Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
1221/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä mies eli minä hoidan käytännössä kaikki metatyöt. Vaimo unohtaa ne aina, tai ei saa niitä aloitettua tai valmiiksi, joten tähän ollaan tultu.

Mitä sitten teen?

Hoidan kaikki lasten Wilma-viestit ja niiden edellyttämät toimet. Varaan ope-keskusteluiden ja vanhempainiltojen ajat molempien kalenteriin.

Maksan kaikki laskut ja muistutan vaimoa hänen omien laskujen eräpäivistä, hän ei niitä muuten muista. Hoidan kaikki vakuutusasiat - jos koira kuolee ja uusi tulee tilalle, jne, niin päivitän vakuutusturvat.

Käymme joka kesä Euroopassa kesälomareissulla. Hoidan kaikki lomaorganisoinnit. Selvitän minne mentäisiin (mikä olisi kiva paikka, ja löytyykö läheltä tekemistä tai kauniita luontokohteita jne), varaan majoitukset, lennot ja vuokra-autot ja matkavakuutukset ja että sopiihan ajankohta vaimolle. Samoin kaikki muut pikkulomat ja matkat kuten Ruotsin-laivat tai Linnanmäet, Lapin laskettelureissut, minä hoidan. Mietin myös listan matkatavaroista mitä pitää ottaa mukaan - vaimo onneksi saa omat ja lasten vaatteet listaa seuraten pakattua, se on hänen osallistuminen lomajärjestelyihin ja mukava että sen hoitaa.

Talokaupoissa olen hoitanut kaiken: kuntotarkastukset ja talon piirustuksiin perehtymisen, tarjousneuvottelut, lainaneuvottelut jne.

Talon remonttiasiat hoidan kaiken yksin. Suunnittelu, tavaroiden hankinta, rakentaminen. Nuohoojan muistaminen.

Autojen (2 kpl) määräaikaishuoltojen ja katsastusten varaaminen ja selvittäminen vaimon kanssa kalenterista että mikä päivä hänelle sopii olla ilman autoa. Renkaiden vaihdot autoihin ja peräkärryyn. Renkaiden kulutuspintojen seuranta ja uusien osto kun tarvitsee.

Lasten harrastusten treenien kalenterointi ja sopiminen että kuka kuskaa ketäkin milloinkin.

Ruuan laitto noin 90-prosenttisesti. Kaupassa käynnit hoidetaan suht hyvin fifty-fifty. Vaimo inhoaa ruuanlaittoa.

Kaikki siivoamiseen liittyvät tavaroiden järjestelyt on minun vastuulla. Vaimo imuroi joskus, ja pesee ja nostaa useimmiten pyykit, mutta tavaroita hän ei kykene järjestelemään, kaikki olisi ilman minua aivan hujan hajan ja pitkin pöytiä ja lattioita.

Hoidan kaikki IT-asiat. Kun puhelimet ei toimi tai netti ei toimi tai tietokoneessa ongelmaa, tai jos jotakin ohjelmaa ei osata käyttää, niin minä hoidan.

Vaimolle tulevat kirjeet, ollaan sovittu että saan aina avata ne. Avaan ja jos niissä on jotain muistettavaa, esim. tuleva hammaslääkäriaika tms, niin kädestä pitäen laitetaan se hänen kalenteriin muistutuksen kautta. Muuten ne kirjeet jää avaamattomina pöydälle ja hautautuu muiden lehtien yms sekaan.

Leikkaan nurmikot ja putsaan ja huollan ruohonleikkuria (päältäajettava) ja ostelen jerrykannuun bensat siihen.

Vaimolla on hevosia ja hänellä menee monta tuntia joka päivä niiden kanssa. Koen että se on hänen harrastus ja vaikka ne on pakko hoitaa (ei voi jättää heitteille) niin minusta sitä ei voi laskea yhteisten kotitöiden tekemiseksi. Vertaa että itse tykkäisin rassata harrasteautoa autotallissa 2-3h päivässä niin ihan sama juttu.

Joskus haaveilen, että olisi nainen jonka kanssa saisi hoidettua nämä asiat tasavertaisemmin. Tai että saisin edes jotain extra arvostusta tästä.

M40

Vierailija
1222/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä mies eli minä hoidan käytännössä kaikki metatyöt. Vaimo unohtaa ne aina, tai ei saa niitä aloitettua tai valmiiksi, joten tähän ollaan tultu.

Mitä sitten teen?

Hoidan kaikki lasten Wilma-viestit ja niiden edellyttämät toimet. Varaan ope-keskusteluiden ja vanhempainiltojen ajat molempien kalenteriin.

Maksan kaikki laskut ja muistutan vaimoa hänen omien laskujen eräpäivistä, hän ei niitä muuten muista. Hoidan kaikki vakuutusasiat - jos koira kuolee ja uusi tulee tilalle, jne, niin päivitän vakuutusturvat.

Käymme joka kesä Euroopassa kesälomareissulla. Hoidan kaikki lomaorganisoinnit. Selvitän minne mentäisiin (mikä olisi kiva paikka, ja löytyykö läheltä tekemistä tai kauniita luontokohteita jne), varaan majoitukset, lennot ja vuokra-autot ja matkavakuutukset ja että sopiihan ajankohta vaimolle. Samoin kaikki muut pikkulomat ja matkat kuten Ruotsin-laivat tai Linnanmäet, Lapin laskettelureissut,

Eikö naisen ominaisuudet käyneet ilmi seurusteluaikana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten teen?

Käymme joka kesä Euroopassa kesälomareissulla. Hoidan kaikki lomaorganisoinnit. Selvitän minne mentäisiin (mikä olisi kiva paikka, ja löytyykö läheltä tekemistä tai kauniita luontokohteita jne), varaan majoitukset, lennot ja vuokra-autot ja matkavakuutukset ja että sopiihan ajankohta vaimolle. Samoin kaikki muut pikkulomat ja matkat kuten Ruotsin-laivat tai Linnanmäet, Lapin laskettelureissut,

Nii mut sun naisella on raskaampaa.

Vierailija
1224/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten teen?

Onko vaimollasi dementia?

Vierailija
1225/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten teen?

Käymme joka kesä Euroopassa kesälomareissulla. Hoidan kaikki lomaorganisoinnit. Selvitän minne mentäisiin (mikä olisi kiva paikka, ja löytyykö läheltä tekemistä tai kauniita luontokohteita jne), varaan majoitukset, lennot ja vuokra-autot ja matkavakuutukset ja että sopiihan ajankohta vaimolle. Samoin kaikki muut pikkulomat ja matkat kuten Ruot

Ohis. Perus nykynainen. 

Vierailija
1226/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyöt 🤣 Lapset on kautta aikojen roikkuneet aluksi äidin tississä ja tämän jälkeen selässä/kainalossa/jaloissa. Miehet ovat metsästäneet ruuat/vrt. käyvät töissä. Nykyäidit ahdistuvat lasten hoidosta kun pitää tehdä sitä ja tätä. Se on normaali äidin biologinen tehtävä. Joku on yhteiskunnassa vialla jos siitä ei enää suoriuduta.  

Vierailija
1227/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatyöt 🤣 Lapset on kautta aikojen roikkuneet aluksi äidin tississä ja tämän jälkeen selässä/kainalossa/jaloissa. Miehet ovat metsästäneet ruuat/vrt. käyvät töissä. Nykyäidit ahdistuvat lasten hoidosta kun pitää tehdä sitä ja tätä. Se on normaali äidin biologinen tehtävä. Joku on yhteiskunnassa vialla jos siitä ei enää suoriuduta.  

No varmaan se, että naisetkin metsästävät ruuat/vrt. käyvät töissä sen lastenhoidon lisäksi. Ei syntyvyysluvuissa ole mitään epäselvää meille, joka ollaan vedetty läpi suomalaisen tasa-arvoisen naisen tuplatyötaakka. Nyt synnytysikäiset ovat nähneet äitiensä osan, eivätkä halua ottaa edes riskiä samasta.

Vierailija
1228/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen naisten ei tarvinnut käydä kokopäivätöissä ja sen jälkeen hoitaa yksin kakaraa illat ja yöt. Esi-ihmiset hengasivat porukassa toinen toisistaan huolehtien, ei äidit olleet samalla tavalla ylikuormittuneita kuin nykyään. Älkää mussuttakko luonnollisuudesta, jos ette oikeasti hahmota luonnollisen ihmisyhteisön ja modernin individualismin eroja.

Vierailija
1229/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaimo on insinööri ja aivan älyttömän hyvä rakennus ja teknisissä jutuissa....asumme maalla... niitäkin hommia siis riittää. Mä vähän naureskelen sille pikkutarkkuudelle johon hän pystyy....ja en yhtään ymmärrä miks moiset jutut mielletään muka miesten rooliin kuuluvaksi. Mä rakastan ruoanlaittoa ja leivontaa. Lisäksi vastaan kodin siivouksesta ja vaatehuollosta. Insinöörinä vaimo tekee pidempää päivää kuin Mä ja muutenkin olen energisempi... minä siis pyöritän miehenä perheen arkea. Vaimo auttaa jos jaksaa... mulla on kuitenkin parempi palkka kuin vaimolla koska palkkaduunissani olen johtotehtävissä.

Vierailija
1230/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä on rikkaita naisia kun kaikista palveluista varaa maksaa suoralta kädeltä se mitä pyydetään. Jostain kumman syystä näitä naisia ei ole missään avioliiton aikana. No miesten selkänahasta elatusmaksuina nämä rahat on revitty.

Sama kun kaikilla on täällä säästöinä osakkeissa vähintään satatonnia ja pari arvoasuntoa vuokralla kantakaupungissa.

Suomessa ei eron myötä ole mitään elatusmaksuja. Tätä täällä aina jankutetaan. On taidettu kuunnella taas niin guruja maailmalla.

Vierailija
1231/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eri. Kaipa toi on ihan normaalia et varakkaat ystävystyvät ja sitä kautta voi ollakin tuttuja.

Ainakin itse olen ystävystynyt työn kautta ja kaikki ollaan aikalailla kova tuloisia."

Juu kyllähän ihmiset hengailee kaltaistensa kanssa. Mut et olis joku isompi porukka, jossa naiset kotirouvina...

Mun faija oli aikoinaan tosi kovatuloinen. Äitini "harrastuksena" opetti pianonsoittoa. Heidän ystäväpiiri koostui akateemisista ja hyvätuloisista. Näissäkin porukoissa vaimot olivat lähes poikkeuksetta akateemisia, tai tekivät ainakin  töitä. Lopulta isäni vei viina ja äitini sit työllänsä elätti neljä lasta ja maksoi asunnon. Ja tästäkin on jo aikaa...

Nii eikai niiden samaan aikaan tarvii olla kotiäitejä?

Ja useinhan toi vielä menee just niin et ollaan. Yks saa kakaran kaikki muutkin saa kaveri porukasta vu

Ei lapsen saanti ole sama kuin kotiäiti tai kotirouva. 

Vierailija
1232/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mitään miehen metatöitä. Jos jokin menee rikki, minä kutsun korjaajan (olen siis äiti ja vaimo). Viimeksi kesällä kun piti sahata yksi lauta, minä sen kävin rautakaupasta ostamassa ja sahautin määrämittaan. Mieheni ei suunnittele korjauksia eikä toteuta niitä. Toki hän käy vaihdattamassa oman autonsa renkaat, mutta minä vaihdatan minun autooni. Tämän lisäksi laitan ruuat, käyn kaupassa, siivoan. Mieheni kanssa suunnilleen vuorotellen pestään pyykit. Jos sanon, etten jonakin iltana ehdi laittaa ruokaa, mieheni tilaa jotain kotiin.

Vierailija
1233/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen naisten ei tarvinnut käydä kokopäivätöissä ja sen jälkeen hoitaa yksin kakaraa illat ja yöt. Esi-ihmiset hengasivat porukassa toinen toisistaan huolehtien, ei äidit olleet samalla tavalla ylikuormittuneita kuin nykyään. Älkää mussuttakko luonnollisuudesta, jos ette oikeasti hahmota luonnollisen ihmisyhteisön ja modernin individualismin eroja.

Vi..u mitä p......a

Robotti imuri siivoaa. Kaupasta ostatte valmiita eineksiä. Astiat ja pyykit pesee kone. Liikutte paikasta a paikkaan b autolla.  Vaatteita ei korjata enää.

Lapset on hoidossa. Ja jos ne sattuu olemaan kotona on Netflix, pelikoneet, kavereita on naapurissa.

Mitä teille jää. Vessan pesu joskus ja pintojen pyyhintä. Nykyään pinnatkin jotain antibakteria materiaalia mihin ei edes tartu mikään..

Naisten ja varsinkin äitien elämä ei ole ikinä ollut niin helppoa kuin nyt.

Silti jostain syystä ollaan tyytymättömiä.. Ja se johtuu vaan siitä että nykynaiset on päässeet elämässä ihan liian helpolla 

Vierailija
1234/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sano, ettei suoriuduta? Ruuan hankinta on aikojen alussa ollut miesten ja  naisten työ. Ei kivikaudella ollut mitään kotiluolaäitejä. Ja jälkeläisistä on huolehtinut koko jengi. Ihan siks että vanhempien tulevaisuus oli lapsista kiinni. Lapsia myös syntyi vähän. 

Asiay muuttuivat maanviljelyn myötä.

Vierailija
1235/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalissa perheessä kummallakin vanhemmalla on metatöitä. Minä kyllä huomaan mieheni tekemät työt, samoin hän ne, mitä minä teen. Joitakin asioita tehdään yhdessä, ilman että siitä tarvii mitään numeroa tehdä.

Toisaalta on eri asia tehdä vaikkapa joku tietty metatyö kerran kymmenessä vuodessa kuin joka viikko tai muutaman päivän välein; olipa se useammin tekevä sitten äiti tai isä. 

Tärkeää on, että kummallekin annetaan arvonsa. 

Vierailija
1236/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitien tekemättä jäänyt metsätyö jää näkymättä.

Vierailija
1237/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vi..u mitä p......a

Robotti imuri siivoaa. Kaupasta ostatte valmiita eineksiä. Astiat ja

Onpa sinulla harhainen käsitys. En tunne ketään, joilla olisi tuollainen elämä. Meillä ei ole robotti-imuria, ruuan teen alusta asti itse. Harrastan toki marttailua, eli kodintaidot ovat hallussa, ja se säästää aikaa ja rahaa (mm. vihannesten esivalmistelu viikolle, puolivalmiin ruuan pakastus). Ei meillä eineksiin olisi millään edes varaa. Autoa ei ole, liikutaan julkisilla. Vessakin on pestävä kerran viikkoon ja pidettävä kodista huolta lasten takia  

Lapsilla ei ole omia ruutuja, paitsi esikoisella puhelin, ja telkkarikin jäi erossa miehelle. Toki ovat jo sen verran isoja että voivat auttaa joissain asioissa ja viettävät aikaa ulkona itsekseenkin, nuorinta lukuunottamatta. 

Vierailija
1238/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä naiset tienaa ihan ok, hyvin pärjää yksin pienessä talossa lasten kanssa. Ex aikanaan suuttui, kun ulkoistin auton rengaspalvelun ja kodin huollon, mutta en jaksanut aina jankata, muistuttaa ja pyydellä, kun mistään ei ikinä tullut valmista. Kovasti puhui mm. talon maalauksesta tai keittiörempasta, mutta ei vaan saanut edistettyä. Kun ero tuli, oli remppavelkaa kertynyt melkoisesti ja pikkuhiljaa olen laittanut paikkoja kuntoon. Elareista valittajalle voin kertoa, että ex ei maksanut niitä senttiäkään - heittäytyi pimeän työn tekijäksi saman tien. Ihan itse olen jokaisen remonttieuron tienannut ja säästänyt. 

Sanoisin, että helpommalla pääsee nainen, kun maksaa suosiolla ulkopuoliselle palveluista joita ei jaksa/ehdi tehdä itse. Osaisin minäkin ne renkaat vaihtaa, mutta teetän sen mieluummin muilla, samoin kuin esim. lattiamateriaalin vaihdon tai jyrsijäverkon asentamisen yläpohjaan.

Vierailija
1239/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten v1*tu hanki niitä lapsia, jos kerran noin sylettää. Ei niitä ole pakko tehdä. 

Vierailija
1240/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nainen tulee raskaaksi kaikki hänen ystävät tulee taputtamaan masua ja toivottavat "onnea"!!.Kukaan näistä eivät taputtele miehen penistä ja sano "hyvää työtä"..!. sen takia koska lopputuloksella on enemmän merkitystä kuin sillä kovalla työllä....