Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1479)
Naiset on melkolailla karvat pystyssä täällä puolustamassa vaivalla rakennuttua illuusioita siitä että heillä on enemmän metatöitä.
Tasa-arvo on rakkaat naiset sitä että suostuu ajattelemaan myös toiselta puolelta, siinä te olette erittäin huonoja, tai ainakin valtaosa teistä. Tästä johtuu myös termi "naisen tasa-arvo", jossa naisella on enemmän oikeuksia.
Ylipäänsä sana metatyö, naisen keksimä sana, jolla saadaan se illuusio että te olisitte kiireisiä ja suorittavampia kuin miehet. Kun mies ei tee mitään, hän laiskottelee. Kun nainen ei tee mitään, hän tekee metatöitä.
Kun tajuatte joskus sen että elämä ei ole pelkkää työtä, saatatte osata joskus naittiakin siitä, ja puolisostanne. Pusipusi ja jaxuhalit!
Vierailija kirjoitti:
Arvon naiset. Jos ruokahuolto aiheuttaa ongelmia..
Tehkää niinku mä.
Ostatte varastoon.
-makaronia, riisiä, jauhelihaa, kalaa, naudan suikaletta, hernekeittoa, kinkku suikaletta, ruokakermaa, perunaa.
Siinä on runko mitä pidätte pakastimessa ja jääkaapissa.
Ei tarvi miettiä kun aina tuo kaupasta noita.
Meillä pitää olla: kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia, v.sipulia, keräkaalta, ruusukaalta, broccolia, suippokaalta, pinaattia, erilaisia papuja, juustoja, riisin, pastan, kerman ja perunan lisäksi. Kerran viikossa lihaa. Sit pitää vielä keksiä, mitä noista laittaa, ettei kyllästyttäis mihinkään. Ja noita vihanneksia ei tietenkään kaikkia samaan aikaan, kun pahentuvat.
Ps. lääkäri kielsi runsaan punaisen lihan syönnin.
Vierailija kirjoitti:
Arvon naiset. Jos ruokahuolto aiheuttaa ongelmia..
Tehkää niinku mä.
Ostatte varastoon.
-makaronia, riisiä, jauhelihaa, kalaa, naudan suikaletta, hernekeittoa, kinkku suikaletta, ruokakermaa, perunaa.
Siinä on runko mitä pidätte pakastimessa ja jääkaapissa.
Ei tarvi miettiä kun aina tuo kaupasta noita.
Naapurin ukko halusi kans todistaa vaimolleen, et ihan helppo on tehdä edullinen ruoka perheelle, jossa kolme kasvavaa poikaa. Teki ruskeakastikkeen perunoiden kera. Kyllä sillä on ennenkin kasvettu! Vatsaa saattaa vähän vääntää, kun päivittäin syö perunaa poltetun jauhovoin keta, mut on edullista! Ainiin, lasketaan jopa kasvisruuaksi!
Me asutaan vuokralla kerrostalossa, omaa autoa ei ole. Huoltoyhtiö hoitaa suurimman osan korjattavista asioista. Metatyöt jäävät melkein kokonaan yksin minun vastuulle. Aika harvalla täällä Helsingissä on pihasaunat ja omakotitalot.
Naisten kannattaisi vähän miettiä, minkälaista palautetta ja millä lailla antavat miehelle tehdystä työstä ja asioiden hoitamisesta. Jokainen tekee omalla tavalla asioita, eikä se välttämättä ole väärin tehty, vaikka ei tee asioita samalla tavalla kuin nainen. Liian herkästi tuomitaan miehen toiminta, jos se poikkeaa siitä, miten nainen haluaa asiat tehtävän.. Helposti siinä käy niin, ettei enää tee mieli yrittääkkään mitään, saatesanoilla teeppä sitten ite, ku ei kelpaa..
Meillä työnjako on sellainen että minä - mies - hoidan ruokahuollon, vaimo vaatehuollon. Siivoaminen hoidetaan yhdessä, käytännössä minä enemmän koska vaimon siisteyskäsitys on huomattavasti väljempi kuin minulla. Ollaan kasvatettu muksut sen verran omatoimisiksi että kulkevat itse harrastuksiinsa ja hoitavat kouluhommatkin itsenäisesti.
Minulle ei tuota mitään ongelmia hoitaa niitä perinteisiä naisten hommia. Ruoan teen, koska vaimo on surkea kokki. Luontevasti siihen kuuluu myös ruokaostokset. Vaatteiden pesu, korjaukset ym. - no problem tarvittaessa. Siivoamisesta jo mainitsinkin.
Lisäksi ne omakotitalon kiinteistöhommat ja autot: Lumityöt, pienemmät ja isommat remontit, yleinen ylläpito. Kahden auton huollot ja pikku remontit. Kaikki minulla. Näiden organisoinnin hoidan ihan itse, omassa päässäni. Ei draamaa.
Kummallista kyllä kitinästä päätellen vaimo tekee kodissa kaiken, minä en mitään. Koska miehen tekemä ruoanlaitto, kiinteistö- ja pihatyöt ja etenkin autojen ylläpito on mukavaa askartelua jota ei työksi - etenkään metatyöksi - lasketa. Vaatehuolto ja pakollinen siivous on sen sijaan vaativaa työtä jota pitää tarkkaan suunnitella - ja josta pitää puhua PALJON - että ne saa sovitettua työssäkäynti- ja harrastuskokonaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnjako on sellainen että minä - mies - hoidan ruokahuollon, vaimo vaatehuollon. Siivoaminen hoidetaan yhdessä, käytännössä minä enemmän koska vaimon siisteyskäsitys on huomattavasti väljempi kuin minulla. Ollaan kasvatettu muksut sen verran omatoimisiksi että kulkevat itse harrastuksiinsa ja hoitavat kouluhommatkin itsenäisesti.
Minulle ei tuota mitään ongelmia hoitaa niitä perinteisiä naisten hommia. Ruoan teen, koska vaimo on surkea kokki. Luontevasti siihen kuuluu myös ruokaostokset. Vaatteiden pesu, korjaukset ym. - no problem tarvittaessa. Siivoamisesta jo mainitsinkin.
Lisäksi ne omakotitalon kiinteistöhommat ja autot: Lumityöt, pienemmät ja isommat remontit, yleinen ylläpito. Kahden auton huollot ja pikku remontit. Kaikki minulla. Näiden organisoinnin hoidan ihan itse, omassa päässäni. Ei draamaa.
Kummallista kyllä kitinästä päätellen vaimo tekee kodissa kaiken, minä en mitään. Koska miehen tekemä ru
Näinpä: talvirenkaiden vaihto parkkipaikalla räntäsateessa on mukavaa "puuhapeteilyä", joka tehdään vain kaksi kertaa vuodessa, mutta pyykkien heitto koneeseen metrin päästä pyykkikorista on a) jokapäiväinen (ei ole, meillä on pieni perhe) b) raskas (no ei ole) c) viittumainen (no ei ole) d) taitoa vaativa (no ei). Toki viikkaaminen yms. on ikävämpää, mutta sen meillä tekee jokainen aina itse.
Minä en ole ikinä vaihtanut autooni renkaita räntäsateessa parkkipaikalla. Muutamalla kympillä saan renkaiden säilytyksen ja vaihdon rengasliikkeessä. Tuohon menevän summan saan helposti säästettyä turhasta, koska en tupakoi enkä käytä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä vaihtanut autooni renkaita räntäsateessa parkkipaikalla. Muutamalla kympillä saan renkaiden säilytyksen ja vaihdon rengasliikkeessä. Tuohon menevän summan saan helposti säästettyä turhasta, koska en tupakoi enkä käytä alkoholia.
Ketjussa ei ole kyse tuosta, kuten aivan hyvin tiedätkin. Voisihan pyykinkin pesettää pesulassa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on hiukan sellainen miesvihamielinen perusvire. Maalla ehkä asiat asettuvat näkyvämmin toisin, mutta on kaupunkiasujamiehelläkin niitä metatöitä, joskin niiden arvostus menee hiukan alakanttiin. Otetaan muutama esimerkki - muilla työnjako voi olla toki toinen:
- vakuutustarjousten ottaminen ja vertailu - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- edelliseen liittyen vahinkotapauksen ilmoittaminen - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- seuraavan kulkupelin valinta ja rahoitus - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- taloyhtiön julkisivurempan kilpailutus - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- lomamatkan lentojen haku sellaisella hinnalla, että siihen on ylipäätään varaa - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
"taloyhtiön julkisivurempan kilpailutus"
Olet siis teidän taloyhtiön isännöitsijä. Todella kummallinen taloyhtiö, jos sinulle ei makseta siitä korvausta. Kyseinen kilpailutus on työhön verrattavissa olevaa eikä kuulu aiheeseen.
Vaimosi ei taida tulla lomamatkoille mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa ei ole kyse tuosta, kuten aivan hyvin tiedätkin. Voisihan pyykinkin pesettää pesulassa.
Voi pesettää, mutta se maksaa vuodessa satoja euroja. Sen lisäksi aina niillä reissuilla häviää tekstiilejä, tiedän sen kokemuksesta.
"taloyhtiön julkisivurempan kilpailutus"
Olet siis teidän taloyhtiön isännöitsijä. Todella kummallinen taloyhtiö, jos sinulle ei makseta siitä korvausta. Kyseinen kilpailutus on työhön verrattavissa olevaa eikä kuulu aiheeseen.
Vaimosi ei taida tulla lomamatkoille mukaan.
Taidat jättää nuo asiat miehellesi, kun et tiedä perusseikkaa: jos ei hallitus katso isännöitsijän perään, julkisivuremontti annetaan isännöitsijän kaverille satasta halvemmalla kuin muuten alin tarjous.
Vaimo lähtee mielelläni lomamatkalle kanssani, miksei lähtisi? On tyytyväinen kun on hyvät ja halvat lennot, jotta jää kohteeseen enemmän rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pesettää, mutta se maksaa vuodessa satoja euroja. Sen lisäksi aina niillä reissuilla häviää tekstiilejä, tiedän sen kokemuksesta.
Mennään edelleen OT: niin häviää renkaitakin säilytyksessä (tai vaihtuu kuluneempiin)
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan vuokralla kerrostalossa, omaa autoa ei ole. Huoltoyhtiö hoitaa suurimman osan korjattavista asioista. Metatyöt jäävät melkein kokonaan yksin minun vastuulle. Aika harvalla täällä Helsingissä on pihasaunat ja omakotitalot.
Slummissa pääsee helpommalla.
No ainakin artikkelissa on käsitetty metatyö väärin heti alkuunsa, joten siinä mielessä vertailukelvotonta sisältöä. Metatyö on jokapäiväistä/viikkoista ja jatkuvaa ja se tapahtuu usein automaattisesti ja huomaamatta mielen sisällä. Se ei ole pelkästään näkymätöntä työtä, vaan sitä on myös tekijän vaikea itsekään hahmottaa. Tämän takia metatyö on nostettu esiin, sillä se on monissa perheissä iso ja havaitsematon syy äitien uupumiseen(jossain perheissä isien, mutta useimmiten siis äitien) siten, että äidit eivät oikein osaa edes ilmaista mikä heidät uuvuttaa. Metatyö on asia joka on hyvä tuoda ihmisten tietoisuuteen sillä se voi auttaa tajuamaan kuinka paljon työkuormaa huomaamattaan kantaa, ja sitten voi vaikuttaa tilanteeseen. Itselleni on tehnyt hyvää ymmärtää metatyö, sillä aiemmin en yksinkertaisesti ymmärtänyt ilmiötä ja turhauduin ilman että osasin sanoa mikä vituttaa. Ja tosiaan, perheen metatyö on useimmiten äitien kontolla, mutta tottakai on myös niitä perheitä joissa isät tekevät metatyön ja jopa niitä perheitä joissa molemmat kantavat tätä taakkaa. Keskustelun tarkoitus onkin kai saada tämä osa perheen vastuusta jaettua tasaisemmin, eikä mollata miehiä.
Tosiaan, metatyössä ei ole kyse kotitöiden jaosta tai kotitöiden pohjatyöstä(jutussa; tutkia mikä moottorisaha ostaa tai miten toteuttaa saunan lattian vaihdon) vaan koko arjen hallinnasta, siis aivan kaikesta. En laske metatyöksi myöskään "naisten" yksittäisten töiden suunnittelua, kuten reseptin etsiminen illallista varten tai oikean pesuaineen valinta siivoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on hiukan sellainen miesvihamielinen perusvire. Maalla ehkä asiat asettuvat näkyvämmin toisin, mutta on kaupunkiasujamiehelläkin niitä metatöitä, joskin niiden arvostus menee hiukan alakanttiin. Otetaan muutama esimerkki - muilla työnjako voi olla toki toinen:
- vakuutustarjousten ottaminen ja vertailu - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- edelliseen liittyen vahinkotapauksen ilmoittaminen - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- seuraavan kulkupelin valinta ja rahoitus - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- taloyhtiön julkisivurempan kilpailutus - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- lomamatkan lentojen haku sellaisella hinnalla, että siihen on ylipäätään varaa - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
Onpa sinulla ikävän kuuloinen vaimo. Toivottavasti kuitenkin vastaat hänelle, mitä vttua sä kulloinkin siellä netissä teet.
Meillä mun mies kertoo ihan auliisti ja kysymättäkin, kun hän aikoo katsoa elokuvan tai pelaa ym. Sitä sanotaan kommunikaatioksi.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää renkaiden vaihto, pesu ja kausisäilytys olevan täälläpäin 75€. Hoidan neljän auton rengasvaihdot, tienaan sillä siis 600€ vuodessa puhtaana käteen. Tosin en vaihda renkaita parkkipaikalla, koska rakensin (aivan itse) kahden auton tallin, jossa rouvakin voi Toyotaansa säilyttää säänsuojassa. Siihen meni yhden kesän metatyöt vai mitä hittoja ne oli....
Vierailija kirjoitti:
Naiset on melkolailla karvat pystyssä täällä puolustamassa vaivalla rakennuttua illuusioita siitä että heillä on enemmän metatöitä.
Tasa-arvo on rakkaat naiset sitä että suostuu ajattelemaan myös toiselta puolelta, siinä te olette erittäin huonoja, tai ainakin valtaosa teistä. Tästä johtuu myös termi "naisen tasa-arvo", jossa naisella on enemmän oikeuksia.
Ylipäänsä sana metatyö, naisen keksimä sana, jolla saadaan se illuusio että te olisitte kiireisiä ja suorittavampia kuin miehet. Kun mies ei tee mitään, hän laiskottelee. Kun nainen ei tee mitään, hän tekee metatöitä.
Kun tajuatte joskus sen että elämä ei ole pelkkää työtä, saatatte osata joskus naittiakin siitä, ja puolisostanne. Pusipusi ja jaxuhalit!
Naisen tasa-arvo on miehen keksimä oxymoron, jolla halutaan latistaa tasa-arvopyrkimyksiä.
Mielestäni ongelma ei ole siinä, että haluttais vähähellä miehen tekemää metatyötä vaan siinä, että naisten tekemää metatyötä lytätään ja halveksutaan. Kuten tämäkin kirjoittaja tekee. Ensin valittaa naisten asenteesta ja heti perään on samanlainen naisten suuntaan.
Keskustelu pariskuntien kesken voisi ratkaista tämänkin asian. Keskustelu ja toisen kuuleminen.
Vierailija kirjoitti:
Naisten kannattaisi vähän miettiä, minkälaista palautetta ja millä lailla antavat miehelle tehdystä työstä ja asioiden hoitamisesta. Jokainen tekee omalla tavalla asioita, eikä se välttämättä ole väärin tehty, vaikka ei tee asioita samalla tavalla kuin nainen. Liian herkästi tuomitaan miehen toiminta, jos se poikkeaa siitä, miten nainen haluaa asiat tehtävän.. Helposti siinä käy niin, ettei enää tee mieli yrittääkkään mitään, saatesanoilla teeppä sitten ite, ku ei kelpaa..
Tai sitten ei esitä nujerrettua lasta ja odota äidiltä, eiku vaimolta kiitosta. Hoitaa vaan hommansa. Näin meillä mies toimii. Tekee asiat eikä odota minun hyväksyntää. Toki tekee minusta tyytyväisen, jolloin vastavuoroisuus on itsestäänselvyys.
Ketkä miehet eivät jaksa? Ei mun mies koe mitään syyllistämistä mistään. Hän hoitaa oman osuuden ja ihmettelee, miten on miehiä (miks ei naisiakin, mutta sellaisia naisia hän ei tunne), jotka eivät tee. Meidän tuttavapiirissä on kaksi tällaista miestä ollut ja erot tuli. Osallistumalla suunnitteluun ja toteutukseen ei tyytymättömyys toiseen ihmiseen olisi kasvanut liian suureksi ja parisuhde olisi säilynyt.