista, minkä voi syödä lämmittämättäkin. On mulla myös sellainen laite, joka toimii spriillä ja sillä voi halutessaan ruuan lämmittääkin. Ja itseasiassa mullahan on myös fondue-pata, joka niin ikään toimii spriillä. Lisäksi mulla on taskulamppuja (ja paristoja), öljylamppuja (ja lamppuöljyä), kynttilöitä (ja tulitikkuja). Kynttilöitä ja öljylamppuja käytän varsinkin talvisaikaan, kun on mukavaa illalla vähän tunnelmoida.  Otsalamppu löytyy myös ja sitä käytän muutenkin ulkona, jos pimeään vuodenaikaan ulkoilen koiran kanssa metsässä. Lisäksi mulla on muutama iso kanisteri vettä (nämä lähinnä kissaa ja koiraa varten) sekä kivennäisvesiä ja huoneenlämmössä säilyviä tuoremehuja. Niin ja tietenkiin punaviiniä :D Lääkekaapissa on aina tarvittavat lääkkeet ja ensiapulaukussa ensiaputarvikkeet. Paristokäyttöinen radiokin löytyy. En ostanut sitä kotivarasuosituksen takia vaan siksi, että halusin keittiöön radion, jota kuunnella ruokaa laittaessani. Vasta myöhemmin huomasin, että se toimii myös paristoilla. Lämpimiä vaatteitakin löytyy vaikka kuinka paljon. Edellinen koirani oli alaskanmalamuutti ja sen kanssa piti olla ulkona tuntikausia, vaikka joskus  olikin jopa 30 astetta pakkasta. Löytyy myös kosteuspyyhkeitä, roskapusseja jne. 

Mun varautumisessani ehkä keskeisintä on, että mä tiedän tasan tarkaan, mistä mikäkin kotoa löytyy. Joskus aikoinaan mulla oli tavaroita ripoteltuna vähän eri huoneisiin ja kun jotain tarvitsi, se herkästi jäi multa siihen huoneeseen, missä olin sitä tarvinnut.  Esim jos hiirestä loppui paristo, koko paristopaketti jäi työhuoneen poöydälle, mistä sen sitten laitoin jossain vaiheessa työpöydän laatikkoon. Nyt mulla on kaikki paristot yhdessä kannellisessa laatikossa ja laatikon kyljessä lukee "Paristot". Kun hiirestä loppuu paristo, haen sieltä laatikosta vain yhden ja loput jää edelleen siihen laatikkoon. 

Vierailija
48/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sängynalle vaikka banaanilaatikossa vettä, ei maksa mitään jos laittaa itse desinfioituihin purkkeihin. Ruokaa nyt muutenkin tulee olla kaapissa, kierrättää sieltä vanhimmasta päästä. Muuten ne kamat on normaaleja sähkökatkon varalle paitsi se ilmastointiteippi ja joditabletit.

Itsellä löytyy myös halpa trangia ja puukko.

Ei pysy vesi kauaa hyvänä jossain itse desinfioiduissa purkeissa. Mikset vaan osta 5 tai 10 litran vesitonkkaa kaupasta? Maksaa pari euroa ja säilyy avaamattomana pari vuotta.

Säilyy ainakin puoli vuotta cdc:n ohjeiden mukaan. En osta koska kraanasta tulee puhdasta vettä ja tulot on työttömyyden takia 590 euroa kuussa. Siksi.

Vierailija
49/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla venäjäntrolli tällä ilkkumassa ja alapukuttelemassa. Totuus on että Suomi on varautumisen mallimaa kansallisella tasolla ja yksilötkin alkaa herätä. 

Venäjäntrollia tietty harmittaa, jos suomalaiset on hereillä.

On tosiaan ahkera toi trollaaja. Tuntuu harmittavan pelkkä varutumisesta keskustelu. Suomi ei kylläkään ole mikään varautumisen mallimaa, rajalla ei ole lainkaan panssariesteitä eikä armeijalla raskasta aseistusta. Naisilla ei mitään kriisikoulutusta.

Vierailija
50/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin vaan semmoinen viikon kestävän "Tactical foodpack" jutun, jossa on 21 hyvin säilyvää "kuivamuona-ateriaa" eli aamiainen, lounas ja päivällinen 7 päivälle, vedenpuhdistustabletteja, tulitikut ja lusikka. Ei vie paljoa tilaa ja säilyy kauan. Voi käyttää pois retkimuonina tai kiirepäivän lounaina sitten, jos säilyvyysraja alkaa uhata. Tämä on lihaversio, mutta niillä on myös kasvisversioita olemassa.

https://varuste.net/p101560/tactical-foodpack-kotivara-ruokapaketti-lih…

Ilman ruokaa selviää pitkään. Ilman vettä ei. Montako litraa vettä sinulla on varastossa?

Eipä juurikaan, usein joku 1,5 litran pullo on

Meinaatko käydä sieltä purosta hörppäämässä kun siinä on myrkky tai ydinlaskeuma?

Vierailija
51/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulostepusseja tulee myös hankkia, koska vessat lakkaavat toimimasta. Sitten kun ilmahälytys on vaiennut, voidaan täydet ulostepussit viedä piharoskikseen, sekajätteeseen. Muistathan lajitella!

Vierailija
52/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä asun rivitalossa, joten mulla ei ole edes sellaista verkkokellaria, mikä yleensä kerrostaloissa on jokaista asuntoa kohti. Mun kotivarani ei kuitenkaan ole mitään sellaista, joka syödään ja juodaan vasta sitten, JOS jotain tapahtuu. Mun kotivarani on ihan sitä normaalia elintarviketta, mitä käytän ruuanlaitossa muutenkin. Ja ne kaikki on ruokakomerossa keittiössä. Valtaosa ruokakomeroni sisällöstä on sellaista, minkä voi syödä lämmittämättäkin. On mulla myös sellainen laite, joka toimii spriillä ja sillä voi halutessaan ruuan lämmittääkin. Ja itseasiassa mullahan on myös fondue-pata, joka niin ikään toimii spriillä. Lisäksi mulla on taskulamppuja (ja paristoja), öljylamppuja (ja lamppuöljyä), kynttilöitä (ja tulitikkuja). Kynttilöitä ja öljylamppuja käytän varsinkin talvisaikaan, kun on mukavaa illalla vähän tunnelmoida.  Otsalamppu löytyy myös ja sitä käytän muutenkin ulkona, jos pimeään vuodenaikaan ulkoilen koiran kans

Fonduepata on ruuan lämpimänä pitämistä varten kiehumaan ruokaa et sillä saa valmistettua tai vettä puhdistettua. Hanki halpa trangia.

Radion tulee toimia paristoilla sähköjen katkettua ja pitäisi olla paristoja.

Vettä tulisi olla jemmattuna 2 Litraa päivä per naama, vesi on tärkein.

Vierailija
53/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma varautumiseni on sitä että ihan kaikkea mitä käytän on aina vähintään yksi ylimääräinen kappale varastossa. Eli vaikkapa juustoa on jääkaapissa aina kaksi pakettia, avattu ja avaamaton. Kun ensimmänen loppuu, avaan toisen ja ostan heti uuden varalle. Sama myös hygieniatuotteissa, esim. shampoota on aina toinen pullo odottamassa. Koiranruokaa on aina myös kaksi säkkiä, avaamaton ja avattu. 

Tämä on hyvä taktiikka myös oman sairastumisen varalle niin ei tarvitse lähteä koskaan kauppaan vaikkapa vatsataudissa tai flunssassa. Säilykkeitä löytyy kaapista toki useampikin kuin vain kaksi sekä tiettyjä muita säilyviä elintarvikkeita. Vettä löytyy kaapista kaksi kymmenen litran pönikkää jotka käytän pois kesäisin mökkireissulla ja ostan uudet tilalle. 

Jos tulee isompi kriisi niin silloin pakkaan kaiken ruuan matkaan ja lähden kokonaan mökille. Mulla on pari isoa lätkäkassia sekä styroksista kylmälaukkua joihin saan ruuat nopeasti pakattua.

Vierailija
54/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on säilyke -ja kuivamuonaa aina vähintään neljäksi päiväksi. Lisäksi pakastin täynnä. Muutama satanen käteistä. Pari 5 litran tyhjää vesikanisteria. Kunta järjestää vedenjakelun. Radio joka toimii pattereilla sekä verkkovirralla. Iso powerbank aina täyteen ladattuna. Varakännykkä ja prepaid. Retkikeitin, kaksi kaasunaamaria. Nämä on olleet mulla jo vuosia ennen venäjän aloittamaa sotaa.

Pakastinruoka ei kuulu kotivaraan pilaantuu sähköjen katkettua ja saat niistä ruokamyrkytyksen.

Pakastinruokien sulamiseen kuluu päiviä. Nolla asteinen ruoka on täysin syötävää.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 59: "Fonduepata on ruuan lämpimänä pitämistä varten kiehumaan ruokaa et sillä saa valmistettua tai vettä puhdistettua. Hanki halpa trangia.

Radion tulee toimia paristoilla sähköjen katkettua ja pitäisi olla paristoja.

Vettä tulisi olla jemmattuna 2 Litraa päivä per naama, vesi on tärkein.
"

Totta, fonduepata on lämpimänä pitämistä varten. Mutta mulla on se toinen härveli, jolla joskus olen paistanut pihvejäkin. Paristoja mulla on aina, myös siihen radioon. Mulla on myös muutamia paristolla toimivia sähkökynttilöitä, joihin menee samankokoiset paristot kuin siihen radioon. Paristoja on aika usein tarjouksessa ja kun on, niin tsekkaan paristotilanteen ja tilaan lisää, jos on tarvetta. Niitä 5,5 litran vesikanistereita mulla on 3 kpl. Tuoremehuja on yleensä 6 litraa ja vichyjä aina vähintään yksi avaamaton 24 kappaleen (0.33 l pulloja) sekä yksi avattu. Näyttää tuolla olevan muutama tölkki alkoholitonta oluttakin sekä jokunen Nokian Panimon mocktail. Kesäisin noita mocktaileja on enemmän. Noin muuten tuohon veteen, niin kaiken juodun nesteen ei tarvitse olla just tavallista vettä. Mehut, kivennäisvedet, limsat yms alkoholittomat on nesteitä kuten vesikin. Vettä toki voi tarvita muuhunkin kuin juomiseen. 

Vierailija
56/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastinruokien sulamiseen kuluu päiviä. Nolla asteinen ruoka on täysin syötävää.

Niinkö kauan kestää, kun otat ruokaa pakastimesta kestääkö sulaa tosiaan päiviä?

Vierailija
57/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon kunnan vedenjakeluun en luottaisi kauheasti. Kuulin että omalla paikkakunnallani on tasan yksi vesitankkiauto. Ja sekin vaatisi puhdistamista ennen talousveden jakelua. Hohhoijaa! Ei tuo ihan riitä 25000 ihmisen kaupungille. Toki tuosta määrästä osalla on ehkä oma kaivo, mutta on se 20000 henkilöäkin iso määrä.

Vedenpuhdistustabletteja en ole koskaan kokeillut edes vaellusreissuilla, mutta voisihan sitä hommata niitä. Kun tietää missä ne lähipurot lorisevat.

Vierailija
58/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin vaan semmoinen viikon kestävän "Tactical foodpack" jutun, jossa on 21 hyvin säilyvää "kuivamuona-ateriaa" eli aamiainen, lounas ja päivällinen 7 päivälle, vedenpuhdistustabletteja, tulitikut ja lusikka. Ei vie paljoa tilaa ja säilyy kauan. Voi käyttää pois retkimuonina tai kiirepäivän lounaina sitten, jos säilyvyysraja alkaa uhata. Tämä on lihaversio, mutta niillä on myös kasvisversioita olemassa.

https://varuste.net/p101560/tactical-foodpack-kotivara-ruokapaketti-lih…

Ilman ruokaa selviää pitkään. Ilman vettä ei. Montako litraa vettä sinulla on varastossa?

Todennäköisemmin siinä purossa on ulosteesta peräisin olevia kolibakteereita. Kun vesi/såhkökatkon takia viemärit eli vessat eivät toimi, monet ihmiset alkavat käydä asioilla ulkona.

En siis mielelläni hörppäisi. Mieluummin ostan parilla eurolla pullovettä varastoon.

Vierailija
59/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö kauan kestää, kun otat ruokaa pakastimesta kestääkö sulaa tosiaan päiviä?

Pakastin eristää ja pitää sisältönsä kylmänä päiviä ilman virtaakin jos kantta ei availe koko ajan. Mitä enemmän siellä on tavaraa sitä kauemmin ne pysyy kylminä varsinkin arkkupakastimessa. 

-ohis

Vierailija
60/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sähköt menee niin hissit ei toimi. 

Ansiosidonnaista leikattiin joten en auta eläkeläisiä. 

Kokoomuslaiset auttaa.