Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesten kollektiivinen vastuu väkivallasta

Vierailija
13.11.2024 |

Olenko ainoa jonka mielestä miesten kollektiivinen vastuu muiden miesten väkivallasta tai käytöksestä ei kuulosta reilulta? 

En ymmärrä sitä ajatuksena eikä se ole minusta käyttökelpoinen suunnitelma. 

Esimerkiksi oma mieheni ei ole eläissään ollut väkivaltainen. Eikä hänen isänsä. Eikä hänen veljensä. Eikä hänen ystävänsä. Eikä meidän aikuiset pojat.

Mitä mieheni nyt käytännössä pitäisi sitten tehdä? Jos hän ei tunne väkivaltaisia miehiä ja hän kohtelee naisia hyvin. 

Yhteiskunnallinen keskustelu on varmasti hyväksi, mutta se ei koske vain miehiä vaan se koskee ihan kaikkia. En minäkään naisena halua ottaa vastuuta kaikkien naisten tekemisistä. 

Kommentit (538)

Vierailija
121/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena poikana asuin naistaan hakkaavan miehen naapurina. Naisen itku ja huuto kuului kotiini säännöllisesti, pääasiassa viikonloppuisin, enkä jaksa uskoa ettei kukaan muu koko kerrostalossa muka kuullut. Kerran tyhmyyksissäni menin miehen oven taakse lopettaakseni väkivallan, ja lopputuloksena sain itse pataan. Loppui minun haluni millään tavalla olla tietoinen naisiin kohdistuvasta väkivallasta.

Väärin puututtu! Olisit antanut eukon huutaa kunnes hiljenee ja soittanut poliisit. 

Vierailija
122/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle nämä esimerkkien kaljamaket ovat ihan vieraita ja olen siis mies. Ei mulla ainakaan ole mitään kaljamakea ystävänä joka höhöttää naisten hakkaamisjuttuja. Jos olisi niin loppuisi ystävyys heti. Mutta uskon kyllä että sellaisia ystäväpiirejä löytyy, koska ihmisiä on joka lähtöön, myös naisia. Mutta en koe että mun tehtävä on lähteä heitä etsimään kertoakseni heille kuinka huono moraali heillä on. He varmaan itsekin ymmärtävät olevansa jotain yhteiskunnan laitamille jääneitä yksilöitä. 

Meidän työpaikasta saisi myös potkut aika nopeasti, jos alkaisi kertomaan siellä jotain naisväkivaltajuttuja hyväksyvään sävyyn.

Montaako eri lääkettä syöt pitääkses ittes kasassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koko ajatus sukupuolittuneesta vakivallasta on outo. Miksi miesten pitäisi olla vastuussa naisten harjoittamasta vakivallasta? Tai miksi liittää yhteen sukupuoli  mies/nainen ja jättää múnsukupuoliset, transssut jne. tämän ulkopuolelle. Oikeastiko m'unsukupuolisen harjoittamasta vakivallasta vastuu kuuluu miehille?

Jos nainen lyö lasta, niin naistako ei saa estää sitä tekemästä, koska silloin syyllistyy itse vakivaltaan?

Vierailija
124/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena poikana asuin naistaan hakkaavan miehen naapurina. Naisen itku ja huuto kuului kotiini säännöllisesti, pääasiassa viikonloppuisin, enkä jaksa uskoa ettei kukaan muu koko kerrostalossa muka kuullut. Kerran tyhmyyksissäni menin miehen oven taakse lopettaakseni väkivallan, ja lopputuloksena sain itse pataan. Loppui minun haluni millään tavalla olla tietoinen naisiin kohdistuvasta väkivallasta.

Näissä tilanteissa voi ihan sukupuolesta riippumatta soittaa poliisit paikalle. Heillä on koulutus, keinot ja välineet taltuttaa agressiivisikin hullu. Sinä lopetit naisista välittämisen koska sait _mieheltä_ turpaan. En aivan ymmärrä logiikkaasi. 

Jos haluaisit olla "hyvä ihminen", soittaisit poliisin paikalle tarvittaessa, et hyväksyisi tai suhtautuisi välinpitämättömästi väkivaltaan millään foorumilla ja et tekisi tietenkään pahaa itse. Muuta sinulta ei ole pyydetty mutta ilmeisesti tämäkin on liikaa? Haluaisitko kertoa miksi et edellä mainittua voisi toteuttaa? 

Vierailija
125/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät he ole kollektiivisesti vastuussa teoista vaan toksisesta mieskulttuurista, jos eivät juuri koskaan puutu siihen, kun sitä kohtaavat. Osa miehistä puuttuu, sanoo vastaan, ottaa riskin ettei heistä pidetä jne.

Kaikki miehet eivät todellakaan ole missään "kollektiivisessa" vastuussa sellaisesta, mitä eivät ole tehneet! J

okainen ottaa vastuun omista ja alaikäisten lastensa tekemisistä, mutta toki voi ottaa kantaa ja yrittää muuttaa maailmaa, mutta vastuuta heillä ei t ole!

Vierailija
126/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä minun mielipiteellä on merkitystä? En ole suhteessa koskaan ollut, täten ei (poika)lapsia, eipä ole montaa sukulaisillakaan enkä ole tekemisissä hediän kanssa paljoa muutenkaan. Työkaverit on kaikki väsyneitä perheenisiä. Ystävä on suhteessa avovaimonsa kanssa.

Menenkö Xään pauhaamaan asiaa vai kannanko pahvikylttiä kaupungilla asian suhteen? Yhtä tehokasta aktivismia kuin Palestiina- tai Ukraina-lippu Xn profiilissa.

No, olisi aika näkyvä teko pauhata väkivaltaa vastaan X:ssä tai ottaa pahvikyltit käyttöön. Mutta voit myös anonyymisti tuomita väkivallan tällä palstalla. Kaikkien mielipiteellä on väliä edes vähän.

Vierailija
127/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen logiikalla ihmisen pitäisi kantaa vastuu toisen ihmisen teoista? Onko tämä jotain sumeaa akkojen logiikkaa, vai mistä oikein on kyse?

Mietitäänpä hetki yhteiskuntaa, jossa kaikki piittaavat vain itsestään. 

Kyllä sellaisessa pärjää, ei siinä mitään, mutta sellaisella yhteiskunnalla alkaa olla melkoisia rajoitteita.

Höpötystä. Sinä et ole vastuussa minun tekemisistä, enkä minä ole vastuussa sinun tekemisistä. Minulla on vapaus vain omien tekojeni osalta, joten minulla on loogisesti vastuukin vain omien tekojeni osalta. Esim. jos tapan ihmisen, ansaitsen tulla tapetuksi, mutta jos sinä tapat ihmisen, en ansaitse tulla tapetuksi, koska ihmisellä on vastuu vain omista tekemisistään. 

Vierailija
128/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaiset miehet eivät lopeta väkivaltaa ennen kuin muut miehet selväsanaisesti tuomitsevat väkivallan ja naisia väheksyvät puheet. Niin kapakan pöydässä, sählyn pukuhuoneessa kuin työpaikoillakin. Miehet voisivat ottaa kantaa myös somessa ja muussa yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Naisten mielipiteet eivät näitä miehiä kiinnosta. Tämän kehityksen voivat kääntää vain miehet. Jos heitä kiinnostaa naisten hyvinvointi, homma ei ole vaikea.

Niinhän sinä täällä jaksat väittää.

Tuo olisi kätevä tapa estää kaikki yhteiskunnallisesti vastenmieliset ilmiöt, kuten esimerkiksi SDP tai pedarit.

Mutta kun feminismi on päässä vahva, niin todellisuudella ei taida olla tilaa.

Vierailija
129/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä tilanteissa voi ihan sukupuolesta riippumatta soittaa poliisit paikalle. Heillä on koulutus, keinot ja välineet taltuttaa agressiivisikin hullu. Sinä lopetit naisista välittämisen koska sait _mieheltä_ turpaan. En aivan ymmärrä logiikkaasi. 

Jos haluaisit olla "hyvä ihminen", soittaisit poliisin paikalle tarvittaessa, et hyväksyisi tai suhtautuisi välinpitämättömästi väkivaltaan millään foorumilla ja et tekisi tietenkään pahaa itse. Muuta sinulta ei ole pyyde

Lopetin välittämisen, koska siitä ei ollut minulle tai väkivaltaa kohdanneelle mitään hyötyä. Kyse ei ole siitä, keneltä sain pataan tai kuka kohtasi ennen minua väkivaltaa. Todennäköisesti tekoni jälkeen nainen sai pahemmin selkäänsä.

En ole kiinnostunut olemaan "hyvä ihminen", olen kiinnostunut hoitamaan oman tonttini moitteettomasti ja jättämään muut ihmiset omaan arvoonsa.

Vierailija
130/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen logiikalla ihmisen pitäisi kantaa vastuu toisen ihmisen teoista? Onko tämä jotain sumeaa akkojen logiikkaa, vai mistä oikein on kyse?

Tällä samalla logiikalla muotoutuvat kaikki stereotypiat joita sitten viljellään totuuksina. Olivat kyseessä sitten muslimit, työttömät, feministit tai ketkä vaan, jotka halutaan lokeroida ja vastuuttaa muiden toimista tai ajatuksista. 

Vierailija
131/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen. Miksi minun pitäisi kantaa vastuu muista kuin itsestäni ja lapsistani, mutta hekin ovat jo täysikäisiä, joten vastatkoon itse tekemisistään.

Vasurit itse ja mediansa on aivan raivoissaan jos joku kehtaa vaatia noita olemaan vastuussa edes omista tekemisistään. Esim. viime hallituskaudelta noita löytyisi pitkä lista. Vasurien reaktio asiasta puhumiseen on lähinnä sensuuri. Saati että hesari osaisi lopettaa valehtelun ja politiikan tekemisen samalla kun nuo valehtelee ettei he tee kumpaakaan. Taas kerran ainoa reaktio on sensuuri ja sitten jatkaa sen tekemistä.

Siinä sitä mallia vasemmiston vastuunottamisesta. 100 miljardin talouskatastrofi vasemmistohallituksen toimesta ja joka lehti on täynnä lähinnä vasurien länkytystä leikkauksista joita paha oikeisto tekee ihan ilkeyttään. Ei sanaakaan siitä kuka on vastuussa tuosta talouskatastrofista. 

Vierailija
132/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaisit olla "hyvä ihminen", soittaisit poliisin paikalle tarvittaessa, et hyväksyisi tai suhtautuisi välinpitämättömästi väkivaltaan millään foorumilla ja et tekisi

Lopetin välittämisen, koska siitä ei ollut minulle tai väkivaltaa kohdanneelle mitään hyötyä. Kyse ei ole siitä, keneltä sain pataan tai kuka kohtasi ennen minua väkivaltaa. Todennäköisesti tekoni jälkeen nainen sai pahemmin selkäänsä.

En ole kiinnostunut olemaan "hyvä ihminen", olen kiinnostunut hoitamaan oman tonttini moitteettomasti ja jättämään muut ihmiset omaan arvoonsa.

Ja koska moni mies ajattelee kuten sinä, että heitä itseään ei asia kiinnosta, asiat jatkuvat ennallaan. Tai pahempina koska väkivaltaa ihailevat tuovat sen esille aivan toisella tasolla kuin muinoin. Peräänkuulutettu "vastuu" on juuri sitä, että ei heitä pyyhettä kehään vaan tekee edes sen minimin (hätänumero jos tarvetta, ei suvaitse väkivallan ihannointia tai uhrien syyllistämistä, ei tee pahaa itse). Sinäkin luultavasti toivoisit, että jos joku kävisi kimppuusi tai joutuisit onnettomuuteen tai saisit sairauskohtauksen, JOKU MUU soittaisi paikalle apua? Ei taida olla kovin hyvä maailma jos kukaan ei auta ketään suuressakaan hädässä vaan "jättää heidät omaan arvoonsa".

Vierailija
133/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilä oli hetken aikaa myös kiva naapuripariskunta, jotka viikonloppuisin aloittivat baarista tulon jälkeen kännitappelut. En tiedä kumpi niissä oli voitolla, koska ei puututtu, valitettu tai tehty mitään muutakaan, vaan hankittiin omistusasunto.

Tietyn pisteen jälkeen luulisi lähisuhdeväkivaltaa kohdanneen (sukupuolesta riippumatta) ottavan vastuun elämästään ja eroavansa. Kokemuksesta tiedän sen olevan luokattoman vaikeaa, mutta kukaan muu ei minua olisi ex-miehen hakkaamiselta voinut pelastaa kuin minä itse. Yhden väkivaltaisen suhteen jälkeen kynnys sietää henkistä tai fyysistä väkivaltaa on madaltunut.

Vierailija
134/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaisit olla "hyvä ihminen", soittaisit poliisin paikalle tarvittaessa, et hyväksyisi tai suhtautuisi välinpitämättömästi väkivaltaan millään foorumilla ja et tekisi

Tässä on hyvä esimerkki siitä, miksi kaiken väkivallan tuomitseminen on niin tärkeää.

Tässä ihminen joutui tasan yhden väkivallanteon uhriksi ja se traumatisoi hänet niin pahasti, että hänen koko persoonansa muuttui epäempaattiseksi ja kylmäksi. Hän kertoo jättävänsä muut ihmiset omaan arvoonsa, eli hän eristäytyy yhteisöstä traumansa johdosta. Vain yhdellä väkivallan teolla saattaa olla uhrille näin suuri merkitys.

Kun puhumme näin vakavasta asiasta, jokainen pienikin teko on merkityksellinen. Jos omalle kohdalle osuu tilaisuus tuomita väkivalta, tehkää se. Ette koskaan tiedä millainen merkitys sillä saattaa olla jollekin teidät kuulevalle ihmiselle. 

Vierailija
135/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin pitää osata ja kyetä tekemään jotain. Ei me miehet voida kaikkea tehdä kaikille valmiiksi.

Kai sinä ymmärrät, että jos kusipäisiä lapsia ei saa ojentaa eikä oma yhteisö auta hanskaamaan kusipäisiä aikuisia miehiä, niin lopputuloksena on se että kusipäät pojat päätyy jännään elämän syöksykierteeseen jossa heillä on mahdollisimman vähän mitään, koska ennaltaehkäisevä kyvyttömyys yhtään mihinkään on ainoa millä riskikäyttäytymistä rajoitetaan? Osattomuus ei olekaan tekojen seurausta, koska seuraamukset on käytännössä estetty, vaan ennakko-oletuksien perusteella tehtävää kohtaloiden luomista. Hieno maailma tekeillä 🙄

Vierailija
136/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole mitään kollektiivista vastuuta. Jokainen hoitaa oman tonttinsa ja sillä selvä. Nykyinen miehiä vihaava hallitus yrittää taas kerran syyllistää valkoista, lihaa syövää heteromiestä pienen vähemmistön aiheuttamista ongelmista. Kovin paljoa ei vouhoteta naisten suorittamasta henkisestä/fyysisestä väkivallasta tai seksuaalivähemmistöjen parisuhdeväkivallasta, vaikka homomiehillä on ollut vuoden sisään useampia murhatapauksia.

Ja ihan toinen juttu on se miksi ihminen saa turpaansa. Sekä miehet että naiset saavat joskus kuonoonsa jos eivät osaa lopettaa suun soittamista ajoissa. Tiedän useammankin pariskunnan jossa nainen käyttää välillä "venäläisiä aurinkolaseja" ja se usein johtuu siitä, ettei mies pärjää verbaalisesti, nainen ei lopeta ja lopputulos on väkivaltaa. Ei se oikein ole, mutta siltä välttyisi jos ei tahallaan provosoisi viimeiseen asti. Jokainen meistä voi saada turpaansa jos aukoo päätä väärässä paikassa väärään aikaan väärälle ihmiselle ja se on sukupuolineutraalia toimintaa parhaimmillaan.

Vierailija
137/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minun mielipiteellä on merkitystä? En ole suhteessa koskaan ollut, täten ei (poika)lapsia, eipä ole montaa sukulaisillakaan enkä ole tekemisissä hediän kanssa paljoa muutenkaan. Työkaverit on kaikki väsyneitä perheenisiä. Ystävä on suhteessa avovaimonsa kanssa.

Menenkö Xään pauhaamaan asiaa vai kannanko pahvikylttiä kaupungilla asian suhteen? Yhtä tehokasta aktivismia kuin Palestiina- tai Ukraina-lippu Xn profiilissa.

No, olisi aika näkyvä teko pauhata väkivaltaa vastaan X:ssä tai ottaa pahvikyltit käyttöön. Mutta voit myös anonyymisti tuomita väkivallan tällä palstalla. Kaikkien mielipiteellä on väliä edes vähän.

Ok.

Väkivalta naisia kohtaan on paha.

Huh, tulipas hyvä olo nyt!

Vierailija
138/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, mikä ihmeen kollektiivinen vastuu? Jokainen aikuinen vastaa itse teoistaan, ihan seinähullua sälyttää vastuuta muille.

Teinilauma voi provosoida, ostaa ja pelotella lauman mukaan, mutta ei aikuista miestä ja naista voi pakottaa, eikä estää.

Tänä päivänä sälytetään kaikki muiden niskaan, jos raha ei riitä se on muiden syy ja jos työ ei maistu, sekin on muiden syy.

Joos veetuttaa, sekin on muiden syy!

Vierailija
139/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole mitään kollektiivista vastuuta. Jokainen hoitaa oman tonttinsa ja sillä selvä. Nykyinen miehiä vihaava hallitus yrittää taas kerran syyllistää valkoista, lihaa syövää heteromiestä pienen vähemmistön aiheuttamista ongelmista. Kovin paljoa ei vouhoteta naisten suorittamasta henkisestä/fyysisestä väkivallasta tai seksuaalivähemmistöjen parisuhdeväkivallasta, vaikka homomiehillä on ollut vuoden sisään useampia murhatapauksia.

Ja ihan toinen juttu on se miksi ihminen saa turpaansa. Sekä miehet että naiset saavat joskus kuonoonsa jos eivät osaa lopettaa suun soittamista ajoissa. Tiedän useammankin pariskunnan jossa nainen käyttää välillä "venäläisiä aurinkolaseja" ja se usein johtuu siitä, ettei mies pärjää verbaalisesti, nainen ei lopeta ja lopputulos on väkivaltaa. Ei se oikein ole, mutta siltä välttyisi jos ei tahallaan provosoisi viimeiseen asti. Jokainen meistä voi saada turpaansa jos aukoo päätä väärässä pai

Mikä hiton nykyinen miehiä vihaava hallitus? :D Juurihan saitte halpaa kaljaa, halpaa bensaa, nikotiinipusseja, ampumaratoja ja kaikkea mieskivaa.

Vierailija
140/538 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ero on väkivaltaisessa suhteessa eläjälle se vaarallisin tilanne. Silloin ja sen jälkeen moni väkivaltainen mies tappaa sen hänestä eronneen naisen. Siksi ero on niin vaikeaa ja sitä täytyy valmistella pitkään ja yleensä vaino ja uhkailu jatkuu eri muodoissa sen jälkeenkin vaikkei käsiksi kävisikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän