Miesten kollektiivinen vastuu väkivallasta
Olenko ainoa jonka mielestä miesten kollektiivinen vastuu muiden miesten väkivallasta tai käytöksestä ei kuulosta reilulta?
En ymmärrä sitä ajatuksena eikä se ole minusta käyttökelpoinen suunnitelma.
Esimerkiksi oma mieheni ei ole eläissään ollut väkivaltainen. Eikä hänen isänsä. Eikä hänen veljensä. Eikä hänen ystävänsä. Eikä meidän aikuiset pojat.
Mitä mieheni nyt käytännössä pitäisi sitten tehdä? Jos hän ei tunne väkivaltaisia miehiä ja hän kohtelee naisia hyvin.
Yhteiskunnallinen keskustelu on varmasti hyväksi, mutta se ei koske vain miehiä vaan se koskee ihan kaikkia. En minäkään naisena halua ottaa vastuuta kaikkien naisten tekemisistä.
Kommentit (538)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaiset miehet eivät lopeta väkivaltaa ennen kuin muut miehet selväsanaisesti tuomitsevat väkivallan ja naisia väheksyvät puheet. Niin kapakan pöydässä, sählyn pukuhuoneessa kuin työpaikoillakin. Miehet voisivat ottaa kantaa myös somessa ja muussa yhteiskunnallisessa keskustelussa.
Naisten mielipiteet eivät näitä miehiä kiinnosta. Tämän kehityksen voivat kääntää vain miehet. Jos heitä kiinnostaa naisten hyvinvointi, homma ei ole vaikea.
Näin. Väkivalta on ainoastaan sen tekijän vastuulla. Jokainen voi kuitenkin valita, yrittääkö vaikuttaa asioihin omalta osaltaan.
Oma veljeni esimerkiksi on ottanut somessa kantaa heti uutisen luettuaan, ihan siksi että järkyttyi tutkimustuloksesta. Hän onkin ihana tyyppi ja ollut saman naisen kanssa naimisissa yli 20 vuotta <3
Sinun veljesi on somessa. Minun mieheni käyttää somea hyvin harvoin jos ollenkaan.
Ja hänkin on ollut yhdessä vaimonsa kanssa (eli minun) yli 30 vuotta. Vaikka ei somea nyt tämän jutun takia avaakaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän aidosti mahdoton ymmärtää, mitä tarkoittaa asenneilmapiiri? Tai mitä tarkoitetaan sillä, että nuorten miesten asenteet ovat koventuneet?
Onko tuo ihme? Eihän pojilla ole enää lainkaa elintilaa. Koko tarha- ja kouluaika mennään naisten johdolla, tytöille sopivan opetussuunnitelman mukaisesti. Istu hiljaa, älä liiku, alistu! Jos ajatellaan sitä yli 10 vuoden ajanjaksoa, joka menee tarhasta peruskoulun loppuun, mitä annettavaa sillä on pojille? Mistä he oppivat miesten malleja? Kun yhteiskunta tarjoaa vain naisia ja näin ollen väkisinkin vain naisnäkökulmaa. Ja järjestetään kaikenlaisia "tytötkin osaa" -ohjelmia, joissa epäreilusti korostetaan tytöille, kuinka hyviä he ovat. Pojat ja miehet muistetaan vain silloin, kun pitää puhua kotimaisesta väkivallasta. Vai onko kouluissa muka olemassa "pojat osaa" -teemapäiviä tai muita poika-aiheisia tapahtumia?
Nämä kaiken maailman andrewtatet myrkyttää meidän nuorison. Yläkoulujen opettajat kertovat poikien heittävän läppää tyttöjen alistamisesta ja hakkaamisesta. Niin kauan kuin miehet ei sano näille kundeille että hei ei ole cool, heitä viedään kuin pässiä narussa. Ja se on ihan ok? Miten se voi olla teille ok?
Minä en ole Andrew Taten kaveri. Nimen olen kuullut. Mikä siis on minulle ok?
Te miehet olette osa tätä yhteiskuntaa, jossa puolet asukkaista elää kasvavan pelon vallassa. Miten teille on tärkeämpää korostaa että HEI EN MINÄ KOSKAAN? Te olette ainoat, jotka voi tähän vaikuttaa.
Ja millähän SATANALLA minä tähän nyt vaikutan muuten kuin että olen (tietenkin) kasvattanut poikien omien arvojeni mukaisesti, ja he kyllä näkevät miten isä kohtelee muita ihmisiä? Mitä vielä pitäisi tehdä? Miten minä tähän voin vaikuttaa?
Minusta taas näyttää siltä, että taas ollaan omat ongelmat ulkoistamassa jollekulle toiselle. Minä en ole vastuussa siitä, mitä jotkut idiootit tekevät, enkä ala olemaan siitä vastuussa vaikka joku muu ulisisi mitä.
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaiset miehet eivät lopeta väkivaltaa ennen kuin muut miehet selväsanaisesti tuomitsevat väkivallan ja naisia väheksyvät puheet. Niin kapakan pöydässä, sählyn pukuhuoneessa kuin työpaikoillakin. Miehet voisivat ottaa kantaa myös somessa ja muussa yhteiskunnallisessa keskustelussa.
Naisten mielipiteet eivät näitä miehiä kiinnosta. Tämän kehityksen voivat kääntää vain miehet. Jos heitä kiinnostaa naisten hyvinvointi, homma ei ole vaikea.
Väkivaltaiset miehet eivät lopeta väkivaltaa puheiden takia..
Naiivia edes kuvitella, että suurin osa lopettaa väkivallan "Kuha" asiasta puhutaan...
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla normaalipainoiset voisivat kertoa lihaville, että "hei jos syöt vähemmän, niin laihdut!"
Suurin osa lihavista varmaan tietää, että lihavuus vahingoittaa terveyttä monipuolisesti ja heillä on tietoa oikeasta syömisestä koulun terveys- ja kotitaloustunneilta, mutta käytöksen muuttaminen on kuitenkin oikeasti usein vaikeampaa, koska elämässä on niin monia vaikeuttavia muuttujia ja tekijöitä.
Jos hoikat ja hyvinvoivat ihmiset eivät saa lihavia timmeiksi vain sanomalla, että "hei läskiys ei tosiaankaan oo OK!" niin miten miehet voisivat saada väkivaltaiset miehet muuttamaan käytöstään noin helposti? Tai väkivaltaiset naiset väkivaltaisia naisia? Toimiiko se naisilla niin, että "hei kuule sä et Mirikli saa leikata hiuksia ja hakata toisia naisia!"
Vierailija kirjoitti:
Miehenä en ole eläissäni (olen jo aika vanha) ollut tekemisissä miesporukan kanssa, joka suhtautuisi positiivisesti naisten hakkaajiin.
Ennemminkin suhtautuminen on ollut lähes yhtä negatiivista kuin pedofiileihin.
Joillakin naisilla on todella outo ja vääristynyt käsitys miehistä.
Tämä. Kuvitellaan että kyllä jokainen mies myt jossain jotain naisenhakkaus juttuja kuuntelee. Mutta kun ei kuuntele, eikä kuule. Suurin osa miehistä ei kuule sellaista miesten suusta koko elämänsä aikana.
Itsekin pitää osata ja kyetä tekemään jotain. Ei me miehet voida kaikkea tehdä kaikille valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naistenhan piti olla yhtä hyviä kuin miesten ja kykenevät kyllä huolehtimaan itsestään, nytkö yhtäkkiä eivät olekaan? Olette vuosia huutaneet ettette tarvitse miehiä mihinkään ja yhtäkkiä taas kelpaisi jotkut entisajan ritarit.
Kaikilla on vastuu siitä millaisessa asenneympäristössä elämme. Olisiko esimerkiksi sellainen maailma kiva, jossa naiset yllyttäisivät miehiä hak kaamaan toisia miehiä ja tätä tulisi joka tuutista? Ei olisi. Ei riitä, että kykenee huolehtimaan itsestään jos muu yhteiskunta tai edes suurehko osa sitä tekee elämästä vaarallista.
Asenneilmasto muodostuu asenteista. Kollektiivisesti ihmiset eivät ole vastuussa muiden asenteista. Korkeintaan siitä hyväksyykö vai ei jonkun toisen asennetta.
Et nyt taida ymmärtää. Ei kukaan vaadi sinulta myöskään vastuuta muiden asenteista vaan OMISTA asenteistasi. Jos 75% miehistä, joka oli siinä viimeaikaisessa tutkimuksessa väkivaltaa vastaan, tuomitsisi sen edes vähän kuuluvammin niin väitän, että sillä olisi vaikusta.
Osa tekijöistä tarvitsee itselleen yleisön ja jos yleisö buuaa hurraamisen sijaan, sillä on väliä. Erityisen paljon sillä on väliä lasten ja nuorten kohdalla, jotka hakevat "suosiota" tavalla tai toisella. Jos ja kun suosiota ja hyväksyntää saa suoltamalla väkivaltaa ihannoivaa sisältöä ja jopa tekemällä niitä tekoja, tuomitsemisella on väliä.
Vähintään sillä on väliä uhrin ja hänen läheistensä kannalta. Että se mitä itselle, omalle lapselle, lapsenlapselle, ystävälle jne. tapahtui ei ollut ok. Tällä hetkellä yhteiskunta heittää heille märän rätin kasvoille keskustelupalstojen täyttyessä uhria syyllistävistä ja haukkuvista kommenteista ja tekijän astellessa vapaana hetken kuluttua.
Sanoisin, että väkivaltaiset miehet eivät niin kauan lakkaa köyttämästä väkivaltaa, kun naiset suosivat heitä.
"Eivät he ole kollektiivisesti vastuussa teoista vaan toksisesta mieskulttuurista, jos eivät juuri koskaan puutu siihen, kun sitä kohtaavat. Osa miehistä puuttuu, sanoo vastaan, ottaa riskin ettei heistä pidetä jne."
Haluatko kuulla, miksi esimerkiksi minä en mene sanomaan kenellekään vastaan?
Siitä yksinkertaisesta syystä, että olen joka tapauksessa yksin. Noilla k-päillä on aina pari-kolme kaveria mukana. Kuin koiria, jotka eivät pärjäisi ilman isäntäänsä. Sinäkään et tikkua ristiin pistäisi minun puolestani. Toisin sanoen, olen oppinut läksyni. Kiitos sinulle (ja kaltaisillesi ihmisille) siitä.
Aina on helpompaa vaatia muita tekemään, "kun ei itse viitsi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän aidosti mahdoton ymmärtää, mitä tarkoittaa asenneilmapiiri? Tai mitä tarkoitetaan sillä, että nuorten miesten asenteet ovat koventuneet?
Onko tuo ihme? Eihän pojilla ole enää lainkaa elintilaa. Koko tarha- ja kouluaika mennään naisten johdolla, tytöille sopivan opetussuunnitelman mukaisesti. Istu hiljaa, älä liiku, alistu! Jos ajatellaan sitä yli 10 vuoden ajanjaksoa, joka menee tarhasta peruskoulun loppuun, mitä annettavaa sillä on pojille? Mistä he oppivat miesten malleja? Kun yhteiskunta tarjoaa vain naisia ja näin ollen väkisinkin vain naisnäkökulmaa. Ja järjestetään kaikenlaisia "tytötkin osaa" -ohjelmia, joissa epäreilusti korostetaan tytöille, kuinka hyviä he ovat. Pojat ja miehet muistetaan vain silloin, kun pitää puhua kotimaisesta väkivallasta. Vai onko kouluissa muka olemassa "pojat osaa" -teemapäiviä tai muita poika-aiheisia tapahtumia?
Ja lisään tähän vielä, että kun perheet eivät enää ollenkaan pysy kasassa ja isättömien kotien määrä on kaikkien aikojen ennätyslukemissa, niin mistä sen miehen mallin saa? Ja kun miehellä ei enää edes ole osaa eikä arpaa tässä yhteiskunnassa, kun perheen elättäjäksi ei enää kelpaa, eikä mitään muutakaan osaa ole, niin mitä sitä sitten pitäisi osata tehdä? Minun käy sääliksi nykyistä poikasukupolvea, jolle tehdään jo nuoressa iässä selväksi, ettei sitä tarvita yhtään mihinkään. Tarpeettomia. Turhia. Ylimääräisiä. Väkivaltaista ongelmajätettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä miehiä kyllä kiinnosta yhtään meidän tavismiesten mielipiteet, eikä meitä heidän. Me emme hakeudu toistemme seuraan, vaan lähinnä päinvastoin.
Näihin väkivaltakeskusteluihin on aina yhtä mukavaa tulla pilaamaan faktoilla hyvä tarina, sillä tutkimusten mukaan lähisuhdeväkivalta menee pauttiarallaa tasan miesten ja naisten kesken. Jos tapauksia hieman erotellaan, niin miehet syyllistyvät hieman naisia useammin lieviin perheväkivallantekoihin ja naisen syyllistyvät hieman miehiä useammin vakaviin perheväkivaltatekoihin. Isossa kuvassa miehet ja naiset on tasan.
Tässäkin maassa on vain vuosikymmenet ylläpidetty sitä narratiivia, että naiset täällä on jotenkin perheväkivallan uhreja. Kuvaa on maalailtu jopa niin, että nimenomaan Suomi on oikein pahanlaatuinen poikkeus, että täällä saa eukko pesäpallomailasta useammin kuin kotiinsa kahlittu musliminainen Qatarissa.
Mutta tämä keskustelu lähisuhdeväkivallasta on kuin naisen euro. Ihan sama mitä sanot, mitä tutkimukset osoittaa ja niin edespäin, sen olemassaoleva narratiivi on faktoja vahvempi. Se on kuin kuuroille puhuisi.
Intersektionaalista paskaa, me olemme yksilöitä, eikä mun vastuulla ole muiden apinoiden tekemät seksirikokset. Piste!
Itseäni on aina ihmetyttänyt tämä miesten syyllistyminen siitä kun todetaan fakta, että miehet ovat yliedustettuina kaikissa väkivalta tilastoissa. Normaalisti kun puhutaan jostain ongelmaryhmästä johon ihminen kuuluu sukupuolensa perusteella, ihminen jolla itsellä ei ole tätä ongelmaa, pystyy kyllä erottamaan, että nyt ei ole kyse minusta ja tämän ongelman esiin tuominen ei ole minun syyllistämistäni. Mutta sitten kun puhutaan miehistä väkivallantekijöinä, esiin marssii joukko väkivallttomia (ainakin omien sanojensa mukaan, siis) miehiä valittamaan kuinka heitä syyllistetään. Ja tämän myötä tärkeä keskustelu kuolee ja aletaan vain lohduttelemaan näitä miehiä.
Itse olen menneisyydessäni elänyt väkivaltaisessa ympäristössä ja kohdannut niin väkivaltaa kuin sen uhkaakin miehiltä. Olen nähnyt ominsilmin sen, kuinka miehet sulkevat silmänsä siltä kun kaveri kohdistaa väkivaltaa puolustuskyvyttömään ihmiseen. Olen nähnyt tämän hiljaisen hyväksymisen useasti.
Ei kollektiivisella vastuulla tarkoiteta sitä, että yksittäinen mies lähtee taistelemaan väkivaltaisia miehiä vastaan. Se tarkoittaa sitä, että selväsanaisesti tuomitsee toisen väkivallanteot ja sulkee väkivaltaisen ihmisen pois elämästään, vaikka kavereita kuinka oltaisiin. Se ei lopeta väkivaltaa tuon ihmisen kohdalla, mutta antaa tärkeän viestin ympäristölle. Siellä ympäristössä kun saattaa usein olla se yksi mies jolla on vaarana periä ylisukupolvinen väkivallan kierre ja väkivallan tuomitsemisella oikealla hetkellä saattaa olla iso merkitys juuri hänen elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tässä kiitos. En koe mitään väkivaltaisia haluja naisia kohtaan. Miksi tuntisin? Täydellinen paradoksi.
Mitä minun odotetaan tekevän asialle? Huutamaan katoilta miten naisen hakkaaminen on väärin kun koskaan itse tehnyt, enkä tule tekemään, moista? Syyttömiä syyttävää p a s k a a.
Ai niin btw nämä naisia vihaavat miehet ovat vähän muualta tulleita. Eikö ole päiväselvä asia? Se ei ole Pekka ja Matti jotka naisia vihaa ja hakkaa. V i t u n Ahmedit ja Muhammedit asialla.
Kyllä se vaan oli "Pekka" meidän kylillä kun tappoi vaimonsa kun tämä halusi erota. Lapsi jäi orvoksi kun äiti meni hautaan ja isä vankilaan.
Tällä että sä kiellät ongelman ja ulkoista sen jonnekin ihan muualle on osa tätä kuviota ja jatkuvaa kierrettä. "Ei me sellaista tehdä, vaan muut". En väi
Se ei ollutkaan mun kirjoituksen pointti, vaan vastaus tuohon yllättävän yleiseen väitteeseen, että suomalaiset miehet ei ole väkivaltaisia, vaan väkivalta on pelkästään muunmaalaisten tekemää. Ihan vaan jo sillä että tämä "normimies" kieltää sen, että ihan tavallisissa suomalaisissa miehissä on paljon yksilöitä, jotka hyväksyvät väkivallan naisia kohtaan on osa tätä ongelmaa.
Vähän kuin jos mä sanoisin, että ei ollut humalainen suomimies, joka käyttäytyi uhkaavasti sua kohtaan, sillä "Pekka" tai "Matti" ei käyttäydy niiin. Se oli varmaan jostain muualta.
Vaikka todellisuudessa nimenomaan "Pekka" tai "Matti" on usein se, joka humalassa snägärijonossa alkaa haastamaan riitaa muiden kanssa. Eikö se aina ole mikään juoppo tai nisti, vaan usein "Pekka" onkin se toimiston hiljainen insinööri (tms), joka pikkujouluissa vetää lärvit, käyttäytyy huonosti, kähmii "Tiinaa" ja yrittää haastaa "Sepon" kanssa riitaa. On näitäkin nähty ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se että tässä ketjussakin on useita ihmisiä kertomassa kuinka eivät aio tehdä jatkossakaan yhtään mitään, heittäytyvät lapsellisesti linjalle että pitäskö sitä katolle mennä huutamaan kuinka väärin se on tai lippuja heiluttamaan.
Ei, kyse ei ole tälläisestä eikä sellaseen kukaan ole kehottanutkaan. Tällänen asenne vaan kielii juurikin tästä että pistetään mielummin pää pensaaseen ja leikitään ettei ongelmaa ole koska ei itse lyö. Tää maailma ei vaan pitkälle pyöri siten että kaikkia ajattelee vaan itseään. Ihminen tarvitsee toista ihmistä, yhteiskunta tarvitsee ihmisiä jotka puhaltaa yhteen hiileen. Sen sijaan että heitetään vähättelevää vitsiä asiasta pahentaa jo olemassa olevaa ongelmaa. Kyllä mä väitän, että jos siellä koulussakin yksi kaveriporukassa alkaa puhumaan aiemmin mainittuja asioita ja muut porukassa eikä vaan yksi puuttuu siihe
Eli sitäkään ei tehty oikein.😅 Miehet kyllä tekee kaiken väärin. Jopa sen, että keskustelee aiheesta väärin.
Kuuntelisitte välillä itseänne.
Aloitus tehtiin ihan asiallisesti kysyen, MITÄ voi sellainen mies tehdä joka ei tunne väkivaltaisia miehiä.
Vinkkinä on jaettu yleistä keskustelemista, mutta sekin on jo kumottu. Ei normaali kunnon mies tunne sellaisia ihmisiä joiden kanssa pitäisi keskustella. Somekeskustelu on haastavaa jos ei notku somessa. Älä naura mukana vitseille neuvo on myös ihan yhtä tyhjän kanssa jos ei kertakaikkiaan tunne ihmisiä jotka heittää tuollaista vitsiä.
Vastatkaa nyt oikeasti vain kysymykseen..
Olet juuri vauvapalstalla, joka on keskusteluun tarkoitettu keskustelufoorumi ja sosiaalinen media. Sen sijaan, että sanoit, ettet voi tai halua tehdä mitään voisit sanoa, että tuomitset. Koska et sano, et ilmeisesti tuomitse? Ainakin tärkeämpää sinulle selvästi on tuoda esille, että et tee asialle mitään. Tästä juuri on kyse.
Asiat mittasuhteisiin! Kyselyn mukaan 75% yhden ikäryhmän miesten mielestä nainen EI voi ansaita häneen kohdistuvaa väkivaltaa esimerkiksi ulkonäöllään, pukeutumisellaan tai käytöksellään. Muissa ikäryhmissä vielä useampi.
Sara Sieppi kertoo kirjassaan hakanneensa toistuvasti humalaista Roope Salmista. En silti pidä naisia kollektiivisesti vastuullisina, moni ei edes Sieppiä.
Kovaa social engineeriä valtamedialta viime aikoina.
Tuo koko tutkimus vaikuttaa huonosti tehdyltä ja tulkitulta. Kysymys mitä on pyöritelty, oli voiko naisen pukeutuminen tai käytös oikeuttaa väkivallan häntä kohtaan. Sen sijaan samassa tutkimuksessa samat vastaajat ovat liki yksimielisiä siitä, että naisiin kohdistuva väkivalta on aina väärin. Aivan järjetön ristiriita, vastaavat ihan päinvastoin kun sama kysymys esitetään toisin. Ei tuo selity muulla kuin sillä, että kysymyksen on osa tulkinnut siten, että esimerkiksi väkivaltaista naista kohtaan voi joutua puolustautumaan väkivallalla.
Ja kyllä, tiedostan että Suomessakin on syrjäytyneitä umpi misogynistisiä nuoria miehiä. En vain millään jaksa uskoa että heitä oikeasti on yli 1/5 koko miesväestöstä.
Pelon vallassa eläminen on ihan oma valinta. Lähes kaikki pelot on oikeasti aiheettomia.