Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa metatyötä.
Onpahan taas keksitty kiva termi.
Tai sitten olet vaan niin tauski, ettet tajua mistä on kysymys. Tai mies, joka ei vaan haluta tajuta mistä on kysymys.
Ymmärrätkö muuten töissä erilaiset projektien suunnittelijat? Mihin niitä tarvitaan, eikö voi vaan tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkäämisen suunnittelu on metatyötä. Mulla se sujuu kun käyn suihkussa, katson samalla pyykkikoriin. Sama toimi jopa silloin kun neljä lastani olivat pieniä.
Naiset ei enää osaa nauttia kodistaan ja sen huolehtimisesta. Kaikesta tulee nykyään miehen ja naisen välistä kilpailua.
Mieheni kuoltua tajusin miten paljon hän kantoi vastuuta talostamme. Paljon stressaavampaa asua nyt ok-talossa, kun joutuu kaikki asiat suunnittelemaan ja muistamaan yksin.
Tässä on tietysti suuri ero, jos asuu kerrostalossa. Siellä ei ole miehelle niin paljon tehtävää. Itse en kyllä kiipeäisi katollemme tarkistamaan savupiippun tiilten kuntoa.
Mä ihmettelen mitä suunnittelua pyykkäys tarvii. Meillä on erivärisille vaatteille omat kopat. Rintsikat, alkkarit ymv oma koppa. Kun koppa täyttyy se kipataan koneeseen.
Kerta toisensa jälkeen ihan samalla ruti
Miehistä on kommunismia joutua viemään pyykit heti koreihin. Kommunismia ei ole ripotella niitä pitkin taloa, josta niitä sitten poimitaan pyykkipäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista että niin moni täällä kokee vaikka ruokaostosten suunnittelun raskaana metatyönä, mutta ei tosiaan kiinteistön tai auton huolloista/korjauksista vastuunottamisen. Ei yhtään ihme että avioerot ovat niin yleisiä, kun vastuita ei osata jakaa, niistä puhua tai toisen asemaan mitenkään osata asettua hetkeksikään.
Ei jumalauta. Perheellinen ihminen tekee ruokaa neljä kertaa päivässä joka helv*tin päivä. Auto huollatetaan huoltamolla kerran vuodessa. Kumpi nyt sitten on työläämpää? Juu, ei voi tietää.
4 kertaa päivässä ruokaa.. tää on varmaan ennätys. Kokeile tehdä isoja annoksia niin ei tarvi olla kokoajan keittiös
Neljään kertaan sitä ruokaa tarvitaan kaupasta, neljä kertaa se on tehtâvâ tai vähintään lämmitettävä, neljä kertaa katettava, neljät tiskit, neljä keittiön siistimistä. Vaikka kuinka tekisi isoja annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yllättävää, että tuossakin kolumnissa niiksi miesten metatöiksi onnistuttiin listaamaan vain sellaisia asioita, jotka eivät tule työlistalle välttämättä edes vuosittain.
No kyllä maalla oikeasti metatöitä riittää - ja niitä oikeita. Klapisouvi, usein myös omaa maata, jolta harvennuksessa saadaan polttopuita. Haravoinnin lisäksi rännien putsaukset ja katon, peltikaton harjalla tuuletusraot menee meillä helposti lehdistä tukkoon. Kesällä nurmen leikkaus - ja leikkurin säännöllinen huolto. Talvella lumen auraus, joko moottoritoimin tai käsivoimin, hommaa piisaa. Päälle ne remontit. Vaikka saunan kiuasta ei vaihdeta joka vuosi, kertyy vähänkin vanhemmissa taloissa korjausvelkaa helposti, jos taloa ei säännöllisesti huolla salaojakaivoista kattoon.
Talon tai saunan lämmityksen suunnitteluun tai talon kunnossapitoon ja sen suunnitteluun käytettävä aika ei ole metatöitä, mutta lapsen synttäreiden suunnittelu ja lapsen kaverin 20 E synttärilahjan miettiminen on? OK. Joskus hävettää olla nainen kun palstaa lukee.
Metatyöt on sitä suunnittelutyötä, "projektinhallintaa", ei itse tekemistä. Klapisouvi ei ole metatyötä, eikä nurmikon leikkaus. Samalla lailla imurointi ei ole metatyötä tai edes se ruoan laitto.
Metatyötä on tuossa talokeississä juuri se, että on kartalla siitä mitä pitää tehdä ja milloin, millä välineillä, missä kunnossa ne välineet on, sataako yöllä lunta ja sen takia pitää nousta aiemmin tekemään se auraus jne.
Kotona taas se on just niitä talvi tulee onko lapsilla sopivia talvivaatteita, ja jos ei, niin mistä ja koska hankitaan, mihin vanhat kierrätetään, mitä ruokia syödään ensi viikolla kun terolla on judo ja itsellä vanhempainilta- mitä siis ehtii tehdä jne.
Metatyö on AJATUSTYÖTÄ, ei konkreettista tekemistä.
Yksinhuoltajat valittaa kun ovat yksinhuoltajia, niin kai se puoliso jotain merkitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa metatyötä.
Onpahan taas keksitty kiva termi.
Tai sitten olet vaan niin tauski, ettet tajua mistä on kysymys. Tai mies, joka ei vaan haluta tajuta mistä on kysymys.
Ymmärrätkö muuten töissä erilaiset projektien suunnittelijat? Mihin niitä tarvitaan, eikö voi vaan tehdä?
Nää suunnittelee voimalaitoksia, rakennuksia tosi monimutkaisia komplekseja ja te suunnittelette millon hammastahnaa pitää ostaa.
No, aika monen teinitytön perseessä roikkuu säännöllisesti setämiehiä ja nuorempiakin kolleja. Koskaan ei voi tietää, onko ne vain harmittomia luusereita, eli epäkypsia yksilöitä, vai oikeasti vaarallisia. Suuri osa miehistä ja pojista on ihan tavallisia tallaajia, mutta kyllä noita lussukoitakin piisaa ihan riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkäämisen suunnittelu on metatyötä. Mulla se sujuu kun käyn suihkussa, katson samalla pyykkikoriin. Sama toimi jopa silloin kun neljä lastani olivat pieniä.
Naiset ei enää osaa nauttia kodistaan ja sen huolehtimisesta. Kaikesta tulee nykyään miehen ja naisen välistä kilpailua.
Mieheni kuoltua tajusin miten paljon hän kantoi vastuuta talostamme. Paljon stressaavampaa asua nyt ok-talossa, kun joutuu kaikki asiat suunnittelemaan ja muistamaan yksin.
Tässä on tietysti suuri ero, jos asuu kerrostalossa. Siellä ei ole miehelle niin paljon tehtävää. Itse en kyllä kiipeäisi katollemme tarkistamaan savupiippun tiilten kuntoa.
Mä ihmettelen mitä suunnittelua pyykkäys tarvii. Meillä on erivärisille vaatteille omat kopat. Rintsikat, alkkarit ymv oma koppa. Kun koppa täyttyy se kipataan koneeseen.
Kerta toisensa jälkeen ihan samalla ruti
Kyllä minä suunnittelen esimerkiksi lakanapyykin, koska haluan kuivattaa ne ulkona. Tulee halvemmaksi ja sileämpää.
Minä teen osuuteni kotitöistä valittamatta ja välillä teen ihan huvikseni ekstraa, mutta kun rouva joutuu siivoamaan hiemankin ylimääräistä niin se on sankaritason venyminen. Juuri tuollaisen valituksen vuoksi sitä ekstraa välillä teen, kun ei jaksa kuunnella marttyyrihuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sulla menee tähän suunnitteluun aikaa?
Nyt meni miehiään haukkuvilta naisilta hyvät uhriutumiset pilalle. Alanuolista huomaa kuinka monta ketuttaa. Onneksi on myös heitä, jotka osaavat arvostaa myös puolisonsa tekemiä töitä, vaikka metaa olisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne.
No mä olen nainen, jolla on auto ja omako
Miksi lapset eivät itse hoida kaveri suhteita? Miksi aina vaahdotaan harrastuksista pienet ei paljon harrasta ja isommat osaa hoitaa itse. Vaatteita isäkin osaa ostaa kuin myös kenkiä muttei ne kelpaa äideille, vaikka lapsi olisi itse valinnut
Vierailija kirjoitti:
Minä teen osuuteni kotitöistä valittamatta ja välillä teen ihan huvikseni ekstraa, mutta kun rouva joutuu siivoamaan hiemankin ylimääräistä niin se on sankaritason venyminen. Juuri tuollaisen valituksen vuoksi sitä ekstraa välillä teen, kun ei jaksa kuunnella marttyyrihuttua.
Katso ketjun aihe! Se ei ole kotityöt tai siivoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yllättävää, että tuossakin kolumnissa niiksi miesten metatöiksi onnistuttiin listaamaan vain sellaisia asioita, jotka eivät tule työlistalle välttämättä edes vuosittain.
No kyllä maalla oikeasti metatöitä riittää - ja niitä oikeita. Klapisouvi, usein myös omaa maata, jolta harvennuksessa saadaan polttopuita. Haravoinnin lisäksi rännien putsaukset ja katon, peltikaton harjalla tuuletusraot menee meillä helposti lehdistä tukkoon. Kesällä nurmen leikkaus - ja leikkurin säännöllinen huolto. Talvella lumen auraus, joko moottoritoimin tai käsivoimin, hommaa piisaa. Päälle ne remontit. Vaikka saunan kiuasta ei vaihdeta joka vuosi, kertyy vähänkin vanhemmissa taloissa korjausvelkaa helposti, jos taloa ei s
Johan oli vitsi taas, ei se lasten kenkien ostokaan vaadi suunnittelua siitä vain kauppaan ja ostaa, samoin vaatteet. Kauppalista ei vaadi suunnittelua katsoo mitä puuttuu aikaa menee kymmenen sekuntia. Ja jos lapsi harrastaa se ei vaadi suunnittelua kun tietää että keskiviikkona, joka keskiviikko, alkaa klo 18
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne.
Juu mun lapseton siskokin kävi leikki-ikäisen tyttäreni kanssa kenkäkaupassa ja antoi lapsen valita. Kaksi numeroa liian pienet muoviset talvikengät. Kun olin kassalle jo valinnut oikeankokoiset kosteudenkestävät päiväkotikäyttöön
"Miehistä on kommunismia joutua viemään pyykit heti koreihin. Kommunismia ei ole ripotella niitä pitkin taloa, josta niitä sitten poimitaan pyykkipäivänä."
Onkohan mun vaimo sittenkin mies, kun sen pyykkejä on aina pitkin poikin. Parhaimmillaankin ne päätyy vain pyykkikorin eteen lattialle, sen viereen kaapin oveen roikkumaan tai kodinhoitohuoneen työtasolle. Koriin asti harvemmin. Sitten kiukuttelee kun olen sanonut että jos ne ei ole korissa niin ne ei myöskään mene koneeseen.
On kyllä sama tapa vähän kaikessa muussakin. Kun tyhjää tiskikoneen niin osa puhtaista astioista jää aina työtasolle sen kaapin kohdalle mihin ne pitäisi laittaa. Roskakaapin ovessa roikkuu nytkin joku pieni muovipussi jonka kai oli tarkoitus mennä kaappiin muiden muoviroskien sekaan, mutta ei ihan sinne asti venynyt. Tyhjä maitotölkki (tai ei se ihan tyhjä koskaan ole vaan viimeinen puoli desiä jää aina töllkkiin) jää työtasolle, sitä lirua ei vain kertakaikkiaan pysty kaatamaan pois ja tölkkiä taittelemaan kierrätykseen samoin tein.Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
"Miehistä on kommunismia joutua viemään pyykit heti koreihin. Kommunismia ei ole ripotella niitä pitkin taloa, josta niitä sitten poimitaan pyykkipäivänä."
Onkohan mun vaimo sittenkin mies, kun sen pyykkejä on aina pitkin poikin. Parhaimmillaankin ne päätyy vain pyykkikorin eteen lattialle, sen viereen kaapin oveen roikkumaan tai kodinhoitohuoneen työtasolle. Koriin asti harvemmin. Sitten kiukuttelee kun olen sanonut että jos ne ei ole korissa niin ne ei myöskään mene koneeseen.
On kyllä sama tapa vähän kaikessa muussakin. Kun tyhjää tiskikoneen niin osa puhtaista astioista jää aina työtasolle sen kaapin kohdalle mihin ne pitäisi laittaa. Roskakaapin ovessa roikkuu nytkin joku pieni muovipussi jonka kai oli tarkoitus mennä kaappiin muiden muoviroskien sekaan, mutta ei ihan sinne asti venynyt. Tyhjä maitotölkki (tai ei se ihan tyhjä koskaan ole vaan viimeinen puoli desiä jää aina töllkkiin) jää työtasolle, sitä liru
Jos pitäisi veikata, niin liiallinen testosteronin tuotanto on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
No, aika monen teinitytön perseessä roikkuu säännöllisesti setämiehiä ja nuorempiakin kolleja. Koskaan ei voi tietää, onko ne vain harmittomia luusereita, eli epäkypsia yksilöitä, vai oikeasti vaarallisia. Suuri osa miehistä ja pojista on ihan tavallisia tallaajia, mutta kyllä noita lussukoitakin piisaa ihan riittämiin.
Mutta tatskattuja jänniksiä et mainitse epäluotettavien joukkoon "vahingossa"
Täällä Kruunuhaassa miehen metatyö on TV:n kanavien asennus. Joka päivä ei tarvitse, mutta tarvittaessa.
No mä olen nainen, jolla on auto ja omakotitalo ja kolme lasta, ja hoidan kaiken yksin. Voin suoraan sanoa, että ne taloon ja autoon liittyvät metatyöt on ehkä n. 5% siitä kokonaismäärästä mitä sitä hommaa on liittyen lasten koulunkäyntiin, harrastuksiin, kaverisuhteisiin, yleisesti kotitöihin (ruokien suunnittelu& hankinnat), lasten kasvaminen, vaatetus, harrastusvälineet jne.
Ja olen asunut täällä jo 10 v näin lasten kanssa, joten kyllä on kaikenlaista remppaa ollut niin taloon kuin autoihinkin, mutta ei ne oikeasti ole mitään verrattuna tähän perusarjen pyörittämiseen ja siinä kärryillä pysymiseen.