Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
561/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime päivien metatyöt: 1.Palovaroitin alkoi huutaa yöllä: sammutin sen, etsin patterit, vaihdoin ja ostin tilalle uusia. 2. Makuuhuoneen lämpöpatteri alkoi naputtaa. Purin sen osiin, imuroin ja kokosin, naputti edelleen. Soitin sähkömiehelle kolmesti, tulee kunhan ehtii katsomaan sitä. 3. Tankkasin auton. 4. Vein pahveja ja muoveja kierrätykseen. 5. Tytär soitti ja kyseli moottorisahan käyttöohjeita. 6. Huolsin raivaussahan ja katselin netistä siihen vara-osia. 7. Mietin jouluvalojen laittamista korkealle ulos. Hain tikapuut, vasaroin nauloja sopiviin kohtiin, korjasin parempiin kohtiin. Etsin ehjät jouluvalot ja ripustelin niitä monta tuntia. 8. Poika soitti ja kyseli asunnon ilmanvaihtoventtiilien huoloto-ohjeita. 9. Soitin nuohoojalle.

Nämä kahdelta päivältä.

Vastataan tähän niin kun miehet vastaa naisille. Itse hankkituja hommia. Jouluvalojen ripustaminen ei oo pakollista. Raivaussahaa ei tarvi koko ajan. Kuinka usein tarvii moottorisahaa? Lämpöpatterista olis voinut heti soittaa korjaajalle. 

Vierailija
562/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyö on esimerkiksi sitä, että hankkii lasten kavereiden synttäreille lahjat. Meillä on kolme lasta. Kun kuopus oli kymmenen, mies kysyi ensimmäistä kertaa, että käykö hän ostamassa kuopuksen kaverille lahjan synttäreitä varten. Sillä hetkellä tajusin, että näinhän tämän homman olisi pitänyt mennä jo viimeisen 15 vuotta. No ei mennyt ja nyt huomaan aika ajoin olevani asiasta katkera.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten tuntuu olevan vaikea hyväksyä että metatyötä on myös miehillä.

Miksi? Senkö takia että vain naiset saavat määritellä mitä siihen kuuluu ja ei.

Kuulostaa valtapeliltä

Vierailija
564/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yllättävää, että tuossakin kolumnissa niiksi miesten metatöiksi onnistuttiin listaamaan vain sellaisia asioita, jotka eivät tule työlistalle välttämättä edes vuosittain.

No kyllä maalla oikeasti metatöitä riittää - ja niitä oikeita. Klapisouvi, usein myös omaa maata, jolta harvennuksessa saadaan polttopuita. Haravoinnin lisäksi rännien putsaukset ja katon, peltikaton harjalla tuuletusraot menee meillä helposti lehdistä tukkoon. Kesällä nurmen leikkaus - ja leikkurin säännöllinen huolto. Talvella lumen auraus, joko moottoritoimin tai käsivoimin, hommaa piisaa. Päälle ne remontit. Vaikka saunan kiuasta ei vaihdeta joka vuosi, kertyy vähänkin vanhemmissa taloissa korjausvelkaa helposti, jos taloa ei säännöllisesti huolla salaojakaivoista kattoon.

Vierailija
565/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yllättävää, että tuossakin kolumnissa niiksi miesten metatöiksi onnistuttiin listaamaan vain sellaisia asioita, jotka eivät tule työlistalle välttämättä edes vuosittain.

No kyllä maalla oikeasti metatöitä riittää - ja niitä oikeita. Klapisouvi, usein myös omaa maata, jolta harvennuksessa saadaan polttopuita. Haravoinnin lisäksi rännien putsaukset ja katon, peltikaton harjalla tuuletusraot menee meillä helposti lehdistä tukkoon. Kesällä nurmen leikkaus - ja leikkurin säännöllinen huolto. Talvella lumen auraus, joko moottoritoimin tai käsivoimin, hommaa piisaa. Päälle ne remontit. Vaikka saunan kiuasta ei vaihdeta joka vuosi, kertyy vähänkin vanhemmissa taloissa korjausvelkaa helposti, jos taloa ei säännöllisesti huolla salaojakaivoista kattoon.

Nuo ei ole metatöitä.

Vierailija
566/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä. Tosin ei puolisonikaan omista metatöistään numeroa tee. Teemme asioita laskematta sen enempää kumpi on tehnyt ja mitä. Ehkä minä miehenä omakotitalossa teen kokonaisuudessaan enemmän hommia kuin puolisoni, kun vastaan myös suurimmasta osasta ruuanlaitosta. 

Vierailija
567/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli äskö hirveä riita aiheena nämä kuuluisat metätyöt kuinka höbellä on rankkaa kun joutuu miettimään asioita ja kuinka minä pääsen helpolla kun minä vaan toteutan ne miettimiset. Nyt katsotaan kauan menee ennen kun nainen alkaa vaatimaan asioihin muutoksia kun minä en enää tee vaan mietin ja suunnittelen niin kuin nainen. Esimerkkinä otetaan lämmitys minä kyllä viihdyn viileässä mutta nainen ei ja nainen ei todellakaan halua lähteä pienimään pöllejä liiteriin eikä halua alkaa kantamaan niitä pienittyjä puita sisälle eikä halua alkaa tekemään tulia ja kun minä vaan mietin ja suunnittelen niin minun ei tarvi sitä toteuttaa. Toivottavasti ymmärtää vaihtaa itse renkaansa autoon ja tajuaa katsastaa sen auton kun tässä kuussa umpeutuu leima itse saa huolehtia jarrut, vaihtaa nesteet ja öljyt kun minä en niitä tee kun minä vain mietin ja suunnittelen.

Ei sillä tekemisellä ole mitään merkitystä kun ainoa mikä merkitsee on se kumpi miettii ja suunnittelee

Vierailija
568/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ei ole metatöitä.

Talon tai saunan lämmityksen suunnitteluun tai talon kunnossapitoon ja sen suunnitteluun käytettävä aika ei ole metatöitä, mutta lapsen synttäreiden suunnittelu ja lapsen kaverin 20 E synttärilahjan miettiminen on? OK. Joskus hävettää olla nainen kun palstaa lukee.

Vierailija
569/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisen miesystäväni äiti aina muisti sanoa että täytyyhän Villen saada työpäivän jälkeen nukkua parin tunnin unet, kun hänellä on niin rankkaa kun on päivän ollut työssä. No voi voi.

Entäs perheenäiti? Missä välissä hän nukkuu parin tunnin unet rankan työpäivänsä jälkeen? Ei missään välissä. Kotona odottaa toinen työpäivä.

Vierailija
570/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä suunnittekemista on saunan lämmittämisessä?

Sitäpaitsi nuo tekisit oli lapsua tai ei. Sen sijaan kaikkki lapsiin liittyvä ei saa kaatua yksin toiselle. Siitä tässä puhutaan.

Ja kuinks helkutin paljon sitä taloa joka päivä korjataan?

Itse omistan 60 vuotta vanhan talon ja 20 vuotta canhan kesämökin eikä niidenkään kunnossapitoa edes joka kuukausi suunnitella. 

Vierailija
571/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Mitä tarkoittaa pyykkikoneen oikea oppinen täyttö? Se, että pesee täysiä koneita, että vaatteet ei mene pilalle vai jotain ihan muuta? Entäs sitten astianpesukone olenko senkin asian aina onnistunut ryssimään? Kuitenkin astiat ovat pesun jälkeen puhtaita.

Vierailija
572/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli äskö hirveä riita aiheena nämä kuuluisat metätyöt kuinka höbellä on rankkaa kun joutuu miettimään asioita ja kuinka minä pääsen helpolla kun minä vaan toteutan ne miettimiset. Nyt katsotaan kauan menee ennen kun nainen alkaa vaatimaan asioihin muutoksia kun minä en enää tee vaan mietin ja suunnittelen niin kuin nainen. Esimerkkinä otetaan lämmitys minä kyllä viihdyn viileässä mutta nainen ei ja nainen ei todellakaan halua lähteä pienimään pöllejä liiteriin eikä halua alkaa kantamaan niitä pienittyjä puita sisälle eikä halua alkaa tekemään tulia ja kun minä vaan mietin ja suunnittelen niin minun ei tarvi sitä toteuttaa. Toivottavasti ymmärtää vaihtaa itse renkaansa autoon ja tajuaa katsastaa sen auton kun tässä kuussa umpeutuu leima itse saa huolehtia jarrut, vaihtaa nesteet ja öljyt kun minä en niitä tee kun minä vain mietin ja suunnittelen.

Ei sillä tekemisellä ole mitään merkitystä kun ainoa mikä merkitsee on se k

Mä en todellakaan tajua, miksi pöllit pitää pieniä vasta lämmityskaudella, kun ne voisi pilkkoa polttokokoon paremmilla keleillä. Siinä taitaisi olla teille molemmille metatyötä seuraavaan kevääseen niin voisitte sitten toteuttaa kesällä tämän innovaation.

Vierailija
573/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nämä on tärkeitä kaikki. Mutta paljonko ne vievät aikaa päivittäin? Me asutaan ok-talossa ja ei näitä tarvi päivittäin tehdä. Sen sijaan lasten läksyjen vahtiminen että tulee tehtyä, tai ruoan laitto, ne on päivittäisiä. Ajankäyttö on se, mikä mua joskus vituttaa. Miehellä on vapaa-aikaa just silloin kun tykkää. Mulla ei, sillä lapsista ei "saa vapaata". Noista ok-talon huoltohommista voi ottaa vapaata, niistä monia voi siirtää huoletta seuraavaan päivään tai vaikka viikolla - parilla eteenpäin, ei haittaa. Niiden tuumailuun ei käytetä paria tuntia joka ikinen päivä. 

Ja entäpä he, jotka asuvat taloyhtiössä. Ei ole noista metatöistä ainuttakaan. Mitkä silloin kuuluu miehelle?

Tässä ketjussa oli kyse metatöistä, mutta OK käsittellään sitten normitöitä myös. Älä syyllistä muita miehiä siitä, että et saa miehesi kanssa sovittua kotitöiden jaosta.

Mitä minuun tulee, niin lapset on jo maailmalla, mutta silloin kun olivat kotona niin minä kyllä hoidin ison siivun lasten hoidosta, ihan vaippahommista alkaen. Kun lapset oli pieniä, niin ei tosin asuttu vielä omakotitalossa, niin ei ollut noita kiinteistöhommia viemässä aikaa. Sen myönnän, että kun kun työn ohessa rakensin meille omakotitalon, niin sen vuoden aikana vastuu lasten hoidosta oli kyllä vaimolla lähes täysin.

Ruokaa tein ja teen edelleen paljon. Käytönnön syistä vaimo hoitaa ruokaostokset arkena, mutta minä sitten taan viikonloppuna. Etenkin jos on vieraita tulossa (lasten perheet tai ystäviä), niin vierasruoat hoidan minä, paitsi jälkkärin yleensä hoitaa vaimo. Vaimo kun ei osaa tai uskalla tehdä ruokaa muuta kuin tarkkaan reseptiä seuraten, niin eihän sillä tavalla hyvää saa. Samoin tuo meni silloin kun lapset oli vielä kotona.

Läksyjen seurannasta aikanaan huolehdin ison siivun, kävin koulun vanhempainilloissa ym. Harrastuskuskaukset oli valtaosin minun vastuulla, kun vaimo ei tykkää ajaa autoa. Lasten harrastuksissa joukkueenjohtajanakin toimin siinä sivussa viisi vuotta.

Koirat muuten lenkitän pitkällä lenkillä joka ikinen ilta.

Siivoaminen on aina tehty tiimityönä. Kumpikin pyykkää omat vaatteensa ja lakanat, pyyhkeet ym. yhteiset se joka hommaan ensin tarttuu. Yleensä vaimo, kun minä kuitenkin talosta huolehdin suurimmalta osin. Ikkunan pesu on useimmiten minun homma, muttei aina. Terassilasien pesu jää kyllä aina minulle.

Nurmikkoa vaimo ei ole ajanut vuosiin, vaikka on itsevetävä leikkuri eli jaksaisi kyllä vaikka on hankala rinnetontti. Lumityöt hoidan minä, koska niitä on niin paljon että hentoinen nainen läkähtyy, teki käsin tai lingolla. Vaimo huolehtii kasvihuoneesta ja muista puutarhahommista, mutta kun jotain pitää kaivaa tai kärrätä, niin johan minua tarvitaan.

Vierailija
574/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyvä tarina miehenä. Mun vaimo tajus jossain vaiheessa että mähän olen ihan laiska p.....a ja alkoi kovasti uhittelemaan erolla jos en miehisty ja ota vastuuta..  Oletettavasti otti koppia tältä sivustolta.

Aloin tehdä kotitöitä enemmän ja samalla lopetin täysin muut hommat.  Ei siinä hirveän kauan mennyt kun vaimokin alkoi huomata ongelmia. Talo oli kylmä kun ei poltettu takkaa sähkölasku tuplaantui.. pihalla oli 30cm lunta ei akan Corolla enää liikkunut.. 

Melko nopeesti palattiin vanhaan ja kaikki olikin hyvin.

Ketjun aihe on METATYÖT.

No, eihän se takka lämpe

Tarvitsee tilata kerran puuta. Viedä ne vajaan. Kantaa sisään. Osa täytyy pilkkoa. Ja jonkun täytyy vielä polttaakkin ne puut. 

Tosta näki taas just miten vähättelevä asenne. Mä tilasin 12mottia puuta. Meni 24h et ne oli vajassa. Nyt tästä huhtikuuhun mä kannan joka päivä niitä sisään ja poltan..

Kyl tossa on vähän puuhaa. Aika monta x ehtisi käydä hakee lahjan tokmannilta ja kuskta lapsia samassa ajassa.

Meillä tää menee niin, että mies puhuu miten pitäisi tilata puuta ja on taas kallista ja stressiä pukkaa. Tätä kestää suunnilleen kevään ajan.  Kunnes isäni soittaa ja sanoo että hänellä ois ylimääräistä puuta, milloin vois tuoda. Tuo lastin pihaan, jossa ne lojuu muutaman viikon, kunnes yhdessä koko perheellä pinotaan ne liiteriin. Jos tarvitsee itse tehdä puita niin tehdään kyllä ihan yhteistyöllä, tai vähintäänkin olen kokkina niissä talkoissa + viihdytän lapsia. Puun kantaminen sisälle ja polttaminen on kyllä enempi miehen hommaa, kun on etätöissä ja tykkää tehdä leivinuunin lämmössä hommia. 

Vierailija
575/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa kerran vuodessa vaihtaa renkaat ja öljyt vaihtaa. Tosisaanko väität tuohon tarvitsevasi suunnittelua. Auto on niin romu että siellä pitää parikertaa rempata. Voi kauhistus että on homaa. 

Vierailija
576/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu maalla. Tuollainen asuminen vaatii tietynlaista mielenlaatua, sitä että koko ajan oikeasti on hommaa kaikille perheenjäsenille. Noitten lisäksi ihan ne kauppareissut pitää miettiä paremmin kun ei voi tuosta vaan pistäytyä lähikaupassa, lapsia täytyy kuskailla kavereille ja harrastuksiin ihan eri lailla, koulukin on kaukana. Mutta siksihän aika harvat sitä haluaakaan, vaan asuu mieluummin kaupungissa jossa on lapsillekin kaverit lähellä ja vähemmän työtä kaikin puolin. 

Vierailija
577/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin aika vuodesta menee käsien pyörittelyyn. Ei noita luettelemiasi hommia joka päivä tehdä.

Vierailija
578/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi rakas ihminen kun nuo on tavallisia töitä, ei metatöitä. Ei jotain polttopuiden tekemistä tai metsän harvennusta tarvitse erikseen juurikaan suunnitella tai organisoida, se on ihan sama kuin vaikka tiskaaminen tai pyykin peseminen, ei siinä tarvitse tehdä metatyötä. Nurmen leikkaus ei vaadi mitään ajatustyötä, se tehdään silloin kun nurmikko näyttää liian pitkältä ja on aikaa. Se on normaali askare, ei metatyötä. Sama juttu lumen luominen, se tehdään kun silmä kertoo että, kappas, on satanut lunta. Eikä remontit ole metatyötä, se on metatyötä kun suunnittelee että että kiuas pitää vaihtaa ensi vuonna, ja sitten myös silloin hoitaa sen.

Vierailija
579/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyö meinaa esim tiedonhakua tai suunnittelua.

Meillä miehen metatyöhön kuuluu riitojen selvittäminen. Vaimo mököttää aina vaan ja mies keksii miten asiassa päästään eteenpäin ja tekee aloitteen.

Vierailija
580/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla kyllä, mutta mitä metatöitä kaupunkilainen kerrostalossa asuva iskä tekee? Jos ei siis niitä, mitä se äitikin.

Kt.ssa työn määrä on niin vähäinen et jos siitä ei 2 aikuista ihmistä pääse sopuun ja toinen uupuu. Suosittelen eroa.

Niin no tuo aloituksen artikkelihan oli just vastaus juttuun, jossa äiti suunnitteli eroa tästä syystä. Kyllä se aika usein eroon johtaa, jos työnjako on vuodesta toiseen epäreilu ja toinen uupuu. Lapsiperheessä eroaminen ei vaan ole sellainen ihan helppo päätös, eikä ongelman laajuus useinkaan ilmene ennen lapsia. 

Se on kyl jännä. Ongelma ilmenee kun lapsi tulee hyvin usein heti..

Sitä ennen äiti on kyennyt käydä töissä 8h päivässä. Harrastanut ym. Yhtäkkiä hä

Miehet eivät tiedä hölkäsen pöläystäkään siitä, millainen ponnistus raskaus, synnytys ja imetys on naisen kropalle. Siitä palautuminen kestää kauan. Useissa muissa maissa koko yhteisö tukee äitiâ sinä aikana. Täällä ei v*ttu edes lapsen isä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan