Työnantaja, miksi et palkkaa työtöntä?
Voisitko edes harkita, jos työtön on nähnyt vaivaa kouluttautuessaan pitkälle ja kerännyt mahdollisesti paljon työkokemusta alalta? Lähes aina avoimeen työpaikkaan kuitenkin valitaan henkilö, joka vain vaihtaa työpaikasta toiseen. Jos itse olisin työnantaja, keskittyisin ensimmäisenä niihin hakijoihin joilla on osaaminen ja pätevyys, mutta ei työtä tällä hetkellä. Minusta se olisi erittäin inhimillistä.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä miten ajattelet. Totta kai palkkaamme työttömiä. Emme suinkaan palkkaa ihmisiä joilla on toinen työ.
Suurin osa työhaastateltavista on parhaillaan työllistettyjä, eivätkä ole päivääkään työttömiä koska vaihtavat uuteen työhön lennosta. Työttömät eivät pääse edes työhaastatteluun.
Yrittäjät palkkaa ihmisiä jotka tuo asiakkaita firmalle. Koeaika on ihan hyvä, siinä pääsee näkemään esim miten työntekijät suhtautuvat toisiinsa ja työskentelevät yhdessä. Miten johtajalla on rohkeutta asettaa johtamisrapansa keskustelun alaiseksi, tukea ja kannustaa työntekijöitä. Miten osallisuus ja toisten auttaminen sujuu, millainen tunne yhteisöllisyydestä syntyy. Kun katsoo organisaatioita, jotka ottavat käyttöönsä kilpailun, työntekijöistä ei tule esiin hyviä ominaisuuksia vaan egoistisia ja kielteisiä puolia. Seurauksena on ilmapiiri, joka sairastuttaa ihmiset. Voimme itse valita miten haluamme käyttäytyä ja mitä haluamme edustaa eli mitkä ovat visiot, arvot ja periaatteet.
Riippuu myös missä vaiheessa yritys on: uusi yhtiö alkaa sillä, on 1 tai useampi perustaja jolla tai joilla on ideoita siitä, mitä ja miten asiat tulisi tehdä. Jotkut palkkaavat pian lisää ihmisiä, toiset tekevät aluksi työn itse. Jos yhtiön palvelut tai tuotteet ovat kohdallaan ja yhtiö laajenee, rekrytoidaan lisää ihmisiä. Jonkin ajan kuluttua tulee välttämättömäksi jakaa tehtävät ja kehittää järjestelmiä ja toimintatapoja helpommin hallittaviksi jolloin saavutetaan tietty kaupallistuminen ja asiakeskeisyys. Kaikki tämä luo etäisyyttä työntekijöiden välille ja siten tarvetta löytää toisiinsa uusi suhde.
Puoliso on yrittäjä. Miksi ei palkkaa työtöntä? Koska ei ylipäätään palkkaa ketään tällä hetkellä. Hänellä on pitkäaikaiset työntekijät, jotka eivät näköjään haaveile edes paikanvaihdosta. Palkka on keskitasoa, pienehkö firma, mutta mies on niin mukava ja joustava pomo, että porukka pysyy töissä. Hänellä oli aiemmin toisen alan yritys ja ne työntekijät on edelleen kavereita ja pitävät yhteyttä. Huonoa tietysti on, että joskus voisi olla hieman tylympi ja pitää paremmin puolensa. Toisaalta työntekijät on tosissaan töissä ja ovat miestäkin enemmän allapäin, jos hommat ei suju. Ja sairaslomia ei juuri ole.. Tulevat kovin sairaanakin töihin, jos on joku kiireellinen työ. Velvoiteta ei, mutta jotenkin vaan ovat niin sitoutuneita "auttamaan miestä".
Eniten tilannetta kuvaa se, ettei häneltä ole ikinä lähtenyt yhtään työntekijää pois oma-aloitteisesti. Tai edellisestä lähti, kun mies rehellisesti sanoi, että firman tulevaisuus ei näytä hyvältä ja neuvoisi alkaa katselemaan muita töitä. Ketään ei irtisanottu vaan ne itse haki uusia töitä ja saivatkin kaikki. Kaikilla hyvä mieli. Ketään ei irtisanottu, jokainen sai vanhasta työstä käsin hakea rauhassa uutta ja mies oli rehellinen. Kyllähän nuo työntekijätkin sen huomasi, että työt oli vähentyneet.
Olen minäkin huomannut, että työttömänä on aivan älyttömän vaikea saada töitä. Sitten jos jostain saat edes jotain työtä, uuden työn saanti helpottuu huomattavasti, koska ei enää tarvitse vakuutella olevansa työ- ja oppimiskykyinen.
Työttömille vinkiksi, kannattaa hakea henkilökohtaisen avustajan työtä. Ei siksi, että se olisi työnä upea ja ihmeellinen, vaan siksi että valinnan tekee avustettava itse, ihan tavan talliainen eikä sellainen yrittäjä, joka todennäköisimmin on jo etukäteen päättänyt ettei työttömiin koske pitkällä tikullakaan. Sitten kun tärppää, pysykää työssä jonkin aikaa, esim. vuosi ja sitten alkakaa hakea kunnollista kokoaikatyötä. Eikä missään tapauksessa kannata irtisanoutua ennenkuin uusi työ löytyy.
Toinen mitä kannattaa kokeilla on rekryfirmat. Niiden kautta voi saada aluksi lyhyitä pätkiä ja siitä sitten vähitellen pidempää.
Nämä keinot toimivat minulla. Tsemppiä kaikille työttömille työnhakuun, kyllä se joskus tärppää kun tarpeeksi pommittaa yrityksiä hakemuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Sama sääntö kuin hevosen ostossa. Osta käyttöhevonen siitä käytöstä, mihin olet sitä hankkimassa. Toisin sanoen, että sillä ratsastetaan 2h päivässä, jos aiot ratsastaa sillä 2h joka päivä. Älä osta levossa ollutta hevosta käyttöön. Se alkaa oireilla jotain, mistä ei saada vastuuseen ketään. Pitää olla näyttö siitä, että on työkykyinen.
Sulla ei pitäisi olla hevosta eikä alaisia. Toivottavasti todellakaan ei ole kumpiakaan. Kohtelet sekä eläimiä että ihmisiä esineenä.
Vierailija kirjoitti:
En palkkaa köyhiä luuseriloisia.
En ikimaailmassa tuhlaisi osaamistani sinun typeriin hommiin. Hoida itse lafkasi, jonka kaikki fiksut ja pätevät työntekijät tajuavat kiertää kaukaa ja jota toivottavasti odottaa pian konkurssi.
Olen palkannut enemmän työttömiä kuin työsuhteessa olevia ja palkkaan jatkossakin. Kyseessä n. 1-2 vuoden projektityöt, joita varten ei kannata välttämättä siirtyä toisesta työpaikasta tai muuttaa toiselta paikkakunnalta.
Tämä työttömien pelkääminen yritysmaailmassa on jäänne koulumaailmasta. Halutaan töihin se kyynärpäätaktiikalla eteenpäin nenevä henkilö.
Ne jotka vinkuu työvoimapulaa mediassa eikä ota huomioon suomalaisia työttömiä on yhteiskunnan alhaisinta kastia. Mediassakin loistaa joka kerta työvoimaasioita käsitellessä suomen yli 300 000 työtöntä.
Karma puhuu! Suurin oaa teistäkin tulee sen kokemaan.
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee keväällä. Laitan vakituiset pois ja otan paikallisella sopimisella uuden pienemmällä palkalla, saan enemmän voittoa.
Psykopaattinen äärioikeisto hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Joka hemmetin tuutista tuota samaa mantraa toitotetaan. Hommaa töitä niin sitten saat paremmin töitä. Vasta eräällä kurssilla vetäjä veisteli että kannattaa ottaa mitä vaan työtä vastaan että siitä ne ovet aukeaa. Sama kai se sitten on heittää hanskat nurkkaan kun ei onnistu saamaan edes sitä työtä mitä voisi tehdä sen aikaa kun löytää sen toisen työn. Ihan naurettavaa.
Kummaksi on mennyt, kun ihminen ei saa tehdä sitä minkä parhaiten osaa ja jota haluaisi tehdä, kun on ammattiin koulut käyty. Pitäisi ottaa vastaan duunia eri alalta, mille koulutus on. Ketähän se osaamattomuus palvelee, kun yhtä aikaa työnhakijoilta vaaditaan timantinkovaa osaamista ja ammattitaitoa? Mitä järkeä opiskella mihinkään, kun pitääkin sitten ottaa vastaan mitä vaan työtä, kun ei saa sitä koulutustaan vastaavaa työtä. No, ei sitten kouluttauduta. Tuurilla joku firma voi ottaa tyypin täysin pystymetsästä, joka sitten töpeksii joka päivä jonkun homman, kun ollaan ihan eri alalta ja tähän hommaan on vaan joku kesähessun antama vähän sinnepäin perehdytys. Luetaan ammattiin X ja päädytään alalle Y apupojaksi.
No, pintavikaa. Harvemminhan elämässä menee niin kuin on suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä työttömien pelkääminen yritysmaailmassa on jäänne koulumaailmasta. Halutaan töihin se kyynärpäätaktiikalla eteenpäin nenevä henkilö.
Se paska, mikä alkaa jo hiekkalaatikolla, jatkuu läpi koko helvetin elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on palkattu pääsääntöisesti työntekijöiden sukulaisia ja heidän suosittelemia henkilöitä. Esimerkiksi kesätöihin pääsevät aina ensisijaisesti talon oman väen lapset. Näin toimien työpaikalla säilyy hyvä yhteishenki ja työntekijöiden lojaalius on aivan omaa luokkaansa. Esimerkiksi mahdollisiin ylitöihin löytyy aina tekijät. Kun pitää huolta työntekijöistä ja arvostaa heitä, niin se on lopulta hyvin palkitsevaa molemmille osapuolille. Tämä on yksi niistä syistä, miksi random työtöntä ei niin vain palkata.
Juu, näissä paikoissa on usein niin "hyvä yhteishenki" ettei siellä ulkopuoliset viihtyisikään. Mutta ei siinä mitään pahaa toki ole kun työt hoituu siellä omassa kuplassakin. Mutta jostain ne nykyiset työntekijät on sinne alunperin valittu, miksi uusi ei voisi olla yhtä hyvä.
En usko, että tuossa firmassa innovatiivisuus erityisemmin kukoistaa. Kaikki on koko ajan vaan niin tuttua ja turvallista - degeneroitunutta...
Vierailija kirjoitti:
Nii et MENKÄÄ TÖIHIN SIITÄ.
Rauhoitu Riikka.
Vierailija kirjoitti:
Työnhaussa valitaan paras ja useimmiten paras ei ole työtön. Näin yksinkertaista se on.
Itse taas olen huomannut, kuinka vakihenkilökunta kadehtii osaamistani, vaikka olen työttömänä työnhakijana palkattu. Minun ammattitaitoni ei nimittäin ole työttömyyden aikana kadonnut yhtään minnekkään. Työttömänä olen sitä paitsi kurssittanut ja kouluttanut - toki te-hallinnon tiukkojen pykälien rajoissa - itseäni ja päivittänyt monipuolisesti osaamistani, uskaltaisin sanoa jopa yli vakihenkilökunnana tason. Vakituinen henkilökunta on usein niin leipääntynyttä työhönsä, että heitä ei erityisemmin inspiroi enää itse työ ja sen kehittäminen, vaan lähinnä vain palkkapäivä ja lomat. Täällä parjataan työttömiä, että työttömiä ei kiinnosta muu kuin tuet, mutta kyllä olen nähnyt asian kääntöpuoltakin paljon työelämässä: vakituista työntekijää ei kiinnosta muu kuin säännöllisesti tilille tupsahtava palkka. Vakanssia pidetään niin itsestäänselvänä ja taivaasta annettuna, että on opittu jopa näppärästi lusmuilemaan töissä - toimitaan niin, että näytellään ahkeraa, vaikkei sitä tosiasiassa olla. Koneella hoidetaan vasemmalla kädellä omia asioita milloin missäkin instanssissa, samalla kun oikea käsi on näppäilevinään työtehtäviä.
Tottakai olen ulkopuolelta tulevana määräaikaisena tai sijaisena uhka. Minun pelätään tekevän hommat paremmin. Ja niinhän teenkin, mutta työnantajalla ei ole varaa minua vakituiseksikaan palkata, kun on jo ehtinyt aikoinaan palkata nuo työnvälttelijänsä. No, oikeistohallitus haluaa helpottaa irtisanomissuojaa, että eiköhän jatkossa löydy näitä asiallisia syitä purkaa noiden vakituisten työnvälttelijöiden työsuhteita... Sitten me työttömät intoa puhkuen pääsemme näyttämään osaamistamme!
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain ansiotyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
Helsingissä on 34000 työtöntä. Melkoiset sakkomaksut tulee ensi vuonna, jos työttömiä ei palkata tes-palkka töihin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on 34000 työtöntä. Melkoiset sakkomaksut tulee ensi vuonna, jos työttömiä ei palkata tes-palkka töihin.
Jos vantaalla 13000 työtöntä ja sakkomaksut 42 miljoonaa niin Helsingissä 34000 eli sakkomaksut jatkossa 120 miljoonaa.
Suomi on kyllä viimeinen jäljellä oleva neuvostotasavalta. Kaikki muut älysivät irtautua; jäljelle jäi hullujen Tsetsenia ja Dagestan ja sitten ääliö-Suomi joka vapaaehtoisesti ilmottautuu neuvostoliiton jäseneksi ja noudattaa kaikkia neuvostomääräyksiä.