Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
661/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akat on nykyään ällöttävän laiskoja oman edun tavoittelijoita, ruokaa ei tehdä perheelle hypätään kaupoissa ja ulkona syömässä. Lapsia viedään autolla paikasta toiseen.

Vierailija
662/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijaan pitäisi heti palauttaa NS. Parisuhde opetus. Niillä oli ennen sotilaan käsikirja missä oli ihan hyviä ohjeita näihin. Nykyään kaikki miehet on ihan velli housuja. Voi tätä häpeän määrää.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun miehen metatöitä on huolehtia autoista, että niiden huollot, katsastukset, renkaanvaihdot ym. hoituu ajoissa. Myös minun autoni. Lisäksi huolehtii monet kodin asiat ajallaan, rännit puhtaaksi, vesiletkut tyhjäksi talveksi, viemärit puhtaaksi, sähkönkulutuksen ajastukset, ikkunanpesut, ruohonleikkuut jne. Arvostan ja huolehdin oikein mielelläni yksin mm lasten vaatehuollon, harrastusten organisoinnin ja tietyt kotityöt yksin. Kuitenkin suurin osa tehdään yhdessä, esim kuskaukset, ruuanlaitto, normisiivoukset, kumpikin osaa tarttua työhön.

Mitkä on tiettyjä kotitöitä? Pikaruoan tilaus tai nouto?

664/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo miesten metatyö kuulostaa ennemminkin pakenemuselta perheen arjesta. Äiti saa hoitaa lapset ja ruuat ja pyykit ja yks korjaa jotain mätää traktoria

Sillä mädällä traktorilla tehdään lumityöt talvella. Vai menetkö itse lapioimaan mieluummin? 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
665/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tuntuu hassulle tämä maalaismiesten jatkuva, välttämätön kova työ talon eteen, kun on elänyt lapsuutensa tuollaisessa vanhassa talossa maalla niin, että äiti hoiti kaiken (oli eläimiäkin), isä kävi kotona vain viikonloppuisin ja silloinkin ehti käydä lasten kanssa laskettelemassa jne. eli ei ihan kaikki aika mennyt talon huoltoon. Sitä en kyllä tiedä miten äiti jaksoi oman vaativan työnsä ja pitkien työmatkojen lisäksi. Talo on ihan pystyssä ja asumiskunnossa, vaikka vähän on päässyt rempalleen sen jälkeen kun äiti muutti pois eikä siellä asu enää ketään vakituisesti. Ja se traktorikin edelleen toimii. 

Vierailija
666/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun miehen metatöitä on huolehtia autoista, että niiden huollot, katsastukset, renkaanvaihdot ym. hoituu ajoissa. Myös minun autoni. Lisäksi huolehtii monet kodin asiat ajallaan, rännit puhtaaksi, vesiletkut tyhjäksi talveksi, viemärit puhtaaksi, sähkönkulutuksen ajastukset, ikkunanpesut, ruohonleikkuut jne. Arvostan ja huolehdin oikein mielelläni yksin mm lasten vaatehuollon, harrastusten organisoinnin ja tietyt kotityöt yksin. Kuitenkin suurin osa tehdään yhdessä, esim kuskaukset, ruuanlaitto, normisiivoukset, kumpikin osaa tarttua työhön.

Kukapa ei arvostaisi jos toinen tekee yksin lähes kaiken ja loput jäljelle jäävät tehdään yhdessä. Olisi vaan kiva tietää myös miehesi mielipide kuinka kivaa on huolehtia lähes kaikesta yksin.

Miesparkahan on täysi orja.

Vierailija
667/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo miesten metatyö kuulostaa ennemminkin pakenemuselta perheen arjesta. Äiti saa hoitaa lapset ja ruuat ja pyykit ja yks korjaa jotain mätää traktoria

Sillä mädällä traktorilla tehdään lumityöt talvella. Vai menetkö itse lapioimaan mieluummin? 

Tai maksetaan jollekulle, että käy auraamassa lumet, silleen toimii suurin osa ihmisistä siellä maallakin.  

Vierailija
668/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen ei halua metatöitä on hän vapaa käyttämään kondomia.

Vierailija
669/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vuosia kahdestaan lapsen kanssa rivitaloasunnossa, ja meillä on ollut auto. Ainoat työt, joita en hoitanut yksin jo ennen lapsen isästä eroamista, olivat juuri auton vuosihuolto ja renkaiden vaihto. Niihin saa kulumaan ehkä kaksi tuntia vuodessa, joten ne eivät kyllä kuormitustani lisänneet.

Ruoanlaittoon, siivoamiseen ja lapsen asioiden hoitamiseen menee vähintään tuon verran päivässä, vaikka lapsi alkaakin olla jo helpossa iässä. 

Vierailija
670/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole metatyötä mikäli mies sitä tekee!!! Vaikka mies siivoasi tai järjestäisi lapsen asioita, niin se EI vain ole metatyötä. Se on Naisten etuoikeus.

Kaikki mitä mies tekee on hänen mieluisaa harrastustaan. Sielä se vaan harrastelee kun minä tässä teen metatyötä ja mietin että pitäs posti hakea.

I vilket u-land hämtar man posten? Posten som begrepp betyder att någon hämtar försändelserna åt dig.

Vierailija
671/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etteköhän mt-potilaat ala jo miettiä sitä nukkumista, metatöitä sekin. 

Vierailija
672/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo aika iso määrä yhdelle miehelle. Et viitti pestä edes ikkunoita joka tavallisesti on toimeliaan naisen tehtävä.

Vierailija
673/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun mies hoida noista kyllä mitään, ei ainakaan ihan itsenäisesti. Tekee kyllä paljon, mutta varsinkin kaikki tuollaiset "syystyöt" mitä pihalla pitää tehdä, jää minulle, ellen halua että ne jää tekemättä, koska hirvijahti on tärkeämpää. Samoin ikkunanpesu, mies kyllä tärkeänä kehuu laittaneensa ikkunapesurin laturiin että metatyötä on toisaalta jo tehty. 

Ja tämä mies on kuitenkin ihan osallistuva. Ei vaan ole mitään erillisiä "miesten töitä", eikä sen puoleen "naisten töitä".

Vierailija
674/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietitäänpä niitä minun metatöitäni:

1. Kaikki perheen ICT-asiat kotiverkosta sovelluksiin.

2. Budjetointi (sis. lainat)

3. Kaikki autoon ja logistiikkaan liittyvät asiat

4. Remontointi (suunnittelusta toteutukseen) ja sitä hommaa omakotitalossa riittää.

5. Kodin tekniikan kunnossapito-, hankinta- yms

6. Matkanjärjestäjän palvelut

7. Ärähdykset eri suuntiin, eli kun kivapuhe ei riitä.

Siinä nyt aluksi

Eli uupuu kokonaan se arkinen jatkuva jokapäiväinen metatyö. 

Lastenkasvatys ei ole metatyö.

"Metatyö" är som begrepp i klass med "setämies". Alla använder dessa onödiga ord en tid och ger dem eget innehåll. De ändrar inte på det arbetet som årligen gö

Metatyön käsite on selitetty moneen kertaan jo. Ihan niin simppelisti että sinäkin ymmärrät kyllä, jos haluat.

Helt hur som helst. Jag lägger metatyöt, kiloeurot och setämiehet i samma knippe av helt onödiga ord som finskspråkiga svänger sig med för att verka intressanta.

Vierailija
675/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä siinä akalle enää paljon töitä jääkään...

Vierailija
676/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai maksetaan jollekulle, että käy auraamassa lumet, silleen toimii suurin osa ihmisistä siellä maallakin.  

Ehtii silloin mieskin passaamaan pirttihirmua enemmän.

Vierailija
677/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etteköhän mt-potilaat ala jo miettiä sitä nukkumista, metatöitä sekin. 

Kiitos samoin.

Vierailija
678/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietitäänpä niitä minun metatöitäni:

1. Kaikki perheen ICT-asiat kotiverkosta sovelluksiin.

2. Budjetointi (sis. lainat)

3. Kaikki autoon ja logistiikkaan liittyvät asiat

4. Remontointi (suunnittelusta toteutukseen) ja sitä hommaa omakotitalossa riittää.

5. Kodin tekniikan kunnossapito-, hankinta- yms

6. Matkanjärjestäjän palvelut

7. Ärähdykset eri suuntiin, eli kun kivapuhe ei riitä.

Siinä nyt aluksi

Eli uupuu kokonaan se arkinen jatkuva jokapäiväinen metatyö. 

Lastenkasvatys ei ole metatyö.

"Metatyö" är som begrepp i klass med "setämies". Alla använder dessa onödiga ord en tid och ger dem eget innehå

Jag vet intte.

Vierailija
679/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa on kyllä käynyt selväksi ettei ole yhtään sellaista "miesten työtä" joka olisi meidän taloudessa vain miehen vastuulla. Joko niitä ei vaan ole (kuten traktorin korjaus tai ulkosaunan lattia), tai tehdään yhdessä. Tai, vaikkapa lasten harrastusvälineet, ict-hommat tms elektroniikkaan liittyvä (tätä työtä on kyllä aika vähän) on naisen hommaa, kun ei miestä vaan kiinnosta. Ikkunanpesu taas tuntuu ainakin työpaikan kahvihuoneen keskustelujen perusteella olevan kyllä yleisemmin naisten hommaa. 

Vierailija
680/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akat katkeroituu aina kun saavat ne kinuamansa tenavat, sitten kadehtivat miehiä kun niiden ei tarvi synnyttää. Kouluttakaa miehet tapoja akoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän