Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
1201/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eri. Kaipa toi on ihan normaalia et varakkaat ystävystyvät ja sitä kautta voi ollakin tuttuja.

Ainakin itse olen ystävystynyt työn kautta ja kaikki ollaan aikalailla kova tuloisia."

Juu kyllähän ihmiset hengailee kaltaistensa kanssa. Mut et olis joku isompi porukka, jossa naiset kotirouvina...

Mun faija oli aikoinaan tosi kovatuloinen. Äitini "harrastuksena" opetti pianonsoittoa. Heidän ystäväpiiri koostui akateemisista ja hyvätuloisista. Näissäkin porukoissa vaimot olivat lähes poikkeuksetta akateemisia, tai tekivät ainakin  töitä. Lopulta isäni vei viina ja äitini sit työllänsä elätti neljä lasta ja maksoi asunnon. Ja tästäkin on jo aikaa...

Vierailija
1202/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eri. Kaipa toi on ihan normaalia et varakkaat ystävystyvät ja sitä kautta voi ollakin tuttuja.

Ainakin itse olen ystävystynyt työn kautta ja kaikki ollaan aikalailla kova tuloisia."

Juu kyllähän ihmiset hengailee kaltaistensa kanssa. Mut et olis joku isompi porukka, jossa naiset kotirouvina...

Mun faija oli aikoinaan tosi kovatuloinen. Äitini "harrastuksena" opetti pianonsoittoa. Heidän ystäväpiiri koostui akateemisista ja hyvätuloisista. Näissäkin porukoissa vaimot olivat lähes poikkeuksetta akateemisia, tai tekivät ainakin  töitä. Lopulta isäni vei viina ja äitini sit työllänsä elätti neljä lasta ja maksoi asunnon. Ja tästäkin on jo aikaa...

Nii eikai niiden samaan aikaan tarvii olla kotiäitejä?

Ja useinhan toi vielä menee just niin et ollaan. Yks saa kakaran kaikki muutkin saa kaveri porukasta vuoden sisään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1478 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No kai vaimosi osaa ajaa auton renkaiden vaihtoon? 25 euroa. Eikä se ole kyllä millään lailla vaikea taito oppia. "

Varmasti osaa mutta ikävä yllätys kun siellä sanotaan että vanhat ovat lopussa ja pitää ostaa nyt uudet nastarenkaan, 1000 euroa kiitos kun asian olisi voinut ennakoida etukäteen ja ostaa samat renkaat jo keväällä 25% halvemmalla. Puhumattakaan että tuohon rahanmenoon olisi osannut varautua tai miettiä mitkä renkaan kannattaa hankkia.

Yritä nyt ymmärtää että sadat tuhannet naiset huolehtivat autoistaan ja niiden renkaista ihan itse. Teet itsestäsi naurettavan. Jos rengas on talvisäilytyksessä rengasfirma lähettää rengasraportin hyvissä ajoin ja kuka tahansa idiootti osaa ostaa uudet renkaat autoonsa. Ja jos säilyttää renkaansa itse tieto niiden kunnosta on vielä aikaisemmin saatavilla.

Mulla lähimmistä ystävistä 4 on itsellisiä naisia, joilla autot ja omat asunnot. Jännästi ovat pärjänneet ilman miesten apuja. Pari elää parisuhteessa, mut heilläkään miehet eivät hoida erityisesti "miestenhommia". Meillä ei autoa, mutta mulla mp. Ihan itse hoidan siihen liittyvät asiat. Kun se on yksin mun. Mut ehkä me ollaan joku mystinen poikkeus avuttomien naisten keskellä...

Vierailija
1204/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miesparat mitä valittajavaimoja nykynaiset ovat. Tämä näkyy jo työpaikoillakin miten n. 25-40 v. naiset valittavat äänekkäästi, jos joutuvat tekemään jonkun heille kuulumattoman työn joskus. Miksi naiset perustatte perheen jos se on noin vaikeaa mitä täällä saa lukea? Kyllä niillä miehilläkin on ihan omat hankalat työnsä mitä joutuvat tekemään, poikkeuksia lukuunottamatta. Ja monet miehet tekevät näitä koti- ja metatöitä enemmän kuin vaimot. Tulee sekin aika vielä kun lapset lentäneet pesästä ja ehkäpä se mieskin...Hyvää isänpäivää kaikille isille!

T. 59 v. nainen

Vierailija
1205/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi miesparat mitä valittajavaimoja nykynaiset ovat. Tämä näkyy jo työpaikoillakin miten n. 25-40 v. naiset valittavat äänekkäästi, jos joutuvat tekemään jonkun heille kuulumattoman työn joskus. Miksi naiset perustatte perheen jos se on noin vaikeaa mitä täällä saa lukea? Kyllä niillä miehilläkin on ihan omat hankalat työnsä mitä joutuvat tekemään, poikkeuksia lukuunottamatta. Ja monet miehet tekevät näitä koti- ja metatöitä enemmän kuin vaimot. Tulee sekin aika vielä kun lapset lentäneet pesästä ja ehkäpä se mieskin...Hyvää isänpäivää kaikille isille!

T. 59 v. nainen

Kyllä. Tämä ketju vahvistaa stereotypiaa jonka nähnyt töissä nuorten 20-35v naisten toiminnassa. Koskaan ei ole mikään hyvin. Ollaan napit vastakkain työkaverien kanssa eikä nähdä ollenkaan sitä omaa vaikutusta. Perus työkin on niin raskasta että pienikin vastoinkäyminen tai lisätyö lamaa koko ihmisen.. Motivaatio sairaslomia otetaan jatkuvasti ja siirretään työ muille.  Jos saisin itse päättää en ottaisi yhtään 18-35v naista töihin.

Vierailija
1206/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta työelämän kommentista mieleen. Niin saattaa tässä keskustelussa ja elämässä näkyä tosi paljon ihan miehen ja naisen erot..

Huomaa nimittäin töissäkin sen että naiset ovat ihan hiton paljon suunnitelmallisempia ja miehet sitten tarttuu siihen lapioon suoraan ja alkaa lapioida.

Siksi ehkä moni mies ei ymmärrä tässä koko metatyö ideaa. Koska he eivät yksinkertaisesti tee sitä paitsi erittäin vaativissa asioissa.

Vierailija
1207/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tuosta työelämän kommentista mieleen. Niin saattaa tässä keskustelussa ja elämässä näkyä tosi paljon ihan miehen ja naisen erot..

Huomaa nimittäin töissäkin sen että naiset ovat ihan hiton paljon suunnitelmallisempia ja miehet sitten tarttuu siihen lapioon suoraan ja alkaa lapioida.

Siksi ehkä moni mies ei ymmärrä tässä koko metatyö ideaa. Koska he eivät yksinkertaisesti tee sitä paitsi erittäin vaativissa asioissa.

No katos kun siitä lapioinnista ei tarvitse tehdä taidetta vaan sen kun teet. Sama noissa "metatöissä" mitä sitten onkin. Vaimo tekee performanssia kaikesta, tavoista, ajankohdista ja muusta.   Jos tarvitaan uudet vaatteet lapsille, ni mennään siihen kauppaan ja thats it.

Saattaa olla ettei ne tumput ole sitten siskonlapsen mieliväriä kun ne pitäisi sitten eteenpäin laittaa kun pieneksi käy, mutta kukin valitkoon sen suunnitelmallisuuteen käytettävän ajan, muttei siitä tarvitse uhriutua.

Vierailija
1208/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä metatyöt menee suunnilleen 65/25%. Aluksi miehellä oli asenne, että eihän hän mitään voi tietää, miksi hän tietäisi miten laminaattilattia puhdistetaan tai miten vauvoja hoidetaan. Tällaisiin olen huomauttanut, että en minäkään mitään kodin-/lastenhoitokursseja ole käynyt, ei se tieto näiden asioiden hoitamisesta ole naisilla itsestään, vaan ne kaikki pitää selvittää ja suunnitella. Hän alkoi osallistua, kun oletin hänen osallistuvan. Nykyään lasten päiväkotivarustuksesta tai Wilma-viesteistä perilläolo on hänellekin itsestäänselvyys. Mainitsemani prosentit johtuu lähinnä siitä, että minulla pysyy päivämäärät paremmin päässä (ja ilmeisesti vuodenajat, koska olen se joka ottaa ensimmäisenä puheeksi talvirenkaat tai vk-vaatteet). 

Vierailija
1209/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja useinhan toi vielä menee just niin et ollaan. Yks saa kakaran kaikki muutkin saa kaveri porukasta vu

Nehän on samaan aikaan kotiäitejä vaikka lapset syntyisi eri aikaan. Se kotiäitiys kestää vähintään siihen asti, että lapset muuttavat pois kotoa, mutta usein koko naisen eliniän. Sinä sotket ilmeisesti aiheeseen mukaan vanhempain- tai hoitovapaalla olevat naiset. He eivät ole tulottomia kotiäitejä. Kotiäitiys alkaa vasta sitten, kun lapset täyttävät kolme vuotta eikä heidän kotona hoitamisesta saa mitään rahaa. Kauhean vaikea keskustella, kun toinen osapuoli ei edes tiedä aiheesta mitään.

Vierailija
1210/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja useinhan toi vielä menee just niin et ollaan. Yks saa kakaran kaikki muutkin saa kaveri porukasta vu

Miten tämä keskustelu liittyy mitenkään ketjun aiheeseen?

Vierailija
1211/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1206 kommentilla loistavaa ironiaa 🤣 [repesin]:

Mainitsemani prosentit johtuu lähinnä siitä, että minulla pysyy päivämäärät paremmin päässä (ja ilmeisesti vuodenajat, koska olen se joka ottaa ensimmäisenä puheeksi talvirenkaat tai vk-vaatteet). 

Meillä ihan sama juttu. Miehelle syksy ja talvi yllättää tulollaan joka ikinen vuosi suhteessa renkaiden vaihtoon, mökin talvikuntoon laittoon mutta myös lasten ja omaankin vaatetukseen. Hän kulkee itsekin ohuissa vaatteissa siihen saakka kunnes kerran on se tilanne että on ihan jäässä, jonka jälkeen kysyy minulta missä mun talvitakki ja pipo on. Vaikka muuten ihan ok mies onkin, hänen on jotenkin todella vaikea ajatella tämänhetkistä tilannetta pidemmälle. Olen usein (rakkaudella) ajatellut että meidän suht älykkäällä paimenkoirarotuisella koirallakin on ehkä enemmän kykyä ennakoida tilanteita kuin miehelläni. Sorry !

Vierailija
1212/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mikään mitä mies tekee kotona tai ylipäätään perheen tai suvun eteen ei todellakaan jää huomaamatta (lue kuulematta). Myös se suunnittelu jota ilmeisesti metatyöksi kutsutaan.

Joskus innostuksissaan mies kerto vanhemmilleen kuinka hän on suunnitellut lomamatkan ja minä kuuntelen jossain taustalla, että no eihän se nyt ihan noin mennyt.... Minä olen organiseerannut koko matkan jo ihan siitä että mennäänkö jonnekin, milloin mennään, varaukset, maksut, onko passit voimassa vai ei, mitä haluttaisi kohteessa vähintäänkin nähdä,  kulkeminen kentälle jne.... mies vastailee kyllä lomaa koskeviin kysymyksiin mutta ei aktiivisesti suunnittele tai hoida itse mitään.

Sama monessa muussakin asiassa. Hän on juuri se "tekijä / ojankaivaja" joka kyllä tekee kun käsketään tai muuten on pakko mutta ilman ennakkosuunnittelua. Tämä sinällään ihme kun tekee kuitenkin sellaista työtä jossa varmasti joutuu edes vähän tekemään aikatauluja ja ottamaan monta muuttujaa huomioon. Miten se ei sitten kotona enää taivu?

Olenkin joskus miettinyt miten huusholli pyörisi, mitä lapsille tapahtuisi tms jos minä kuolisin ja mies jäisi vastuuseen kaikesta. Olen joskus kysynyt asiaa, hän suutahtaa, ei halua puhua asiasta ja moittii minua etten voi puhua tuollaista. Todennäköisesti tilaisi äitinsä tai siskonsa ensihätään pyörittämään arkea, ostaisi kotisiivousta jostain firmasta ja etsisi pian uuden muijan huolehtimaan asioista.

Vierailija
1213/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joiden mielestä naiset ovat laiskoja, eivät tee mitään, eivät osaa mitään, niin miksi olette niissä suhteissa? Miksi ette eroa? Niin me naisetkin teemme. Jostain kumman syystä miehet ovat kuitenkin ne jotka ruikuttavat lehdissä ja yliksellä ettei naista löydy. Eläkää yksin hyvät ihmiset, niin saatte olla rauhassa. Ei muuta kuin omaa 4B-liikettä pystyyn. 

Vierailija
1214/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä naiset ovat laiskoja, eivät tee mitään, eivät osaa mitään, niin miksi olette niissä suhteissa? Miksi ette eroa? Niin me naisetkin teemme. Jostain kumman syystä miehet ovat kuitenkin ne jotka ruikuttavat lehdissä ja yliksellä ettei naista löydy. Eläkää yksin hyvät ihmiset, niin saatte olla rauhassa. Ei muuta kuin omaa 4B-liikettä pystyyn. 

No ettehän eroa.. tässäkin on tuhat viestiä siitä miten mies on täysin turha

Vierailija
1215/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katos kun siitä lapioinnista ei tarvitse tehdä taidetta vaan sen kun teet. Sama noissa "metatöissä" mitä sitten onkin. Vaimo tekee performanssia kaikesta, tavoista, ajankohdista ja muusta.   Jos tarvitaan uudet vaatteet lapsille, ni mennään siihen kauppaan ja thats it.

Saattaa olla ettei ne tumput ole sitten siskonlapsen mieliväriä kun ne pitäisi sitten eteenpäin laittaa kun pieneksi käy, mutta kukin valitkoon sen

No tämä just.. Hirveä show pikku hommista mitä apinakin osaisi...

Mä sain katsella kanssa tälläistä nykynaisen elämän vaikeutta 11v. Erottiin ja en voi kyllä ihmetellä miten kaikesta tuli ongelma silloin.. nyt kun asustelee lapsen kanssa kaksin, hommat vaan soljuu sujuvasti eteenpäin. Ilman itkua ja huutoa.

Ei tarvi tehdä viikkojen metatyötä vaatteista. Nappaan lapsen kyytiin ja mennään kauppaan..

Ps.. Vaihdan edelleen ex auton renkaat, kun ei se ite saa sitäkään aikaan ja en halua et ajaa marraskuussa kesärenkailla mun lapsi kyydissä.

Vierailija
1216/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa mainitaan ex-mies. 

Vierailija
1217/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa mainitaan ex-mies. 

Ja ihan hiton monessa puhutaan nykytilanteesta tai siitä että joskus ex.

Vierailija
1218/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää isänpäivää kaikille metatyötä tai ihan vain muuta työtä tekiville isille ympäri maan!

Vierailija
1219/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostuksen puute nakertaa tässäkin ketjussa ihmisiä. Voitaisiinko vain olla tyytyväisiä molempien sukupuolien työpanokseen perheen eteen ja edelleenkin "get shit done" mutta osoitettaisiin toiselle joskus että vitsit kun hyvä että sait hommat hoidettua, vaikka yläfemmalla. 

Mun mies ei siedä sitä, jos kiitän tai kehun. Hän kokee sen niin, että se olis jotenkin poikkeuksellista häneltä se tekeminen. Kun hänen mielestä ne ovat vain asioita, jotka on tehtävä. Tosin eipä hänkään minua pahemmin kiittele. 

Sama kun sun miehellä. Ei tarvi kiitellä asioista jotka kuuluvat toimenkuvaan. Sit jos teen jtn extraa voi kiittää

Onpa outoa! Tottakai kiitetään asioista. Kiitäthän kassaakin, oven avaajaa jne, vaikka  "kuuluu toimenkuvaan". Me kiitämme toisiamme kymmeniä kertoja päiväss, ihan arkiasioista, kahvinkaadosta, ruuan tekemisestä, kauniista sanoista, käden antamisessa rappusissa , haleista, ja illalla koko päivästä.- Kiitos tästä päivästä! Olemme tehneet tätä jo liki 50 vuotta, ja kiitollisuus on vain kasvanut.

Vierailija
1220/1478 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostuksen puute nakertaa tässäkin ketjussa ihmisiä. Voitaisiinko vain olla tyytyväisiä molempien sukupuolien työpanokseen perheen eteen ja edelleenkin "get shit done" mutta osoitettaisiin toiselle joskus että vitsit kun hyvä että sait hommat hoidettua, vaikka yläfemmalla. 

Mun mies ei siedä sitä, jos kiitän tai kehun. Hän kokee sen niin, että se olis jotenkin poikkeuksellista häneltä se tekeminen. Kun hänen mielestä ne ovat vain asioita, jotka on tehtävä. Tosin eipä hänkään minua pahemmin kiittele. 

Sama kun sun miehellä. Ei tarvi kiitellä asioista jotka kuuluvat toimenkuvaan. Sit jos teen jtn extraa voi kiittää

Onpa outoa! Tottakai kiitetään asioista. Kiitäthän kassaakin, oven

No ei tarvis muuta tehä ku kiitellä.. Kyl se vaimo kiittää omalla tavalla ja mä omalla. Vaikka tänä aamuna keitin aamukahvit vaimo tuli ja halas. Siinä oli ainoa kiitos mitä tarviin ikinä.