Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotivara/varautuminen kerrostalossa

Vierailija
13.11.2024 |

Miten muut kerrostaloasujat olette hoitaneet kotivaran ja varautumisen? Olen lukenut tuota toista preppaajat -keskustelua, mutta suurin osa vastaajista asuu omakotitalossa. Siellä varautuminen on helpompaa, kun on enemmän tilaa ja mahdollisesti puulämmitys, huussi yms. 

Eli miten varautua mahdollisiin kriiseihin jos tilat ja resurssit ovat rajalliset? 

Kommentit (170)

Vierailija
101/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
102/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kaurahiutaleita, riisiä, näkkileipää, kuivaherneitä ja säilykekalaa 3 purkkia kaapissa. Mulla on valmiudessa ämpäri jonka täytän vedellä heti jos näyttää siltä että saattaa tapahtua jotain. Löytyy sytkäri. Aion vielä ostaa taskulampun.

Radiota ei ole eikä tule.

Mistä tiedät, milloin pitää täyttää se ämpäri? Oletko ennustaja, joka tietää mahdollisen murron vesilaitoksen ennen kuin se tapahtuukaan? Päivystätkö sitä paitsi hanan vieressä koko ajan, että luulet ehtiväsi täyttää jotain astioita, ennen kuin vedentulo loppuu? 

Mistä muuten kunta saa veden vedenjakeluun, jos vesilaitoksessa on havaittu jotain bakteeria tms putkistoissa tai vaikka Päijännetunnelissa, josta vesi tulee ok-seudulle? Koko pk-seudulle kuljetetaan vesi muutamilla säiliöauroilla Oulusta? 

Kyllä mi

Ostat tyhjiä kanistereita ja desinfioinnin jälkeen täytät ne kraanasta laitat siihen päälle lapun täyttöpäivästä. Puolen vuoden välein tyhjennät, desinfioit ja täytät. Mitään ei tarvitse kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko varautuneet koko perhe yhdessä vai onko tämä jäänyt enemmän toisen hoidettavaksi? 

Meillä mies alkaa nyt vasta suhtautumaan neutraalisti kotivaraan yms, jota on aiemmin pitänyt ihan turhana hössötyksenä. 

Vierailija
104/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kaurahiutaleita, riisiä, näkkileipää, kuivaherneitä ja säilykekalaa 3 purkkia kaapissa. Mulla on valmiudessa ämpäri jonka täytän vedellä heti jos näyttää siltä että saattaa tapahtua jotain. Löytyy sytkäri. Aion vielä ostaa taskulampun.

Radiota ei ole eikä tule.

Mistä tiedät, milloin pitää täyttää se ämpäri? Oletko ennustaja, joka tietää mahdollisen murron vesilaitoksen ennen kuin se tapahtuukaan? Päivystätkö sitä paitsi hanan vieressä koko ajan, että luulet ehtiväsi täyttää jotain astioita, ennen kuin vedentulo loppuu? 

Mistä muuten kunta saa veden vedenjakeluun, jos vesilaitoksessa on havaittu jotain bakteeria tms putkistoissa tai vaikka Päijännetunnelissa, josta vesi tulee ok-seudulle? Koko pk-seudulle kuljetetaan vesi muutamilla

Päivää kohden pelkkään juomiseen 2 litraa suositus jos ostaa viikoksi puhutaan kympeistä. Aika kallista sen sijaan että itse täyttää puhtaat kanisterit.

Vierailija
105/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kunnan vedenjakeluun en luottaisi kauheasti. Kuulin että omalla paikkakunnallani on tasan yksi vesitankkiauto. Ja sekin vaatisi puhdistamista ennen talousveden jakelua. Hohhoijaa! Ei tuo ihan riitä 25000 ihmisen kaupungille. Toki tuosta määrästä osalla on ehkä oma kaivo, mutta on se 20000 henkilöäkin iso määrä.

Vedenpuhdistustabletteja en ole koskaan kokeillut edes vaellusreissuilla, mutta voisihan sitä hommata niitä. Kun tietää missä ne lähipurot lorisevat.

Veden keittäminen puoli tuntia ajaa saman asian tai 2 tippaa kloriittia 2 litraan vettä ja odottaa sen puoli tuntia.

Vierailija
106/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän ei hyväksytä enää vankilassa (pidetään epäinhimillisenä), mutta meillä mökillä käytössä. Mökillä on vain ulkohuussi kaukana pihan perällä, joten sinne ei lähdetä keskellä yötä pissalle tai syksyn pimeällä iltapakkasessa. Makkarista löytyy ämpäri, johon pissa tehdään. Päälle vaan kansi tai meillä mökillä on käytetty taitettua sanomalehteä. Hyvin passaa kerrostaloasunnossakin. Jos kakan meinaa tehdä, niin muovipussi vaan ämpäriin ensin. 

Tämä oli ihan normiratkaisu aikanaan, nykyihmiset vaan kauhistelevat monesti tätä.

Vierailija
107/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa on lähellä, sorkkaraudalla sisään jne.

Vierailija
108/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varautunut. Ei pienipalkkaisella ole varaa varautua.

Höpöhöpö. Ei niitä kerralla hankita ja hommataan samaa mitä käyttäisi muutenkin 

Vierailija
109/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päivää kohden pelkkään juomiseen 2 litraa suositus jos ostaa viikoksi puhutaan kympeistä. Aika kallista sen sijaan että itse täyttää puhtaat kanisterit."

10 litran vesikanisteri maksaa 2,99 euroa S-ryhmän kaupoissa. Mitä Perrieriä sinä aiot juoda kun saat yhdelle ihmiselle kulumaan kymppejä viikossa?

Vierailija
110/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kunnan vedenjakeluun en luottaisi kauheasti. Kuulin että omalla paikkakunnallani on tasan yksi vesitankkiauto. Ja sekin vaatisi puhdistamista ennen talousveden jakelua. Hohhoijaa! Ei tuo ihan riitä 25000 ihmisen kaupungille. Toki tuosta määrästä osalla on ehkä oma kaivo, mutta on se 20000 henkilöäkin iso määrä.

Vedenpuhdistustabletteja en ole koskaan kokeillut edes vaellusreissuilla, mutta voisihan sitä hommata niitä. Kun tietää missä ne lähipurot lorisevat.

Veden keittäminen puoli tuntia ajaa saman asian tai 2 tippaa kloriittia 2 litraan vettä ja odottaa sen puoli tuntia.

Ja pullotettuavettä myös jakavat

Vierailija
111/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Päivää kohden pelkkään juomiseen 2 litraa suositus jos ostaa viikoksi puhutaan kympeistä. Aika kallista sen sijaan että itse täyttää puhtaat kanisterit."

10 litran vesikanisteri maksaa 2,99 euroa S-ryhmän kaupoissa. Mitä Perrieriä sinä aiot juoda kun saat yhdelle ihmiselle kulumaan kymppejä viikossa?

Pitkässä juoksussa pari isoa kanisteria maksaa itsensä takaisin kun ovat uudelleen täytettäviä. Kannattaa ostaa hanattomia, hana on turha säilytyksessä ja voi vuotaa.

https://www.puuilo.fi/koti-ja-talous/koti/vesikanisterit-ja-vesiastiat?…

Vierailija
112/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on säilyke -ja kuivamuonaa aina vähintään neljäksi päiväksi. Lisäksi pakastin täynnä. Muutama satanen käteistä. Pari 5 litran tyhjää vesikanisteria. Kunta järjestää vedenjakelun. Radio joka toimii pattereilla sekä verkkovirralla. Iso powerbank aina täyteen ladattuna. Varakännykkä ja prepaid. Retkikeitin, kaksi kaasunaamaria. Nämä on olleet mulla jo vuosia ennen venäjän aloittamaa sotaa.

Onko joditabletti ämpäri unohtunut.  Anopilta löytyy sekin.  Niitä oltava varalta koko seurakunnalle ja niiden sukulaisille. 

Eikös niissä ole joku ikäraja, jonka jälkeen niitä ei pidä syödä. Taitaa anoppi jo olla sitä ikää :)

Jep. Vain alle 40-vuotiaille suositellaan sekä raskaana oleville ja

Yli 40-vuotiaat eivät syö joditabletteja, koska säteilystä tuleva kilpirauhassyöpä tulee vasta "vanhana".

Vierailija
113/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kerrostalossa nyt 3 päivän kotivara hankittuna vesikanistereineen. Järjestelin ne vaatehuoneen nurkkaan laatikkoon, jossa eivät vie liikaa tilaa. 

Tuo oli helppo toteuttaa eikä edes maksanut paljon. Olen vaan alkanut miettimään, että 3 päivää on lopulta niin lyhyt aika, jos jotain erikoisempaa sattuu. Yritän pikkuhiljaa suurentaa kotivaraa edes siihen 1 viikkoon niin kuin Ruotsissa suositellaan. 

Itse ajattelen, että vaikeinta monille olisi joku somettamisen tai vauvapalstalla oloilun lopettaminen. Meillä oli kesällä

3 tunnin sähkökatkos, niin kyllä kävi aika pitkäksi. Jos on pimeää, ei näe lukeakaan ja vissiin radion pattereitakin kannattaisi säästää.

Minulla some täyttää juoruilun tarpeen. Jos netti ei toimisi, pitäisi alkaa hengailla kadulla ja pitää jonkinlaisia kyläkokouksia... Vähintään taloyhtiön ja naapuritaloyhyiöiden kesken.

Ukrainassakin sana kiersi esim Mariupolissa, että missä kulloinkin oli vedenjakelua. Puskaradio kunniaan.

Vierailija
114/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kerrostalossa nyt 3 päivän kotivara hankittuna vesikanistereineen. Järjestelin ne vaatehuoneen nurkkaan laatikkoon, jossa eivät vie liikaa tilaa. 

Tuo oli helppo toteuttaa eikä edes maksanut paljon. Olen vaan alkanut miettimään, että 3 päivää on lopulta niin lyhyt aika, jos jotain erikoisempaa sattuu. Yritän pikkuhiljaa suurentaa kotivaraa edes siihen 1 viikkoon niin kuin Ruotsissa suositellaan. 

Itse ajattelen, että vaikeinta monille olisi joku somettamisen tai vauvapalstalla oloilun lopettaminen. Meillä oli kesällä

3 tunnin sähkökatkos, niin kyllä kävi aika pitkäksi. Jos on pimeää, ei näe lukeakaan ja vissiin radion pattereitakin kannattaisi säästää.

Syntyvyys lähtisi kasvuun, kun pareilla ei olisi muuta tekemistä kuin toisensa 

Ai että ehkäisy jostain syystä päätettäisiin lopettaa juuri silloin? Kaivettaisiin kierukan ulos ja lopetettaisiin ehkäisypillereiden syöminen? Miksi kuvittelet, että niin kävisi? Elätkö mielessäsi toisen maailmansodan aikaa, kun ehkäisyä ei ollut olemassakaan?

Vierailija
115/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyy jokaisesta kerrostalosta sen verran tilaa, että voi varata itselleen 3 vuorokauden ruoat (minimin). Löytyy varmasti enemmänkin. Itsellä on kerrostaloyksiössä kotivaraa kahdeksi kuukaudeksi. Ainoa mikä siitä puuttuu on vesi, mutta vesikansteri on kellarissa valmiina. Ei noilla kahden kuukauden kotivaroilla tietenkään mitään seitsemän ruokalajin illallisia tehdä, mutta niillä pärjää. Kotivaran olen koostanut aineksista, joita muutenkin syön. Jotain hedelmiä ja juureksi olen kuivattanut: ne eivät vie paljon tilaa ja säilyvät.

Omakotitalossani sitten on enemmäkin, nytkin koko syksyn sato pakastimessa. ja kellarissa lisää.

yksi tuttuni, joka elää 20 neliöisessä yksiössä, niin hällä on sängyn alla kotivaralaatikko. Elintarvikekäyttöön tehty muovinen, kannellinen iso laatikko. ja aina kun

Tuota, nettiyhteyttä ei voi itse korjata, jos / kun se katkeaa siksi, että tulee laajempi sähkökatko. Kännyköiden tukiasemissa riittää virtaa vain 3 tunniksi, sitten ne sammuvat.

Vierailija
116/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei hyväksytä enää vankilassa (pidetään epäinhimillisenä), mutta meillä mökillä käytössä. Mökillä on vain ulkohuussi kaukana pihan perällä, joten sinne ei lähdetä keskellä yötä pissalle tai syksyn pimeällä iltapakkasessa. Makkarista löytyy ämpäri, johon pissa tehdään. Päälle vaan kansi tai meillä mökillä on käytetty taitettua sanomalehteä. Hyvin passaa kerrostaloasunnossakin. Jos kakan meinaa tehdä, niin muovipussi vaan ämpäriin ensin. 

Tämä oli ihan normiratkaisu aikanaan, nykyihmiset vaan kauhistelevat monesti tätä.

Kerrostalossa ei tarvi tehdä noin vaikeasti tätä ja pelailla ämpäreiden kanssa. Jätesäkillä vaan vuorataan vessanpytty, ja tehdään tarpeet siihen, ihan tavallisesti pytyllä istuen, ja kansikin on valmiina. 

Vierailija
117/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurista levisi ötököitä minun asuntoon ja koko kuivaainekaappi meni sisällöltään pilalle. 

Vierailija
118/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on säilyke -ja kuivamuonaa aina vähintään neljäksi päiväksi. Lisäksi pakastin täynnä. Muutama satanen käteistä. Pari 5 litran tyhjää vesikanisteria. Kunta järjestää vedenjakelun. Radio joka toimii pattereilla sekä verkkovirralla. Iso powerbank aina täyteen ladattuna. Varakännykkä ja prepaid. Retkikeitin, kaksi kaasunaamaria. Nämä on olleet mulla jo vuosia ennen venäjän aloittamaa sotaa.

Onko joditabletti ämpäri unohtunut.  Anopilta löytyy sekin.  Niitä oltava varalta koko seurakunnalle ja niiden sukulaisille. 

Eikös niissä ole joku ikäraja, jonka jälkeen niitä ei pidä syödä. Taitaa anoppi jo olla sitä ikää :)

Joditabletit voi ottaa min ikäisenä vain.

Uusi suositus, että vanhojen ei hyödytä ottaa, perustuu kilpirauhassyövän ehkäisyyn. Se kehittyy niin hitaasti, että vanhoilla ei ole niin väliä.

Mutta kilpirauhanen vahingoittuu radioaktiivisesta säteilystä myös sillä tavalla, että tulee kilpirauhasen vajaatoimintaa. Siihen tarvitsee tyroksiinia lääkkeeksi. Suomessa ei ole tyroksiinia edes normaalioloissa niin paljon, että riittäisi merkittävästi useammalle kuin ketkä jo nyt sitä käyttävät. Kriisitilanteessa kaiken saatavuus heikkenee ja tulee yhä enemmän pulaa lääkkeistä.

Eli ellei halua itselleen melko vammauttavaa sa7rautta eli kilpirauhasen vajaatoimintaa ja vieläpä ilman lääkehoitomahdollisuutta, niin kannattaa ottaa jodi vanhempanakin.

Vierailija
119/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurista levisi ötököitä minun asuntoon ja koko kuivaainekaappi meni sisällöltään pilalle. 

Tuossa syy, miksi minä pidän paksumpia pakastepusseja kuiva-aineiden päällä ja laitan ne kiinni Clas Ohlsonilta ja Ikeasta ostetuilla klipseillä. Meillä lintujen jyvistä levisi ötökkäarmeija kuiva-ainekaappiin. Tyhjensin ja pesin kaapit perin pohjin. Sen jälkeen ei yksikään ötökkä ole pesiytynyt meille. Annan toki hämähäkkien asua meillä siksi, että ne syövät noita haittaötököitä.

Vierailija
120/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sähköt katkee niin laitan pihalla grilliin tulen ja teen siinä ruokaa. Ostin klapeja jo aikaa sitten