Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
1281/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ensitreffit alttarilla Jenni on muuten todella stereotypinen kontrolli friikki, kuinkas moni teistä myöntää olevansa samanlainen?

Jennin suhteet ovat kaatuneet siihen että hänestä tulee äiti hahmo. 

Kaikki eivät varmasti ole jaksoa nähneet. 

40v Jyrki yrittää auttaa kotitöiden hoidossa, Jenny suuttuu silminnähden. Kun mies ei osaa mitään. Ei edes ripustaa pyykkejä kuivumaan.  Jyrki yrittää enemmän Jenni turhautuu todella paljon..

Jenni puhuu kameralle ettei edes halua että Jyrki tekee mitään kun kaikki menee kuitenkin väärin. Jenni tajuaa itsekkin että ongelma on hänen päässään.  Mutta hän ei voi sille mitään..

Lopulta Jenni komentaa Jyrkin lopettamaan auttamisen ja menemään katsomaan jalkapalloa.

Tässä on varmaan aika tyypillinen tarina. kuinkahan helppoa Jyrkillä olisi ton jälkeen tarttua imuriin/ tehdä kotitöitä?

Vierailija
1282/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen miehiä vihaavia naisia kerääntynyt tänne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."

Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.

Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne. 

Nuo kaikki on kerran vuodessa hoidettavia asioita ja vie vartin. Nuohouksen tilaaminen 1 puhelinsoitto. 

Vierailija
1284/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Isät hoitaa myös metatöitä omalla logiikallaan ja tavallaan. Esimerkiksi funtsaavat ja prosessoivat erilaisia kodin korjaustarpeita, lasten harrastuksiin liittyviä asioita ym.  

lasketaanko se metaksi jos se lähes poikkeuksetta jää aina ajatuksen tasolle?

Vierailija
1285/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolesta riippumatta syömme, käymme vessassa, suihkussa, käytämme vaatteita. Miksi nämä sukupuolesta riippumattomat toiminnot sälytetään naisten vastuulle ja verrataan niitä johonkin auton renkaiden vaihtoon. Miksi miehen pitää saada laistaa vessan siivoamisesta, tiskikoneen tyhjentämisestä tai pyykkien ripustamisesta - hän käyttää itse näitä päivittäin (syö/juo astioista, käyttää vaatteita, käy vessassa) ja vertauttaa näitä johonkin auton huoltoon tai remonttiin! Perustarpeiden täyttäminen ja huolehtiminen vie vuodessa paljon enemmä  aikaa kuin joku renkaiden vaihto!

Ei niistä oikeasti varmaan 80% miehistä laistakkaan. Tässäkin keskustelussa tulee ilmi että miehen pitäisi tehdä 90% kotitöistä. Koska nainen tekee metatöit

"Työn ja perheen yhdistämiseen liittyvissä keskusteluissa puhutaan usein arjen metatyöstä. Metatyöllä tarkoitetaan näkymätöntä, mutta välttämätöntä suunnittelu-, järjestely- ja organisointityötä, jonka merkitys huomataan usein vasta silloin, kun se on jäänyt tekemättä."

Vierailija
1286/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pyytänyt miestä suunnittelemaan viikottain mitä syödään. Ei kuulemma keksi eikä halua päättää asiaa etukäteen. Minusta olisi ihan helppo käydä kaupassa ja laittaa ruokaa, kun ei tarvitsisi miettiä asiaa joka ikinen päivä.

Vierailija
1287/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolesta riippumatta syömme, käymme vessassa, suihkussa, käytämme vaatteita. Miksi nämä sukupuolesta riippumattomat toiminnot sälytetään naisten vastuulle ja verrataan niitä johonkin auton renkaiden vaihtoon. Miksi miehen pitää saada laistaa vessan siivoamisesta, tiskikoneen tyhjentämisestä tai pyykkien ripustamisesta - hän käyttää itse näitä päivittäin (syö/juo astioista, käyttää vaatteita, käy vessassa) ja vertauttaa näitä johonkin auton huoltoon tai remonttiin! Perustarpeiden täyttäminen ja huolehtiminen vie vuodessa paljon enemmä  aikaa kuin joku renkaiden vaihto!

Ei niistä oikeasti varmaan 80% miehistä laistakkaan. Tässäkin keskustelussa tulee ilmi että miehen pitäisi t

Ei toi avaa yhtään mitään. Taas pelkkää.ympäripyöreätä tuubaa.

Vierailija
1288/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pyytänyt miestä suunnittelemaan viikottain mitä syödään. Ei kuulemma keksi eikä halua päättää asiaa etukäteen. Minusta olisi ihan helppo käydä kaupassa ja laittaa ruokaa, kun ei tarvitsisi miettiä asiaa joka ikinen päivä.

No ota vaikka joku koulun ruokalista ja kopio sitä. Ei voi olla noin vaikeaa.

Vierailija
1289/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."

Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.

Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne. 

Nuo kaikki on kerran vuodessa hoidettavia

No ei se pesukoneenkaan täyttäminen ja päälle laittaminen kovin montaa minuuttia vie. Vai nytkö kaikki yhtäkkiä pesevät nyrkkipyykillä ja astiat tiskiharjalla? Miten voi naisille joku pyykkihuolto tai astiahuolto olla noin iso ongelma. Itse olen parisuhteissa hoitanut nämä ongelmitta, jopa reilusti yli 50%.

Vierailija
1290/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso ketjun aihe. Keskustele siitä.

Vierailija
1291/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmeisesti tossakin sen parin minuutin päälle tulee metatyötä monta tuntia.. mä en kanssa ymmärrä. Mä pesin työvaatteet ja alusvaatteita tänään. 2koneellista.  Toi meni ihan siinä sivussa kun siivos.

Vierailija
1292/1478 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettakaapas arvoisat keskustelijat, mitä tarkoittaa metatyö? Minusta vaikuttaa siltä, että hyvin monelta on jäänyt se metatyö tekemättä..

Vierailija
1293/1478 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlettakaapas arvoisat keskustelijat, mitä tarkoittaa metatyö? Minusta vaikuttaa siltä, että hyvin monelta on jäänyt se metatyö tekemättä..

Ei toi googletus sitä kerro. Ympäripyöreää höpinää mistä ainakaan minä en saa kiinni... Eikä sitä kyllä ole kukaan osannut täälläkään selittää selvästi mitä se salaperäinen metatyö on.

Onko se jotain sellaista et henkilö tekee asioista itse vaikeaa?

Vierailija
1294/1478 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi ensitreffit alttarilla Jenni on muuten todella stereotypinen kontrolli friikki, kuinkas moni teistä myöntää olevansa samanlainen?

40v Jyrki yrittää auttaa kotitöiden hoidossa, Jenny suuttuu silminnähden. Kun mies ei osaa mitään. Ei edes ripustaa pyykkejä kuivumaan.  Jyrki yrittää enemmän Jenni turhautuu todella paljon..

Jenni puhuu kameralle ettei edes halua että Jyrki tekee mitään kun kaikki menee kuitenkin väärin. Jenni tajuaa itsekkin että ongelma on hänen päässään.  Mutta hän ei voi sille mitään..

Lopulta Jenni komentaa Jyrkin lopettamaan auttamisen ja menemään katsomaan jalkapalloa.

Tässä on varmaan aika tyypillinen tarina. kuinkahan helppoa Jyrkillä olisi ton jälkeen tarttua imuriin/ tehdä kotitöitä?

Tämä. Sitten ihmetellään miksi mies ei tee mitään.

Vierailija
1295/1478 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti vastaisit tiskeistä ja pyykeistä niin et arvottaisi kerran vuodessa nuohoojan tilausta sen kanssa samaan

Vierailija
1296/1478 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ollenkaan tuollainen. Aika rento oikeastaan, mutta pakko joku järki kuitenkin olla siivoamisessa jne. Esim ei voi samalla rätillä pestä keittiötä ja vessanpönttöä tai kyllä eriväriset pyykit pitää pestä erillään, koska muuten vaatteista tulee käyttökelvottomia. Tai jos sovitaan että imuroidaan, niin se ei tarkoita sitä että aina makuuhuoneet jätetään imuroimatta.

Tosi monen asian mies saa tehdä omalla tyylillään mutta silti mies kyllä tosi mielellään käyttää tuota korttia, että ei uskalla tehdä asioita kun tekee sitten väärin. Weaponized incompetense on aika yleistä myös.

Vierailija
1297/1478 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on varmaan aika tyypillinen tarina. kuinkahan helppoa Jyrkillä olisi ton jälkeen tarttua im

Mä luulen että toi Jennimäisyys on aika yleinen piirre ja sitä ei välttämättä itse huomaa. Tossa jaksossahan Jennin kaveri kertoi olleensa suhteen alussa ihan samanlainen.  Toi on sikäli aika ikävä ansa molempien kannalta.  Ensihuumassa ei naista ärsyttä tehdä paljon enemmän.. Mies ajattelee ettei se nainen halua että tekisin. Katselee naista ihaillen ja rakastuu lisää, täydellinen nainen haluaa tehdä kotityöt itse .. Huuma kun loppuu nainen alkaa skitsoilla ja ukko on jo pilattu.

Vierailija
1298/1478 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Isät hoitaa myös metatöitä omalla logiikallaan ja tavallaan. Esimerkiksi funtsaavat ja prosessoivat erilaisia kodin korjaustarpeita, lasten harrastuksiin liittyviä asioita ym.  

lasketaanko se metaksi jos se lähes poikkeuksetta jää aina ajatuksen tasolle?

Lasketaan tietysti. Ajatusprosessin tulos tietysti on myös se jos joku jätetään tekemättä. Eihän lopputulos millään voi olla se että kaikki ajattelu johtaisi konkreettisiin tekoihin. Sitä paitsi miehillä on ikiaikainen perheen huoltamisvietti koko ajan takaraivossaan. Vaikka mies olisi työtön ja vaimo maksaisi kaiken niin mies kuitenkin tuntee suuren vastuun harteillaan ja jonka hänen pitäisi voida täyttää. Tuota vastuun taakkaa mies ei voi riisua harteiltaan ja ripustaa naulakkoon ja vapautua tuosta jäytävästä tunteesta.

Vierailija
1299/1478 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän voin sanoa miehenä että ruokahuollon ylenmääräinen miettiminen vie aivan liikaa resursseja pois tärkeämmiltä ajatusprosesseilta. Mies mietti perheen tulevaisuutta ja että katto on pään päällä kaikissa olosuhteissa, Myös ruoka , vaatetus. Tätä prosessia haitaa ruokahuollon omatekemä monimutkaisuus. Oikeasti miehen (minun) ruokahuolto perustuu ajatukseen. Kattila tulelle ja perunat kiehumaan. Jauhelihapaketti, makkara- lihapullakastike ja syödään nälkään. Kaikki reseptiikan ylivienti haukaa liian paljon käytettävissä olevasta ajasta.

Vierailija
1300/1478 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei pidäkään verrata toisen töistä jotakin yksittäistä tehtävää ja toisen töistä isoa joukkoa tehtävää, vaan pitää ottaa huomioon kaikki. Vaikka se pyykki pestäänkin joka viikko niin vastaavasti kyllä noita kerran vjodessakin tehtäviä hommia on isompi joukko kuin yli nuohoojsn tilaaminen. Ja eikös se metatyö ole myös sitä, että pitää mielessään tai kalenterissaan kaikki ne yksittäiset tehtävät ja sen,  milloin ne pitää hoitaa. Jos vihaa miestään niin paljon, ettei näe mitään hänen osudestaan arjen sujumiseen eikä edes halua nähdä  niin varmaan on parasta erota eikä jäädä valittamaan. Ehkä yksin pystyy luomaan entistä paremmat elinolosuhteet itselleen...

Itselläni oli eilen niinkin yksinkertainen metatyö kuin suunnitella miten pystyttää tien varteen tolpan päähän talonnumerokyltti. Miten pystytän tolpan, että se pysyy suorassa, miten kiinnitän kyltin tolppaan. Mikä materiaali, että se kestää aura-auton viskomat kivet ja jääkimpaleet. Mitkä ovatkaan kylttiä koskevat lait ja kunnan määräykset. Etsiä kylttien toimittajia ja heidän tarjoamiaan vaihtoehtoja, vertailla vähän vaihtoehtojen hintoja, arvioida kestävyyttä ja tilata sitten se itselle olosuhteisiin, määräyksiin ja kukkarolle sopivin kompromissi oikeassa koossa ja oikeilla suunniteltuun tolppaan sopivilla kiinnikkeillä ja niihin sopivilla  kiinnitysrei'illä. Menihän siihen pieni tovi  mutta onneksi oli sunnuntai ja vapaapäivä niin oli aikaa loikoilla sohvalla. Minun tekemänä tuo nyt ei toki mitään metatyötä ollutkaan, vaan loikoilin vaan sohvalla tekemättä mitään. Enkä nä tuota nyt työnä itsekään pidä, vaan sohvalla loikoiluna ja vapaan sinnuntaipäivän viettona. Se vain hämmästyttää  miten paljon aikaa voi käyttää johonkin tällaiseen, näinkin yksinkertaiseen pikkujuttuun, kun luulisi  että sitä menee vaan kauppaan ja ostaa kyltin ja siinä se sitten yhtäkkiä on tien varressa paikoillaan tekemättä itse oikeastaan yhtään mitään.

Joki tietenki  uskoo  että tuo onkin sitten ainoa asia, mitä ikinä elämässäni tämänkin tönöpahasen eteen koskaan olen tehnyt tai tulen tekemään, kun toisaalta sitä pyykkiä vaan pitää joka päivä pestä ihan  nääntymykseen asti. Ai niin kyllä mä ne pyykitkin hoidan ja ruuat ja siivouksen, mutta ne menee selkäytimellä vanhalla rutiinilla enkä mä niiden suunnitteluun käytä kummemmin aikaa,  koska nuo hommat osaan ja hallitsen jo. Ne mä olen automatisointi. Mutta nuo kerran elämässä - jutut eivät hoidukaan vanhalla kokemuksen tuomalla rutiinilla vaan niitä joudun vähän miettimään etukäteen. Muuten en onnistu niissä. Sinänsä en osaa väittää sitä enkä tätä näistä miesten ja naisten kotitöistä  kun hoidan yksin kaiken. Mutta kyllä noissa miesten töissäkin on oma hommansa, vaikka naiset  initä vähättelevätkin. Käsittääkseni he tekevät niin ymmärtämättömyyttään  koska eivät ole koskaan moniakaan niistä tehneet eikä heillä ole oikein käsitystä niistä. Kaikki talotekniikkaan liittyvä kun hoituu itsestään kuin hammaskeijun toteuttamana sillä aikaa kun mies viettää aikaansa kotitöitä paossa miesluolassaan työkalujaan hivellen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi