Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Hyi millaisia naisia nykyään on. Miehet tekee siis melkein kaikki työt ja käyvät vielä kai työssäkin kodin ulkopuolella. Naiset opettaa vaan lapsista nirppanokkia joille ei kelpaa mikään normaali. Maailma mätänee.
Haluan vain tietää kuka keski niin vammaisen sanan kuin "metatyö"?
Vierailija kirjoitti:
Sana on alkujaan lähtöisin kreikan kielestä, jossa sanan meta merkitys on takana, jälkeen, kanssa. Meta-alkuisista sanoista muutamia esimerkkejä mainiten ovat metafysiikka, metahaku, metafora, metatieto, metadata, mutta sanojahan on runsaasti ja niitä voi selailla Kielitoimiston sanakirjassa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi millaisia naisia nykyään on. Miehet tekee siis melkein kaikki työt ja käyvät vielä kai työssäkin kodin ulkopuolella. Naiset opettaa vaan lapsista nirppanokkia joille ei kelpaa mikään normaali. Maailma mätänee.
Miten ne naiset muka lapsille mitään opettaa, jos miehet tekee kaiken työn?
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi lienee epätyö
Mun exä kuvitteli että riittää kun on osoittanut minulle ja muille että hän huolehtii lapsista, kodista jne joten kyllä ne miehen metatyöt tuli huomattua.
Siinä vaiheessa kun aloin huomaamaan olevani kentie ainoa joka niitä kotitöitä tms tekee ja otin asian puheeksi niin ongelma olikin miehen mukaan siinä että hän tekee vähintään puolet kotitöistä, enkä edes huomaa.
Menin todella hämilleni miehen käytöksestä joka oli tarkoituskin. Oli vaikeaa uskoa että mies ihan pokkana väitti asioita jotka eivät pitäneet paikkaansa koska se ei sopinut siihen kuvaan jonka hän oli itsestään antanut.
Jätin itse kotityöt väliin jotta huomaisin kuinka paljon mies tekee kotitöitä, mutta huomasinkin ettei kukaan tehnyt kotitöitä.
Miehen metatyöt kuitenkin tuli huomattua siitä että hänellä oli jo suunnitelma valmiina ennen kuin ehdin asiaa syvällisemmin ajattelemaan.
Hän siis paukahti "yleisön" kanssa moittimaan minua siitä kuinka hirveä olen kun mies joutuu tekemään kaikki kotityöt ym. enkä itse tee muuta kuin makaa kotona ja tuhlaa miehen tienaamia rahoja.
Itse menin niin hämilleni että en ymmärtänyt kysyä yleisöltä että missä ne miehen tekemät kotityöt näkyvät, mutta ei vaikuta kovin terveeltä tuollainen toisen asioihin sekaantuminenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki jokin esimerkki.
Aloituksen linkki on esimerkkejä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän tuntuu hassulle tämä maalaismiesten jatkuva, välttämätön kova työ talon eteen, kun on elänyt lapsuutensa tuollaisessa vanhassa talossa maalla niin, että äiti hoiti kaiken (oli eläimiäkin), isä kävi kotona vain viikonloppuisin ja silloinkin ehti käydä lasten kanssa laskettelemassa jne. eli ei ihan kaikki aika mennyt talon huoltoon. Sitä en kyllä tiedä miten äiti jaksoi oman vaativan työnsä ja pitkien työmatkojen lisäksi. Talo on ihan pystyssä ja asumiskunnossa, vaikka vähän on päässyt rempalleen sen jälkeen kun äiti muutti pois eikä siellä asu enää ketään vakituisesti. Ja se traktorikin edelleen toimii.
Kiva tarina mut ei pidä paikkaansa. Vanhassa okt tulee väkisinkin remontteja kuka nää teki. Oli eläimiä, käytiin töissä jne pienet lapset. Asutaan maalla liikkumisen aika jne. Mä olen samanlaisesta talosta ja äiti oli tosi ahkera kotiäiti. 4v kun isä oli ollut sairaana talo oli ihan ränsistynyt.
Kyllä minulle on aina ollut itsestään selvää, että metallityöt ovat niitä mielenkiintoisimpia ja loogisimpia töitä. Muista töistä on sitten laajempi kirjo mielenkiintoisuudesta.
Mitä jos vaan annetaan arvoa molempien tekemille metatöille tai töille. Hittoako sitä oikeasti tekemään tuostakin ongelmaa.
Mä haluaisin ihan oikeasti järkevää keskustelua tästä. Mitä mun pitäis tehdä koska selkeästi vika on minussa.
Pariskunta+ 2v lapsi+ vaimon haluama koira olin itse vastaan tätä. Mä päivä töissä vaimo kotona. Todella paljon aiheuttaa riitaa kun vaimon elämä on niin raskasta..
No mä en yksinkertaisesti enää tiedä, tekis jo mieli erota..
Perus viikko.
Herään 05.30, ulkoilutan koiran .yleensä taapero herää, syödään aamupala ja taapero menee äidin viereen nukkumaan.. 06.15 lähden töihin olen siellä 07.00.
15-15.30 pääsen pois. Yleensä tässä vaiheessa on tullut kauppa lista, haen kamat ja kotiin.; 16.30-17 olen kotona, tyhjennän ostoskassit.
Riippuen vaimon moodista syön tai alan tehdä ruokaa. 18.00 homma paketissa, syöty siivottu jäljet.
Tän jälkeen jos on lumitöitä teen ne ja siinä sivussa kannan halot sisään ja laitan takan.
Kesällä leikkaan nurtsin tai toteutan jotain vaimon vihersuunnitelmaa " asettele" pihakiviä yms tai hakkaan halkoja talvea varten. Tai siivoan jotain pientä.
Monesti myös tässä vaiheessa tulee sitten ilmoitus et vaimo lähtee, salille, kaverille, kauppaan yms.
19.30 siirrytään sisään taaperon kanssa, iltapalat ja pesut.
20.00 taapero unille. Vaimo tulee yleensä näissä main kotiin. Mä lähden ulkoiluttaa koiraa jota en halunnut. Oma suihku ja nukkumaan.
Tää on runko arjessa sit tulee vkl.
Lauantai on siivouspäivä. Ja mun ruuanlaitto vuoro. Hyvin usein pidemmän kaavan ruokailut. Ulkoillaan yhdessä paljon ymv. + Sauna pv.
Sunnuntai on viikon ainoa lepopäivä. Hyvin usein vaimo lähtee taas kavereille tai shoppailee. Pientä puuhastelua taaperon kanssa, koiran ulkoilutusta. Tällöin pääsen itsekkin usein treenaamaan.
No eihän toi paha ole?
Ja tuo on perusrunko. Ton päälle tulee sitten ne terassin öljyämiset ja rakentamiset talon maalaukset, talven puiden hakkaus. Erinäisiä fillarien huoltoja, laitteiden huoltoja, renkaiden vaihdot, talon ylläpito, huolto ja kirjaukset.
Ja sitten on ne extrat. Koiran eläinlääkärit, ulkoilutus, taaperon extrat, vaimon extrat mansikan poiminnat, istutukset. Kirppis kierrokset= yhteistä aikaa mistä en nauti.
Mä koen että mulla ei ole hetkeäkään omaa aikaa, ei mahdollista harrastaa tai elää mitään muuta kuin vaimon työläisenä. Vastaavasti koen että vaimon elämä on naurettavan helppoa
Olen tästä yrittänyt puhua mutta vastaus on täysin tyrmistynyt uhriutuminen.. Yhtäkkiä mä olen se kuka ei tajua kuinka raskasta se kotona olo on.
Metatyöt jää vaimolle täysin ja kotona olo kun olen töissä..
Onko tää nyt enää reilua? Mitä tässä pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin Googleltä metatyön määritetelmää. Ensimmäinen listalla oli näin "Metatyö on kaikkea sitä näkymätöntä ajattelutyötä, jota enimmäkseen naiset tekevät". Onhan se selvä, että tuolla määritelmällä miehet eivät juurikaan tee metatyötä. Mutta ihan yhtä selvää on, että naisten on turha mussuttaa asiasta. Väkisin väännetty tuo ongelma.
Miehenä minä en siis tee oikeita metatöitä, koska määritelmä niin sanoo. Metatyön tapaisia teen ainakin: pidän huolta omakotitalon huoltokirjasta, suunnittelen ja ajoitan isot remontit ja pienet huoltotyöt, nuohoukset ym. Seuraan lokasäiliön ja saostuskaivojen tilannetta ja jos lokasäiloö uhkaa täyttyä ennen seuraavaa säännöllistä tyhjennyspäivää. Seuraan rännien ja salaojien toimivuutta. Katson onko tontilla huonokuntoisia puita, jotka pitäisi kaataa ennen kuin kaatuvat ja aiheuttavat vahinko. Seuraan lämmityksen ja ilmanvaihd
Kirjoitinko jossain kohtaa että haluan noista töistä eroon?
Ja lainaukset toimii taas miten sattuu. Tuo edellinen oli vastaus jollekulle, joka kyseli olenko hoksannut että noista listaamistani töistä pääsee eroon asuinpaikan valinnalla.
Ei mun mies todellakaan tee mitään omakotitalon remppahommia, tai pura saunan mätää lattiaa vaan istuu sohvalla ja scrollaa puhelintaan. Ja kyllä, meillä on omakotitalo, mökki, kaksi lasta ja hoidettavana ihan kaikki aina hänen vanhempiensa hautapaikoista lähtien on langennut minulle. Jopa kaikesta maksaminen. Sen meillä faktuaalisesti olleen mädän mökkisaunan lattian purimme yhdessä (minun aloitteestani) ja ihan firma siellä kävi uudet lankut laittamassa. Edes renkaita ei vaihda.
Mä tosin epäilen, että mun mies on jotenkin vajaakykyinen, sairastunut aivosairauteen. Olen hänelle sanonut, että asiasta pitää saada diagnoosi. No ei ole diagnoosia ja ero on vireillä.
Mitä on metatyö? En oo koskaan kuullutkaan. Jotain tietokoneella pelaamista ja kaljan kittaamista jota vain isukit osaa?
Itse miehenä hoidan useamman lapsen perheessä aivan kaikki kodin askereet miehen metatöistä naisten metatöihin ja väliin mahtuu ne perinteiset lasten kouluasiat, kodinhoito, ruoanlaitto, lasten harrastukset jne. Silti puoliso toteaa, että olen vapaamatkustaja.
Vierailija kirjoitti:
Itse miehenä hoidan useamman lapsen perheessä aivan kaikki kodin askereet miehen metatöistä naisten metatöihin ja väliin mahtuu ne perinteiset lasten kouluasiat, kodinhoito, ruoanlaitto, lasten harrastukset jne. Silti puoliso toteaa, että olen vapaamatkustaja.
Tää on kyllä outoa. Mä kirjoitin aiemmin tonne omasta elämästä. Mä en ymmärrä miten se kotona olo voi olla niin raskasta. Varsinkin kun pystytään harrastaa 5* viikko. Kaikki hommat mitä tehdään perheenä on vaimon päätöksiä. Ja ihminen pystyy ite nukkumaan 22-09.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin ihan oikeasti järkevää keskustelua tästä. Mitä mun pitäis tehdä koska selkeästi vika on minussa.
Pariskunta+ 2v lapsi+ vaimon haluama koira olin itse vastaan tätä. Mä päivä töissä vaimo kotona. Todella paljon aiheuttaa riitaa kun vaimon elämä on niin raskasta..
Perus viikko.
Herään 05.30, ulkoilutan koiran .yleensä taapero herää, syödään aamupala ja taapero menee äidin viereen nukkumaan.. 06.15 lähden töihin olen siellä 07.00.
15-15.30 pääsen pois. Yleensä tässä vaiheessa on tullut kauppa lista, haen kamat ja kotiin.; 16.30-17 olen kotona, tyhjennän ostoskassit.
Riippuen vaimon moodista syön tai alan tehdä ruokaa. 18.00 homma paketissa, syöty siivottu jäljet.
Tän jälkeen jos on lumitöitä teen ne ja siinä sivussa kannan halot sisään ja laitan takan.
Kes
Itse kahden lapsen äitinä koen, että koko se töissäoloaika on kyllä mun omaa aikaa! Saa käydä vessassa rauhassa, saa syödä rauhassa, saa keskittyä omiin töihinsä rauhassa, saa keskustella aikuisten kanssa, itse hyötyy siitä mitä tekee konkreettisesti palkkana ja eläkkeen kertymisenä, on olemassa myös itseään varten, ei vain muita.
Vierailija kirjoitti:
Perus viikko.
Kes
Kysyt, mitä pitää tehdä. Minäpä kerron. Koira pois, talo myyntiin ja muutto kerrostaloon. Lapsi päivähoitoon ja vaimo etsimään töitä. Tilaatte ruokaostoket kerran viikkoon joko noutopalveluna tai kotiin kuljetettuna. Jos ei nappaa, niin ero on aina hyvä vaihtoehto.
Aina hieno kun keppi kalahtaa ja pitää kommentoida 🙂🙂