Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
81/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei siis vaivaa yhtään asia. Tehdään kotityöt puoliksi ym. Mut onhan tää aika huvittavaa keskustelua lukea. Omat metatyöt kotitöiden lisäksi.. Nää on sellaisia asioita suurimmaksi osaksi mihin vaimo ei kiinnitä mitään huomiota.

Laitteiden huollot 8h vuodessa.

Renkaan vaihdot 2 autoa 2h vuodessa.

Nurmikon leikkuu n 20h vuodessa.

Pihan raivaus n5h vuodessa.

Lumityöt n 20-50h vuodessa. Riippuu talvesta.

Autojen huoltojen varaukset/ sinne  viennit ym 4h vuodesta. Lasken tähän palaneet lamput yms.

Talon huolto.. Suodattimien putsaukset, ilmalämpöpumppu, lämmön talteen otto. Rännien putsaus.  4h vuodessa.

Terassi kalusteiden huolto, talvisäilytys, käyttöön otto 2h/ v

Terassin pesu, pihakiveyksen pesu ja rikkaruohot veks. 8h.

Sit lisänä ei joka vuosi tehtäviä. Terassin öljyäminen 8h.

Talon maalaus 150h.

Autota

Lisätään tähän vielä erilaiset noudot. Esim vaikka lipaston nouto ikeasta ja kasaus minkä vaimo haluaa.  5h-10h vuosi.

Vierailija
82/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka Juntti sohaisi muurahaispesää kirjoituksellaan. Näköjään monelle naiselle ei yksikertaisesti sovi se, että ei saa uhriutua metatöistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et kai nyt vertaa lapsien vuodenaikaan liittyvien vaatteiden hankintaa auton renkaiden vaihtoon."

Sikäli kyllä vertaan että kumpikin ei onnistu vain ajattelemalla sitä juuri silloin kun se on ajankohtaista vaan se vaatii tiettyjen asioiden ajattelua myös muulloin vuoden varrella. Mikä on vanhojen kunto, mitä voi vielä käyttä ja mitä pitää hankkia uutat ja milloin? Jos vaivauduit lukemaan kommenttini niin tuo oli se pointti, ei se että asiat olisivat täysin rinnasteisia työmäärältään.

"Ehdota vaimollesi että hän hoitaa seuraavan kerran renkaiden vaihdon ja lähde sinä ostamaan lapselle kaikki talvivaatteet, kengät ja luistimet kun edelliset ovat käyneet pieniksi."

Minulle tuo sopisi hyvin mutta vaimoni ei (omasta mielestään) ymmärrä renkaista mitään eikä haluakaan. Hän tosin myös ymmärtää että renkaissa on muitakin ominaisuuksia kuin että ne ovat mustat ja pyöreät ja ne vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa. Monesti viisain on se joka ymmärtää myös että on asioita joiden kaikkia puolia ei tiedä ja silloin ne voi hoitaa ihminen joka tietää. Ja että hänen tietonsa on asia joka ei kannata vähätellä koska miksi hän arvostaisi sinun tietoasi jos sinä et arvosta hänen tietoaan?

Vierailija
84/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pekka Juntti sohaisi muurahaispesää kirjoituksellaan. Näköjään monelle naiselle ei yksikertaisesti sovi se, että ei saa uhriutua metatöistä. 

Tässä on ollut naisnäkökulmaa ihan maltillisesti esitettynä. Voitte ihan hyvin olla sitä kuulematta. Ja taas tulee ero ihan puun takaa. 🤷

Vierailija
85/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö sitten myös sisustaminen ja sukkien kutominen laskea metatöiksi.

Vierailija
86/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Et kai nyt vertaa lapsien vuodenaikaan liittyvien vaatteiden hankintaa auton renkaiden vaihtoon."

Sikäli kyllä vertaan että kumpikin ei onnistu vain ajattelemalla sitä juuri silloin kun se on ajankohtaista vaan se vaatii tiettyjen asioiden ajattelua myös muulloin vuoden varrella. Mikä on vanhojen kunto, mitä voi vielä käyttä ja mitä pitää hankkia uutat ja milloin? Jos vaivauduit lukemaan kommenttini niin tuo oli se pointti, ei se että asiat olisivat täysin rinnasteisia työmäärältään.

"Ehdota vaimollesi että hän hoitaa seuraavan kerran renkaiden vaihdon ja lähde sinä ostamaan lapselle kaikki talvivaatteet, kengät ja luistimet kun edelliset ovat käyneet pieniksi."

Minulle tuo sopisi hyvin mutta vaimoni ei (omasta mielestään) ymmärrä renkaista mitään eikä haluakaan. Hän tosin myös ymmärtää että renkaissa on muitakin ominaisuuksia kuin että ne ovat mustat ja pyöreät ja ne vaihdetaan kaksi kertaa v

No kai vaimosi osaa ajaa auton renkaiden vaihtoon? 25 euroa. Eikä se ole kyllä millään lailla vaikea taito oppia. 

Vierailija
87/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa siitä hirmusien kuormittavasta metätyöstä on tosiasiassa lähinnä surkeasta organisointikyvystä johtuvaa. Joku toinen hoitaa samat hommat sen kummemmin kuormittumatta ja miettimättä, toinen käyyttää nidden vatvomiseen niin paljon aikaa ja energiaa että lopulta se varsinainen hommakin jää tekemättä. 

Vierailija
88/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei siis vaivaa yhtään asia. Tehdään kotityöt puoliksi ym. Mut onhan tää aika huvittavaa keskustelua lukea. Omat metatyöt kotitöiden lisäksi.. Nää on sellaisia asioita suurimmaksi osaksi mihin vaimo ei kiinnitä mitään huomiota.

Autojen huoltojen varaukset/ sinne  viennit ym 4h vuodesta. Lasken tähän palaneet lamput yms.

Talon huolto.. Suodattimien putsaukset, ilmalämpöpumppu, lämmön talteen otto. Rännien putsaus.  4h vuodessa.

Talon maalaus 150h.

Autota

Et siis edes tajua mitä METATYÖ tarkoittaa.

Vierailija
89/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni ketjun miehistä vaihtaisi päivittäiset vastuunsa vaimonsa vastuisiin?

Vierailija
90/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Isät hoitaa myös metatöitä omalla logiikallaan ja tavallaan. Esimerkiksi funtsaavat ja prosessoivat erilaisia kodin korjaustarpeita, lasten harrastuksiin liittyviä asioita ym.  

Eivät todellakaan funtsaa yhtään mitään. Jostain listan korjaamisesta saa naputtaa miehelle kuukauden, eikä tule korjatuksi. Helpommalla pääsee, kun palkkaa ulkopuolisen korjaamaan. 

Vierailija
91/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki jokin esimerkki. 

Ai että. Oliko päässyt livahtamaan sensitiivisyyslukijoiden haavista tämä juttu?

Vierailija
92/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri näin. Itse ehdotin kerran exälle, että vaihdetaanpa kuukaudeksi roolit ja vastuut tässä huushollissa. Alettiin kirjoittamaan viikkolistaa päivittäisistä hoitamistamme asioista. Ei tarvinnut montaa päivää kirjoittaa ylös, kun mies totesi, että ei vaihdeta, mutta hän alkaa tehdä enemmän. Hyvä harjoitus jokaiselle pariskunnalle."

Ikävä  myöntää näin naisena mutta meillä kävisi niin että mies selviytyisi vähintään kohtuullisesti kaikesta mitä minä teen mutta minulla ei ole harmainta haisua siitä miten moni miehen hoitama asia tehdään tai edes mitä kaikkia niitä on olemassa.

Monesti mies on ohimennen maininnut että "vaihdoin muuten suodattimen paikkaan X" tai "kysyin taloyhtiöltä milloin se hoitaa asian Y" eikä minulla ole ollut mitään tietoa edes noiden asioiden olemassaolosta. Ei noista toki mitään välitöntä katastrofia seuraisi mutta kyllä ajan myötä noita alkaisi kertyä aika paljon mitä jäisi hoitamatta.

Minun tekemäni asiat ovat enemmän arjessa näkyvia ja mies kyllä tietää niiden olemassaolon ja miten ne tehdään.

Vierailija
93/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit lisänä ei joka vuosi tehtäviä. Terassin öljyämine

Mikä noista ei ole metatöitä?

Melko nopeasti arki ei suju jos ei vaikka lumia aurata.

Vierailija
94/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme omakotitalossa, meillä on kesämökki ja huoneisto kaupungissa, autoja on kolme joista yksi matkailuauto, on konetta jos jonkinlaista tämän sirkuksen pyörittämiseen. Meillä mies todellakin tekee myös metatyötä koska vastaa tästä kaikesta. Minä mietin kauppaostokset ja päivän ateriat. 

Vierailija
95/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yllättävää, että tuossakin kolumnissa niiksi miesten metatöiksi onnistuttiin listaamaan vain sellaisia asioita, jotka eivät tule työlistalle välttämättä edes vuosittain.

Lainaus kolumnista: "Moni tuntemani perheenisä muistuttaa lähinnä yleisneroa, jolta hoituu kaikki ruuan hankinnasta kokkaukseen ja tarvittaessa myös ne työt, jotka listataan keskivertokaupunkilaisten metatyöpalettiin."

Eli ruuanhaninta ja kokkaus ei välttämättä tule sulle eteen edes vuosittain? Se minkä sinä ja useimmat mammat unohtaa on se, että nämä remppahommat ja autonhuollot tehdään sen normityöajan päälle. Luonnollisesti nalkutusta saaden siitä, jos asioita ei ole hoidettu tai niiden hoitamiseen menee aikaa - joka on poissa niistä kotihommista, joihin nainenkin osallistuu. 

Konkreettinen ruoan hankinta ja kokkaus eivät ole metatöitä. Kolumnin aihe oli isien tekemä metatyö, joten miksi kirjoittaja ei sitten kertonut näistä isyyteen liittyvistä metatöistä, muuta kuin sivusi niitä tuollaisella epämääräisellä lauseella ja sen jälkeen alkoi listaamaan konkreettisia remonttihommia joista osa oli vielä huonosti suunniteltuja, eli metatöitä ei oltu tehty?

Vierailija
96/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni ketjun miehistä vaihtaisi päivittäiset vastuunsa vaimonsa vastuisiin?

Täällä mä oon kotona vanhempainvapaalla hoitamassa lapsia ku puoliso painaa duunia. Missä saan avautua ja valittaa niinku mammat tekee? Täälläkö?

Vierailija
97/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juuri näin. Itse ehdotin kerran exälle, että vaihdetaanpa kuukaudeksi roolit ja vastuut tässä huushollissa. Alettiin kirjoittamaan viikkolistaa päivittäisistä hoitamistamme asioista. Ei tarvinnut montaa päivää kirjoittaa ylös, kun mies totesi, että ei vaihdeta, mutta hän alkaa tehdä enemmän. Hyvä harjoitus jokaiselle pariskunnalle."

Ikävä  myöntää näin naisena mutta meillä kävisi niin että mies selviytyisi vähintään kohtuullisesti kaikesta mitä minä teen mutta minulla ei ole harmainta haisua siitä miten moni miehen hoitama asia tehdään tai edes mitä kaikkia niitä on olemassa.

Monesti mies on ohimennen maininnut että "vaihdoin muuten suodattimen paikkaan X" tai "kysyin taloyhtiöltä milloin se hoitaa asian Y" eikä minulla ole ollut mitään tietoa edes noiden asioiden olemassaolosta. Ei noista toki mitään välitöntä katastrofia seuraisi mutta kyllä ajan myötä noita alkaisi kertyä aika paljon mitä jäisi hoitama

Ikävää, että suodattimen vaihto tuntuu niin kovin vaikealta. Sinä et ilmeisesti tee mitään siihen vaikeustasoltaan verrattavaakaan? 

Vierailija
98/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talon maalaus 150h.

Autota

Pyydä vaimoasi tekemään samanlainen lista niistä asioista mitä hän tekee ja joita sinä et tee. Jos teillä on lapsia niin luulen että sinun listasi kalpenee hänen listan rinnalla mennen tullen. 

Vierailija
99/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kai vaimosi osaa ajaa auton renkaiden vaihtoon? 25 euroa. Eikä se ole kyllä millään lailla vaikea taito oppia. "

Varmasti osaa mutta ikävä yllätys kun siellä sanotaan että vanhat ovat lopussa ja pitää ostaa nyt uudet nastarenkaan, 1000 euroa kiitos kun asian olisi voinut ennakoida etukäteen ja ostaa samat renkaat jo keväällä 25% halvemmalla. Puhumattakaan että tuohon rahanmenoon olisi osannut varautua tai miettiä mitkä renkaan kannattaa hankkia.

Vierailija
100/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te elätte miesten kanssa, jos se tekee tyytymättömäksi ja saa aikaan marttyyrimäisiä tunteita? Varsinkin tapa yleistää oman suhteen ongelmat kaikkia miehiä koskeviksi on naurettavaa.