Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei siis vaivaa yhtään asia. Tehdään kotityöt puoliksi ym. Mut onhan tää aika huvittavaa keskustelua lukea. Omat metatyöt kotitöiden lisäksi.. Nää on sellaisia asioita suurimmaksi osaksi mihin vaimo ei kiinnitä mitään huomiota.
Laitteiden huollot 8h vuodessa.
Renkaan vaihdot 2 autoa 2h vuodessa.
Nurmikon leikkuu n 20h vuodessa.
Pihan raivaus n5h vuodessa.
Lumityöt n 20-50h vuodessa. Riippuu talvesta.
Autojen huoltojen varaukset/ sinne viennit ym 4h vuodesta. Lasken tähän palaneet lamput yms.
Talon huolto.. Suodattimien putsaukset, ilmalämpöpumppu, lämmön talteen otto. Rännien putsaus. 4h vuodessa.
Terassi kalusteiden huolto, talvisäilytys, käyttöön otto 2h/ v
Terassin pesu, pihakiveyksen pesu ja rikkaruohot veks. 8h.
Sit lisänä ei joka vuosi tehtäviä. Terassin öljyämine
Mä kirjoitin tonne että teen myös puolet kotitöistä. 😝. Eikä meillä ole ikinä ollut mitään ongelmaa näissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ketjun miehistä vaihtaisi päivittäiset vastuunsa vaimonsa vastuisiin?
Täällä mä oon kotona vanhempainvapaalla hoitamassa lapsia ku puoliso painaa duunia. Missä saan avautua ja valittaa niinku mammat tekee? Täälläkö?
Ihan on sana vapaa. Voit toki pyytää vaikka äipältäsi luvan ensin, jos tunnet sellaista tarvitsevasi.
Vierailija kirjoitti:
"Et siis edes tajua mitä METATYÖ tarkoittaa."
Et siis tajua että asiat eivät tapahdu itsekseen vaan sitä edellyttää ajattelu siitä että asia pitää hoitaa kuten myös ajattelu siitä milloin ja miten se tehdään? Ja se on metatyötä.
Ja nää kaikki talon maalaukset, laitteiden huollot ym pihan hoidot tapahtuu. Täysin itsenäisesti sen kun vaan tekee. Ei tarvi yhtään suunnitella.
Oma mies tekee metatyötä kyllä, koska hän on kätevämpänä enemmän vastuussa vanhasta omakotitalostamme ja sen huollosta.
Kiitän häntä kyllä tästä, aivan kuin hänkin kiittää minua kaikesta lapsiin liittyvästä tekemästäni metatyöstä.
Vastakkainasettelua ja kilpailua tarvitsemme, niin siis tarvitsemmeko ja jos niin mihin? Miksi ei voisi vain olla kiitollinen sille rakkaalle ihmiselle ja muistaa välillä sanoa ääneenkin?
Ei näistä jutuista tule muuta mieleen kuin että teillä on täysin epäsopivat puolisot. Tuntuu monella olevan sen verran hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ketjun miehistä vaihtaisi päivittäiset vastuunsa vaimonsa vastuisiin?
Ei onnistuisi meillä koska vaimo ei osaa isoa osaa minun vastuullani olevista asioista mutta minä taas kyllä kaikki hänen.
Toki hän ne fiksuna naisena vähitellen oppisi mutta luulen että hän ei välttämättä haluaisi niitä kaikkia opetella.
Miesten meta-työ on kyllä hyvä nostaa esiin. Todella monissa perheissä miehet tekevät juuri näitä asioita, jotka saavat arjen rullaamaan, mutta ne eivät ole koko ajan esillä. Monissa perheissä näkee hyvin usein, että vaimo ajaa uusimmalla autolla, kun mies tyytyy vanhempaan tai tekee automaattisesti raskaimmat pihatyöt (lumityöt, ruohonleikkuu, halot talveksi, korjaus-ja huoltotyöt, tekniikkaan liittyvät selvittelyt ja hankinnat, jne). Silti huomautetaan kun ei ole tyhjännyt tiskikonetta tai imuroinut näiden töiden päälle. Ja kun ollaan puhelimilla niin hyvin usein mies katselee jotain hankintoja, tekniikkaan liittyvää tai suunnittelee jotain, kun naisilla usein on tiktok ja muu somesisältö vie kaiken ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te elätte miesten kanssa, jos se tekee tyytymättömäksi ja saa aikaan marttyyrimäisiä tunteita? Varsinkin tapa yleistää oman suhteen ongelmat kaikkia miehiä koskeviksi on naurettavaa.
Itse olen eronnut. Muiden puolesta en osaa sanoa. Ehkä haluavat että lapsilla on ehjä perhe. Mene tiedä.
Kolumni on hiukan hupaisa, mutta hataraksi jäävä yritys pelastaa miesten kasvot metatyö-keskustelussa. Urbaanissa ympäristössä ei ole pihasaunan lattian uusimista jne. Renkaat ovat rengashotellissa ja kodinkoneita ei enää kukaan korjaa itse (pl.ammattiosaajat). Hävetkää, laiskat miehet jotkat sluibailevat vastuustaan tässä(kin) asiassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistuisi meillä koska vaimo ei osaa isoa osaa minun vastuullani olevista asioista mutta minä taas kyllä kaikki hänen.
Toki hän ne fiksuna naisena vähitellen oppisi mutta luulen että hän ei välttämättä haluaisi niitä kaikkia opetella.
Kuten mitä? Itse en ole törmännyt hommaan jota en osaisi hoitaa lyhyellä perehtymisellä tai jos joku kerran näyttää.
Yksi syy miksi en lähde miehen hankintaintoon mielellään mukaan... Esimerkkinä nyt vaikka ulkoporeallas. Joo joo, kyl mä hoidan/teen sitä ja tätä ja tuota, mutta lopputulema on joko se, että a) minä joudun asiasta muistuttamaan tai b) minä hoidan, kun mitään ei tapahdu. Esimerkkejä on vaikka kuinka. Miehellä on keskeneräisiä projekteja tallissaan. Lupaa lapselle laittaa vaikka crossimopon kuntoon, lapsi lopulta itkee ja kiukuttelee, kun ei saa mopoaan, kun isä ei ole ehtinyt/muistanut/viitsinyt.
Ja en ole mikään kädetön nainen. Kyllä minulta onnistuu moni miehille mielletty homma ja teen ne näiden "naisten töiden" ohella. Mies on hidas ja mukavuudenhaluinen, on tämän itsekin myöntänyt.
Toki ruuhkavuodet pitää meidät kummatkin kiireisinä, mutta miehellä on tapana haluta kaikkea hienoa aivan hirveästi, mutta ei ajattele niin pitkälle, että mitä kun hienojen asioiden mukana tulee myös erilaisia lisätöitä ja velvollisuuksia...
"Ikävää, että suodattimen vaihto tuntuu niin kovin vaikealta. Sinä et ilmeisesti tee mitään siihen vaikeustasoltaan verrattavaakaan? "
Suodatinta on hankala vaihtaa jos ei edes tiedä koko suodattimen olemassaoloa saati sitten milloin se pitää vaihtaa.
Naisten metatyövalitushan on usein juuri tyyliä "mies ei edes tiedä mitä kaikkea minun pitää hoitaa" joten tämä on ihan vastaava asia. Moni nainen ei edes tiedä mistä kaikesta pitää huolehtia kun puhutaan miehen töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti suodattimen vaihto tai lattiakaivon putsaaminen on siis jotenkin vaikeampaa kuin esim. illallisen laitto tai pesukoneen oikeaoppinen käyttö ja pyykkien ripustus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitä? Itse en ole törmännyt hommaan jota en osaisi hoitaa lyhyellä perehtymisellä tai jos joku kerran näyttää.
Moottorisahan käyttö. Ruohonleikkurin huolto. Suodattimien vaihto jäis tekemättä. En usko et vaimo kiipeäisi tonne 12m valjaiden kanssa rännejäkään putsaa.
Ketuttaa jo koko sana metatyöt. Meillä minä naisena käyn fyysistesti raskaassa hoitotyössä ihan koko päiväisesti. Siinä ohessa hoidan koirien pitkät lenkit, 95% siivouksesta, remppoja ja pihatöitä. Ihan samanlaisesti minä googlaan sähkömiehiä, alennuksia remppakamoihin ja niitä v:n moottorisahoja. Se ketuttaa eniten, että vapaa-ajallaan mies tekee mitä haluaa (remppaa, pihatöitä, käy salilla tai makaa sohvalla) ja mä teen asioita joita täytyy tehdä. Harvoin riittää aikaa tehdä niitä omia asioita, joita OIKEASTI HALUAA TEHDÄ.
terv. Burnoutin partaalla
Vierailija kirjoitti:
"No kai vaimosi osaa ajaa auton renkaiden vaihtoon? 25 euroa. Eikä se ole kyllä millään lailla vaikea taito oppia. "
Varmasti osaa mutta ikävä yllätys kun siellä sanotaan että vanhat ovat lopussa ja pitää ostaa nyt uudet nastarenkaan, 1000 euroa kiitos kun asian olisi voinut ennakoida etukäteen ja ostaa samat renkaat jo keväällä 25% halvemmalla. Puhumattakaan että tuohon rahanmenoon olisi osannut varautua tai miettiä mitkä renkaan kannattaa hankkia.
Samanlainen yllätys sinulla olisi edessäsi lasten vaatteiden kanssa. Lapsen kasvu kanttaa ennakoida ja ostaa seuraavan talven haalari jo edellisenä keväänä tarjouksesta. Mutta sinä varmaan tiesit tämän hyvin ja kerrot vaimollesi tämän joka kevät jos hän on avuton näissä suunnitteluasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Miesten meta-työ on kyllä hyvä nostaa esiin. Todella monissa perheissä miehet tekevät juuri näitä asioita, jotka saavat arjen rullaamaan, mutta ne eivät ole koko ajan esillä. Monissa perheissä näkee hyvin usein, että vaimo ajaa uusimmalla autolla, kun mies tyytyy vanhempaan tai tekee automaattisesti raskaimmat pihatyöt (lumityöt, ruohonleikkuu, halot talveksi, korjaus-ja huoltotyöt, tekniikkaan liittyvät selvittelyt ja hankinnat, jne). Silti huomautetaan kun ei ole tyhjännyt tiskikonetta tai imuroinut näiden töiden päälle. Ja kun ollaan puhelimilla niin hyvin usein mies katselee jotain hankintoja, tekniikkaan liittyvää tai suunnittelee jotain, kun naisilla usein on tiktok ja muu somesisältö vie kaiken ajan.
Monissa? Mitäpä, jos vaimo on itse ostanut uudemman/hienomman auton? Toki se sillä silloin saa ajaa :D kyllä meillä myös lumihommat, nurmikonleikkuu ym. normaali omakotitalon homma kuuluu molemmille ja itse asiassa teinikin näitä osaa tehdä. Ja ei ne likaiset astiat katoa pöydältä, vaikka olisi lumet kolannut. Monesti joutuu tekemään monia erilaisia kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kolumni on hiukan hupaisa, mutta hataraksi jäävä yritys pelastaa miesten kasvot metatyö-keskustelussa. Urbaanissa ympäristössä ei ole pihasaunan lattian uusimista jne. Renkaat ovat rengashotellissa ja kodinkoneita ei enää kukaan korjaa itse (pl.ammattiosaajat). Hävetkää, laiskat miehet jotkat sluibailevat vastuustaan tässä(kin) asiassa!
Jos olisit vaivautunut lukemaan kolumnin niin olisit huomannut että siinä puhuttiin miesten metatyöstä joka tulee sen kaiken normaalin arjen päälle johon normaali moderni mies luonnollisesti nykypäivänä osallistuu täysipainoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan kaupungin laidalla rivarissa ja tehdään metatöitä molemmat. Minä huolehdin perheen kauppaostoksista, ruuanlaitoista, siivouksista, pyykkäyksistä, lasten harrastuksista, hammaslääkäreistä, pihatöistä ja ihan kaikesta muusta samoin kuin vaimo. Erona on vain se, että vaimo stressaa näistä, minä en. Nämä kuuluu elämään ja ei niistä tarvitse stressata. Kaikki järjestyy.
Kyllä minä alan stressaamaan, jos tuntuu siltä, että yksin saa hoitaa ja toinen vaan ottaa lunkisti ja tekee sitten joskus, ehkä... "älä stressaa, kyl mä hoidan" ja sanoit noin puolivuotta sitten.
Meillä nämä hoituu päivittäin, kummankaan ei tarvitse yksin hoitaa. Siitä huolimatta toinen stressaa, toinen ei. Se on myös luonnekysymys.
Jep, meillä mies on se joka stressaa. Luonnekysymys. Rasittavaa joskus kyllä kun toinen draamailee miten iso homma tässäkin asiassa on. Onhan siinä vaikkapa viikon ruokalistan suunnittelussa oma vaivansa mutta se on vaan elämää.
"Et siis edes tajua mitä METATYÖ tarkoittaa."
Et siis tajua että asiat eivät tapahdu itsekseen vaan sitä edellyttää ajattelu siitä että asia pitää hoitaa kuten myös ajattelu siitä milloin ja miten se tehdään? Ja se on metatyötä.