Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotivara/varautuminen kerrostalossa

Vierailija
13.11.2024 |

Miten muut kerrostaloasujat olette hoitaneet kotivaran ja varautumisen? Olen lukenut tuota toista preppaajat -keskustelua, mutta suurin osa vastaajista asuu omakotitalossa. Siellä varautuminen on helpompaa, kun on enemmän tilaa ja mahdollisesti puulämmitys, huussi yms. 

Eli miten varautua mahdollisiin kriiseihin jos tilat ja resurssit ovat rajalliset? 

Kommentit (170)

Vierailija
81/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varautunut. Ei pienipalkkaisella ole varaa varautua.

Ala nyt säästämään eli syö vähemmän ja osta kotivaraa vähän kerrallaan, aikaa on, toivottavasti. 

Vierailija
82/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kerrostalossa nyt 3 päivän kotivara hankittuna vesikanistereineen. Järjestelin ne vaatehuoneen nurkkaan laatikkoon, jossa eivät vie liikaa tilaa. 

Tuo oli helppo toteuttaa eikä edes maksanut paljon. Olen vaan alkanut miettimään, että 3 päivää on lopulta niin lyhyt aika, jos jotain erikoisempaa sattuu. Yritän pikkuhiljaa suurentaa kotivaraa edes siihen 1 viikkoon niin kuin Ruotsissa suositellaan. 

Itse ajattelen, että vaikeinta monille olisi joku somettamisen tai vauvapalstalla oloilun lopettaminen. Meillä oli kesällä

3 tunnin sähkökatkos, niin kyllä kävi aika pitkäksi. Jos on pimeää, ei näe lukeakaan ja vissiin radion pattereitakin kannattaisi säästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän pelastetaan, jos joku on jäänyt hissiin katkoksen aikana ja ei saa apuja hissinkorjaajilta, kun on nyt oletettu kriisi menossa.

Vierailija
84/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on säilyke -ja kuivamuonaa aina vähintään neljäksi päiväksi. Lisäksi pakastin täynnä. Muutama satanen käteistä. Pari 5 litran tyhjää vesikanisteria. Kunta järjestää vedenjakelun. Radio joka toimii pattereilla sekä verkkovirralla. Iso powerbank aina täyteen ladattuna. Varakännykkä ja prepaid. Retkikeitin, kaksi kaasunaamaria. Nämä on olleet mulla jo vuosia ennen venäjän aloittamaa sotaa.

Onko joditabletti ämpäri unohtunut.  Anopilta löytyy sekin.  Niitä oltava varalta koko seurakunnalle ja niiden sukulaisille. 

Kaikki eivät tarvitse joditabletteja.

Vierailija
85/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän pelastetaan, jos joku on jäänyt hissiin katkoksen aikana ja ei saa apuja hissinkorjaajilta, kun on nyt oletettu kriisi menossa.

Soita 112

Vierailija
86/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hysteerikot varautuvat ja tosipaikan tullen ovat myös hysteerisiä eli lamaantuvat.  Ja normaalit varautumattomat ihmiset keksivät luovia, spontaaneja ratkaisuja. 

Tämä. Ei se varautuminen auta yhtään kun luonne on hysteerinen. Kuolette sydäriin. 

Tai sitten käy niin, että kun sireenit pärähtää päälle, varautujilla iskee samalla hetkellä kauhea nälkä ja jano ja 3 vrk:n muonavarat hotkitaan vartissa.

Muisran elävästi sen panikoivan toimintamallin, kun koronarajoitukset tuli päälle ja mm. sisäliikuntatilat suljettiin. Juurikin samalla hetkellä uso lösdi ihmisiä päätti, että juuri nyt, sillä siunaaman sekunnilla on päästävä ulos porrasjuoksemaan. Sitten porrasjuostiin paniikissa ja ryysiksessä, kun se idea oli pitää sitä etäisyyttä. Eli mitä nämä idiootit tekivät, juuri päinvastoin kuin ohjeistettiin. Tästä tuli ihan uutiskuvaakin. Normaalina aikana kukaan näistä vatipäistä ei olisi mennyt lähellekään näitä portaita.

Tämä oli vain esimerkki siitä, minkälaisen kaaoksen nämä kaikkeen varautujat tosiassa saavat tulille, kun jotain vakavaa tapahtuu. Silloin näillä ei aivot toimi, vsikja eivätpä ne kyllä toimi muutenkaan, se on jo nyt niin moneen kertaan nähty.

Vierailija
87/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanovat, että täyttävät heti ämpärit täyteen, kun jtn alkaa tapahtua. Mutta entä jos on tapahtunut jo? Vesikriisejä ollut useita viime aikoina eri paikkakunnilla. Vesijohtovesi on silloin käyttökiellossa, jos saastunutta. Tapahtui omalla paikkakunnalla, että pullovesi myytin loppuun joka paikasta. Meni pari päivää, että saatiin varastot täydennettyä kaupoissa. Siitä syystä on kotivara, johon kuuluu myös vesi!

Vierailija
88/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kerrostalossa nyt 3 päivän kotivara hankittuna vesikanistereineen. Järjestelin ne vaatehuoneen nurkkaan laatikkoon, jossa eivät vie liikaa tilaa. 

Tuo oli helppo toteuttaa eikä edes maksanut paljon. Olen vaan alkanut miettimään, että 3 päivää on lopulta niin lyhyt aika, jos jotain erikoisempaa sattuu. Yritän pikkuhiljaa suurentaa kotivaraa edes siihen 1 viikkoon niin kuin Ruotsissa suositellaan. 

Itse ajattelen, että vaikeinta monille olisi joku somettamisen tai vauvapalstalla oloilun lopettaminen. Meillä oli kesällä

3 tunnin sähkökatkos, niin kyllä kävi aika pitkäksi. Jos on pimeää, ei näe lukeakaan ja vissiin radion pattereitakin kannattaisi säästää.

Syntyvyys lähtisi kasvuun, kun pareilla ei olisi muuta tekemistä kuin toisensa 

Vierailija
89/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankalin ajatuksena on tuo, että vessaa ei saa käyttää, jos vesi tai sähkö on poikki. Jonkinlaisen ämpärin voi varata ja siihen muovipussi sisälle, niin pystyy asioimaan.

Se muovipussi asetellaan pöntön sisälle. Näin mukava asioida mutta kakat ei tuki pönttöä vaan putoavat pussiin. Näinhän niissä varautumisohjeissa oli kuvien kera. Kannattaa tutustua. Sitten pussi sekajätteeseen suljettuna.

Vierailija
90/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mökki 100 km päässä, jossa on takka ja oma kaivo. Olen ajatellut, että varaan sinne söilykkeitä. Mitä minä kerrostaloasuntooni niitä varaan, en varmaan tänne jäisi.

Itse ajattelen, että kynnys lähteä jonnekin mökille on aika korkea. Jättäisitkö työsi ja lähtisit mökille, kun netti lopettaisi toimimasta ja kaupasta ei voisi ostaa mitään? Tai kun tulisi vesikatko, eikä syy olisi selvä hetkeen, heti lähtisit mökille? Tai kun sähköt menisivät poikki, etkä tietäisi, kauanko sähkökatko kestää? Heti tunnin päästä lähtisit mökille? Olisiko sinulla enää työpaikkaa, kun palaisit sieltä?

Eihän tilanne kehity niin, että yhtäkkiä kuulutetaan pitkä kriisi, vaan tilanne on luultavasti pitkään epäselvä. Nytkin tietoliikennekaapeileita tai molempia ydinvoimaloita korjataan. Kauanko korjaus kestää? Oletko jo siellä mökillä parhaillaankin, lähdi

Tuosta kommentista taas näkee miten toksisia ja kateellisia ihmiset (suomalaiset) ovat, -kaipa hän on selvittänyt jo että pystyy lähtemään, ku tietää lähtevänsä????

Vierailija
91/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kaurahiutaleita, riisiä, näkkileipää, kuivaherneitä ja säilykekalaa 3 purkkia kaapissa. Mulla on valmiudessa ämpäri jonka täytän vedellä heti jos näyttää siltä että saattaa tapahtua jotain. Löytyy sytkäri. Aion vielä ostaa taskulampun.

Radiota ei ole eikä tule.

Mistä tiedät, milloin pitää täyttää se ämpäri? Oletko ennustaja, joka tietää mahdollisen murron vesilaitoksen ennen kuin se tapahtuukaan? Päivystätkö sitä paitsi hanan vieressä koko ajan, että luulet ehtiväsi täyttää jotain astioita, ennen kuin vedentulo loppuu? 

Mistä muuten kunta saa veden vedenjakeluun, jos vesilaitoksessa on havaittu jotain bakteeria tms putkistoissa tai vaikka Päijännetunnelissa, josta vesi tulee ok-seudulle? Koko pk-seudulle kuljetetaan vesi muutamilla säiliöauroilla Oulusta? 

Kyllä minä mieluummin ostan ennakkoon riittävästi pullove

Mistä saa halpaa pullovettä ostettua? Kuinka isoja pulloja? Ei saisi olla isoja kun en jaksa kantaa (ei autoa eikä edes pyörää). Säilyykö pulovesi loputtomiin? kiitos

Vierailija
92/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin vaan semmoinen viikon kestävän "Tactical foodpack" jutun, jossa on 21 hyvin säilyvää "kuivamuona-ateriaa" eli aamiainen, lounas ja päivällinen 7 päivälle, vedenpuhdistustabletteja, tulitikut ja lusikka. Ei vie paljoa tilaa ja säilyy kauan. Voi käyttää pois retkimuonina tai kiirepäivän lounaina sitten, jos säilyvyysraja alkaa uhata. Tämä on lihaversio, mutta niillä on myös kasvisversioita olemassa.

https://varuste.net/p101560/tactical-foodpack-kotivara-ruokapaketti-lih…

oho (tuota hintaa).... olisin odottanut teollisesti valistetulta ruoalta tuohon hintaan vähintään 30 vuorokauden aterioita. On tuo tosin kätevä sillä lailla, että voi kertaostoksella ostaa viikon hätävaran. Itse vanhana partiolaisena olen tehnyt kotitekoista kuivamuonaa valmiiksi. Ollaan retkeilijöitä, joten sitä tulee myös retkillä syötyä.

Vierailija
93/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kaurahiutaleita, riisiä, näkkileipää, kuivaherneitä ja säilykekalaa 3 purkkia kaapissa. Mulla on valmiudessa ämpäri jonka täytän vedellä heti jos näyttää siltä että saattaa tapahtua jotain. Löytyy sytkäri. Aion vielä ostaa taskulampun.

Radiota ei ole eikä tule.

Mistä tiedät, milloin pitää täyttää se ämpäri? Oletko ennustaja, joka tietää mahdollisen murron vesilaitoksen ennen kuin se tapahtuukaan? Päivystätkö sitä paitsi hanan vieressä koko ajan, että luulet ehtiväsi täyttää jotain astioita, ennen kuin vedentulo loppuu? 

Mistä muuten kunta saa veden vedenjakeluun, jos vesilaitoksessa on havaittu jotain bakteeria tms putkistoissa tai vaikka Päijännetunnelissa, josta vesi tulee ok-seudulle? Koko pk-seudulle kuljetetaan vesi muutamilla säiliöauroilla Oulusta? 

Kyllä mi

Wolt marketissa lähdevesi 1,5 l maksaa 2.09 eur. Tilaa se niin ei tartte kantaa kotiin. Säilynee loputtomiin kun ei avaa.

Vierailija
94/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyy jokaisesta kerrostalosta sen verran tilaa, että voi varata itselleen 3 vuorokauden ruoat (minimin). Löytyy varmasti enemmänkin. Itsellä on kerrostaloyksiössä kotivaraa kahdeksi kuukaudeksi. Ainoa mikä siitä puuttuu on vesi, mutta vesikansteri on kellarissa valmiina. Ei noilla kahden kuukauden kotivaroilla tietenkään mitään seitsemän ruokalajin illallisia tehdä, mutta niillä pärjää. Kotivaran olen koostanut aineksista, joita muutenkin syön. Jotain hedelmiä ja juureksi olen kuivattanut: ne eivät vie paljon tilaa ja säilyvät.

Omakotitalossani sitten on enemmäkin, nytkin koko syksyn sato pakastimessa. ja kellarissa lisää.

yksi tuttuni, joka elää 20 neliöisessä yksiössä, niin hällä on sängyn alla kotivaralaatikko. Elintarvikekäyttöön tehty muovinen, kannellinen iso laatikko. ja aina kun ruokaa tekee, niin ensisijassa ottaa sieltä tavaraa

En lamaannu. Ei ole pöytäkonetta, mutta osaisin korjata tietokoneen. Nettiyhteydetkin tiettyyn pisteeseen asti. On ensiapukoulutuskin ja osaan myös tikata haavat. Sinä näemmä taannut kakaran asteelle heti kun tajuat ettet kykene itse tähän mihin ketjusa kirjoittavat ihmiset ovat kyenneet.

Vierailija
95/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalla osataa vielä varautua, koska siellä tulee vielä nykypäivänäkin joskus sähkökatkoja ja tiedostetaan, että jos joutuu vaikka äkillisesti sairaalaan ja sieltä sitten vuodopotilaaksi kotiin, niin paha on lähteä  kaukana olevaan kauppaan ostoksille ja kauppojen ruokatoimitukset usein kulkevat maalle vain kerran viikossa (jos on hyvä tuuri). Siksi on kotona hätävaraa.

Vierailija
96/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on säilyke -ja kuivamuonaa aina vähintään neljäksi päiväksi. Lisäksi pakastin täynnä. Muutama satanen käteistä. Pari 5 litran tyhjää vesikanisteria. Kunta järjestää vedenjakelun. Radio joka toimii pattereilla sekä verkkovirralla. Iso powerbank aina täyteen ladattuna. Varakännykkä ja prepaid. Retkikeitin, kaksi kaasunaamaria. Nämä on olleet mulla jo vuosia ennen venäjän aloittamaa sotaa.

Onko joditabletti ämpäri unohtunut.  Anopilta löytyy sekin.  Niitä oltava varalta koko seurakunnalle ja niiden sukulaisille. 

Eikös niissä ole joku ikäraja, jonka jälkeen niitä ei pidä syödä. Taitaa anoppi jo olla sitä ikää :)

Vierailija
97/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastinruoka ei kuulu kotivaraan pilaantuu sähköjen katkettua ja saat niistä ruokamyrkytyksen.

Joissain paikoissa kuuluu: kun sähköt katkeaa ja jos on tiedossa, että shköt on katkenneina niin pitkään, että pakasteet sulaa, niin silloin poikkeuksellisesti avataan pakastin ja  kokkaamaan ja mahdollisesti myös kuivamaan pakastettua ruokaa. Jos on varauduttu, niin pakastinta pidetään kylmänä generaattorilla ja jos sähkökatko kestää tyyliin vain vuorokauden tai puolitoista, niin pakastimen kantta ei avaa kukaan tai sitten avaa ja itkee.

Vierailija
98/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös niissä ole joku ikäraja, jonka jälkeen niitä ei pidä syödä. Taitaa anoppi jo olla sitä ikää :)

ja eräät potilasryhmät eivät tarvitse.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Vain alle 40-vuotiaille suositellaan sekä raskaana oleville ja imettäville.

Vierailija
100/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet sanovat, että täyttävät heti ämpärit täyteen, kun jtn alkaa tapahtua. Mutta entä jos on tapahtunut jo? Vesikriisejä ollut useita viime aikoina eri paikkakunnilla. Vesijohtovesi on silloin käyttökiellossa, jos saastunutta. Tapahtui omalla paikkakunnalla, että pullovesi myytin loppuun joka paikasta. Meni pari päivää, että saatiin varastot täydennettyä kaupoissa. Siitä syystä on kotivara, johon kuuluu myös vesi!

Muutama vuosi sitten meidän kaupunginosassa oli äkillinen vesikatko. aika nopeasti katkon alkamisen jälkeen tuli kännyköihin viesti (se oli joku palveluviesti, jonka sai tilata häiriötilanteiden varalle ja sieltä sitten tulisi tekstiviesti, jos jotain sattuu ja pitää saada viranomaisilta lisäohjeita), jossa kerrotiin vesikatkon syystä ja oletetusta kestosta. Meillä se kesti yli vuorokauden. Pari tuntia ensimmäisen viestin jälkeen tuli toinen viesti, jossa kerrotiin missä on vesijakelupisteet ja siinä myös tieto, että jos joku ei pääse itse sinne hakemaan vettä, niin soittakoot numeroon se ja se, niin vettä tuodaan heti. Vesijakelupisteitä oli koko katkoalueella muutamia ja mitä kartasta katsoin, niin lähin oli 400 metrin päässä ja seuraava 600 metrin päässä. totesin itsekseni, että hyvin toimii ja vaikka oli ikävä ylläri ettei vettä tullutkaan ja jäi aamainen väliin ja monelta suihkussa käymättä, niin hyvää tositilanteen harjoitusta vesijakelijoille.

Vaikka noinkin hyvin kävi, niin kannattaa silti pitää kotona vettä valmiina. Itsellä on jääkaapissa aina sellainen litran kannellinen vesikannu täynnä vettä, juon siitä siis normaalisti päivän mittaan: ei tarvitse sitten vesihanasta juoksuttaa turhan takia vettä viemäriin, kun haluaa vain lasillisen.  Lisäksi on jääkaapissa usein pari 1,5 litran limupulloa ja joku täysmehupurkki sekä yleensä piimää, joten se "pidä vettä niin ja niin monta litraa" voi käsittää ihan kaikenlaiset juotavat nesteet, joista vettä on vain osa.