Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä vaihtanut autooni renkaita räntäsateessa parkkipaikalla. Muutamalla kympillä saan renkaiden säilytyksen ja vaihdon rengasliikkeessä. Tuohon menevän summan saan helposti säästettyä turhasta, koska en tupakoi enkä käytä alkoholia.
Näyttää renkaiden vaihto, pesu ja kausisäilytys olevan täälläpäin 75€. Hoidan neljän auton rengasvaihdot, tienaan sillä siis 600€ vuodessa puhtaana käteen. Tosin en vaihda renkaita parkkipaikalla, koska rakensin (aivan itse) kahden auton tallin, jossa rouvakin voi Toyotaansa säilyttää säänsuojassa. Siihen meni yhden kesän metatyöt vai mitä hittoja ne oli....
Sinulla on siis neljä autoa, joilla ajat ympäri vuoden. Sinulla menee autoiluun niin paljon rahaa vakuutuksineen päivineen, joten joudut säästämään jossain. Sekin kiinnostaa, miksi ihmeessä
Jokaisella perheenjäsenellä on oma tarkoituksenmukainen ajopeli, kaikki voivat tulla ja mennä silloin kuin itse haluaa. Se on mahdollista taviksillekin, kun osaa ja viitsii tehdä jotakin aivan itse eikä olla heti laskemassa montako kaloria meni keneltäkin johonkin lasten naamiaisasun hankintaan. Kaikki tekee minkä pystyy ja osaa, ja tekemällä oppii lisää.
Lapsetkin saavat osansa tästä trendikkäästä metatyöstä, naperot oli teinejä silloin kun tämä talo rakennettiin. Olivat mukana työmaalla alusta lähtien koulu tietty huomioiden. Aina oli jotain siivous, maalaus tai vaikka lautapojan hommaa. Periaate tällaisessa talonrakennuksessa tulee selkeästi esille kun rakennetaan yhteistä kotia. Ei kai tästä kannata tehdä liian vaikeaa.
Ok. Ihmettelen, miksei muut perheenjäsenet vaihda itse renkaita tai maksa siitä rengasliikkeelle. Minulla ei ole tullut mieleenkään nakittaa oman autoni renkaanvaihtoa miehelle tai maksattaa sitä hänellä. Luulisi nyt sinun vaimolla olevan jotain tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ihmettelen, miksei muut perheenjäsenet vaihda itse renkaita tai maksa siitä rengasliikkeelle. Minulla ei ole tullut mieleenkään nakittaa oman autoni renkaanvaihtoa miehelle tai maksattaa sitä hänellä. Luulisi nyt sinun vaimolla olevan jotain tuloja.
Teillä on varmaan omat hyllyt jääkaapissakin omille sapuskoillenne.:.
Vierailija kirjoitti:
No siitähän varmaan meteli nousisikin, jos vaimo joutuisi kaiken muun lisäksi vaihtamaan renkaat autoonsa. Kukin tekee mitä luontevaa on.
-eri
Vierailija kirjoitti:Lapsetkin saavat osansa tästä trendikkäästä metatyöstä, naperot oli teinejä silloin kun tämä talo rakennettiin. Olivat mukana työmaalla alusta lähtien koulu tietty huomioiden. Aina oli jotain siivous, maalaus tai vaikka lautapojan hommaa. Periaate tällaisessa talonrakennuksessa tulee selkeästi esille kun rakennetaan yhteistä kotia. Ei kai tästä kannata tehdä liian vaikeaa.
Onpas käteviä lapsia kun osaavat itse mennä tekemään asioita ilman että aikuinen tekee metatyön ja sanoo MITÄ ja MINNE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Lapsetkin saavat osansa tästä trendikkäästä metatyöstä, naperot oli teinejä silloin kun tämä talo rakennettiin. Olivat mukana työmaalla alusta lähtien koulu tietty huomioiden. Aina oli jotain siivous, maalaus tai vaikka lautapojan hommaa. Periaate tällaisessa talonrakennuksessa tulee selkeästi esille kun rakennetaan yhteistä kotia. Ei kai tästä kannata tehdä liian vaikeaa.
Onpas käteviä lapsia kun osaavat itse mennä tekemään asioita ilman että aikuinen tekee metatyön ja sanoo MITÄ ja MINNE.
"Käyppäs poika hakemassa kaks vähintään neljämetristä kakkosen nelosta ja tuo tänne ylös"... tai "siivoa noi klapit ja naulat tuolta sinun makkarin lattialta ja imuroi se"... mies ei tuota komentoa nyt oikein miksikään erikseen mainittavaksi työksi edes laskisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole. Omat autot nyt ei kuulu yhteisiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kuuluu. Vai onko teillä sellainen meininki, että jos emäntä tienaa hyvin, se ajaa mesellä ja isäntä pienine tienesteineen 15 vuotta vanhalla nissanilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlettakaapas arvoisat keskustelijat, mitä tarkoittaa metatyö? Minusta vaikuttaa siltä, että hyvin monelta on jäänyt se metatyö tekemättä..
Ei toi googletus sitä kerro. Ympäripyöreää höpinää mistä ainakaan minä en saa kiinni... Eikä sitä kyllä ole kukaan osannut täälläkään selittää selvästi mitä se salaperäinen metatyö on.
Onko se jotain sellaista et henkilö tekee asioista itse vaikeaa?
Ei, ei se ole sitä. Ilman sitä moni asia muuttuu hankalaksi, tai takkuaa. Täällä joku neropatti sanoi, ettei lasten pieniksi jääneitä vaatteita tarvi miettiä sen enempää. Ei tarvi ennakoida. Et kun syksyllä tulee kylmä, mut haalari jäänyt pieneksi, mennään kauppaan ostamaan uusi. Eli tämä henkilö jättää menemästä töihin ja lähtee vaatekauppaan ostamaan uutta ha
Tämä ei ole metatyötä, vaan tavallista elämää. Ihan alkuun voisi olla hyvä jättää nuo kreikkalaisperäiset liitteet sanoista pois ja olla kehittelemättä mitään tyhjänpäiväisiä termejä tavalliselle elämälle.
Ennakointi, kaikkeen liittyen, on ihmisen perusominaisuus, mutta varmasti kuormittaa jos sen(kin) vetää aivan överiksi.
Tällee isänä ja insinöörinä tuli mieleen, että teinköhän minäkin sellaista mystistä metatyötä pyytäessäni neuvolan tädiltä sen kaskukippurakäyrästön. Siitä kun katsoi oman mukulan käyrältä, niin 95% todennäköisyydellä osasi ostaa naperolle seuraavan talven toppavehkeet kevään alennusmyynnistä...
kyllä nykyajan kotityöt nojaa lähinnä seinien sisällä tehtävää näkyviin päivittäisiin operaatioihin siivous, tiskit, pyykkäys, ja vähä nuudempaan kouluviestitykset/järjesteleyt (80-luvulla vanhemmat kävi vanh. illoissa muuta asiaa heillä ei ollut)
jos näissä kotitöissä mies jaa reiluun 50% naisen tekemistä tuntuu maailma kaatuvan. vaikka nainen tekee muutakin näkymätöntä, mies se vastaa tekee, isompia pitemmällekin meneviä hankintoja ja päätöksiä, kilpailutuksia, eikä ne ostokset tule kotiovelle eikä se auto tankkaudu mene huoltoon itse. koti ei pysy pystyssä ilman huoltomiestä ja työkaluja- samoin harrastukset/harrastusvälineen, ajoneuvot jne. Ja kun moni äiskä nykyään vielä lapsia saa ja mies on elättäjä puhtaasti tämähän riitti ennen täysin siihen että mies teki vähemmän kun vaimo kotona. nyt ei ritä sekään että mies tekee enemmän..tässä nyt vähän perinteisempää joka usein isommissa perheissä tyyli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siitähän varmaan meteli nousisikin, jos vaimo joutuisi kaiken muun lisäksi vaihtamaan renkaat autoonsa. Kukin tekee mitä luontevaa on.
-eri
tää luontevuus on hyvä sana kunha kuppi ei tietenkään keinahda liikaa, mut asiaoiden nostamienn pöydällä ja tutkistelu mitä ne vie aikaa on paikallaan ja kuin paljon työ ja matksutaminen vie aikaa paljon on vapaa aikaa-muutenkin kun ennen oli miesten töitä ja naisten, voin sanoa ääneen sen, parit viihtyi juuri sen takia paremmin kun ei oltu tällaista miehen ja naisen keskiarvohakemista jossa ei sukupuolirooleja ja sukupuoliakaan kohta erotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos mies ostaa auton tai maksaa siitä enempi kun nainen (kertaostos) mies maksaa lähes kaiken ylläpidon, tällöin kulu on pakollisia yhteisiä menoja kun sillä enimmäkseen yhdessä liikutaan kylä kauppa harrastus lomareissut. onko vaikee tajuta? ja menot voi jakaa kuukaudelle vaikka kertaostos onkin sillä euron pari se maksaa pihassa vaikkei ajettaskaan, päivässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on hiukan sellainen miesvihamielinen perusvire. Maalla ehkä asiat asettuvat näkyvämmin toisin, mutta on kaupunkiasujamiehelläkin niitä metatöitä, joskin niiden arvostus menee hiukan alakanttiin. Otetaan muutama esimerkki - muilla työnjako voi olla toki toinen:
- vakuutustarjousten ottaminen ja vertailu - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- edelliseen liittyen vahinkotapauksen ilmoittaminen - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- seuraavan kulkupelin valinta ja rahoitus - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- taloyhtiön julkisivurempan kilpailutus - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
- lomamatkan lentojen haku sellaisella hinnalla, että siihen on ylipäätään varaa - vaimo: mitä vttua sä siellä netissä aina roikut?
No se sit muuttaa tietty koko tilanteen. Eli sinä metailet ja kerrot siitä vaimolle. Jos kommunikaatio toimii tasapuolisesti, on teillä homma hallussa.
Kärjistettynä luulosti siltä, että vaimosi ei ollenkaan ymmärrä, mitä vttua sinä teet.
Vierailija kirjoitti:
No tätä isännöitsijän peräänkatsomista voisi joku sanoa myös ihan turhaksi tekemiseksi. Jos teidän isännöitsijä ei ole luotettava, kannattanee se vaihtaa. Niin ei tarvi joka välissä tehdä hänen töitään.
Vähän keksimällä keksitty metatyö, jottei tartte keskittyä kotiasioihin.
Joko asut omassa kartanossa tai sitten Mannerheimintien taloyhtiössä, jossa joudutaan miettimään, mihin kultaisiin hanoihin käytetään liiketiloista tulevat vuokratuotot. Normaalissa taolyhtiössä todellakin hallitus toimii eikä ole isännöitsijän kumileimasin
Ei meillä ole kultaisia hanoja. Mieheni oli aikansa hallituksen pj. Hyvin hoitui kaikki päätökset ilman, että tartti isännöitsijän perään erityisesti katsoa. Mutta meillä on todella tiukka ja todella hyvä isännöitsijä. Ollut sama viimeiset 35v.
Meillä on omistuksessa useampi osake eri taloyhtiöissä. Niissä mennyt vaihtoon, joissa ei toimittu asianmukaisesti. Ei niitä töitä tarvinnut erityisesti tehdä puolesta. Mutta kokemusta erilaisista löytyy kyllä.
"Voi sen varmaan noinkin hoitaa, väärinymmärtää ja uhtiutua. Tai sitten hoidetaan ongelma pois päiväjärjestyksestä ihan järkeä käyttäen.
Se on muuten kortilla nykyään."
Niin, se järjenkäyttö, eli ennakointi, on tässä se jutun juoni. Se, mitä toiset yrittää selittää pois tai sanoittaa toisin sanoin. Eli vähän mietitään, mikä onkaan lasten vaatetilanne juuri nyt, kun syksy/talvi/kevät/kesä/juhlat ym. ym. on tulossa.
Yks sanoo metatyö, toinen järjenkäyttö. Sama asia, eri sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon naiset. Jos ruokahuolto aiheuttaa ongelmia..
Tehkää niinku mä.
Ostatte varastoon.
-makaronia, riisiä, jauhelihaa, kalaa, naudan suikaletta, hernekeittoa, kinkku suikaletta, ruokakermaa, perunaa.
Siinä on runko mitä pidätte pakastimessa ja jääkaapissa.
Ei tarvi miettiä kun aina tuo kaupasta noita.
Meillä pitää olla: kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia, v.sipulia, keräkaalta, ruusukaalta, broccolia, suippokaalta, pinaattia, erilaisia papuja, juustoja, riisin, pastan, kerman ja perunan lisäksi. Kerran viikossa lihaa. Sit pitää vielä keksiä, mitä noista laittaa, ettei kyllästyttäis mihinkään. Ja noita vihanneksia ei tietenkään kaikkia samaan aikaan, kun pahentuvat.
Ps. lääkäri kielsi runsaan punaisen lihan syönnin.
Kiva
Mikä tuossa on erilaista? Normivihanneksia, joista saa ruokaa. Minusta erilaista olis syödä joka päivä yhtä ja samaa lihakastiketta perunoiden kera. Silloin kyllä kiristäis etu-, taka- ja mahalohkoa.
Vierailija kirjoitti:
No voi elämän kevät. Miehet lähettää satellitteja avaruuteen, rakentaa ydinvoimaloita, pyörittää suuryrityksiä. Ihan tosissaanko te naiset uskotte että perhearki romahtaa, jos ette koko ajan ole murehtimassa "arjen hallintaa". Jos vasiten ottaa itselleen taakan - jonka ottamiseen ei ole minkäänlaista pakkoa - niin silloin se taakka kannetaan mukisematta.
Jos ei itsekään tiedä mikä mahtaa olla sen uupumuksen syy, niin miten ihmeessä se toinenkaan sen tietäisi?
Suurin osa miehistä ajaa bussia tms ei lähettele satelliitteja avaruuteen.
Noniin eka edes vähän kelvollinen yritys.
Lapset herää. Eiks yleensä herätä aina samaan aikaan ja viedä lapset hoitoon, kouluun tai jtn. Ainakin itse olen joutunut hoitamaan joka jumalan aamu asiat niin että olen 08.00 töissä..
Eli kello soi aina meillä 06.30 herätän lapset 07. Ei aiheuta miettimistä ja stressiä.
Pakkaan kamat aina edellisenä iltana jos vaikka retki. Minimaalinen lisätyö.
Sään tarkastus. Noh noh. Joo aikalailla samoissa vaatteissa lapset kulkee. Poislukien sadevaatteet. Mitkä koululaiselle on koulussa kaapissa. Toiset kotona osaa itse pukea 8v.
Kerholaisella on sadevaatteet yleensä valmiina laukussa. Ainut mikä muuttuu kengät.
Kaveri synttärit joo ne on kyl mutta yleensä tämäkin lahjojen osto hoituu kaupareissulla. Lapsilla yleensä aina haju mitä joku haluaa.
Mun lapsilla on treenit maanantaina 17.30-18.30 ja keskiviikkona 17.30-18.30. tämäkin on tullut rutiiniksi. Tullaan kotiin 16 pintaan, ruoka. Treeni vaatteet on valmiina. Ja matkaan. Lapset treeniin minä kauppaan.
Seuraavan viikon hammaslääkäri, tää on aika harvoin. Me sovitaan itse se aika joka sopii meille.
Lopetit tuohon.
Kauppa= samoja tuotteita melkein aina. Pakastin pelastaa jos jotain uupuu.
Ruuanlaitto. Tehdään paljon isoja annoksia ja pakastetaan. Viikolla voin luottaa siihen että pakastimesta löytyy vaikka koko viikon ruuat.
Pyykit. Kaikki korjaa vaatteensa eri koreihin. Lapset tyhjentää koneen.
Astianpesukoneen tyhjentää lapset.
Mitäs muuta...
Mut ei mulle kyllä vieläkään aivan aukea mikä tossa on metatyötä ja miten se rasittaa.