Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Meillä se olen minä, joka hoitaa nuohoojan, polttopuutilaukset, muistaa katsastukset, öljynvaihtovälin tarkkailun, renkaiden kunnon seuraamisen, muistaa milloin viimeksi on kylppärin silikonit vaihdettu ja jääkaapin takaa imuroitu ym. Toki mies vie auton katsastukseen, vaihtaa öljyt, kantaa puut varastoon kanssani ja hakee uudet renkaat, kun olen ne ensin tilannut. Tuo työ on jotain, mitä tehdään kerran pari vuodessa, ja raskainta siinä on olla se, joka on tilanteen tasalla. Kyllä kelpais, kun joku vaan sanois että kannapa puut varastoon tai noudappa uudet renkaat. Ja tämä kaikki yhdistettynä niihin toistuviin arjen ajatustöihin, ruokaan, siivoukseen, vaatehuoltoon, päiväkotiin/kouluun/harrastuksiin liittyen. Mutta onneksi mies kuitenkin tekee käytännön töitä kun käskyttää. Mielestäni se on nalkuttamista, mutta miehen mielestä kuulemma ei ole :D
Joku tovi sitten jossain lehdessä tms. oli samankaltainen tilanne kun rouva oli tämmöinen tomera joka haali kaiken maailman puuhat itselleen ja sitten oli miehen syy kun rouva väsyi tähän kaikkeen. Erota piti koska mies ei hoksannut hänen väsymystään.
Nää on niin nähty kun ensin haalitaan itselleen taakkaa ja sitten voihkitaan ja uhriudutaan kun kaikki on niin raskasta ja yksin pitää kaikki hoitaa.
Niin tässä kun moni sanonut että eron jälkeen hoidan kaikki itse. Varmasti monilla pitää paikkaansa. Mut täytyy nyt sanoa et mun isä ja äiti erosi. Äiti jäi taloon on hänen syntymä koti. Tykkää kehuskella et hän ei miestä tarvi mihinkään..
No koko elämäni talossa asuneena ja 10v eron jälkeen muutamia havaintoja.
Piha suihkulähde allas livettynyt umpeen. Ei kierrä enää vesi. Omenapuut kasvaneet ylimittaan ja tuottavat sairaita omenoita.
Talon ulkopinta kärsinyt. Autotallin ulkopinta kärsinyt. Pihakiveykset huonossa kunnossa. Puiden ympäristöt hoitamatta ja rehottaa. Puutarha valot ei toimi. Ei ole ulkona jouluvaloja. Rännit olleet tukossa monesti. Polttopuut vajassa sikinsokin *polttaa märkää puuta*. Aita purku kunnossa. Ajotie ruohottunut.
Rahalla on joutunut ostamaan mm katon ja piipun korjausta. Polttopuut samoin. Ränniputsaukset. Talon maalausken ym ja ei yksinkertaisesti rahat riitä.
Miksi mainitsen nämä asiat. Muistan elävästi miten paljon äiti rakasti puuhastelua pihassa ja kuinka paljon isä siellä duunaili. Kuinka tärkeää äidille oli pihapiirin siisteys.... Ja oikeassa äiti on pärjää kyllä ilman miestä. Mutta taso on eri.
Vierailija kirjoitti:
Akat marisee. Minä kahden lapsen isänä teen mielestäni tasapuolisesti asioita.
Konkreetiset työt (meta-työt)
- Teen ruokaa joka toinen päivä
- Pesen pyykit ja kuivaan ne viikonloppuna (n.3 koneellista joka viikonloppu.)
- Astiat pesen päivittäin,
- Pihan lakaisen viikottain / talvisin lumityöt
- Talon remontti betonista lattialistoihin, (mitä miten millä,kuka ja paljonko maksaa)
- terassin rakentamisesta pelkiin pohjiin meni 10 tonnia maa-ainesta
(mitä miten kuka ja paljonko maksaa.) Vastaus: minä lapio kottikärry, ja ruuvinväännin 8,000€)
- Siirrän yhteiselle taloustilille kuukauden menoja vastaavan summan suhteessa 2/3,
- Korjaan auton pikkuviat itse (kilpailutan ja varaan huollot), (hintavertailu)
- Huollan polkupyörät, osat + hintavertailu (v
Touché
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset, käyttäkää se kännykällä menevä aika päivässä asioiden hoitamiseen. Ei tarvitse valittaa täällä, jää ylimääräistäkin aikaa. Nuoret kaupunkilaiset naiset ovat saamattomia, peilin edessä keikistelijöitä. Isoäitini raivasi kuokalla kaksi hehtaaria peltoa, että oli maitoa ja voita talvella... Heh, nykynaiset valittaa kun joutuu järjestämään synttäreitä ja ostamaan vaatteita tai viemään lapsen hammaslääkäriin. Nykyajan ongelmia!
Mitä hommia miehillä sitten on?
Ihan samat hommat mitä naisellakin tai miten eri työt jaetaan. On oma vika jos on sellainen puoliso, joka teettää kaiken sinulla. Moni kakku päältä kaunis. Suurin osa miehistä hoitaa perheen asiat kuten kuuluu, kaikki muut väitteet on valetta. Isoäitini ei koskaan valittanut, "on hyviä perunoita" sanoi, vaikka olivat pieniä ja savimaassa kasvaneita.
Vierailija kirjoitti:
Niin tässä kun moni sanonut että eron jälkeen hoidan kaikki itse. Varmasti monilla pitää paikkaansa. Mut täytyy nyt sanoa et mun isä ja äiti erosi. Äiti jäi taloon on hänen syntymä koti. Tykkää kehuskella et hän ei miestä tarvi mihinkään..
Piha suihkulähde allas livettynyt umpeen. Ei kierrä enää vesi. Omenapuut kasvaneet ylimittaan ja tuottavat sairaita omenoita.
Talon ulkopinta kärsinyt. Autotallin ulkopinta kärsinyt. Pihakiveykset huonossa kunnossa. Puiden ympäristöt hoitamatta ja rehottaa. Puutarha valot ei toimi. Ei ole ulkona jouluvaloja. Rännit olleet tukossa monesti. Polttopuut vajassa sikinsokin *polttaa märkää puuta*. Aita purku kunnossa. Ajotie ruohottunut.
Rahalla on joutunut ostamaan mm katon ja piipun korjausta. Polttopuut samoin. Ränniputsaukset. Talon maalausken ym ja
Jos sun äiti ei vaan jaksa? Tai jotain sairauksia. Oma äitini tekee kaiken (yli 70v) kiipeää katolle ja purkaa ja maalaa ja eristää vinttiä ja korjaa kaiken mitä pystyy, koska kaiken PITÄÄ olla mintissä. "Kulissit kunnossa". Pyytää meiltä apua jos ihan pakko, itse haluaa hoitaa asiat koska kaikella on kiire ja me ei keretä aamu neljältä lumihommiin hänen pihalle kun pakko keretä töihin, iltapäivällä lumitöitä ei saa tehdä koska noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla on joutunut ostamaan mm katon ja piipun korjausta. Polttopu
Mun äiti on 48v. Jaksaa kyl jumpata ym.
Vierailija kirjoitti:
Tuo miesten metatyö kuulostaa ennemminkin pakenemuselta perheen arjesta. Äiti saa hoitaa lapset ja ruuat ja pyykit ja yks korjaa jotain mätää traktoria
Korjaa sinä sitten se traktori, uliseva akka. Jatkossa ne jutut kuuluu kaikki sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yllättävää, että tuossakin kolumnissa niiksi miesten metatöiksi onnistuttiin listaamaan vain sellaisia asioita, jotka eivät tule työlistalle välttämättä edes vuosittain.
Noin heikon yksilön ei olisi kannattanut edes lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mäkin varmaan otan liian kirjaimellisesti, mutta jos haravoit 5% pihasta puolessa tunnissa ja 100% pihasta samalla vaihdilla 10 tunnissa, niin se kuulostaa ihan yksinkertaisesti siltä, että teillä on aivan liian suuri piha käytettävissä olevaan aikaan ja voimiin nähden. Vaimolle kanssa harava käteen niin hommasta tulee joskus valmiskin.
Ehkä, tuo 10 tuntia on kyllä paljon aikaa pihan haravointiin. Joskus harvoin kotitalkkarina vieraan perheen pihan ja heidän yksityistien ojanpohjat, siinä kyllä meni lähes 10 tuntia huolellisesti tehden. Eli ihan ei yksi työpäivä riittänyt, ja heille itselleen jäi vielä jätesäkkien pois vienti.
Miten tämä(kin) keskustelu meni näin vihaisensävyiseksi? Ymmärrän että turhauttaa jos itse tuntee kantavansa isomman osan kotitöistä ja etenkin kokonaisvastuusta mutta onko se totuus vai pelkästään oma käsitys?
Olemme olleet naimisissa yli 20 vuotta ja juuri nyt vaimollani on haastava vaihe elämässä mikä näkyy aloitekyvyn vähenemisenä ja siinä että hänen on hankala saada tehtyä monia asioita. Toki se välillä sieppaa kun tämä tarkoittaa että esim pihan hoitaminen jää kokonaan minulle. Muta tilanne voisi olla toisinkin päin joten en halua sättiä tai painostaa häntä vaan annan hänelle tarvittavan ajan tilanteesta palautumiseen. Oma lapsemme on jo sen ikäinen ettei hän tarvitse koko ajan huoltamista joten mitään katastrofaalista ei tapahdu vaikka pyykinpesu myöhästyisi päivällä tai vastaavaa.
Sitten tuo kulujen jakaminen: Vaikka vaimo maksaisi hieman useammin kaupassa, se ei takaa että hän maksaisi kaikista kuluista valtaosan. Kuka maksaa sähkölaskun? Nettiliittymän? Kodin hälytys- ja vartiointipalvelut? Kuka tankkaa autoa useammin?
Ellei parisuhteessa ole väkivaltaa tai jotain selvää kiusaamista niin kannattaa miettiä kaksi kertaa lähteekö kävelemään . Ensi-ihastus menee aina ohi jossain vaiheessa ja siinä vaiheessa pitäisi olla sellainen yhteinen kumppanuus ja kiintymys. Tämä ei tarkoita seksin loppumista mutta kieltämättä sitä on harvemmin kuin suhteen alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mäkin varmaan otan liian kirjaimellisesti, mutta jos haravoit 5% pihasta puolessa tunnissa ja 100% pihasta samalla vaihdilla 10 tunnissa, niin se kuulostaa ihan yksinkertaisesti siltä, että teillä on aivan liian suuri piha käytettävissä olevaan aikaan ja voimiin nähden. Vaimolle kanssa harava käteen niin hommasta tulee joskus valmiskin.
Ehkä, tuo 10 tuntia on kyllä paljon aikaa pihan haravointiin. Joskus harvoin kotitalkkarina vieraan perheen pihan ja heidän yksityistien ojanpohjat, siinä kyllä meni lähes 10 tuntia huolellisesti tehden. Eli ihan ei yksi työpäivä riittänyt, ja heille itselleen jäi vielä jätesäkkien pois vienti.
Eräs haravointikohde oli toisaalta niin suuri, että siinä meni 5 henkilön porukalla koko päivä. Kyseessä oli erään miljonäärin meren rannalla sijaitseva kesäpaikka.
Ja tuohon aiempaan mainitse vielä, ettei se varsinaisesti ollut mikään tie, vaan tonttiin kuuluva kujanpätkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen aikamäärän käyttäminen haravointiin on yksinkertaisesti järjetöntä. Saahan sitä siis tehdä jos tykkää, mutta ei se mitenkään tarpeellista ole. Vähän sama toki voi olla monessa muussakin hommassa, että jotkut käyttää tosi paljon aikaa johonkin vaikka verhojen vaihteluun ja silitykseen tms., mikä ei ole ollenkaan tarpeellista mutta voi toki tuntua tärkeältä hommalta.
Vierailija kirjoitti:
No normaalilla kaupungissa asuvalla perheenisällä ei ole mitään tuon jutun mainitsemia tekemisiä.
Meillä minä omistan myös meidän talon, joten minä hoidan itse tai sitten käytän työmiehiä. Mm. saunaremppa, rännit, puunkaadot jne. hoidan minä tilaamalla ammattilaisen ja olemalla paikalla kun he ovat täällä ja maksamalla laskun.
Mies vaihtaa autoni renkaat, kyllä, kahdesti vuodessa tämä urakka.
Miksi sulla sitten on tuollainen äijä jos ei mikään kotihomma kiinnosta. Jos se sitten on suurituloinen ja tekee töitä 7 päivää viikossa, silloin vois olla varaa palkata kotiapulainen muutamaksi päiväksi viikossa, monilla on.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä(kin) keskustelu meni näin vihaisensävyiseksi? Ymmärrän että turhauttaa jos itse tuntee kantavansa isomman osan kotitöistä ja etenkin kokonaisvastuusta mutta onko se totuus vai pelkästään oma käsitys?
Monilla on taipumus liioitella omia tekemisiään. Kerron esimerkin omista vanhemmista:
Isä rakensi kappaletavarasta lähes yksin pienen omakotitalon, ja äiti ompeli siihen kaikki ikkunaverhot. Äidin mukaan nämä työt olivat yhteismitallisia.
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Joo. Tuo on just semmoinen metatyö, jonka teen mielelläni. Jos jää miehen varaan, niin tapahtuu ehkä joskus kymmenen vuoden kuluttua ja tulos on sutta ja sekundaa.
Minulla on omakotitalo ja mies, joka hoitaa kyllä enemmän talon huoltotöitä kuin minä. Mutta ei edes hän itse ole sitä mieltä, että niihin mitenkään hirveästi menisi aikaa. Meillä toki vaan ihan tavallinen lähiöomakotitalo pienehköllä tontilla, ei ole traktoreita eikä pystyyn lahoavia pihasaunoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen aikamäärän käyttäminen haravointiin on yksinkertaisesti järjetöntä. Saahan sitä siis tehdä jos tykkää, mutta ei se mitenkään tarpeell
Toiselle kun tekee rahaa vastaan, työ pitää tehdä "liian" hyvin, muuten siitä tulee nurinaa. Siitäkin on kokemusta, ettei työn tulos ole ollut asiakkaan mukaan riittävän hyvä.
Järkeähän siinä ei ole, mutta jos pihan täytyy olla asiakkaan mukaan ihan putipuhdas... Niin sen täytyy olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Joo. Tuo on just semmoinen metatyö, jonka teen mielelläni. Jos jää miehen varaan, niin tapahtuu ehkä joskus kymmenen vuoden kuluttua ja tulos on sutta ja sekundaa.
Oikeasti? Tarkoitatko että myös vaihdat sen kiukaan ja korjaat lattian? Vai teet vain sen pelkän suunnittelu osuuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen aikamäärän käyttäminen haravointiin on yksinkertaisesti järjetöntä. Saahan sitä siis t
Toiselle kun tekee rahaa vastaan, työ pitää tehdä "liian" hyvin, muuten siitä tulee nurinaa. Siitäkin on kokemusta, ettei työn tulos ole ollut asiakkaan mukaan riittävän hyvä.
Järkeähän siinä ei ole, mutta jos pihan täytyy olla asiakkaan mukaan ihan putipuhdas... Niin sen täytyy olla.
Niin toki tässä tapauksessa järjetön on se, joka haluaa maksaa 10 tunnin työstä haravoijalle tuollaisesta puunauksesta. Mutta mikäpä siinä jos rahaa riittää.
Propsit keski-ikäiselle scoottaajalle! Täällä niitä ei näe koskaan.