Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
41/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asun omakotitalossa ja taloon sekä pihaan liittyviä metatöitä ei tule edes viikottain tehtäviksi. Auton renkaiden ja öljyn vaihto tulee eteen sen kaksi kertaa vuodessa. Sen sijaan ihan normaalin arjenpyörittämistä (lasten asiat, ruoka- ja vaatehuolto jne.) tulee päivittäin."

Ne korjaustarpeet, huoltotarpeet ja vastaavat eivät kuitenkaan putkahda päähän kuin taikaiskusta silloin kun ne pitää tehdä vaan se edellyttää sitä että sinulla on koko ajan käsitys siitä missä niiden suhteen mennään ja mikä on tulossa tehtäväksi milloinkin. Ja mitä se vaatii rahallisesti ja työn suhteen.

En minäkään vähättele sitä että vaimo katsoo lapsille talvivaatteet talveksi ja kesävaatteet kesäksi ja ostaa tarvittaessa uusia vaikka nuo asiat tapahtuvat vain kerran vuodessa. Ymmärrän hyvin että se ajattelutyö ei rajoitu vain siihen hetkeen kun asia tapahtuu.

Vierailija
42/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa."

Paitsi sen, ettei metatyötä ole ja vähättelee sitä puolisonsa kohdalla.

Mutta autapa armias jos joutuu (pääsee) itse suunnitteleman jonkun tarpeettoman koneen hankintaa tai korjausta, niin lamppu syttyy. Vaimon haalarinhankinta lapsille on siihen verrattuna lasten leikkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin kuvitella miehen metatöiksi esim muistaa putsata rännit, vaihtaa suodattimet ilmsnvaihtokoneeseen, ilmalämpöpumpun puhdistaminen, auton vuosihuollon varaaminen, ruohonleikkurin terien vaihto.

Mutta meidän perheessä se meni niin, että minä jouduin muistuttelemaan miestä noistakin tai tein itse. Sitten huomasin, että mies on mulle vain taakka ja potkaisin ulos. Pärjään omakotitalossa hyvin itsekseni

Ihan sama juttu. Mihinkään noista hommista ei tartte munaa eikä edes kummoista voimaa.

Vierailija
44/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki jokin esimerkki. 

Tue toki tuo linkattu artikkeli. Siellä on kerrottu useita.

Vierailija
45/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."

Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.

Ja jos se metatyö olisi tehty jo siksisemmin, ei näin olisi päässyt edes käymään.

Vierailija
46/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että vaikka miehet tekee metatöitä, niin eivät pidä siitä meteliä. Ainakin meillä mies tekee niitä yhtälailla kuin minä ja meillä asiat hoituu tasa-arvoisesti. Myönnän, että itse puhun niistä ääneen, mies ei niinkään. 

Kyllä ne niistä metatöistään pitävät meteliä, mutta kun niitä tuntuu olevan se max 2 vuodessa, niin eihän se meteli sillon päivttäistä voikaan olla.

No miehethän leijuu perinteisesti jo sillä, jos vaihtavat hehkulampun.

Ja lampuille tulee vaihtotarve todella harvoin nykyään. En ole kai moneen vuoteen vaihtanut yhtäkään, samoja polttimoita raahannut vaan muuttokuormissa mukana.

Vierailija
47/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vanhassa talossa ja jatkuvasti on joku pikku remppa, joka pitää joko suunnitella ja kilpailuttaa tai suunnitella ja tehdä. Kyllä siihen kaiken vapaa-ajan saa menemään helposti. En usko, että tätä tajuaa sellainen, joka on aina kerrostalossa elänyt. 

Minusta on tosi hienoa, että Ylellä on monenlaisia kolumnisteja. Heillä selvästi otetaan huomioon myös muidenkin kuin kaupunkilaisten näkökulma.

Vierailija
48/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isät ei puhu tekemistään meta töistä. Sitten kun eivät tee, huomataan että joku on nämäkin huolehtinut.

Vierailija
49/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne lattialaudat mätänee sinne pihasaunaan, niin silloinhan ei ole sitä metatyötä tehty. Mikäli olisi, ei hommaa alettaisi tekemään vasta kun edetty tuohon pisteeseen.

Tämä. Jostain syystä usein se nainen nimenomaan huomaa tällaiset puutteet ennen miestä. Tai sanoo, että eikös olisi aika vaihtaa jo uusi pesukone, tuo pihasaunan lattialauta repsottaa, terassi pitäisi öljytä, eikös sun piti tehdä se jo 2 vuotta sitten jne.

Vierailija
50/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isät ei puhu tekemistään meta töistä. Sitten kun eivät tee, huomataan että joku on nämäkin huolehtinut.

laiska niitä töitä luettelee, patalaiska metatöitä

Vierailija
51/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki jokin esimerkki. 

Tue toki tuo linkattu artikkeli. Siellä on kerrottu useita.

Mitä ne on kerrostalossa?

Vierailija
52/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan kaupungin laidalla rivarissa ja tehdään metatöitä molemmat. Minä huolehdin perheen kauppaostoksista, ruuanlaitoista, siivouksista, pyykkäyksistä, lasten harrastuksista, hammaslääkäreistä, pihatöistä ja ihan kaikesta muusta samoin kuin vaimo. Erona on vain se, että vaimo stressaa näistä, minä en. Nämä kuuluu elämään ja ei niistä tarvitse stressata. Kaikki järjestyy. 

Kyllä minä alan stressaamaan, jos tuntuu siltä, että yksin saa hoitaa ja toinen vaan ottaa lunkisti ja tekee sitten joskus, ehkä... "älä stressaa, kyl mä hoidan" ja sanoit noin puolivuotta sitten.

Vierailija
53/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."

Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.

Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne. 

Meidän perheessä minä naisena teen myös nämä hommat. Mies kyllä suorittaa kun minä sanon asiasta. Itse hoidan myös oman auton huoltoon, katsastukseen ja renkaanvaihtoon kun tarvitsee. Tiedän myös milloin renkaat ovat loppu ja tarvitsen uudet. Minun tehtävä on myös muistaa milloin on nuohottu ja milloin pitää vaihtaa ilmanvaihtokoneen suodattimet.

Vierailija
54/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asun omakotitalossa ja taloon sekä pihaan liittyviä metatöitä ei tule edes viikottain tehtäviksi. Auton renkaiden ja öljyn vaihto tulee eteen sen kaksi kertaa vuodessa. Sen sijaan ihan normaalin arjenpyörittämistä (lasten asiat, ruoka- ja vaatehuolto jne.) tulee päivittäin."

Ne korjaustarpeet, huoltotarpeet ja vastaavat eivät kuitenkaan putkahda päähän kuin taikaiskusta silloin kun ne pitää tehdä vaan se edellyttää sitä että sinulla on koko ajan käsitys siitä missä niiden suhteen mennään ja mikä on tulossa tehtäväksi milloinkin. Ja mitä se vaatii rahallisesti ja työn suhteen.

En minäkään vähättele sitä että vaimo katsoo lapsille talvivaatteet talveksi ja kesävaatteet kesäksi ja ostaa tarvittaessa uusia vaikka nuo asiat tapahtuvat vain kerran vuodessa. Ymmärrän hyvin että se ajattelutyö ei rajoitu vain siihen hetkeen kun asia tapahtuu.

Niin? Metatyöhän on nimenomaa sitä suunnittelua, ei asioiden tekemistä ennakoimatta silloin kun ne tulee vastaan. Edelleen, asun omakotitalossa ja mikään tähän taloon tai pihaan liittyvä metatyö ei ole viikottaista.

Vierailija
55/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa kun naiset täällä yhtämielin ovat vähättelemässä miesten tekemiä metatöitä, millä syyllä hyvänsä :)

Kaikki nuo kolumnissa mainitut metatyöt voi välttää valitsemalla asuintavan toisin. Lapsiperheessä kaikki metatyöt säilyy asuipa missä tahansa.

Vierailija
56/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun erosin miehestäni, työmääräni kotona väheni huomattavasti. Ja minä sentään jäin tähän vanhaan omakotitaloon.

Vierailija
57/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne lattialaudat mätänee sinne pihasaunaan, niin silloinhan ei ole sitä metatyötä tehty. Mikäli olisi, ei hommaa alettaisi tekemään vasta kun edetty tuohon pisteeseen.

Tämä. Jostain syystä usein se nainen nimenomaan huomaa tällaiset puutteet ennen miestä. Tai sanoo, että eikös olisi aika vaihtaa jo uusi pesukone, tuo pihasaunan lattialauta repsottaa, terassi pitäisi öljytä, eikös sun piti tehdä se jo 2 vuotta sitten jne.

Myös se perinteinen "nuo lattialistat olis jo aika laittaa paikoilleen, remontista on jo vuosi aikaa".

Vierailija
58/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän näkyy olevan syynsä sille,miksi suomalaiset entistä harvemmin pariutuvat ja lisääntyvät.

Vierailija
59/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun nainen huomioi nämä asiat, se muuttuu yhtäkkiä metatöistä nalkuttamiseksi.

Vierailija
60/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan kaupungin laidalla rivarissa ja tehdään metatöitä molemmat. Minä huolehdin perheen kauppaostoksista, ruuanlaitoista, siivouksista, pyykkäyksistä, lasten harrastuksista, hammaslääkäreistä, pihatöistä ja ihan kaikesta muusta samoin kuin vaimo. Erona on vain se, että vaimo stressaa näistä, minä en. Nämä kuuluu elämään ja ei niistä tarvitse stressata. Kaikki järjestyy. 

Kyllä minä alan stressaamaan, jos tuntuu siltä, että yksin saa hoitaa ja toinen vaan ottaa lunkisti ja tekee sitten joskus, ehkä... "älä stressaa, kyl mä hoidan" ja sanoit noin puolivuotta sitten.

Meillä nämä hoituu päivittäin, kummankaan ei tarvitse yksin hoitaa. Siitä huolimatta toinen stressaa, toinen ei. Se on myös luonnekysymys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme