Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
701/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämä muuttuu painajaiseksi jonkun ihmisen takia niin tietenkin kannattaa erota

Vierailija
702/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä koen että mulla ei ole hetkeäkään omaa aikaa, ei mahdollista harrastaa tai elää mitään muuta kuin vaimon työläisenä.  Vastaavasti koen että vaimon elämä on naurettavan helppoa. Olen tästä yrittänyt puhua mutta vastaus on täysin tyrmistynyt uhriutuminen.. Yhtäkkiä mä olen se kuka ei tajua kuinka raskasta se kotona olo on."

No ihan alkuun voi todeta että vaimosi elämä ei ole naurettavan helppoa mutta tuskin ylitsepääsemättömän vaikeaakaan. Kotona olo taaperon kanssa ei ole lepoa tai lomailua vaan työssä oloon verrattavaa toimintaa.

Toisekseen pitää sanoa että työssäkäynti ei vapauta kotitöistä iltaisin ja viikonloppuisin. Tekemistä lapsi- ja koiraperheessä riittää illoiksikin joten niitä pitää molempien olla valmis tekemään. Harvalla on tuossa elämäntilanteessa mitenkään ruhtinaallisesti vapaa-aikaa.

Ja vielä kolmanneksi sanon että se kotona lapsen kanssa oleva kaipaa erityisesti aikaa kodin ulkopuolella koska ei siihen muuten juuri saa mahdollisuutta. Työssä oleva näkee kuitenkin edes vähän muuta maailmaa ja ihmisiä kuin oman kodin seinät.

Mutta se mikä kuulostaa epäreilulta on se että vaimollasi tuntuu olevan kuitenkin aika paljon enemmän vapaa-aikaa kuin sinulla. Pieni tasapainottaminen tuskin olisi pahitteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin ihan oikeasti järkevää keskustelua tästä. Mitä mun pitäis tehdä koska selkeästi vika on minussa.

Pariskunta+ 2v lapsi+ vaimon haluama koira olin itse vastaan tätä. Mä päivä töissä vaimo kotona. Todella paljon aiheuttaa riitaa kun vaimon elämä on niin raskasta..

No mä en yksinkertaisesti enää tiedä, tekis jo mieli erota..

Perus viikko.

Herään 05.30, ulkoilutan koiran .yleensä taapero herää,  syödään aamupala ja taapero menee äidin viereen nukkumaan.. 06.15 lähden töihin olen siellä 07.00.

15-15.30 pääsen pois. Yleensä tässä vaiheessa on tullut kauppa lista, haen kamat ja kotiin.; 16.30-17 olen kotona, tyhjennän ostoskassit.

Riippuen vaimon moodista syön tai alan tehdä ruokaa. 18.00 homma paketissa, syöty siivottu jäljet. 

Tän jälkeen jos on lumitöitä teen ne ja siinä sivussa kannan halot sisään ja laitan takan.

Kes

1. Muutatte kerrostaloon ennenkuin tulee lisää lapsia

2. Koira myyntiin / annetaan pois

3 Lapsi päiväkotiin, rouva töihin. Mies vie ja hakee lapsen koska auto ja säännöllinen työaika

4. Hoidatte vuoropäivinä 2v hoidon iltaisin koska kumpikin töissä

5. Jos ei ala helpottaan niin annatte 2v sijaisperheeseen ja alatte ryyppämään

Vierailija
704/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin ihan oikeasti järkevää keskustelua tästä. Mitä mun pitäis tehdä koska selkeästi vika on minussa.

Pariskunta+ 2v lapsi+ vaimon haluama koira olin itse vastaan tätä. Mä päivä töissä vaimo kotona. Todella paljon aiheuttaa riitaa kun vaimon elämä on niin raskasta..

Perus viikko.

Herään 05.30, ulkoilutan koiran .yleensä taapero herää,  syödään aamupala ja taapero menee äidin viereen nukkumaan.. 06.15 lähden töihin olen siellä 07.00.

15-15.30 pääsen pois. Yleensä tässä vaiheessa on tullut kauppa lista, haen kamat ja kotiin.; 16.30-17 olen kotona, tyhjennän ostoskassit.

Riippuen vaimon moodista syön tai alan tehdä ruokaa. 18.00 homma paketissa, syöty siivottu jäljet. 

Tän jälkeen jos on lumitöitä teen ne ja siinä sivussa

Koira oli tosiaan vaimon päätös. Mä tiesin jo valmiiksi että se tulee kaatumaan mun niskaan.  Luopuisin heti jos olis musta kiinni.  Muuttaisin myös tosi mielelläni kt mut tämäkään ei ole yksin mun päätös.  Alan olla niin loppu tähän että se ero on varmaan ainoa vaihtoehto 

Vierailija
705/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus viikko.

Tän jälkeen jos on lumitöitä teen ne ja siinä sivussa

1-2 ei käy vaimolle.

3-4 ei käy vaimolle koska unelma olla kotiäiti.

5 ei käy kummallekkaan.

Vierailija
706/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hemmetissä aikuinen ihminen suostuu ottamaan vaivoikseen koiran jos ei halua koiraa? Miten vaimo perustelee koiranhoidon jäämisen miehelle? Miksi ette tilaa viikon ruokaostoksia kotiin, eikö joka päivä erikseen kaupassa käyminen ole ihan hölmöä hommaa. Vaikuttaa myös että teillä olisi rahaa kotisiivoukseen ainakin silloin tällöin jo vaikka harkitussa ruokakauppatilauksessa säästetyillä rahoilla. Delegoi sinne minne voit jos vaimokin on jo ylikuormittunut. 

Rahaa selvästi on ihan mukavasti kuitenkin että pärjää hyvin eikä esim ostoksia tarvitse näemmä kauheasti suunnitella. Miksette palkkaa yhdelle arki-illalle lapsenvahtia muutamaksi tunniksi, että kumpikin pääsisi omiin menoihinsa tai menisitte vaikka yhdessä johonkin? Teettekö yhdessä mitään? Jos tulee ero miten aiotte sopia lapsen (ja koiran) osalta, kai näistä on etukäteen ainakin puhuttu ellei sovittu. 

2v hoitaminen kotona on varsin työlästä ja olette yhdessä sopineet että vaimo tekee sen. Oletko sinä ollut miten pitkään omalla vanhempainvapaallasi? Hoitamalla lasta vaimo säästää teiltä kalliit hoitomaksut ja antaa sinulle mahdollisuuden kerätä eläkettä itsellesi ja saat olla koko työpäivän kodin ulkopuolella aikuisten kesken. Hahmotat varmasti tämän asian arvon? Päivähoito ei tarkoita kevyempää arkea sinulle, lapsi sairastelisi melko varmasti melko paljon tai ainakin nykyistä enemmän, jonka takia et edes pääsisi sinne töihin läheskään yhtä sujuvasti koska lapsen hoito toki jaettaisiin tai se saattaisi jopa kaatua sulle. 

Jos itse olisin koko päivän pois 2v lapsen luota, menisin innosta kiljuen kotiin ollakseni hänen kanssa koko illan. Kuulostaa niin oudolta että koko elämä on ängetty täyteen työtä, jos roolit olisivat toisinpäin sulle sanottaisiin että älä vaimo stressaa kaikesta, anna tapahtua omalla painollaan! Jostain syystä se ei sitten toimikaan niin päin. 

Olen itse erilaisessa elämäntilanteessa ja lapset ovat aika isoja, en vain hahmota läheskään kaikkea tuossa. Nytkin ehdit palstailla vaikka oletan sinun olevan töissä? Hyvä juttu toki, kerro halutessasi ja ehtiessäsi lisää. Kuulostaa siltä että arjen paremmin organisoiminen olisi ihan mahdollista. Elämäsi on kuitenkin sinun omasi ja saat siitä täysin vapaasti päättää. 

Vierailija
707/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Kirjoitin tuon pitkän viestin ennenku laitoit tämän jossa käy ilmi ettette ole kumpikaan valmiita mihinkään muutoksiin. Sehän toki muuttaa tilannetta. 

Vierailija
708/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa enää vaimon kanssa väitellä siitä kuka teki ja mitä teki. Ottakoon eron jollei kelpaa.

Vierailija
709/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täälläkin ehtii tuo valittajaukko marista työajalla??? 

Vierailija
710/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkurilan Vinhalla, koska sillä se on maalattu edellisen kerran, joten pakko. 

Tämäkin tieto on ihan vaan mun päässä. 

Vierailija
711/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä hoidan osan NOISTAKIN, omakotitalossa, naisena. 

Esim kevääksi mietin kahden ikkunan ympäristön korjaamista, siis että mies saa korjata, mutta hankin kamat ja patistan ja talo pitää maalata jotenkin ostan maalit ja taas patistan miestä. Maalaan kyllä ITSEKIN, mutta ei tuo tee mitään jos en pyydä/ehdota/kysy. 

Millä maalilla sä maalaat? 

Tikkurilan Vinhalla, koska sillä se on maalattu edellisen kerran, joten pakko. 

Tämäkin tieto on ihan vaan mun päässä. 

Vierailija
712/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset toisinaan eroavat jos arki tuntuu yhdessä liian raskaalta. Miehet russuttavat. Tuokin koiraan suostunut mies ei osaa yhtään ottaa vastuuta omasta elämästään, tuo iäinen virsi jonka mukaan nainen on pakottanut kaikkeen. Ihan itse on mies pippeliä sisään laittanut ja käynyt sen koirankin varmasti autolla hakemassa. KUKAAN EI PAKOTA. Aina saa lähteä. Miten se vaihtoehto ei tule edes mieleen. 

Vierailija
713/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo miesten metatyö kuulostaa ennemminkin pakenemuselta perheen arjesta. Äiti saa hoitaa lapset ja ruuat ja pyykit ja yks korjaa jotain mätää traktoria

Jos haluat itse korjata mädän traktorin, mikset ehdota miehellesi sitä? Voi hyvin olla että hän mielummin pyykkää ja laittaa ruokaa.

Vierailija
714/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo miesten metatyö kuulostaa ennemminkin pakenemuselta perheen arjesta. Äiti saa hoitaa lapset ja ruuat ja pyykit ja yks korjaa jotain mätää traktoria

Jos haluat itse korjata mädän traktorin, mikset ehdota miehellesi sitä? Voi hyvin olla että hän mielummin pyykkää ja laittaa ruokaa.

Ketju käsittelee METÄTÖITÄ. Pysy aiheessa.

(Ja kyllä, se yksittäinen korjausoperaatio on huomattavasti helpompi nakki kuin pyykit ja ruoanlaitto lapsiperheessä.)

Vierailija
715/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju käsittelee METÄTÖITÄ. Pysy aiheessa.

(Ja kyllä, se yksittäinen korjausoperaatio on huomattavasti helpompi nakki kuin pyykit ja ruoanlaitto lapsiperheessä.)

Miksi et siis ehdota miehellesi että itse korjaat traktorin ja hän pyykkää ja hoitaa lapsia sillä välin?

Vierailija
716/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hemmetissä aikuinen ihminen suostuu ottamaan vaivoikseen koiran jos ei halua koiraa? Miten vaimo perustelee koiranhoidon jäämisen miehelle? Miksi ette tilaa viikon ruokaostoksia kotiin, eikö joka päivä erikseen kaupassa käyminen ole ihan hölmöä hommaa. Vaikuttaa myös että teillä olisi rahaa kotisiivoukseen ainakin silloin tällöin jo vaikka harkitussa ruokakauppatilauksessa säästetyillä rahoilla. Delegoi sinne minne voit jos vaimokin on jo ylikuormittunut. 

Rahaa selvästi on ihan mukavasti kuitenkin että pärjää hyvin eikä esim ostoksia tarvitse näemmä kauheasti suunnitella. Miksette palkkaa yhdelle arki-illalle lapsenvahtia muutamaksi tunniksi, että kumpikin pääsisi omiin menoihinsa tai menisitte vaikka yhdessä johonkin? Teettekö yhdessä mitään? Jos tulee ero miten aiotte sopia lapsen (ja koiran) osalta, kai näistä on etukäteen ainakin puhuttu ellei sovittu. 

2v hoitaminen kotona on varsin työlästä ja olette

Eipä multa hirveesti suostumusta kysytty koiraan. Sanoin et se kaatuu mulle, vaimo suuttui ja sano et kyl hän osaa koirasta huolehtia.  Kk verran kesti se huolehtiminen.

Noi kaupassa käynnit on muuten hoidettu ihan hyvin mutta sit vaimolle tulee mielihaluja, jotka mä käyn noutamassa. " Rehellisyyden nimissä en aina kun ärsyttää". .

Mä en kyl enää näe mahdolliseksi kotisiivousta. Vaimolle ei jäisi oikeastaan enää mitää  muuta kun lapsen kanssa olo 09 herätys -16 ajalle.  Sit voi viipottaa omiin menoihinsa. Luonnollisesti mä saisin maksaa tän.

Lspsenvahdin löytäminen tänne korpeen 20km kaupungista on vähän haastavaa. Toki on käynyt mielessä. Mut uskon että tästäkin tulisi vaan riitaa kun en jaksa edes omaa lastani.

Vkl tehdään yhdessä asioita. Joskus jopa kaksin kun anoppi ottaa mukulan muutamaksi tunniksi. Nää on yleensä niitä et kierretään kauppoja ja käydään syömässä.

Ei olla vielä erosta puhuttu, mä irtaannun koirasta välittömästi jos ero tulee. Menis varmaan viikko/ viikko sopparilla.

Olin 6viikkoa vapaalla kun muksu syntyi. Ei ole optio et mä jäisin kotiin. Koska vaimon unelma ja raha.

Mä mielelläni antaisin olla ja en stressaisi. Muttakun kaikesta mitä jätän tekemättä tulee hirvee valitus ja riita. Ne kaikki tekemättä jätetyt asiat sit kasaantuu ja mä joudun ne tekee jossain välissä.

Teen toimistotyötä tässä on ihan hyvin aikaa kirjoitella, palaverien välissä.

Vierailija
717/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta täälläkin ehtii tuo valittajaukko marista työajalla??? 

Niin. Teen toimistotyötä ja näissä palaverien välissä saattaa joskus olla 15min väliä

Vierailija
718/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No normaalilla kaupungissa asuvalla perheenisällä ei ole mitään tuon jutun mainitsemia tekemisiä.

Meillä minä omistan myös meidän talon, joten minä hoidan itse tai sitten käytän työmiehiä. Mm. saunaremppa, rännit, puunkaadot jne. hoidan minä tilaamalla ammattilaisen ja olemalla paikalla kun he ovat täällä ja maksamalla laskun.

Mies vaihtaa autoni renkaat, kyllä, kahdesti vuodessa tämä urakka.

Meillä aika sama. Miehen metatyöt on omat työnsä ja siinä selviytyminen sekä oman traktorin laittelu. Ja lisäksi mun auton renkaiden vaihto. Sanoo kahdesti  vuodessa, että mun pitäisi opetella vaihtamaan renkaat itse. Totean siihen aina sanomalla, että mihin minä häntä sitten tarvitsen, kun on ainut asia ja ajatustyö mitä perheen ja parisuhteen eteen tekee. Sit on taas puoli vuotta hiljaa 🤣

Vierailija
719/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset toisinaan eroavat jos arki tuntuu yhdessä liian raskaalta. Miehet russuttavat. Tuokin koiraan suostunut mies ei osaa yhtään ottaa vastuuta omasta elämästään, tuo iäinen virsi jonka mukaan nainen on pakottanut kaikkeen. Ihan itse on mies pippeliä sisään laittanut ja käynyt sen koirankin varmasti autolla hakemassa. KUKAAN EI PAKOTA. Aina saa lähteä. Miten se vaihtoehto ei tule edes mieleen. 

Vaimo kysyi mielipidettä koiraan vastasin jyrkän EI. Vaimo kysyi miksi. Vastasin et sen hoito kaatuu mulle ja mä en jaksa.

Vaimo veti vuosisadan raivarit, mökötti viikon. Koska mä en luota häneen ja pidän idioottina ym.. 

Meni vajaa 2 viikkoa kun voi kato kun ihana oli ostettu meidän yhteiseltä tililtä ja oli mua vastassa kotiin tullessa. Josta mä vedin raivarit.  Tarkemmin ajateltuna olis pitänyt pakottaa palauttamaan koira.

Ihan itse päätin lapsen tehdä tän naisen kanssa. Ikinä en olis hulluimmissa kuvitelmissa ajatellut että tää suhde menee tällaiseksi.

Jos olet lukenut mun kirjoituksen. Mä olen kovaa vauhtia lähtemässä.

Vierailija
720/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."

Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.

Jos asutaan maalla, missä miehellä on miehen työt, niin en usko, että kukaan häntä kyseenalaistaa, varsinkin jos tuottaa näkyviä tuloksia, esim. uuden lattian. Ongelma on näissä kaupunkiyksiköissä, missä mies yrittää loisia naisen roolissa astumatta miehen rooliin, eli perheen pääasialliseksi elättäjäksi. Ne, jotka eivät yritä loisia naisen roolissa, eivätkä astu miehen rooliin, jäävät sitten lapsen rooliin, ja siitäkös vasta riemu repeääkin, kun perheen teinipoika yrittää siittää äiti-isää, eli naista...

Ja äidin rooli on biologinen, mies ei koskaan pysty olemaan siinä kuin halpa korvike lehmäntissimaitoineen ja ulkoa opeteltuine hoivamekanismeineen. Vai pidättekö sitä normaalina, että isä laittaa peltorit korvaan, jotta saa hoidettua palosireeninä huutavaa lasta? Lapsi ei itke, jos saa normaalia äidin hoivaa

"Isä" on meemi eli kulttuurinen rooli, jolle ei ole biologista pohjaa. Linnuilla on kaksi emoa, ja nisäkäsnaaras turhautuu tietysti myös sellaiseen mieheen, joka yrittää taantua linnuksi. Vielä taantuneempaa on se, jos mies ottaa päävastuun lapsista: näin toimivat kalat. Nisäkkäillä naaras on erikoistunut poikasten hoivaamiseen, ja koiras suojelee näiden reviiriä tai hankkii ravintoa myös emolle...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi