Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
121/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni ketjun miehistä vaihtaisi päivittäiset vastuunsa vaimonsa vastuisiin?

Ei onnistuisi meillä koska vaimo ei osaa isoa osaa minun vastuullani olevista asioista mutta minä taas kyllä kaikki hänen.

Toki hän ne fiksuna naisena vähitellen oppisi mutta luulen että hän ei välttämättä haluaisi niitä kaikkia opetella.

Kuten mitä? Itse en ole törmännyt hommaan jota en osaisi hoitaa lyhyellä perehtymisellä tai jos joku kerran näyttää.

Eikä sen homman varsinainen suorittaminen ole se metatyö, jota tämä ketju käsittelee. Ei tarvitse osata itse tehdä vaan voi tilata jonkun tekemään. Metatyö on se suunnitteluvaihe "suodatin pitää näköjään vaihtaa -> osaanko itse tehdä sen? -> en osaa -> kuka sen voisi vaihtaa? - yhteystietojen etsintää -> yhteydenotto -> aikataulujen sumpliminen" jne.

Vierailija
122/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni ketjun miehistä vaihtaisi päivittäiset vastuunsa vaimonsa vastuisiin?

Ei onnistuisi meillä koska vaimo ei osaa isoa osaa minun vastuullani olevista asioista mutta minä taas kyllä kaikki hänen.

Toki hän ne fiksuna naisena vähitellen oppisi mutta luulen että hän ei välttämättä haluaisi niitä kaikkia opetella.

Kuten mitä? Itse en ole törmännyt hommaan jota en osaisi hoitaa lyhyellä perehtymisellä tai jos joku kerran näyttää.

Moottorisahan käyttö. Ruohonleikkurin huolto. Suodattimien vaihto jäis tekemättä. En usko et vaimo kiipeäisi tonne 12m valjaiden kanssa rännejäkään putsaa.

Mikä noissa on ihan aikuisten oikeesti kovin vaikeaa? Jokainen omakotitalossa asuva sinkkunainen opettelee nuo, ihan kuten miehetkin. Itse putsaan rännit tuhannesti mieluummin kahdesti vuodessa, jos vaihtoehtona on päivittäinen ruuanlaitto ja keittiön siivous neljä kertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihtaisin ja olen vaihtanutkin välillä. Ei ollut mitään ongelmaa. Ihan kaikki hommat tuli hoidettua vähemmällä vaivalla kuin mitä vaimolla niistä on ollut. Kuten joku edellä kirjoittikin, tämähän on myös luonnekysymys. Myös asenne kysymys. Ihan helposti ilman stressiä sujui kaikki muistamiset ja arjen pyöritys siinä rumbassa. 

Vierailija
124/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No kai vaimosi osaa ajaa auton renkaiden vaihtoon? 25 euroa. Eikä se ole kyllä millään lailla vaikea taito oppia. "

Varmasti osaa mutta ikävä yllätys kun siellä sanotaan että vanhat ovat lopussa ja pitää ostaa nyt uudet nastarenkaan, 1000 euroa kiitos kun asian olisi voinut ennakoida etukäteen ja ostaa samat renkaat jo keväällä 25% halvemmalla. Puhumattakaan että tuohon rahanmenoon olisi osannut varautua tai miettiä mitkä renkaan kannattaa hankkia.

Samanlainen yllätys sinulla olisi edessäsi lasten vaatteiden kanssa. Lapsen kasvu kanttaa ennakoida ja ostaa seuraavan talven haalari jo edellisenä keväänä tarjouksesta. Mutta sinä varmaan tiesit tämän hyvin ja kerrot vaimollesi tämän joka kevät jos hän on avuton näissä suunnitteluasioissa.

No en mä koskaan ostanut talvihaalaria keväällä seuraavaa talvea varten. Rahallisesti sen verran pieni summakin.

Vierailija
125/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolumni on hiukan hupaisa, mutta hataraksi jäävä yritys pelastaa miesten kasvot metatyö-keskustelussa. Urbaanissa ympäristössä ei ole pihasaunan lattian uusimista jne. Renkaat ovat rengashotellissa ja kodinkoneita ei enää kukaan korjaa itse (pl.ammattiosaajat). Hävetkää, laiskat miehet jotkat sluibailevat vastuustaan tässä(kin) asiassa!

Jos olisit vaivautunut lukemaan kolumnin niin olisit huomannut että siinä puhuttiin miesten metatyöstä joka tulee sen kaiken normaalin arjen päälle johon normaali moderni mies luonnollisesti nykypäivänä osallistuu täysipainoisesti.

Nimenomaan osallistuu kunhan vaimo on jo suunnitellut kaiken valmiiksi tai vähintään antaa kehotuksen suunnitteluun ja johtaa koko hommaa.

Vierailija
126/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkinä jutussa oli tapaus, että pihasaunan lattialle pitäisi jotain tehdä. Tai muuta vastaavaa. 

Tuota noin. Nyt pitäisi määritellä metatyö. Sillä tarkoitetaan lähinnä sellaista, jonka täytyy tapahtua useimmiten ihan joka ikinen päivä (mitkä vaatteet lapselle päiväkotiin. ettei lapsi vilustu pihalla) tai toistuu ainakin viikoittain (lapset kuljetetaan harrastukseen). Ei sellaista,  mikä tapahtuu kerran elämässä ja jossa muutaman päivän odottelusta ei seuraa mitään.

Tällä perusteella siis myöskään tiskaaminen, imurointi, pölyjen pyyhkiminen, kaupassa käynti ja ruokalistan laatiminen yms. yms. eivät ole luokiteltavissa suoraan metatyöksi, koska astioita kyllä piisaa tai ainakin kaapissa on likimain jokaisella myös kertakäyttöastioita, imuroinnin ja pölyjen pyyhkimisen siirtäminen muutamalla päivällä ei aiheuta oikeasti mitään vaikka odottelisi muutaman päivän, ja lopuksi viikon ruokalistan tekeminen tai kaupassa käynti joutavat useimmiten odottaa koska kyllä siellä kuiva-ainekaapissa aina jotain on jokaisella ja jos ei ruokalistaa saa heti tehdyksi, niin sekään ei ole maailmanloppu.

Vierailija
127/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten tarkistetaan, kuinka suuri osa ihmisistä asuu omakotitalossa.

Ja kuinka usein se moottorisaha pitää ostaa. Joka syksy?

Vierailija
128/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä että jos ei edes tiedä asioiden olevan olemassa, niitä ei osaa hoitaa. Esim. jos ei ole koskaan huolehtinut autosta tai talon kaikesta teknisestä kunnosta niin ei edes tiedä mitä asioita pitää hoitaa, mitä tarkkailla ja mitä huoltaa milloinkin. Jos asiat hoitaa vasta kun joku asia menee konkreettisesti rikki niin se on paljon kalliimpaa (ja potentiaalisesti vaarallista) kuin jos osaa ennakoida.

Vierailija
129/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottorisahan käyttö. Ruohonleikkurin huolto. Suodattimien vaihto jäis tekemättä. En usko et vaimo kiipeäisi tonne 12m valjaiden kanssa rännejäkään putsaa.

Mikä noi

2 eri naisen kanssa asunut tässä kiinteistössä kumpikaan ei ole halunnut edes oppia.. tiedän ettei oo ylitsepääsemättömän vaikeeta naiselle koska mun äiti tekee noita juttuja.

Mutta on myös hyvin erilaisia naisia.

Vierailija
130/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten meta-työ on kyllä hyvä nostaa esiin. Todella monissa perheissä miehet tekevät juuri näitä asioita, jotka saavat arjen rullaamaan, mutta ne eivät ole koko ajan esillä. Monissa perheissä näkee hyvin usein, että vaimo ajaa uusimmalla autolla, kun mies tyytyy vanhempaan tai tekee automaattisesti raskaimmat pihatyöt (lumityöt, ruohonleikkuu, halot talveksi, korjaus-ja huoltotyöt, tekniikkaan liittyvät selvittelyt ja hankinnat, jne). Silti huomautetaan kun ei ole tyhjännyt tiskikonetta tai imuroinut näiden töiden päälle. Ja kun ollaan puhelimilla niin hyvin usein mies katselee jotain hankintoja, tekniikkaan liittyvää tai suunnittelee jotain, kun naisilla usein on tiktok ja muu somesisältö vie kaiken ajan.

Yleensä se on kyllä just päin vastoin 😅 Kyllä miehetkin tekee, mutta pitää niitä tekemiään hommia raskaampina ja tärkeämpinä ja vähättelee toisen tekemää. Ja koskaan en ole nähnyt perhettä jossa naisella olisi se parempi auto, aina se on miehen. 

Vierailija
131/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö vaimosi osaa kiivetä vai onko hänellä korkean paikan kammo?

Vierailija
132/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset :( Eipä ihme että eroja tulee kun ollaan näin itsekkäitä ja huonoja kommunikoinnissa. Puolin ja toisin.

Vierailija
133/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei siis vaivaa yhtään asia. Tehdään kotityöt puoliksi ym. Mut onhan tää aika huvittavaa keskustelua lukea. Omat metatyöt kotitöiden lisäksi.. Nää on sellaisia asioita suurimmaksi osaksi mihin vaimo ei kiinnitä mitään huomiota.

Laitteiden huollot 8h vuodessa.

Renkaan vaihdot 2 autoa 2h vuodessa.

Nurmikon leikkuu n 20h vuodessa.

Pihan raivaus n5h vuodessa.

Lumityöt n 20-50h vuodessa. Riippuu talvesta.

Autojen huoltojen varaukset/ sinne  viennit ym 4h vuodesta. Lasken tähän palaneet lamput yms.

Talon huolto.. Suodattimien putsaukset, ilmalämpöpumppu, lämmön talteen otto. Rännien putsaus.  4h vuodessa.

Terassi kalusteiden huolto, talvisäilytys, käyttöön otto 2h/ v

Terassin pesu, pihakiveyksen pesu ja rikkaruohot veks. 8h.

Sit lis

Mä kirjoitin tonne että teen myös puolet kotitöistä. 😝. Eikä meillä ole ikinä ollut mitään ongelmaa näissä asioissa.

Eli sinä katsot kotitöiksi myös kaikki lapsiin liittyvät työt. Vaatteiden osto, neuvola-, hammaslääkäri- ja lääkärikäynnit, kaverien syntymäpäivälahjojen hankinta, koulutöissä avustaminen, vanhempainillat, harrastukset yms.

Vierailija
134/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihtaisin ja olen vaihtanutkin välillä. Ei ollut mitään ongelmaa. Ihan kaikki hommat tuli hoidettua vähemmällä vaivalla kuin mitä vaimolla niistä on ollut. Kuten joku edellä kirjoittikin, tämähän on myös luonnekysymys. Myös asenne kysymys. Ihan helposti ilman stressiä sujui kaikki muistamiset ja arjen pyöritys siinä rumbassa. 

Vähemmällä vaivalla? Eli jälki ei kuitenkaan ollut niin hyvää kuin vaimolla, vaan vähän sinnepäin?

Vierailija
135/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten tarkistetaan, kuinka suuri osa ihmisistä asuu omakotitalossa.

Ja kuinka usein se moottorisaha pitää ostaa. Joka syksy?

Ostaminen ei oo vaikeeta. Ketjun teroitus ym huolto vähän hankalampaa.

Vierailija
136/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki jokin esimerkki. 

Kannattaa lukea tai kuunnella esimerkkejä tuosta kolumnista. Minusta siellä aika hyvin kuvataan sitä, että ei talojen ja autojen ja pihan huoltotyötä maaseudulla itekseen tapahdu. Jonkun nekin kaikki pitää suunnitella.

Esim.

"Olen taidoiltani rajoittuneempi kuin monet tuntemani työ- ja metatyömiehet, jotka suunnittelevat, rakentavat ja korjaavat mitä tahansa.

Yksi makaa traktorin alla illat jotakin akselia punoen, jotta voi talvella lingota pitkän pihatien. Sitä ennen hän on tietenkin selvittänyt yksityiskohtaisesti, kuinka traktori toimii."

https://yle.fi/a/74-20119781

Vierailija
137/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No kai vaimosi osaa ajaa auton renkaiden vaihtoon? 25 euroa. Eikä se ole kyllä millään lailla vaikea taito oppia. "

Varmasti osaa mutta ikävä yllätys kun siellä sanotaan että vanhat ovat lopussa ja pitää ostaa nyt uudet nastarenkaan, 1000 euroa kiitos kun asian olisi voinut ennakoida etukäteen ja ostaa samat renkaat jo keväällä 25% halvemmalla. Puhumattakaan että tuohon rahanmenoon olisi osannut varautua tai miettiä mitkä renkaan kannattaa hankkia.

Samanlainen yllätys sinulla olisi edessäsi lasten vaatteiden kanssa. Lapsen kasvu kanttaa ennakoida ja ostaa seuraavan talven haalari jo edellisenä keväänä tarjouksesta. Mutta sinä varmaan tiesit tämän hyvin ja kerrot vaimollesi tämän joka kevät jos hän on avuton näissä suunnitteluasioissa.

Jaa-a. Kyllä ainakin meillä minä olen huomattavasti paremmin perillä lasten asioista kuin vaimo monista autoihin, talotekniikkaan ym liittyvistä jutuista. Varmaan siksi että kumpaakin kiinnostaa ne lapset, mutta tekniikka ei vaimoa pätkääkään, missään muodossa. 

Vierailija
138/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni lapsiperhe asuu kuitenkin ihan vaan kerrostalossa, monet jopa vuokralla, rivareissakin talonyhtiö hoitaa jne. Tavallisessa, uudehkossa omakotitalossakaan ei sitä kummoistakan remonttihommaa ole edes kertaa vuoteen.

Jos taas on joku maanviljelijä, niin se traktorin korjaus tms. on sen miehen työtä. Ei siis lasketa ns. yhteisiksi kotihommiksi.

t. rivarissa asuva yh-äiti, joka teetti pientä remonttia viimeksi 3 vuotta sitten, ja auton renkaat vaihtuu rengasliikkeessä, että tuollaiset satunnaishommat nyt ei todellakaan korvaa aikaa lasten kanssa, jatkuvaa pyykkiä ja siivoamista, päivittäistä ruuanlaittoa jne.

Vierailija
139/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä sen homman varsinainen suorittaminen ole se metatyö, jota tämä ketju käsittelee. Ei tarvitse osata itse tehdä vaan voi tilata jonkun tekemään. Metatyö on se suunnitteluvaihe "suodatin pitää näköjään vaihtaa -> osaanko itse tehdä

Metatyöhän kuuluu myös se että tietää kyseisen suodattimen olemassaolon, sen miten usein se pitää vaihtaa (ja miksi) sekä sen mitä se maksaa itse tai jonkun toisen tekemänä.

Toki asioita voi hoitaa sitä mukaa kun ne kaatuvat syliin kun IV-kone menee rikki suodattimen tukkeuduttaua mutta kalliiksi se tulee. Eli metatyö on paljon muutakin kuin asioiden hoitamista. Se on paljon juuri asioihin vaarautumista ja ennakointia.

Vierailija
140/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää talo on 12m korkea. Joutuu käyttämään putoamisvaljaita ja niihin olis ihan hyvä saada koulutus.  Kumpikaan mun vaimoista ex tai nykyinen ei ole käynyt katolla kertaakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi