Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt 🤣 Lapset on kautta aikojen roikkuneet aluksi äidin tississä ja tämän jälkeen selässä/kainalossa/jaloissa. Miehet ovat metsästäneet ruuat/vrt. käyvät töissä. Nykyäidit ahdistuvat lasten hoidosta kun pitää tehdä sitä ja tätä. Se on normaali äidin biologinen tehtävä. Joku on yhteiskunnassa vialla jos siitä ei enää suoriuduta.
Ennen naisten ei tarvinnut käydä kokopäivätöissä ja sen jälkeen hoitaa yksin kakaraa illat ja yöt. Esi-ihmiset hengasivat porukassa toinen toisistaan huolehtien, ei äidit olleet samalla tavalla ylikuormittuneita kuin nykyään. Älkää mussuttakko luonnollisuudesta, jos ette oikeasti hahmota luonnollisen ihmisyhteisön ja modernin individualismin eroja.
Meillä minä teen aina ruuat alusta alkaen itse. Kun en tykkää valmisruuista. Tosin teimme lapsinakin arkiruuan itse, koska äitimme oli aina töissä. Teki kahta työtä. Juu, oli hänellä kyllä rankkaa.
Miksi sinä vingut? Onko sulla jotenkin rankkaa, kun pitää palstalla valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolesta riippumatta syömme, käymme vessassa, suihkussa, käytämme vaatteita. Miksi nämä sukupuolesta riippumattomat toiminnot sälytetään naisten vastuulle ja verrataan niitä johonkin auton renkaiden vaihtoon. Miksi miehen pitää saada laistaa vessan siivoamisesta, tiskikoneen tyhjentämisestä tai pyykkien ripustamisesta - hän käyttää itse näitä päivittäin (syö/juo astioista, käyttää vaatteita, käy vessassa) ja vertauttaa näitä johonkin auton huoltoon tai remonttiin! Perustarpeiden täyttäminen ja huolehtiminen vie vuodessa paljon enemmä aikaa kuin joku renkaiden vaihto!
Mut hei, eihän naiset kuulemma mitään tee! Palstaurhojen mukaan. Vingutaan vaan vaikka kaikki nykyään niin helppoa (imurit, pesukoneet ym. tekevät kaiken työn). Miehillä sen aijaan nykyään vaikeeta! En tiedä miten, mut täytyy olla, kun ovat niin vihaisina palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolesta riippumatta syömme, käymme vessassa, suihkussa, käytämme vaatteita. Miksi nämä sukupuolesta riippumattomat toiminnot sälytetään naisten vastuulle ja verrataan niitä johonkin auton renkaiden vaihtoon. Miksi miehen pitää saada laistaa vessan siivoamisesta, tiskikoneen tyhjentämisestä tai pyykkien ripustamisesta - hän käyttää itse näitä päivittäin (syö/juo astioista, käyttää vaatteita, käy vessassa) ja vertauttaa näitä johonkin auton huoltoon tai remonttiin! Perustarpeiden täyttäminen ja huolehtiminen vie vuodessa paljon enemmä aikaa kuin joku renkaiden vaihto!
Ei niistä oikeasti varmaan 80% miehistä laistakkaan. Tässäkin keskustelussa tulee ilmi että miehen pitäisi tehdä 90% kotitöistä. Koska nainen tekee metatöitä.
Ja siltikään yksikään nainen ei ole osannut kertoa mitä nämä älyttömän kuormitta
Metatyö-käsite on selitetty ja sitä on avattu monessa kohtaa. Se, joka ei käsitettä ymmärrä, ei vissiin ole niitä tehnyt. Ja siksi halua kieltää niiden olemassaolon kokonaan. En vaan ymmärrä, et jos omassa elämässäs et joudu metatöitä tekemään, miksi niistä pitää halveksua niitä, jotka niitä tekee?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään miehen metatöitä. Jos jokin menee rikki, minä kutsun korjaajan (olen siis äiti ja vaimo). Viimeksi kesällä kun piti sahata yksi lauta, minä sen kävin rautakaupasta ostamassa ja sahautin määrämittaan. Mieheni ei suunnittele korjauksia eikä toteuta niitä. Toki hän käy vaihdattamassa oman autonsa renkaat, mutta minä vaihdatan minun autooni. Tämän lisäksi laitan ruuat, käyn kaupassa, siivoan. Mieheni kanssa suunnilleen vuorotellen pestään pyykit. Jos sanon, etten jonakin iltana ehdi laittaa ruokaa, mieheni tilaa jotain kotiin.
Siinä on vakka kantensa löytänyt. Kaks uusavutonta uuvattia.
Ristiriita tulee siitä, että naisten mielestä kotona pitää tehdä esim. 100 asiaa. Miehen mielestä riittää ihan hyvin, kun tekee vaikka 50 asiaa. Kuitenkin mies haluaa olla avuksi ja tekee ylimääräiset 25 asiaa. Joten mies on tehnyt 75 asiaa, mutta naisen mielestä mies on tehnyt 25 asiaa liian vähän.
Ongelma on se, että kodin mittapuun määrittelee yksin vain nainen. Ratkaisu löytyy, jos naiset joustaa alaspäin ja miehet joustaa ylöspäin. Ei niin, että pelkästään naisen mielipide on ainoa oikea.
Miksi miehillä sitten on niin matalat standardit? Paskarannut pöntössä saa odottaa, ei haittaa jos uuni on pskainen, kunhan kaikki on vähän sinne päin. Eikö olisi kivempi elää siistissä kodissa? Työtä myös tulee vähemmän, kun ei anna kaiken pinttyä niille sijoilleen kuukausiksi.
Samoin suunnittelu ja ennakointi. Eikö ole kivempi olla ajoissa, valmistautunut, tarpeeksi tavaroita mukana, kuin sännätä viime hetkellä kesken kaiken kauppaan hakemaan vaippoja, lapselle talvitakki ja hanskat?
Kaiken lisäksi kun vähän keskittyy siihen elämiseen, pitää huolta asioista ja ennakoi, niin säästää paljon rahaa ja hermoja.
Tänään juhlinnan kohteena on sentään isi ja isoisi...
onneksi ei tarvi elää itse monogamisten cis-heteroiden masentavassa maailmassa, jossa on miesten ja naisten töitä ja porvarillisiin, ulkoa tuleviin ideaaleihin perustuvaa hätää sijoitussalkun menestyksestä, auton kiiltävyydestä ja lasten vaatteiden trendikkyydestä. Toki nuo ideaalit tunkevat naamalle vaikka niitä yrittäisi välttää, mutta näin vuonna 2024 yhdenkään ei pidä hoitaa jotain hommaa syntymässä määritetyn sukupuolen traditioiden mukaan vaan vain ja ainoastaan tarpeen ja yhteisten sopimusten mukaan. Meidän perheessä ei ole yhtään naista, mutta joka päivä on silti syöty ja vaatteetkin joskus pestään.
Haukkukaa vain miehiänne. Kun huomaatte olevanne yksin, niin turha on pyytää auttamaan asioissa joita te ette voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Haukkukaa vain miehiänne. Kun huomaatte olevanne yksin, niin turha on pyytää auttamaan asioissa joita te ette voi tehdä.
Jos me erottaisiin, mies olisi pulassa ilman minua. Minä kyllä pärjäisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka täällä omaa miestään haukkuu? Lähinnä on haukuttu naisia metatöistä. Sanottu laiskoiksi ja hermoheikoiksi.
Onneksi oma mieheni ei ole tätä mieltä minusta tai naisista yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehillä sitten on niin matalat standardit? Paskarannut pöntössä saa odottaa, ei haittaa jos uuni on pskainen, kunhan kaikki on vähän sinne päin. Eikö olisi kivempi elää siistissä kodissa? Työtä myös tulee vähemmän, kun ei anna kaiken pinttyä niille sijoilleen kuukausiksi.
Samoin suunnittelu ja ennakointi. Eikö ole kivempi olla ajoissa, valmistautunut, tarpeeksi tavaroita mukana, kuin sännätä viime hetkellä kesken kaiken kauppaan hakemaan vaippoja, lapselle talvitakki ja hanskat?
Kaiken lisäksi kun vähän keskittyy siihen elämiseen, pitää huolta asioista ja ennakoi, niin säästää paljon rahaa ja hermoja.
Mulla on täällä old school metatyömies, hoitaa siis meidän keskinäisessä työnjaossa hänelle kuuluvat hommat suunnitteluineen. Homma on rullannut mukavasti nyt parikymmentä vuotta, ja säästänyt meiltä tosiaan valtavasti hermoja, aikaa ja rahaa. Pienituloisinakin aikoina on voitu tehdä kaikenlaista, mitä ei näillä tuloilla "pitäisi" voida (tai ei voitaisi siinäkään tapauksessa, että toinen olisi ollut huoleton hälläväliä), ja se on suurelta osin kiinni siitä, että molemmat suunnittelevat, ennakoivat, kilpailuttavat ja optimoivat. Totta hitossa arvostetaan toisemme panosta, sehän on yhteinen etu. Enemmän ihmetyttää tässä ketjussa joidenkin tarve lytätä kumppanin tekemä työ, oli se mitä tahansa. Sitä ei joko nähdä lainkaan tai pidetä minkään arvoisena. Mahtaa olla onnellisia parisuhteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täällä old school metatyömies, hoitaa siis meidän keskinäisessä työnjaossa hänelle kuuluvat hommat suunnitteluineen. Homma on rullannut mukavasti nyt parikymmentä vuotta, ja säästänyt meiltä tosiaan valtavasti hermoja, aikaa ja r
Old school ihana suomalainen vaimo. Miehesi on onnekas kun sinut sai.
Vierailija kirjoitti:
Jos se metatyö ei onnistu, se itse työnkään tekeminen ei ole paljon arvoista. Minulla oli mies, joka oli alkujaan ihan omatoiminen ja tekevä, mutta taantui lapseksi ensimmäisen lapsemme synnyttyä. Aivan, kuin olisin saanut kaksoset. Astiat alkoivat jäädä niille sijoilleen, paskarannut pönttöön, sukat lattioille. Lapsen hoitoakin mies teki omalla tavallaan, eli mm. leikitti vauvaa keskellä yötä jos se ei heti mennyt takaisin nukkumaan. 5min keinutuksen jälkeen luovutti, kuulemma mahdotonta (itse sain lapsen kyllä takaisin nukkumaan, mutta enemmän se vaati kuin 5min).
Pikku hiljaa miehestä tuli sellainen, että hän kyllä teki - jos minä tein metaosion. Sovittiin, että kotona ollessaan mies hoitaa vaipanvaihdot. No, hoiti ja hoiti, silloin kuin haistoi kakan. Pissavaippoja ei vaihtanut, kun ei koskaan tarkistanut tilannetta, ja joskus kakkavaippakin jäi lähes puoleksi tunniksi niille sijoilleen. Kun ekaa kertaa olin kotoa pidempään pois, n. 6-7h, t
Hyi helkkari. Kai se mies vielä muisti kertoa kaikille, että hoitaa kaikki vaipanvaihdot?
Vierailija kirjoitti:
No normaalilla kaupungissa asuvalla perheenisällä ei ole mitään tuon jutun mainitsemia tekemisiä.
Meillä minä omistan myös meidän talon, joten minä hoidan itse tai sitten käytän työmiehiä. Mm. saunaremppa, rännit, puunkaadot jne. hoidan minä tilaamalla ammattilaisen ja olemalla paikalla kun he ovat täällä ja maksamalla laskun.
Mies vaihtaa autoni renkaat, kyllä, kahdesti vuodessa tämä urakka.
Mitä muuta sun mies tekee?
Ei kai se pointti ole, että JUURI TÄSMÄLLEEN nuo jutun hommat hoitaa.
Kuulostat muuten ivaavalta ikävältä ihmiseltä, joka runossa katsoa asioita kokonaisuutena.
Oletko noin ivallinen myös miehellesi, kun kommunikoit hänen kanssaan?
Niin, tai sitten et vaan hahmota. Voihan sekin olla.
Miten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä oikeasti varmaan 80% miehistä laistakkaan. Tässäkin keskustelussa tulee ilmi että miehen pitäisi tehdä 90% kotitöistä. Koska nainen tekee metatöitä.
Ja siltikään yksikään nainen ei ol
Ei sitä kyllä järkevästi ole avattu. On selitetty että lasten vaatteiden ostamisella= keskiverto ihminen menee kauppaan ostaa..
On selitetty kerran vuodessa tapahtuvalla hammaslääkäri reissulla.= Onpa taas stressiä..
Mitään järkevää ei ole kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt 🤣 Lapset on kautta aikojen roikkuneet aluksi äidin tississä ja tämän jälkeen selässä/kainalossa/jaloissa. Miehet ovat metsästäneet ruuat/vrt. käyvät töissä. Nykyäidit ahdistuvat lasten hoidosta kun pitää tehdä sitä ja tätä. Se on normaali äidin biologinen tehtävä. Joku on yhteiskunnassa vialla jos siitä ei enää suoriuduta.
Ennen naisten ei tarvinnut käydä kokopäivätöissä ja sen jälkeen hoitaa yksin kakaraa illat ja yöt. Esi-ihmiset hengasivat porukassa toinen toisistaan huolehtien, ei äidit olleet samalla tavalla ylikuormittuneita kuin nykyään. Älkää mussuttakko luonnollisuudesta, jos ette oikeasti hahmota luonnollisen ihmisyhteisön ja mo
Niin eli SINÄ itse päätät tehdä noin koska SINÄ haluat tehdä niin. Sillon sinä et varmaan järkevänä ihmisenä kitise tosta miehelle. Etkä tuhlaa koko pv keittiössä
Ensitreffit alttarilla Jenni ja Jyrki. Jos katsoitte pari viimeistä jaksoa näette mikä se ongelma on...
Mies yrittää, nainen ei ole tyytyväinen, mies yrittää lisää, nainen suuttuu. Mies menee katsomaan jalkapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täällä old school metatyömies, hoitaa siis meidän keskinäisessä työnjaossa hänelle kuuluvat hommat suunnitteluineen. Homma on rullannut mukavasti nyt parikymmentä vuotta, ja säästänyt meiltä tosiaan valtavasti hermoja, aikaa ja r
Jep. Mä myönnän et vaimo tekee enemmän kotona. Mut mä kompensoin sitä sillä et osaan korjata ja huoltaa vaimon auton.
Osaan myös tehdä remontit jotka täytyy tehdä ja myös ne remontit jota vaimo haluaa tehtävän. Tällä mun lusmuilulla vaimo voi laskea säästäneensä 10v aikana 50 000€. Ei oo muuten ikinä valittanut kotitöiden jakautumisesta.
Hä? Missä miehet yksin elättää ja kaiken tekee? En ole ikinä nähnyt moista. Toki yksinhuoltajat joutuu, mut heitä taitaa olla naisia myös.