Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
721/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin ihan oikeasti järkevää keskustelua tästä. Mitä mun pitäis tehdä koska selkeästi vika on minussa.

Pariskunta+ 2v lapsi+ vaimon haluama koira olin itse vastaan tätä. Mä päivä töissä vaimo kotona. Todella paljon aiheuttaa riitaa kun vaimon elämä on niin raskasta..

No mä en yksinkertaisesti enää tiedä, tekis jo mieli erota..

Perus viikko.

Herään 05.30, ulkoilutan koiran .yleensä taapero herää,  syödään aamupala ja taapero menee äidin viereen nukkumaan.. 06.15 lähden töihin olen siellä 07.00.

15-15.30 pääsen pois. Yleensä tässä vaiheessa on tullut kauppa lista, haen kamat ja kotiin.; 16.30-17 olen kotona, tyhjennän ostoskassit.

Riippuen vaimon moodista syön tai alan tehdä ruokaa. 18.00 homma paketissa, syöty siivottu jäljet. 

Tän jälkeen jos on lumitöitä teen ne ja siinä sivussa

Niin eli kielletään naiseus ja äitiys, eli naisen seksuaalisuus, ja dumpataan lapsi broilerilaitokseen. Naiselle housut jalkaan (mutta pimppaa pitää silti antaa kuin nainen, muuten tulee ero pihtari akasta !! )

Ei tule toimimaan, eikä mene läpi. Tällaiselle miehelle ei synnytä kuin idiootti

Jos ei ole valmis luopumaan individualismistaan, ei kannata tehdä lapsia

Vierailija
722/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta täälläkin ehtii tuo valittajaukko marista työajalla??? 

Niin. Teen toimistotyötä ja näissä palaverien välissä saattaa joskus olla 15min väliä

Olet norkunut töällä paljon pidempään. Ja siinähän sulla on sitä omaa aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin ihan oikeasti järkevää keskustelua tästä. Mitä mun pitäis tehdä koska selkeästi vika on minussa.

Pariskunta+ 2v lapsi+ vaimon haluama koira olin itse vastaan tätä. Mä päivä töissä vaimo kotona. Todella paljon aiheuttaa riitaa kun vaimon elämä on niin raskasta..

No mä en yksinkertaisesti enää tiedä, tekis jo mieli erota..

Perus viikko.

Herään 05.30, ulkoilutan koiran .yleensä taapero herää,  syödään aamupala ja taapero menee äidin viereen nukkumaan.. 06.15 lähden töihin olen siellä 07.00.

15-15.30 pääsen pois. Yleensä tässä vaiheessa on tullut kauppa lista, haen kamat ja kotiin.; 16.30-17 olen kotona, tyhjennän ostoskassit.

Riippuen vaimon moodista syön tai alan tehdä ruokaa. 18.00 homma paketissa, syöty siivottu jäljet. 

Tän jälkeen jos on lumitöitä teen ne ja siinä sivussa kannan halot sisään ja laitan takan.

Kes

Lopeta koiran hoitaminen ja kanna vastuu vain niistä asioista, mihin olet oikeasti suostunut ja sitoutunut. Voitte myös yhdessä palaveerata näistä sinun kotityötehtävistäsi, ja voit alkaa samalla tavalla manageroimaan vaimon työtehtäviä. Oppiipaha!

Vierailija
724/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

721. En kyllä hirveesti saanut irti tästä oksennuksesta.

Mä olen se pihtari. Ei kauheasti tee mieli seksiä. Koska olen väsynyt 24/7 ja kello soi 05.30 että pääsen ulkoiluttamaan koiraa jota en halunnut.

Sitä mä ihmettelen että miksi vain minä olen se joka joutui luopumaan rakkaista harrastuksista. Vaimo vaan tuntuu löytävän niitä lisää?

Vierailija
725/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitä mä ihmettelen että miksi vain minä olen se joka joutui luopumaan rakkaista harrastuksista. "

Koska sinä kiltisti sopeudut siihen vaikka jupisetkin vähän vastaan.

Vierailija
726/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkäämisen suunnittelu on metatyötä. Mulla se sujuu kun käyn suihkussa, katson samalla pyykkikoriin. Sama toimi jopa silloin kun neljä lastani olivat pieniä.

Naiset ei enää osaa nauttia kodistaan ja sen huolehtimisesta. Kaikesta tulee nykyään miehen ja naisen välistä kilpailua.

Mieheni kuoltua tajusin miten paljon hän kantoi vastuuta talostamme. Paljon stressaavampaa asua nyt ok-talossa, kun joutuu kaikki asiat suunnittelemaan ja muistamaan yksin.

Tässä on tietysti suuri ero, jos asuu kerrostalossa. Siellä ei ole miehelle niin paljon tehtävää. Itse en kyllä kiipeäisi katollemme tarkistamaan savupiippun tiilten kuntoa.

Mä ihmettelen mitä suunnittelua pyykkäys tarvii. Meillä on erivärisille vaatteille omat kopat.  Rintsikat, alkkarit ymv oma koppa.  Kun koppa täyttyy se kipataan koneeseen.

Nämä metatyöt ovat minusta hieman käsittämättömiä käsitteitä. Eikö metatyö=elämä? Kaikki nuo pikkupäätökset elämässä, ne sujuvat yleensä ilman suurempia henkisiä ponnisteluita. On syötävä, siispä hommataan ruoka-aineksia, tehdään sitä. Siivotaan kukin oman siisteyskäsityksen mukaan. Hoivataan lapsia, huolehditaan heidän tarpeistaan. Töissä kun joutuu tekemään satoja päätöksiä päivittäin ja vastaamaan suurten projektien läpimenosta ei oikein jaksa rasittua viikon ruokalistan suunnittelusta tai tyttären syntymäpäiväjärjestelyistä. Nehän ovat sitä elämää, jonka olen itselleni valinnut. Ja jos kokee oman elämänsä raskaana, voi miettiä omia valintojaan, mitä oikeasti haluaa elämältään ja kuinka haluaa kokea elämänsä. Minusta elämä on kivaa, joskus haastavaa ja raskastakin, mutta omannäköistä ja minulle rakasta.

Vierailija
727/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta täälläkin ehtii tuo valittajaukko marista työajalla??? 

Niin. Teen toimistotyötä ja näissä palaverien välissä saattaa joskus olla 15min väliä

Olet norkunut töällä paljon pidempään. Ja siinähän sulla on sitä omaa aikaa.

Niin palaveri saattaa kestää 30min tai vaikka tunnin. On myös palavereja joissa mulla ei ole mitään virkaa, sillon surffaan luurilla. Omaa aikaa, istua tuolissa ja tylsistyä. Muutaman x työpäivän aikana 15min. Miten tää suhteutuu siihen että esim eilen vaimo kävi treeneissä ja kaverin kanssa kahvilla? Oli 16.30-n 20.00 poissa.

Tänään vaimo lähtee treeneihin 17 ja tulee kotiin n19.30

Vierailija
728/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sitä mä ihmettelen että miksi vain minä olen se joka joutui luopumaan rakkaista harrastuksista. "

Vaihtoehto on jatkuva riitely ja mökötys. Olen yrittänyt tästä useasti keskustella mutta se ei johda mihinkään muuhun kun siihen et mä olen perseestä.

Vierailija
729/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehto on jatkuva riitely ja mökötys. Olen yrittänyt tästä useasti keskustella mutta se ei johda mihinkään muuhun kun siihen et mä olen perseestä.

Eroa hyvä mies! Ei tuo tule muuksi muuttumaan missään vaiheessa, pahenee vaan. Ansaitset paremman elämän.

Vierailija
730/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova kovaa vasten. Lopetat kaiken ylimääräisen. Meet itse harrastamaan ja kahvittelee  työpäivän jälkeen. Annat koiran kusta lattialle ja taaperon herättää äiti kuudelta antaa aamupalaa. Voi olla et silmät aukeaa tai sit ainakin tulee se ero nopeammin.

Vierailija
731/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista jos uutta lattiaa ja uutta kiuasta ei kukaan huomaa? 

Joka päiväkö se lattia pitää uusia ja kiuas vaihtaa? Kieltämättä kova homma miehellä jos näin on. En oo kyllä moisesta typeryydestä kuullut koskaan. 

Vierailija
732/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valitettavasti se mies ei saa sitä moottorisahaa ostettua. Sekin tapahtuu siten, että nainen otetaan kauppaan mukaan ja nainen valitsee sen. Ja ainiin, meillä myös naiset käyttää sitä sahaa. Siinä parempipalkkaisessa ja vaativammassa reissutyössä, josta maksetaan enemmän ei ole iloa, kun kulut jaetaan puoliksi. 

Nykyään on varsin yleistä, ettei miehillä pysy vasara kädessä - moni on kerrostalon kasvatti. Nykyisten mökkisaunojen rakentamiseen tarvitaan muutakin kuin youtube-videoita.

Vierailija
733/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko suoraan sanonut että tässä tulee ero jos muutosta ei tapahdu? Ja oletko oikeasti kuunnellut mitä vaimosi kertoo siitä miltä hänestä tuntuu ja miksi? Tai kysellyt sellaisia jos tuo ei ole sinulle tullut selväksi?

On helppo vain painaa päälle omaa kantaansa mutta hankalampi kuunnella miksi toinen tuntee niin kuin tuntee.

Vierailija
734/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä miesten metatyöt ovat oikea asia, mutta taitavat koskea lähinnä maaseudulla asuvia perheitä. Siis oikeasti maaseudulla, ei missään Kajaanin keskustassa kerrostalossa asuvia. Esim. maatilalla työtä ja metatyötä riittää koko päiväksi kyllä molemmille vanhemmille ja perinteisesti ne vain ovat jakautuneet niin, että nainen vastaa lastenhoidon, ruokahuollon ja kodinhoidon ja mies pihatyöt, autot ja muut koneet sekä talon, piharakennusten ja tontin kunnossapidon. Miesten menetyötä on tällöin muistaa ja huolehtia, että näihin asioihin liittyvät asiat tulevat ajallaan hoidetuksi.

Nykyisin ehkä vaan on haasteena se, etteivät monet miehet enää osaa näitä perinteisesti miesten hommia pidettyjä hommia hoitaa. Liian usein näkee, että asutaan omakotitaloa vuosikaudet tekemättä mitään kunnossapito- tai huoltotoimia. Tämä varmaan yleisempää kaupungista kerrostalosta maalle muuttaneiden perheiden kohdalla. Nainen huolehtii entiseen malliin oman tonttinsa eli lapset, kodinhoidon ym, ja mies jatkaa sohvalla makoilua, mihin on kerrostalossa oppinut. Tämä on varmaan peruja ajoilta, jolloin muutettiin maalta kaupunkiin: miehen kotityöt loppuivat kerrostalon mukavuuksien myötä ja eikä siihen aikaan olisi mies voinut osallistua vaivanvaihtoon joutumatta naurunalaiseksi. Niinpä mies sopeutui osaansa passiivisena sohvaperunana ja tuli opettaneeksi tämän tavan seuraaville sukupolvillekin. Maaseudulla sen sijaan molemmat vanhemmat tekivät aikoinaan ja tekevät edelleen päivätyön jälkeen tuntikaupalla kodin töitä ja huolehtivat omat vastuunsa, jotta koti pysyy pystyssä ja ruoka pöydässä. Onko siis kotitöiden ja metatöiden epätasainen jakautuminen vain kaupunkilaisten ongelma?

Vierailija
735/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isien järki ei riitä minkäänlaiseen metatyöhön.

Vierailija
736/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä miesten metatyöt ovat oikea asia, mutta taitavat koskea lähinnä maaseudulla asuvia perheitä. Siis oikeasti maaseudulla, ei missään Kajaanin keskustassa kerrostalossa asuvia. Esim. maatilalla työtä ja metatyötä riittää koko päiväksi kyllä molemmille vanhemmille ja perinteisesti ne vain ovat jakautuneet niin, että nainen vastaa lastenhoidon, ruokahuollon ja kodinhoidon ja mies pihatyöt, autot ja muut koneet sekä talon, piharakennusten ja tontin kunnossapidon. Miesten menetyötä on tällöin muistaa ja huolehtia, että näihin asioihin liittyvät asiat tulevat ajallaan hoidetuksi.

Nykyisin ehkä vaan on haasteena se, etteivät monet miehet enää osaa näitä perinteisesti miesten hommia pidettyjä hommia hoitaa. Liian usein näkee, että asutaan omakotitaloa vuosikaudet tekemättä mitään kunnossapito- tai huoltotoimia. Tämä varmaan yleisempää kaupungista kerrostalosta maalle muuttaneiden perheiden kohdalla. Nainen huolehtii entiseen malliin o

Pelkästään sohvalla makailevia isiä on kyllä nykyään aika vähän kerrostaloissakaan. Tokikaan iso osa ei tee yhtä paljon kotitöitä kuin nainen mutta kyllä modernit isät jo aika lailla tekevät.

Vierailija
737/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."

Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.

Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne. 

"Rupea sitten yksineläjäksi ja osta ne 4 palvelua vuodessa,sitten olet tyytyväinen,koska muut hoidat nytkin itse, näin olet tyytyväinen."

No, minä olen yksineläjänainen ja ostan renkaidenvaihtopalvelun 2 kertaa vuodessa. Renkaanvaihtaja jopa tarkistaa samalla paineet ja kertoo, jos renkaat ovat kuluneet. Joskus peseekin ne pyynnöstä Maksaa 20-30 euroa per kerta. Ainoa metatyö mitä siitä "miesten työstä" tulee on se, että huomaa kevään tai syksyn olevan siinä vaiheessa, että renkaat pitää vaihdattaa, soittaa tai varaa netistä ajan, käy kantamassa renkaat auton perään ja sitten vaihtotyön jälkeen kantaa renkaat takaisin kellariin tai varastoon. Tosin se kantaminen ei ole metatyötä, vaan ihan fyysistä työtä.

Oikeaa metatyötä eli elämän ja arjen sujumisen suunnittelua on päivittäin.

Vierailija
738/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ehkä vaan on haasteena se, etteivät monet miehet enää osaa näitä perinteisesti miesten hommia pidettyjä hommia hoitaa. Liian usein näkee, että asutaan omakotitaloa vuosikaudet tekemättä mitään kunnossapito- tai huoltotoimia. Tämä varmaan yleisempää kaupungista kerrostalosta maalle muuttaneiden per

Ketju käsittelee metatöitä ja sitä wttä miehet eivät hoida niitä juuri ollenkaan.

Tässäkin kerjussa huomaa että osa ei edes millään ymmärrä, mitä ne edes on. Saati tekisi niitä.

Vierailija
739/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi millaisia naisia nykyään on. Miehet tekee siis melkein kaikki työt ja käyvät vielä kai työssäkin kodin ulkopuolella. Naiset opettaa vaan lapsista nirppanokkia joille ei kelpaa mikään normaali. Maailma mätänee.

Juu siis miehet suorastaan nääntyvät työtaakkansa alle kun saunan lattialankut pitää vaihtaa päivittäin, ja ennen nukkumaanmenoa on pakko käydä purkamassa traktori osiin ja kasata se uudestaan. Joka ainoa päivä nämä asiat on tehtävä, oli sitten joulu tai juhannus! /s

Mitenköhän pitkä jono on kerrostaloyhtiöiden saunoihin, kun kaikki taloyhtiön miehet odottavat vuoroaan saunan lattian vaihtamisprojektiin? :D 

Vierailija
740/1478 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko suoraan sanonut että tässä tulee ero jos muutosta ei tapahdu? Ja oletko oikeasti kuunnellut mitä vaimosi kertoo siitä miltä hänestä tuntuu ja miksi? Tai kysellyt sellaisia jos tuo ei ole sinulle tullut selväksi?

On helppo vain painaa päälle omaa kantaansa mutta hankalampi kuunnella miksi toinen tuntee niin kuin tuntee.

En ole suoraan erolla uhannut. Olen kertonut että mä en jaksa tälläin kauan. Ei vaimolla tunnu olevan muuten raskasta kuin sillon kun alan kyseenalaistaa meidän perheen työnjakoa. Sit on ollut hirveän hirveää kokoajan.. ja mä en tajua mitenkään mikä tossa voi olla raskatasa. Hän herää 09 n 9h unilta.  Syö aamupalan. Taaaperolle vaatetta ulos ja koira kuselle. Sisään 11 pintaan, syömään. Taapero päikyille joskus itsekkin.  14 välipalaa sit ehkä jtn ruuanlaittoa ja mä tulen kotiin.. siitä sit harrastuksiin ym ja kotiin siinä vaiheessa kun taapero on sängyssä tai lähes valmis sänkyyn.  Iltapalaa, sarjoja ja nukkuu.

Mä olen ihan älyttömän kateellinen tosta elämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme