Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mäkin varmaan otan liian kirjaimellisesti, mutta jos haravoit 5% pihasta puolessa tunnissa ja 100% pihasta samalla vaihdilla 10 tunnissa, niin se kuulostaa ihan yksinkertaisesti siltä, että teillä on aivan liian suuri piha käytettävissä olevaan aikaan ja voimiin nähden. Vaimolle kanssa harava käteen niin hommasta tulee joskus valmiskin.
Ehkä, tuo 10 tuntia on kyllä paljon aikaa pihan haravointiin. Joskus harvoin kotitalkkarina vieraan perheen pihan ja heidän yksityistien ojanpohjat, siinä kyllä meni lähes 10 tuntia huolellisesti tehden. Eli ihan ei yksi työpäivä riittänyt, ja heille itselleen jäi vielä jätesäkkien pois vienti.
Tuollaisen aikamäärän käyttäminen haravointiin on yksinkertaisesti järjetöntä. Saahan sitä siis tehdä jos tykkää, mutta ei se mitenkään tarpeell
No eipä toi 10h tarvi kun sen että on 4000 neliötä pihaa. Muutama vaahtera ja koriste kuusi. Paljon istutuksia joiden juurilta tarvii haravoida. Ei paikkaa johon viedä haravointi jäte jolloin se pitää kuljettaa kaatikselle.
Teen noita hommia sivu bisneksenä. Tänä syksynä tein tollasen pihan. Laskutusta tuli 12h. Kaatopaikalle meni 2 kärryllistä lehtiä yyms.
Niin ja voihan ton tosiaan ostaopalveluna teettää. Mun veloitus oli urakalla 400€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä(kin) keskustelu meni näin vihaisensävyiseksi? Ymmärrän että turhauttaa jos itse tuntee kantavansa isomman osan kotitöistä ja etenkin kokonaisvastuusta mutta onko se totuus vai pelkästään oma käsitys?
Monilla on taipumus liioitella omia tekemisiään. Kerron esimerkin omista vanhemmista:
Isä rakensi kappaletavarasta lähes yksin pienen omakotitalon, ja äiti ompeli siihen kaikki ikkunaverhot. Äidin mukaan nämä työt olivat yhteismitallisia.
Mutta jos isääsi ei olisi kiinnostanut tippaakaan rakentaa mitään omakotitaloa, niin ei varmasti olisi rakentanut. Ne olisi vaan asuneet jossain vuokra-asunnossa ja äitisi olisi sinnekin ommellut ne verhot.
Yleensä täällä nyt miehet väittää tekevänsä metatöitä, kun ne tekee niitä töitä, joista tykkäävät ja mikä niitä kiinnostaa. Monet miehet viihtyy verstaissaan ja autotalleissaan melkein kaikki vapaa-aikansa ja rassaa siellä niitä koneitaan sun muitaan. Se on metatyötä vai?
Minun mies ei - Luojan kiitos - pelaile tietokonepelejä, mutta moottoripyöriensä kimpussa se häärää kaiket ajat. No, kyllä minä kyydissä istun, mutta ihan hyvin voisin olla istumattakin, ei se minulle henki ja elämä ole. Hänelle kyllä on. Okei, meillä ei ole lapsia, joten säästyn paljolta vaivalta, mutta miehen yhtä intohimoisesti pyöriinsä suhtautuvilla kavereilla kyllä on. Ihmettelen aina, miten niiden vaimot jaksaa. Ne äijät nimittäin ei ainakaan laita ruokaa, pese pyykkiä eikä hoivaa pikkulapsia. Töitten jälkeen vaan suoraan talleille! En usko, että yksikään niistä äijistä on koskaan vaihtanut lakanoita sänkyihinsä saati huolehtinut, että milloin ne pitää vaihtaa.
Minusta metatyöt on niitä, joita on pakko tehdä joka päivä, tai ainakin lähes, jotta arki edes jotenkin sujuisi. Nytkin, kun joulu on lähestymässä, olen satavarma siitä, että suurimman osan lasten ja muitten joululahjoista huolehtii se perheen nainen. Miehet ei yleensä puutu mitenkään. Ja se ei ole sitä, että mennään kauppaan ja ostetaan. Ei, nehän on mietittävä etukäteen. Ja huolehdittava, että jossain välissä ne ostetaan ja mistä ostetaan. Kaikkea ei saa joka paikasta, on järjestettävä aikaa. On isovanhemmat, kummit ja mahdollisesti muut sellaiset läheiset, joita pitää ja halutaankin muistaa. Näille asoille ei miehet yleensä painoa anna, nainen hoitakoon ja jos ei hoida niin jää hoitamatta. Joulu on tietysti vain kerran vuodessa, mutta kyllä se useimmiten sille äiti-ihmiselle vaan työtä pystyy teettämään pitkäksikin aikaa.
Arkielämä menee nopeasti yhdeksi kaaokseksi, varsinkin lapsiperheissä, jos ei sitä koko ajan pidä hyppysissä ja se on juuri sitä metatyötä. Okei, mies varmasti useimmiten huolehtii autosta, monista omakotitalon remppoihin tai huoltoon liittyvistä asioista jne, mutta ei kaikki edes asu omakotitaloissa, eikä kaikilla ole autoa. Eikä ne muutenkaan vaadi jokapäiväistä huolehtimista. Mies ja lapset kysyy kyllä hyvin herkästi, että mitä meillä on ruokana, mutta eivät läheskään yhtä herkästi ota siitä ruuan hankkimisesta ja valmistamisesta minkäänlaista vastuuta.
Muistan varhaisesta nuoruudestani, kun oltiin lähdössä hautajaisiin. Äiti oli tehnyt valtavan työn kaikkien penskojen hautajaisvaatteiden huolehtimisessa, käynyt tilaamassa seppeleen ja ottanut selvää, mihin aikaan on oltava juna-asemalla, että ehditään oikeaan junaan. Oli yhden illan miettinyt värssyä siihen seppeleeseen samalla kun ompeli mustaa hamettaan. Isä ei tehnyt mitään.
Sitten kun oltiin jo lähdössä alkoi ihmetellä, että mitäs hän sinne päälleen laittaa. Äiti sanoi, että no mihinkäs sinä sen mustan pukusi laitoit kun sitä viimeksi käytit? Sitten etsittiin vaatteita ja silitettiin paitaa ja lankattiin kenkiä viime tingassa, kun ei isäukkoa ollut aikaisemmin asia kiinnostanut ollenkaan. Oletti vaan, että kaikki järjestyy muitten toimesta. Niin kuin oli sitten pakko järjestyäkin.
Silloin taisin ensimmäisen kerran alkaa tajuta tätä maailman menoa. Sitä, miten miehet ja naiset suhtautuu eri tavalla asioihin ja miten naisille tuntuu lankeavan enemmän työtä ja tekemistä kun pitää hallita kaikki asiat mielessään ja huolehtia käytännöistä myös. Isästä varmaan oli iso työ, kun hän hommasi puut ja sahasi ja pilkkoi klapit, mutta totta puhuen kyllä siellä klapiliiterissä äitikin useasti heilui. Ja äiti se useammin sen klapisylyksen sisälle kantoi ja uunin ja hellan eteen romautti.
Isä meni aina syönnin jälkeen makaamaan ja lehteä lukemaan ja usein nukkumaan. Äiti alkoi tiskata astioita.
Miten minusta tuntuu, että tämä systeemi on edelleen voimissaan, vaikka asumisolosuhteet on erilaiset ja aika täysin muuttunut. Naiset ne siitä kodin järjestyksestä huolen pitää edelleen. Ihan nuorten perheiden kohdalla en tiedä, voi olla jo muutoksia tullut, toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mäkin varmaan otan liian kirjaimellisesti, mutta jos haravoit 5% pihasta puolessa tunnissa ja 100% pihasta samalla vaihdilla 10 tunnissa, niin se kuulostaa ihan yksinkertaisesti siltä, että teillä on aivan liian suuri piha käytettävissä olevaan aikaan ja voimiin nähden. Vaimolle kanssa harava käteen niin hommasta tulee joskus valmiskin.
Ehkä, tuo 10 tuntia on kyllä paljon aikaa pihan haravointiin. Joskus harvoin kotitalkkarina vieraan perheen pihan ja heidän yksityistien ojanpohjat, siinä kyllä meni lähes 10 tuntia huolellisesti tehden. Eli ihan ei yksi työpäivä riittänyt, ja heille itselleen jäi vielä jätesäkkien pois vienti.
Tuollaisen aikamäärän käyttäminen haravointiin on yksinkertaisesti järjetöntä. Saahan sitä siis t
No eipä toi 10h tarvi kun sen että on 4000 neliötä pihaa. Muutama vaahtera ja koriste kuusi. Paljon istutuksia joiden juurilta tarvii haravoida. Ei paikkaa johon viedä haravointi jäte jolloin se pitää kuljettaa kaatikselle.
Teen noita hommia sivu bisneksenä. Tänä syksynä tein tollasen pihan. Laskutusta tuli 12h. Kaatopaikalle meni 2 kärryllistä lehtiä yyms.
Ja miksi ihmeessä se koko 4000 neliötä on pakko haravoida? Vaahteran lehdetkin voisi vaan ajaa ruohonleikkurilla silpuksi. Mutta niin, saahan sitä tehdä/teettää työtä niin paljon kuin tykkää.
"Yleensä täällä nyt miehet väittää tekevänsä metatöitä, kun ne tekee niitä töitä, joista tykkäävät"
Metatyö on metatyötä, tykkää siitä tai ei. Vai onko ihan palkkatyönkin oltava sellaista, mistä ei pidä? Jos tykkään työstäni niin olen sun mukaan työtön?
No leikki sikseen, mutta kaikkihan siinä voittaa, mikäli metatöistä mahdollisimman suuri osa on tekijälleen mielekästä.
Ja koska tänne tulee joku paskan parisuhteensa rampauttama mamma kuitenkin kohta lässyttämään, niin lisätään tähän loppuun pari itsestäänselvyyttä: Ikävät hommat täytyy jakaa myös ja jos toinen ei tunne yhtään mitään tekemistä mielekkääksi, niin hänen on silti osallistuttava osaan niistä. Siltikin vaikka toisesta kaikki työt olisivatkin ihan mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen aikamäärän käyttäminen haravointiin on
...
Sitä sun pitää kysyä vaimoilta. 99*100 se on nainen kun ton haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ketjun miehistä vaihtaisi päivittäiset vastuunsa vaimonsa vastuisiin?
Ei onnistuisi meillä koska vaimo ei osaa isoa osaa minun vastuullani olevista asioista mutta minä taas kyllä kaikki hänen.
Toki hän ne fiksuna naisena vähitellen oppisi mutta luulen että hän ei välttämättä haluaisi niitä kaikkia opetella.
Kuten mitä? Itse en ole törmännyt hommaan jota en osaisi hoitaa lyhyellä perehtymisellä tai jos joku kerran näyttää.
Moottorisahan käyttö. Ruohonleikkurin huolto. Suodattimien vaihto jäis tekemättä. En usko et vaimo kiipeäisi tonne 12m valjaiden kanssa rännejäkään putsaa.
Mökillä vastinetta tähän on miehen kommentti jotta Minä voin lämmittää saunan.
Oli sitten oma tai vuokramökki, kavereiden tai perheen kera. Niin tuo on kiva pikkuhomma joka toki vaatii puol koria olutta ja 3 miestä kaveriksi. Sitten vaimo tiskaa, tekee ruuat ja jälkiruokaa/kahvittelut, hoitaa penskat ja jos oma mökki niin tekee vielä xxx asiat. Mies lämmittää saunan. Eli istuu siellä olutta särpien 2 h ja kusee kukkapenkkiin
Hyvässä lykyssä puilla jotka on sairas iäkäs appiukko tehnyt.
Aamulla mies krapulassa joten vaimo taas keittiöön ym. Ehkä siivoaa oksennusta eri paikoista. Kukkapenkki huuhdellaan.
Näistä saisi Maikkarille kymmenen jakson perhesarjan.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä vastinetta tähän on miehen kommentti jotta Minä voin lämmittää saunan.
Oli sitten oma tai vuokramökki, kavereiden tai perheen kera. Niin tuo on kiva pikkuhomma joka toki vaatii puol koria olutta ja 3 miestä kaveriksi. Sitten vaimo tiskaa, tekee ruuat ja jälkiruokaa/kahvittelut, hoitaa penskat ja jos oma mökki niin tekee vielä xxx asiat. Mies lämmittää saunan. Eli istuu siellä olutta särpien 2 h ja kusee kukkapenkkiin
Hyvässä lykyssä puilla jotka on sairas iäkäs appiukko tehnyt.
Aamulla mies krapulassa joten vaimo taas keittiöön ym. Ehkä siivoaa oksennusta eri paikoista. Kukkapenkki huuhdellaan.
Näistä saisi Maikkarille kymmenen jakson perhesarjan.
Mutta jostain syystä tällaisenkin miehen "pelkkä läsnäolo" pitää lapset tervejärkisinä.
90% ongelmalapsista on pelkästään naisen kasvatuksen tuloksia. Paljonko olet valmis tekemään töitä sen eteen ettei lapsestasi tule raivohulluja sekopäitä?
Ilmeisesti tuon eteen ei olla valmiita laittamaan tikkua ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ketjun miehistä vaihtaisi päivittäiset vastuunsa vaimonsa vastuisiin?
Ei onnistuisi meillä koska vaimo ei osaa isoa osaa minun vastuullani olevista asioista mutta minä taas kyllä kaikki hänen.
Toki hän ne fiksuna naisena vähitellen oppisi mutta luulen että hän ei välttämättä haluaisi niitä kaikkia opetella.
Kuten mitä? Itse en ole törmännyt hommaan jota en osaisi hoitaa lyhyellä perehtymisellä tai jos joku kerran näyttää.
Moottorisahan käyttö. Ruohonleikkurin huolto. Suodattimien vaihto jäis tekemättä. En usko et vaimo kiipeäisi tonne 12m val
Ollaan tehty kymmeniä just tälläsiä reissuja kavereiswn kanssa. Ja kyl se on just näin naiset haluaa höpötellä omia juttuja miehet omia. Meidän porukassa naiset parempia kokkeja.. menny aina siihen et meidät häädetään lämmittää saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin tässä kun moni sanonut että eron jälkeen hoidan kaikki itse. Varmasti monilla pitää paikkaansa. Mut täytyy nyt sanoa et mun isä ja äiti erosi. Äiti jäi taloon on hänen syntymä koti. Tykkää kehuskella et hän ei miestä tarvi mihinkään..
No koko elämäni talossa asuneena ja 10v eron jälkeen muutamia havaintoja.
Piha suihkulähde allas livettynyt umpeen. Ei kierrä enää vesi. Omenapuut kasvaneet ylimittaan ja tuottavat sairaita omenoita.
Talon ulkopinta kärsinyt. Autotallin ulkopinta kärsinyt. Pihakiveykset huonossa kunnossa. Puiden ympäristöt hoitamatta ja rehottaa. Puutarha valot ei toimi. Ei ole ulkona jouluvaloja. Rännit olleet tukossa monesti. Polttopuut vajassa sikinsokin *polttaa märkää puuta*. Aita purku kunnossa. Ajotie ruohottunut.
Rahalla on joutunut ostamaan mm katon ja piipun korjausta. Polttopuut samoin. Ränniputsaukset. Talon maalausken ym ja
Tiedän täysin samanlaisen tarinan. Ikä ei ihan täsmää.
Naapurista. Siellä on kanssa pärjätty hyvin 8-10v ilman miestä. Ainut vaan että sinä aikana on alkanut haista home rankasti.
1012 jatkaa. Ovikello soi piti keskeyttää. Home haisee ja koko talo on ränsistynyt todella pahasti. Mutta kuulemma ilman miestä on kaikki parempaa
No kasvattakaapa sitten miehet niitä lapsianne! Miksi te ne naisille tykkäätte, jos kerran olette parempia kasvattajia.
Vai meinaatko, että pelkkä miehen läsnäolo, vaikka kännisenä tai krapulaisena pölvästinä, riittää siihen, että lapsesta tulee kunnon ihminen? Niinhän te miehet luulette, että teidän lapsillanne ei ole traumoja teidän käyttäytymisenne takia. Koska te ette niistä ole kiinnostuneita. Luuli minunkin isäni varmaan olevansa hyvä isä, kun minä pärjäsin koulussa ja kirjoitin ylioppilaaksi ja sain ihan kohtuullisen toimeentulon. Totuus on, että kärsin edelleen hänen takiaan ja näen painajaisia. Ei tarvitse olla syrjäytynyt eikä ongelmallinen, mutta traumat voi silti haitata elämää vaikka koko loppuiän.
Suurin osa ongelmalasten isistä loistaa poissaolollaan ja sitten syytetään äitejä!
Äidin pitäisi siis yksinään pystyä kaikkeen. Näköjään. On sitten yh tai ei. Miehet ne vaan pesee kätensä kaikesta
Todellakin jää huomaamatta, jää se miehiltäkin huomaamatta, kun saunan lattian huonoon kuntoon kiinnitetään huomiota vasta siinä vaiheessa, kun se mätänee.
Mielestäni metatyö on juuri sitä jokapäiväistä sälää, joka on joka päivä siellä päässä pyörimässä tai vaatimassa toimenpiteitä.
Olisi ihanaa kun se olisi vain satunnainen projekti, kuten miehillä tuntuu olevan. Tai jotain päätöntä, kuten opetellaan huoltamaan autoja youtube- videoiden opeilla. Fiksumpi pääsee vähemmällä, kun ulkoistaa nämä asiat ammattilaisille. Auton katsastuksen ajankohdan tietää vuoden etukäteen. Sen voi laittaa muistutuksena omaan kalenteriin. Kun muistutus tulee, varaa katsastuksen. Aika selkeätä ja helppoa mielestäni.
Tätähän voi käyttää päiväkirjana.
Taapero nukahti juuri. Nyt vaimon kanssa koiran kanssa ulos ja suihkuun. Siitä sitten sänkyyn valmistautumaan huomiseen Päivään.
Vaimokin oli poikkeuksellisesti vaan 2h poissa illlan aikana. Sen jälkeen taas perinteisesti kirjaa ja takan lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän voi käyttää päiväkirjana.
Taapero nukahti juuri. Nyt vaimon kanssa koiran kanssa ulos ja suihkuun. Siitä sitten sänkyyn valmistautumaan huomiseen Päivään.
Vaimokin oli poikkeuksellisesti vaan 2h poissa illlan aikana. Sen jälkeen taas perinteisesti kirjaa ja takan lämpöä.
Siis jätätte taaperon yksin???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne.
Kun miehet luettelevat töitään ne kuulostavat kovin vaikuttavilta, ellei sitten ole nainen, joka hoitaa oman autonsa ja omien kiinteistöjensä ja tiluksiensa asiat ihan itse. Jos sellainen asia kuin nuohus nousee jollekin listalle, helppoa on elämä. Kerran yksi mies selitti että hän hoitaa perheen sähkösopimukset ja se on tosi big deal..
Vierailija kirjoitti:
No kasvattakaapa sitten miehet niitä lapsianne! Miksi te ne naisille tykkäätte, jos kerran olette parempia kasvattajia.
Vai meinaatko, että pelkkä miehen läsnäolo, vaikka kännisenä tai krapulaisena pölvästinä, riittää siihen, että lapsesta tulee kunnon ihminen? Niinhän te miehet luulette, että teidän lapsillanne ei ole traumoja teidän käyttäytymisenne takia. Koska te ette niistä ole kiinnostuneita. Luuli minunkin isäni varmaan olevansa hyvä isä, kun minä pärjäsin koulussa ja kirjoitin ylioppilaaksi ja sain ihan kohtuullisen toimeentulon. Totuus on, että kärsin edelleen hänen takiaan ja näen painajaisia. Ei tarvitse olla syrjäytynyt eikä ongelmallinen, mutta traumat voi silti haitata elämää vaikka koko loppuiän.
Suurin osa ongelmalasten isistä loistaa poissaolollaan ja sitten syytetään äitejä!
Äidin pitäisi siis yksinään pystyä kaikkeen. Näköjään. On
"pärjäsin koulussa ja kirjoitin ylioppilaaksi ja sain ihan kohtuullisen toimeentulon." LOL
Olisit voinut olla aivan täysi sekopää, koska sulla on esi-MT oireet.
Isäsi teki hienoa työtä ja sai sinut kasvatettua vaikka oletkin hieman viallinen.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin jää huomaamatta, jää se miehiltäkin huomaamatta, kun saunan lattian huonoon kuntoon kiinnitetään huomiota vasta siinä vaiheessa, kun se mätänee.
Mielestäni metatyö on juuri sitä jokapäiväistä sälää, joka on joka päivä siellä päässä pyörimässä tai vaatimassa toimenpiteitä.
Olisi ihanaa kun se olisi vain satunnainen projekti, kuten miehillä tuntuu olevan. Tai jotain päätöntä, kuten opetellaan huoltamaan autoja youtube- videoiden opeilla. Fiksumpi pääsee vähemmällä, kun ulkoistaa nämä asiat ammattilaisille. Auton katsastuksen ajankohdan tietää vuoden etukäteen. Sen voi laittaa muistutuksena omaan kalenteriin. Kun muistutus tulee, varaa katsastuksen. Aika selkeätä ja helppoa mielestäni.
Mikä tässä on taas tää juttu. Auton korjaus yms pitäisi ulkoistaa ammattilaisille. Tossa pystyy säästää tuhansia €.. miksei sitä siivousta ulkoisteta ammattilaiselle jos se on niin pirun raskasta?
T. Mies joka on tässä kuussa säästänyt vaimon rahoja 1100€ edestä. Samasta syystä olen tässä kuussa tehnyt poikkeuksellisen vähän kotitöitä. Koska olen joutunut opiskelemaan nämä remontit YouTubesta. Etsimään osien numerot, tilaamaan ne ja hakemaan ne. Olen myös joutunut hakemaan työkaluja remonttia varten..
Aikaa tohon remonttiin on mennyt 12h. Eli 4 kpl 3h settejä. Työpäivän jälkeen 17.-20.00
Ei jää huomaamatta!
Sen kyllä kuulee koko kylä kun mies joutuu tekemään jotain mitä minä pyydän / käsken, siis mikä ei ole hänelle mieleistä tai huolehtimaan jostain asiasta. Ja jos pyydän huolehtimaan, niin jonkun on pakko varmistaa että se on oikein huolehdittu. Hän mainitsee tekemisistään marttyyrin tavoin jokaiselle joka vaan kuuntelee ja odottaa myötätuntoa / kerää myöhemmin pisteitä tekemisistään kuin lapsi.