Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotivara/varautuminen kerrostalossa

Vierailija
13.11.2024 |

Miten muut kerrostaloasujat olette hoitaneet kotivaran ja varautumisen? Olen lukenut tuota toista preppaajat -keskustelua, mutta suurin osa vastaajista asuu omakotitalossa. Siellä varautuminen on helpompaa, kun on enemmän tilaa ja mahdollisesti puulämmitys, huussi yms. 

Eli miten varautua mahdollisiin kriiseihin jos tilat ja resurssit ovat rajalliset? 

Kommentit (170)

Vierailija
21/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mökki 100 km päässä, jossa on takka ja oma kaivo. Olen ajatellut, että varaan sinne söilykkeitä. Mitä minä kerrostaloasuntooni niitä varaan, en varmaan tänne jäisi.

Vierailija
22/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on säilyke -ja kuivamuonaa aina vähintään neljäksi päiväksi. Lisäksi pakastin täynnä. Muutama satanen käteistä. Pari 5 litran tyhjää vesikanisteria. Kunta järjestää vedenjakelun. Radio joka toimii pattereilla sekä verkkovirralla. Iso powerbank aina täyteen ladattuna. Varakännykkä ja prepaid. Retkikeitin, kaksi kaasunaamaria. Nämä on olleet mulla jo vuosia ennen venäjän aloittamaa sotaa.

Onko joditabletti ämpäri unohtunut.  Anopilta löytyy sekin.  Niitä oltava varalta koko seurakunnalle ja niiden sukulaisille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varautua. Nämä hybridikiusanteon muodot kuten tietoverkkojen tai sähkönjakelun ja vesihuollon tms häiritseminen ovat niitä todennäköisempiä kiusoja, joita Venäjältä on odotettavissa.

Siihen taas en usko, että se hyökkäisi meille aseellisesti eli että tulisi perinteistä sotaa.

Eli uhkakuvat ovat sellaisia, joista selviytymiseen voi itse vaikuttaa ratkaisevasti. Se on mielestäni todella kannustava ajatus. Omilla toimilla voi vaikuttaa omaan selviytymiseen, luulisi että kaikki haluaisivat siksi varautua.

Vierailija
24/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mökki 100 km päässä, jossa on takka ja oma kaivo. Olen ajatellut, että varaan sinne söilykkeitä. Mitä minä kerrostaloasuntooni niitä varaan, en varmaan tänne jäisi.

Itse ajattelen, että kynnys lähteä jonnekin mökille on aika korkea. Jättäisitkö työsi ja lähtisit mökille, kun netti lopettaisi toimimasta ja kaupasta ei voisi ostaa mitään? Tai kun tulisi vesikatko, eikä syy olisi selvä hetkeen, heti lähtisit mökille? Tai kun sähköt menisivät poikki, etkä tietäisi, kauanko sähkökatko kestää? Heti tunnin päästä lähtisit mökille? Olisiko sinulla enää työpaikkaa, kun palaisit sieltä?

Eihän tilanne kehity niin, että yhtäkkiä kuulutetaan pitkä kriisi, vaan tilanne on luultavasti pitkään epäselvä. Nytkin tietoliikennekaapeileita tai molempia ydinvoimaloita korjataan. Kauanko korjaus kestää? Oletko jo siellä mökillä parhaillaankin, lähditkö jo ekasta kaapeliuutisesta?

Vierailija
25/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerrostalo kylmenee, siellä ei kauaa olla. Vesi ei toimi tai sähkö. Alkaa haista koko parakkiasuntola.

Puhumattakaan, jos koko kiinteistöstä puuttuu ulkoseinä ja katto. Kannattaa vilkaista niitä realistisia kuvia sodan tuhoista. Ei siinä ihan hirveästi rentouduta soffalla katsomassa Salkkareita ja leikitä romanttisesti retkimuonan kanssa lottapuku päällä.

Vierailija
26/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU henkessä eutanasialla olen varautunut. 

Vierailija
27/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vettä kanistereissa sen verran että riittää vaikka viikoksi, lisäksi pari erityyppistä radiota (patteri ja veivattava) pari myrskylyhtyä ja taskulamppuja, paristoja, sekä säilykkeitä ja muuta kuivamuinaa, löytyy myös paljon ensiapujuttuja.

Meillä mies pitää näistä huolta enemmän kuin minä.

Yksi vaatekaapeistamme on omistettu hätävaralle kun mulla ja miehellä ei ole mitään tuhottomasti vaatteita ja asunnossamme on seinään rakennettuja vaatekaappeja vaikka muille jakaa.

Vierailija
28/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina helppoa omakotitalossakaan ole. Omissa ystävissä ja sukulaisissa on aika reilusti omakotitalossa asuvia, ja kenelläkään ei ole puulämmitystä eikä huussiakaan. 

Vierailija
29/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin vaan semmoinen viikon kestävän "Tactical foodpack" jutun, jossa on 21 hyvin säilyvää "kuivamuona-ateriaa" eli aamiainen, lounas ja päivällinen 7 päivälle, vedenpuhdistustabletteja, tulitikut ja lusikka. Ei vie paljoa tilaa ja säilyy kauan. Voi käyttää pois retkimuonina tai kiirepäivän lounaina sitten, jos säilyvyysraja alkaa uhata. Tämä on lihaversio, mutta niillä on myös kasvisversioita olemassa.

https://varuste.net/p101560/tactical-foodpack-kotivara-ruokapaketti-lih…

Vierailija
30/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen nuotion keskelle olohuonetta mikäli kylmä

Kuinka monta mottia halkoja sulla on kämpässäsi varastoituna? Jos ajattelit hajottaa nuotiota varten huonekaluja niin et kyllä saa niitä syttymään kovinkaan hyvin.

Vierailija
31/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varautua myös tulipaloon. Miten nopeasti löydät tärkeimmät tavarat jos palohälytys tulee keskellä yötä? Ei sinun asunto välttämättä vaan naapurin dementikko poltti vähän kynttilöitä.. 

Auton ja kodin avaimet? Tärkeimmät esineet käden ulottuvilla kuten passit, avaimet, lompakko ja känny? Onko käteiset missä? Löydätkö heti? Talvella nuku pyjamassa, niin ei tarvitse kuin heittää takki niskaan ja kuomat jalkaan kun syöksyt ulos. Löydätkö sammutuspeitteesi heti? Käytä sitä apuna, jos pitää tulen läpi viedä itsesi tai joku muu tai sammuttaa palava ihminen.

Vierailija
32/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin vaan semmoinen viikon kestävän "Tactical foodpack" jutun, jossa on 21 hyvin säilyvää "kuivamuona-ateriaa" eli aamiainen, lounas ja päivällinen 7 päivälle, vedenpuhdistustabletteja, tulitikut ja lusikka. Ei vie paljoa tilaa ja säilyy kauan. Voi käyttää pois retkimuonina tai kiirepäivän lounaina sitten, jos säilyvyysraja alkaa uhata. Tämä on lihaversio, mutta niillä on myös kasvisversioita olemassa.

Ilman ruokaa selviää pitkään. Ilman vettä ei. Montako litraa vettä sinulla on varastossa?

Vierailija
33/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään en varaa ja Apple Pay toimii aina puhelimessa. 

Vierailija
34/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy jokaisesta kerrostalosta sen verran tilaa, että voi varata itselleen 3 vuorokauden ruoat (minimin). Löytyy varmasti enemmänkin. Itsellä on kerrostaloyksiössä kotivaraa kahdeksi kuukaudeksi. Ainoa mikä siitä puuttuu on vesi, mutta vesikansteri on kellarissa valmiina. Ei noilla kahden kuukauden kotivaroilla tietenkään mitään seitsemän ruokalajin illallisia tehdä, mutta niillä pärjää. Kotivaran olen koostanut aineksista, joita muutenkin syön. Jotain hedelmiä ja juureksi olen kuivattanut: ne eivät vie paljon tilaa ja säilyvät.

Omakotitalossani sitten on enemmäkin, nytkin koko syksyn sato pakastimessa. ja kellarissa lisää.

yksi tuttuni, joka elää 20 neliöisessä yksiössä, niin hällä on sängyn alla kotivaralaatikko. Elintarvikekäyttöön tehty muovinen, kannellinen iso laatikko. ja aina kun ruokaa tekee, niin ensisijassa ottaa sieltä tavaraa ja kun kaupassa käy, niin tavara menee siihen laatikkoon - näin päiväykset pysyy kohdillaan.

Vierailija
35/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy jokaisesta kerrostalosta sen verran tilaa, että voi varata itselleen 3 vuorokauden ruoat (minimin). Löytyy varmasti enemmänkin. Itsellä on kerrostaloyksiössä kotivaraa kahdeksi kuukaudeksi. Ainoa mikä siitä puuttuu on vesi, mutta vesikansteri on kellarissa valmiina. Ei noilla kahden kuukauden kotivaroilla tietenkään mitään seitsemän ruokalajin illallisia tehdä, mutta niillä pärjää. Kotivaran olen koostanut aineksista, joita muutenkin syön. Jotain hedelmiä ja juureksi olen kuivattanut: ne eivät vie paljon tilaa ja säilyvät.

Omakotitalossani sitten on enemmäkin, nytkin koko syksyn sato pakastimessa. ja kellarissa lisää.

yksi tuttuni, joka elää 20 neliöisessä yksiössä, niin hällä on sängyn alla kotivaralaatikko. Elintarvikekäyttöön tehty muovinen, kannellinen iso laatikko. ja aina kun ruokaa tekee, niin ensisijassa ottaa sieltä tavaraa ja kun kaupassa käy, niin tavara menee siihen laat

ja täti siellä lamaantuu sillä hetkellä kun se pöytäkone jolla noita paskanovelkeja kirjoittelet ei toimi🤣

Vierailija
36/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut rivitalossa ja nyt kerrostalossa. Varautuminen sama, ihan yhtä ankeaa. Vaellusharrastuksen kautta löytyy kuivamuonaa, keitin ja siihen kaasua ja lämpimät makuupussit jos talo alkaa kylmetä liikaa. 5 litraa on vettä valmiina. Vettä pitäisi heti valuttaa hanasta lisää, kun ensimmäinen vihjaus kriisistä tulee niin on sitten varauduttu isommalla vesimäärällä. Vessanpytyn sijaan pitäisi tuutata pussiin, siinä hippasen eroa tavalliseen vessakäyntiin.

Lisäksi on vara-akku pienlaitteille, paristoja radioon, tulitikkuja, taskulamppuja ja kynttilöitä. Olisi hyvä olla pieni lääkevarasto ettei heti tarvitse olla menossa apteekkiin hattu kourassa. Käteinen puuttuu laatikosta, yhessä vaihessa pidin 100e laatikossa. Nytkin pitäisi hommata sinne uusi raha.

Vierailija
37/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hysteerikot varautuvat ja tosipaikan tullen ovat myös hysteerisiä eli lamaantuvat.  Ja normaalit varautumattomat ihmiset keksivät luovia, spontaaneja ratkaisuja. 

Meillä on ollut tosipaikka ja oltiin varauduttu eikä lamaannuttu. Onneksi oli kotivaraa varattuna.

Tosipaikalla en nyt tarkoita sotaa, sitä kotivaraa kun olisi hyvä olla ihan muutakin varten ei pelkkää sotaa koska se sodan syttyminen on niin epätodennäköistä.

Vierailija
38/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman ruokaa selviää pitkään. Ilman vettä ei. Montako litraa vettä sinulla on varastossa?

Eipä juurikaan, usein joku 1,5 litran pullo on mutta ei sen enempää. Mutta tuossa lähistöllä on puro jossa aina virtaa vettä, sieltä sitä saa ja kun puhdistaa vedenpuhdistustableteilla voi juodakin. 

Vierailija
39/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sängynalle vaikka banaanilaatikossa vettä, ei maksa mitään jos laittaa itse desinfioituihin purkkeihin. Ruokaa nyt muutenkin tulee olla kaapissa, kierrättää sieltä vanhimmasta päästä. Muuten ne kamat on normaaleja sähkökatkon varalle paitsi se ilmastointiteippi ja joditabletit.

Itsellä löytyy myös halpa trangia ja puukko.

Vierailija
40/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hysteerikot varautuvat ja tosipaikan tullen ovat myös hysteerisiä eli lamaantuvat.  Ja normaalit varautumattomat ihmiset keksivät luovia, spontaaneja ratkaisuja. 

Meillä on ollut tosipaikka ja oltiin varauduttu eikä lamaannuttu. Onneksi oli kotivaraa varattuna.

Tosipaikalla en nyt tarkoita sotaa, sitä kotivaraa kun olisi hyvä olla ihan muutakin varten ei pelkkää sotaa koska se sodan syttyminen on niin epätodennäköistä.

Eikö TikTok toiminut 10 minuuttiin vai mikä oli se kauhea tosipaikka? 🤣😂