Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1479)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä vaihtanut autooni renkaita räntäsateessa parkkipaikalla. Muutamalla kympillä saan renkaiden säilytyksen ja vaihdon rengasliikkeessä. Tuohon menevän summan saan helposti säästettyä turhasta, koska en tupakoi enkä käytä alkoholia.
Ketjussa ei ole kyse tuosta, kuten aivan hyvin tiedätkin. Voisihan pyykinkin pesettää pesulassa.
No ei ollenkaan sama asia. Meillä pitäis hankkia auto sitä varten, et sais ne pyykit kuskattua sinne pesulaan. Paljon isompi homma kaikkineen, kuin pyykin pesu kotona.
Miksi käytätte esimerkkiä, joka ei olekaan olennainen?
Eri
Vierailija kirjoitti:
"taloyhtiön julkisivurempan kilpailutus"
Olet siis teidän taloyhtiön isännöitsijä. Todella kummallinen taloyhtiö, jos sinulle ei makseta siitä korvausta. Kyseinen kilpailutus on työhön verrattavissa olevaa eikä kuulu aiheeseen.
Vaimosi ei taida tulla lomamatkoille mukaan.
Taidat jättää nuo asiat miehellesi, kun et tiedä perusseikkaa: jos ei hallitus katso isännöitsijän perään, julkisivuremontti annetaan isännöitsijän kaverille satasta halvemmalla kuin muuten alin tarjous.
Vaimo lähtee mielelläni lomamatkalle kanssani, miksei lähtisi? On tyytyväinen kun on hyvät ja halvat lennot, jotta jää kohteeseen enemmän rahaa
No tätä isännöitsijän peräänkatsomista voisi joku sanoa myös ihan turhaksi tekemiseksi. Jos teidän isännöitsijä ei ole luotettava, kannattanee se vaihtaa. Niin ei tarvi joka välissä tehdä hänen töitään.
Vähän keksimällä keksitty metatyö, jottei tartte keskittyä kotiasioihin.
Oma kokemus metatyön raskaudesta tuli sen mukana, kun väsyin muuten (sairastuin, ja se johti uupumiseen). Kun asiat ovat kaikkinensa hyvin, sitä metatyötä ei erikseen noteeraa. Kun mieli ei ole ihan parhaimmillaan, alkaa se takkua. Siitä seuraa lumipalloefekti.
Sama kos parisuhde takkuaa ja toisen naama ärsyttää. Sitä ärtyy ihan kaikkeen ja sit tietty asioihin, jotka liittyy kodinhoitoon ja perheen arjen pyörittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on hiukan sellainen miesvihamielinen perusvire. Maalla ehkä asiat asettuvat näkyvämmin toisin, mutta on kaupunkiasujamiehelläkin niitä metatöitä, joskin niiden arvostus menee hiukan alakanttiin. Otetaan muutama esimerkki - muilla työnjako voi olla toki toinen:
- vakuutustarjousten ottaminen ja vertailu - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- edelliseen liittyen vahinkotapauksen ilmoittaminen - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- seuraavan kulkupelin valinta ja rahoitus - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- taloyhtiön julkisivurempan kilpailutus - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- lomamatkan lentojen haku sellaisella hinnalla, että siihen on ylipäätään varaa - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
Onpa sinulla ikävän kuuloinen
Toki kerron (ja voisiko tuota postausta katsoa hiukan kärjistyslasien kautta, vaimoni on fiksu ihminen eikä käytä alatyylin ilmaisuja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä vaihtanut autooni renkaita räntäsateessa parkkipaikalla. Muutamalla kympillä saan renkaiden säilytyksen ja vaihdon rengasliikkeessä. Tuohon menevän summan saan helposti säästettyä turhasta, koska en tupakoi enkä käytä alkoholia.
Näyttää renkaiden vaihto, pesu ja kausisäilytys olevan täälläpäin 75€. Hoidan neljän auton rengasvaihdot, tienaan sillä siis 600€ vuodessa puhtaana käteen. Tosin en vaihda renkaita parkkipaikalla, koska rakensin (aivan itse) kahden auton tallin, jossa rouvakin voi Toyotaansa säilyttää säänsuojassa. Siihen meni yhden kesän metatyöt vai mitä hittoja ne oli....
Tämä! Vaikka ne vaihtaisi siellä parkkiksellakin (johon ei sitoudu metatyötä) niin säästön ohella renkaat saa alle juuri silloin kun niille on tarvetta eikä tarvitse lipsutella niillä kesärenkailla rengasliikkeeseen kello viideltä aamulla tai yhdeltätoista illalla....
Isien tekemä metatyö ei jää usein huomaamatta, isien tekemä metatyö jää usein tekemättä.
Tämä! Vaikka ne vaihtaisi siellä parkkiksellakin (johon ei sitoudu metatyötä) niin säästön ohella renkaat saa alle juuri silloin kun niille on tarvetta eikä tarvitse lipsutella niillä kesärenkailla rengasliikkeeseen kello viideltä aamulla tai yhdeltätoista illalla....
No ei noin typerästi tarvitse koskaan toimia, jos osaa yhtään ennakoida ja katsoa kalenteriaan ja sääennustetta, eli varmaankin sitten tehdä siltä osin metatöitä. Myös rengasliikkeiden ruuhkat ovat ennakoitavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa ei ole kyse tuosta, kuten aivan hyvin tiedätkin. Voisihan pyykinkin pesettää pesulassa.
No ei ollenkaan sama asia. Meillä pitäis hankkia auto sitä varten, et sais ne pyykit kuskattua sinne pesulaan. Paljon isompi homma kaikkineen, kuin pyykin pesu kotona.
Miksi käytätte esimerkkiä, joka ei olekaan olennainen?
Eri
"edellinen aloitti" ;)
Sillä, pestäänkö pyykit kotona tai vaihdetaanko renkaat liikkeessä ei ole suoraan tekemistä ketjun kanssa. Mars ja Venus kohtaavat tässäkin. toiselle tärkätyt lakanat ovat tärkeitä, toiselle kromatut aluvanteet. Näin suhtaudutaan sitten myös työpanoksiin
No tätä isännöitsijän peräänkatsomista voisi joku sanoa myös ihan turhaksi tekemiseksi. Jos teidän isännöitsijä ei ole luotettava, kannattanee se vaihtaa. Niin ei tarvi joka välissä tehdä hänen töitään.
Vähän keksimällä keksitty metatyö, jottei tartte keskittyä kotiasioihin.
Joko asut omassa kartanossa tai sitten Mannerheimintien taloyhtiössä, jossa joudutaan miettimään, mihin kultaisiin hanoihin käytetään liiketiloista tulevat vuokratuotot. Normaalissa taolyhtiössä todellakin hallitus toimii eikä ole isännöitsijän kumileimasin
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei esitä nujerrettua lasta ja odota äidiltä, eiku vaimolta kiitosta. Hoitaa vaan hommansa. Näin meillä mies toimii. Tekee asiat eikä odota minun hyväksyntää. Toki tekee minusta tyytyväisen, jolloin vastavuoroisuus on itsestäänselvyys.
Niin, tuskinpa ne miehetkään sitä kiitosta odottavat, moitteetkin tulee ihan pyytämättä, teit niin tai näin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlettakaapas arvoisat keskustelijat, mitä tarkoittaa metatyö? Minusta vaikuttaa siltä, että hyvin monelta on jäänyt se metatyö tekemättä..
Ei toi googletus sitä kerro. Ympäripyöreää höpinää mistä ainakaan minä en saa kiinni... Eikä sitä kyllä ole kukaan osannut täälläkään selittää selvästi mitä se salaperäinen metatyö on.
Onko se jotain sellaista et henkilö tekee asioista itse vaikeaa?
Ei, ei se ole sitä. Ilman sitä moni asia muuttuu hankalaksi, tai takkuaa. Täällä joku neropatti sanoi, ettei lasten pieniksi jääneitä vaatteita tarvi miettiä sen enempää. Ei tarvi ennakoida. Et kun syksyllä tulee kylmä, mut haalari jäänyt pieneksi, mennään kauppaan ostamaan uusi. Eli tämä henkilö jättää menemästä töihin ja lähtee vaatekauppaan ostamaan uutta haalaria jne...
Voi sen varmaan noinkin hoitaa, väärinymmärtää ja uhtiutua. Tai sitten hoidetaan ongelma pois päiväjärjestyksestä ihan järkeä käyttäen.
Se on muuten kortilla nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon naiset. Jos ruokahuolto aiheuttaa ongelmia..
Tehkää niinku mä.
Ostatte varastoon.
-makaronia, riisiä, jauhelihaa, kalaa, naudan suikaletta, hernekeittoa, kinkku suikaletta, ruokakermaa, perunaa.
Siinä on runko mitä pidätte pakastimessa ja jääkaapissa.
Ei tarvi miettiä kun aina tuo kaupasta noita.
Meillä pitää olla: kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia, v.sipulia, keräkaalta, ruusukaalta, broccolia, suippokaalta, pinaattia, erilaisia papuja, juustoja, riisin, pastan, kerman ja perunan lisäksi. Kerran viikossa lihaa. Sit pitää vielä keksiä, mitä noista laittaa, ettei kyllästyttäis mihinkään. Ja noita vihanneksia ei tietenkään kaikkia samaan aikaan, kun pahentuvat.
Ps. lääkäri kielsi runsaan punaisen lihan syönnin.
Kiva juttu. Aina on lumihiutaleita joilla pitää olla aina vähän erilaista ja sen sellaista. Olen huomannut että heitä yhdistää eräänlainen takakireys.
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdatan renkaat rengasliikkeessä eikä minun ole ikinä tarvinnut ajaa sinne huonossa kelissä aamuviideltä tai iltamyöhällä. Ainakin minun puhelimesta näkee helposti sääennusteet, jonka perusteella voin varata sinne ajan. Koska myös säilytän renkaita siellä, saan ajan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää niinku mä.
Ostatte varastoon.
-makaronia, riisiä, jauhelihaa, kalaa, naudan suikaletta, hernekeittoa, kinkku suikaletta, ruokakermaa, perunaa.
Meillä pitää olla: kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia, v.sipulia, keräkaalta, ruusukaalta, broccolia, suippokaalta, pinaattia, erilaisia papuja, juustoja, riisin, pastan, kerman ja perunan lisäksi. Kerran viikossa lihaa. Sit pitää vielä keksiä, mitä noista laittaa, ettei kyllästyttäis mihinkään. Ja noita vihanneksia ei tietenkään kaikkia samaan aikaan, kun pahentuvat.
Ps. lääkäri kielsi runsaan punaisen lihan syönnin.
Mihin cucumber ja kumkvatti unohtui?
Vierailija kirjoitti:
Tehkää niinku mä.
Ostatte varastoon.
Meillä sama tyyli. Vielä kun tietää mitä hedelmiä ja vihanneksia lapset ja itse syödään homma pysyy tosi helppona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää renkaiden vaihto, pesu ja kausisäilytys olevan täälläpäin 75€. Hoidan neljän auton rengasvaihdot, tienaan sillä siis 600€ vuodessa puhtaana käteen. Tosin en vaihda renkaita parkkipaikalla, koska rakensin (aivan itse) kahden auton tallin, jossa rouvakin voi Toyotaansa säilyttää säänsuojassa. Siihen meni yhden kesän metatyöt vai mitä hittoja ne oli....
Sinulla on siis neljä autoa, joilla ajat ympäri vuoden. Sinulla menee autoiluun niin paljon rahaa vakuutuksineen päivineen, joten joudut säästämään jossain. Sekin kiinnostaa, miksi ihmeessä tarvitset neljä autoa.
Yhtään äitejä tai vaimoani väheksymättä, vaimoni ei pärjäisi omakotitalossamme viikkoa ilman minua. Kummallakin meistä on omat vahvuudet ja heikkoudet. Talon ylläpitotyöt ja päätöksen tekeminen ei ole hänen vahvuus. Metatyö ja päätöksen teko on minun vahvuuteni.
Vierailija kirjoitti:
"taloyhtiön julkisivurempan kilpailutus"
Olet siis teidän taloyhtiön isännöitsijä. Todella kummallinen taloyhtiö, jos sinulle ei makseta siitä korvausta. Kyseinen kilpailutus on työhön verrattavissa olevaa eikä kuulu aiheeseen.
Vaimosi ei taida tulla lomamatkoille mukaan.
Taidat jättää nuo asiat miehellesi, kun et tiedä perusseikkaa: jos ei hallitus katso isännöitsijän perään, julkisivuremontti annetaan isännöitsijän kaverille satasta halvemmalla kuin muuten alin tarjous.
Vaimo lähtee mielelläni lomamatkalle kanssani, miksei lähtisi? On tyytyväinen kun on hyvät ja halvat lennot, jotta jää kohteeseen enemmän rahaa
Taloyhtiön hallitus valitsee rempan tekijän isännöitsijän pyytämien tarjousten perusteella. Isännöitsijä ei sitä päätä. Epäluotettava ja huono isännöitsijä kannattaa vaihtaa parempan.
Jos vaimosi tulee mukaan reissuille, niin luulisi, että hänellä ei olisi mitään valittamista siihen, että etsit lentoja ja hotelleja. Jos vaimosi valittaa, niin hän on todella outo ihminen. Voisit sanoa hänelle, että siistii suunsa, kun puhuu noin rumasti.
Vierailija kirjoitti:
Isien tekemä metatyö ei jää usein huomaamatta, isien tekemä metatyö jää usein tekemättä.
Se tekemättömyys tulee kyllä nopeasti esille.
"Tosiaan, metatyössä ei ole kyse kotitöiden jaosta tai kotitöiden pohjatyöstä(jutussa; tutkia mikä moottorisaha ostaa tai miten toteuttaa saunan lattian vaihdon) vaan koko arjen hallinnasta, siis aivan kaikesta"
Samaa mieltä. Metatyön rasittavuuden ydin on se että se on tunne siitä että on vastuussa siitä että asiat sujuvat. Eli että joutuu yksi ottamaan vastuulleen sen että mikään ei kotoa lopu, synttärit unohdu tai hammaslääkäri jää varaamatta.
Ne itse työt eivät sinällään ole kummoisia mutta se yksin vastuussa olon tunne on monia rasittava.
Ja siitä päästään toki siihen että myös mies voi kokea vastuunsa rasittavaksi vaikka naisen mielestä niitä vastuita ei niin paljon olisikaan.