Miesten kollektiivinen vastuu väkivallasta
Olenko ainoa jonka mielestä miesten kollektiivinen vastuu muiden miesten väkivallasta tai käytöksestä ei kuulosta reilulta?
En ymmärrä sitä ajatuksena eikä se ole minusta käyttökelpoinen suunnitelma.
Esimerkiksi oma mieheni ei ole eläissään ollut väkivaltainen. Eikä hänen isänsä. Eikä hänen veljensä. Eikä hänen ystävänsä. Eikä meidän aikuiset pojat.
Mitä mieheni nyt käytännössä pitäisi sitten tehdä? Jos hän ei tunne väkivaltaisia miehiä ja hän kohtelee naisia hyvin.
Yhteiskunnallinen keskustelu on varmasti hyväksi, mutta se ei koske vain miehiä vaan se koskee ihan kaikkia. En minäkään naisena halua ottaa vastuuta kaikkien naisten tekemisistä.
Kommentit (538)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän aidosti mahdoton ymmärtää, mitä tarkoittaa asenneilmapiiri? Tai mitä tarkoitetaan sillä, että nuorten miesten asenteet ovat koventuneet?
Onko tuo ihme? Eihän pojilla ole enää lainkaa elintilaa. Koko tarha- ja kouluaika mennään naisten johdolla, tytöille sopivan opetussuunnitelman mukaisesti. Istu hiljaa, älä liiku, alistu! Jos ajatellaan sitä yli 10 vuoden ajanjaksoa, joka menee tarhasta peruskoulun loppuun, mitä annettavaa sillä on pojille? Mistä he oppivat miesten malleja? Kun yhteiskunta tarjoaa vain naisia ja näin ollen väkisinkin vain naisnäkökulmaa. Ja järjestetään kaikenlaisia "tytötkin osaa" -ohjelmia, joissa epäreilusti korostetaan tytöille, kuinka hyviä he ovat. Pojat ja miehet muistetaan vain silloin, kun pitää puhua kotimaisesta väkivallasta. Vai o
Miksi miehen tehtävä olisi olla vain isä ja mies vaimolleen? Tai puolustaa koko maata?
Miehet voi haluta ihan vaan elää itselleenkin. Ja siinä missä se on voimaannuttavaa naisille, se saa olla sitä myös miehille
Vierailija kirjoitti:
Jokainen nainen tuntee ainakin yhden naisen, joka on raiskattu. Miehet ei yleensä tunne yhtäkään raiskaajaa.
Kyllä mielestäni miehillä on vastuu puuttua muiden miesten käytökseen, eikä hiljaa hyväksyä ja sulkea silmiään kaikesta mitä heidän ympärillään tapahtuu. Olet osa ongelmaa, jos et aktiivisesti ole sitä vastaan.
Ja jokainen nainen tuntee vähintää yhden miehen joka on joutunut vieraannuttamisen kohteeksi ja miehiä joita on syrjitty asevelvollisuuden perusteella. Olet osa ongelmaa jos et ole sitä vastaan. Naisillakin on velvollisuus puuttua toisten naisten käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten minä puutun väkivaltaan, jos kuulen ystäväni kohdistavan sitä puolisoonsa? Sanon not cool? Menen pesarin kanssa oven taakse? Konkretiaa kiitos, mitä minä voin tehdä?
Niin tai jos tarkennetaan, että mitä erilaista sinä voit miehenä tehdä mitä me naiset emme voisi. Kaikkien kuuluu soittaa poliisille
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mitä miehet voivat käytännössä tehdä ellei väkivaltaa esiinny ympäristössä, on kohdella itse naisia kohteliaasti ja puhua näistä arvostavaan sävyyn. Puuttua asiaan, jos kaveriporukassa tai työpaikalla naisia halvennetaan edes vitsin varjolla.
Sama koskee myös naisia.
Miehet jo toimivatkin mutta selvästikään naiset ei. Hyvänä esimerkkinä miten Sanna Marin antoi miehiin kohdistuvan syrjinnän ja väkivallan jatkuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdittiin eilen mun 18 ja 19 vuotiaiden poikien kanssa tätä juttua. Pojat koki avuttomuutta kun eivät oikein ymmärrä mitä heiltä halutaan ja mitä heidän pitäisi tehdä. Heidän elämässä ei ole väkivaltaisia miehiä, joten koko aihe on heille täysin vieras. Ystäväpiirissäkään ei ole huonoa huumoria tai mitään väkivaltaan viittaavaa puhetta.
Todettiin sitten yhdessä, että meille riittää se, että pojat osaavat itse käyttäytyä. Muiden tuntemattomien ihmisten tekemiset eivät ole meidän poikien vastuulla eikä heidän tule syyllistyä asioista joihin heillä ei ole mitään kosketuspintaa tai mihin eivät voi mitenkään vaikuttaa.
Tässä perheessä tämä asia on siis lopullisesti taputeltu. Meidän pojat jatkakoot normaalia nuoren huoletonta elämää!
Hyväksytkö kuitenkin poikiesi pakottamisen armeijaan/sivariin ilman palkkaa
En hyväksy. Olen tasa-arvoisen maanpuolustuksen kannalla.
-sama äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän aidosti mahdoton ymmärtää, mitä tarkoittaa asenneilmapiiri? Tai mitä tarkoitetaan sillä, että nuorten miesten asenteet ovat koventuneet?
Onko tuo ihme? Eihän pojilla ole enää lainkaa elintilaa. Koko tarha- ja kouluaika mennään naisten johdolla, tytöille sopivan opetussuunnitelman mukaisesti. Istu hiljaa, älä liiku, alistu! Jos ajatellaan sitä yli 10 vuoden ajanjaksoa, joka menee tarhasta peruskoulun loppuun, mitä annettavaa sillä on pojille? Mistä he oppivat miesten malleja? Kun yhteiskunta tarjoaa vain naisia ja näin ollen väkisinkin vain naisnäkökulmaa. Ja järjestetään kaikenlaisia "tytötkin osaa" -ohjelmia, joissa epäreilusti korostetaan tytöille, kuinka hyviä he ovat. Pojat ja miehet muistetaan vain silloin,
Toit juuri asian esiin. Naiset näkee miehet vain maksajina, hyödykkeinä ja orjina/sotilaina. Silti kehtaavat väittää että miehiä ei syrjitä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen nainen tuntee ainakin yhden naisen, joka on raiskattu. Miehet ei yleensä tunne yhtäkään raiskaajaa.
Kyllä mielestäni miehillä on vastuu puuttua muiden miesten käytökseen, eikä hiljaa hyväksyä ja sulkea silmiään kaikesta mitä heidän ympärillään tapahtuu. Olet osa ongelmaa, jos et aktiivisesti ole sitä vastaan.
Ja tuo viimeinen lause oletettavasti koskettaa vain miehiä?
Paljon useammin olen kohdannut miesten puuttuvan miehen huonoon käytökseen kuin että naiset olisi puuttuneet naisten käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena poikana asuin naistaan hakkaavan miehen naapurina. Naisen itku ja huuto kuului kotiini säännöllisesti, pääasiassa viikonloppuisin, enkä jaksa uskoa ettei kukaan muu koko kerrostalossa muka kuullut. Kerran tyhmyyksissäni menin miehen oven taakse lopettaakseni väkivallan, ja lopputuloksena sain itse pataan. Loppui minun haluni millään tavalla olla tietoinen naisiin kohdistuvasta väkivallasta.
Näissä tilanteissa voi ihan sukupuolesta riippumatta soittaa poliisit paikalle. Heillä on koulutus, keinot ja välineet taltuttaa agressiivisikin hullu. Sinä lopetit naisista välittämisen koska sait _mieheltä_ turpaan. En aivan ymmärrä logiikkaasi.
Jos haluaisit olla "hyvä ihminen", soittaisit poliisin paikalle tarvittaessa, et hyväksyisi tai suhtautuisi välinpitämättömästi väkivaltaan millään foorumilla ja et tekisi tietenkään pahaa itse. Muuta sinulta ei ole pyyde
Edelleen vaadit muita tekemään jotain...
Kritisoit muita tekemisistään tai tekemättömyyksistä
Missä ovat omat tekosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdittiin eilen mun 18 ja 19 vuotiaiden poikien kanssa tätä juttua. Pojat koki avuttomuutta kun eivät oikein ymmärrä mitä heiltä halutaan ja mitä heidän pitäisi tehdä. Heidän elämässä ei ole väkivaltaisia miehiä, joten koko aihe on heille täysin vieras. Ystäväpiirissäkään ei ole huonoa huumoria tai mitään väkivaltaan viittaavaa puhetta.
Todettiin sitten yhdessä, että meille riittää se, että pojat osaavat itse käyttäytyä. Muiden tuntemattomien ihmisten tekemiset eivät ole meidän poikien vastuulla eikä heidän tule syyllistyä asioista joihin heillä ei ole mitään kosketuspintaa tai mihin eivät voi mitenkään vaikuttaa.
Tässä perheessä tämä asia on siis lopullisesti taputeltu. Meidän pojat jatkakoot normaalia nuoren huoletonta elämää!
Hyväksytkö kuitenkin po
Oletko äänestänyt tasa-arvoista mallia kannattavia päättäjiä, puhunut asiasta julkisesti? Jos et niin et ole tehnyt asian eteen mitään.
Kokemus, mies kouri ohi kävellessä väkivaltaisesti takaapäin niin syvälle kurottaen, että klitoris oli seuraavanakin päivänä kipeä. Käännyin raivostuneena mieheen päin ja huusin, että "mitä helvettiä kuvittelet tekeväsi." Miehen kaverit ympärillä nauraa räkätti ja yksi kietoi kätensä kourijan kaulaan ja virnuili mulle. Kysyin uudelleen ja sain vain tyrskähtelyjä koko porukalta ja lähdin pois sydän kurkussa. Yksikään mies ei olisi voinut tehdä mitään hyväkseni tilanteessa? Itse olin yksin. Eivät olleet teinejä vaan kolmissakymmenissä. Tässä on kuvaus kyselyihin vastaavista normimiehistä.
Miehistä tehdään lopullisesti hiiriä, joita eivät tulevaisuuden rintamalla kunnioita ryksäsotilaat (barbaarit) eikä sittemmin niiden miehittäjäeukotkaan. Olemme taistelumme hävinnyt kansa jo ennen kuin ensimmäistäkään taistelua on käyty (paitsi kyber-).
Miten tyhmää ja lyhytnäköistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksytkö kuitenkin poikiesi pakottamisen armeijaan/sivariin ilman palkkaa
Voi Herran Jumala. Kasvata nyt jo pallit ja lopeta muutamasta kuukaudesta ruikuttaminen. Yhdenkään miehen elämä ei ole mennyt "pilalle" puhtaasti siksi, että on joutunut armeijaan
-eri
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmaan siitä että naiset kertoo naisille herkemmin heille tapahtuneita asioita. Onko sekin nyt miesten vika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo viimeinen lause oletettavasti koskettaa vain miehiä?
Paljon useammin olen kohdannut miesten puuttuvan miehen huonoon käytökseen kuin että naiset olisi puuttuneet naisten käytökseen.
Tämä juuri! Naiset ei tuomitse ikinä esim. Vieraannuttamusta ja perättömiä raiskausilmoituksia. Kokevat myös olevan ok että miehensä ja poikansa on käytävä armeija ja tienattava enemmän perheessä. Jos miehet vaatisi naisilta samoja asioita heidät tuomittaisiin heti muiden miesten toimesta.
Pitää muijaa kouluttaa että oppii olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokemus, mies kouri ohi kävellessä väkivaltaisesti takaapäin niin syvälle kurottaen, että klitoris oli seuraavanakin päivänä kipeä. Käännyin raivostuneena mieheen päin ja huusin, että "mitä helvettiä kuvittelet tekeväsi." Miehen kaverit ympärillä nauraa räkätti ja yksi kietoi kätensä kourijan kaulaan ja virnuili mulle. Kysyin uudelleen ja sain vain tyrskähtelyjä koko porukalta ja lähdin pois sydän kurkussa. Yksikään mies ei olisi voinut tehdä mitään hyväkseni tilanteessa? Itse olin yksin. Eivät olleet teinejä vaan kolmissakymmenissä. Tässä on kuvaus kyselyihin vastaavista normimiehistä.
Ei ne ollut normimiehiä ja siinä on jo iso ongelma jos pidät niitä normimiehinä.
Ne on niitä joita ei omissa piireissäni ole ikinä näkynyt.
M46
"Ja koska moni mies ajattelee kuten sinä, että heitä itseään ei asia kiinnosta, asiat jatkuvat ennallaan. Tai pahempina koska väkivaltaa ihailevat tuovat sen esille aivan toisella tasolla kuin muinoin. Peräänkuulutettu "vastuu" on juuri sitä, että ei heitä pyyhettä kehään vaan tekee edes sen minimin (hätänumero jos tarvetta, ei suvaitse väkivallan ihannointia tai uhrien syyllistämistä, ei tee pahaa itse). Sinäkin luultavasti toivoisit, että jos joku kävisi kimppuusi tai joutuisit onnettomuuteen tai saisit sairauskohtauksen, JOKU MUU soittaisi paikalle apua? Ei taida olla kovin hyvä maailma jos kukaan ei auta ketään suuressakaan hädässä vaan "jättää heidät omaan arvoonsa"
Tervetuloa siihen Suomeen, joka meille on luotu. Välinpitämätön. Kylmä. Pahoinvoiva. Osa meistä oppii nämä totuudet jo lapsena
Paljon on viime vuosina muistutettu yksittäistapauksista joissa ryhmää ei voi syyllistää. Mutta nyt kaikki miehet ovat syyllisiä jos ihonväri vain on valkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksytkö kuitenkin po
Osoitit kommentillasi juuri sen että miehiin kohdistuva syrjintä ja seksismi hyväksytään naisten osalta. Silti kehtaat vaatia miehiltä vastuun ottamista vaikka itse vähättelet Suomen suurinta ihmisoikeusrikkomusta. Naiset ne niitä väkivallan hyväksyjiä ovat kuten jo itse osoitit vähättelyllä ja "pallien kasvattamisella" hyi!
Ainoa mitä miehet voivat käytännössä tehdä ellei väkivaltaa esiinny ympäristössä, on kohdella itse naisia kohteliaasti ja puhua näistä arvostavaan sävyyn. Puuttua asiaan, jos kaveriporukassa tai työpaikalla naisia halvennetaan edes vitsin varjolla.
Sama koskee myös naisia.