Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Mulla oli ennen lapsia parisuhde, jossa koin metatöiden ja kotitöiden jakautuneen kutakuinkin tasan. Ei nyt tasantasan viivoittimella mitattuna, mutta siten, että arki soljui eikä ollut epäreiluuden tuntemuksia.
Lasten tultua maailmaan miehen panostus kotitöihin pysyi kutakuinkin samana kuin ennen lapsia. Ainoa vaan, että kotitöiden määrä ns. räjähti käsiin, mutta omaa toimintaansa hän ei sopeuttanut vastaamaan kotitöiden noussutta määrää. Esim. jos oli ennen imuroinut joka toinen viikko, niin eihän se enää riittänyt lapsiperhearjessa. Tai jos oli ennen tehnyt kerran pari viikossa ruokaa, niin eihän se riitä ruokkimaan kokonaista perhettä, vaikka molemmat tekisi kerran pari sen saman pienen satsin ruokaa. Pitää tehdä isompia satseja, pakastaa tai tehdä useammin.
Metatöitä tuli niin järjettömän paljon lisää, ja näistä oikeastaan mitään koppia ei enää otettu. Muistan liiton loppupuolella anelleeni, että tekisimme excelin erilaisista meta- ja kotitöistä, ja värikoodaisimme omamme. Mies totesi vaan, että laiskat ne omia töitään luettelee, hän TEKEE.
Miehen vankkumaton mielipide oli, että hän teki puolet ja enemmänkin kaikesta. Tämä oli järkkymätön käsitys. Lopulta täytin tällaisen listan itse itseäni varten, ja tajusin, että 95% meta- ja kotitöistä oli minun harteillani.
Autoa lukuun ottamatta kaikessa muussa kokonaisvastuu oli luisunut vuosien saatossa. mulle. Mulla ei enää ollut omaa autoa, mutta saatoin lapsia julkisilla tai järkkäilin kimppakyytejä. Viikonlopun turnaukset hän hoiti pääosin autollisena.
Asuttiin asunto-osakeyhtiössä, autoa ei edes pesty itse vaan kaikki autoon liittyvä huolto ulkoistettiin. En keksi auton lisäksi mitään sellaista vain hänen kontollaan ollutta metatyötä, joka ei olisi liittynyt hänen työhönsä tai omiin harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt on avuttomien naisten keksimä termi, joka oikeasti tarkoittaa muutamaa puhelinsoittoa neuvolaan tai hammaslääkärille. Tavallisessa työssä tehdään yhden viikon aikana ns metatöitä enemmän kuin kotona vuoden aikana.
Normaaleille ihmisille koko termi on täysi vitsi. Jos kuulen jonkun valittavan metatöistä, tiedän automaattisesti kyse olevan organisointikyvyttömästå idiootista.
No mutta miksi miehet eivät sitten hoida niitä kun ne noin yksinkertaisia on?
Miehet tekevät päivittäin metatöitä, mutta koska kyse on niin naurettavan yksinkertaisista asioista, niin kukaan ei kehtaa tehdä siitä numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ton kirjoituksen pääpointti on kuitenkin tässä eikä siinä että kilpaillaan kumpi tekee enemmän metatöitä:
Metatyökeskustelu on yksi niistä jauhatuksista, jotka ajavat perheen vanhempia kauemmas toisistaan.
Jää helposti huomaamatta, että lastenkasvatus vaatii kummaltakin aikuiselta kaiken, ja niin sen kuuluu ollakin.
Lapset ovat vanhemman tärkein elämäntyö ja samalla suurin etuoikeus. Perhearki on rankkaa, mutta useimmille lopulta parasta, mitä elämä pystyy tarjoamaan.
Vaikka elämme puolisoidemme kanssa saman katon alla, emme koskaan voi tajuta kokonaan toistemme taakkoja ja huolenaiheita. Selvittäessäni mikä moottorisaha kannattaisi ostaa, saatan hyvinkin näyttää sohvalla makaavalta mieslihalta, joka vahtaa vain ruutuaan.
Jotenkin surullista jos metatyöstä "jauhaminen" ajaa ihmisiä erilleen.
Itse olen sitä mieltä, että parisuhteessa on välttämätöntä kyetä keskustelemaan tällaisista(kin) asioista. Mikäli kotitöistä ja niiden jakautumisesta keskusteleminen lyö kiilan pariskunnan väliin ja rapauttaa parisuhteet, niin eivät ne kovin vahvalla pohjalla olleet alunperinkään. Kolumnisti kuitenkin toteaa, että "emme koskaan voi tajuta kokonaan toistemme taakkoja ja huolenaiheita". No, kyllä voisitte jos kävisitte avointa keskustelua. Mutta jos keskustelu halutaan välittömästi leimata nalkuttamiseksi, jauhamiseksi, uhriutumiseksi tai syyllistämiseksi niin siinä ei ole kovin hedelmällinen pohja ymmärrykselle.
Kun luki tuon Ylen uutisen kommentit niin ymmärsin vihdoin mitä metatyö on se ei ole millään tavalla oikeaa työtä eikä se ole sitä että mies suunnittelee ja hankkii tarvikkeet millä huolletaan koko perheen asiat vaan se on sitä naisen tekemään miettimistä kun joutuu miettimään miten mies saadaan tekemään kaikki ja ilmeisesti miesten pitäisi osata lukea naisen ajatuksia että nainen saisi tahtonsa läpi ja kaikki tapahtuisi juuri täsmällisesti niin kuin nainen haluaa.
Naiset ei itsekään vieläkään halua tehdä mitään ja kaikki on ulkoistettu miehen tehtäväksi ja nyt naiset haluaa ulkoistaan sen miettimisenkin miehen tehtäväksi mutta kuitenkin samaan aikaan nainen vaatii että hänen tahto on toteutettava ihan joka asiassa
Vierailija kirjoitti:
Kysyin Googleltä metatyön määritetelmää. Ensimmäinen listalla oli näin "Metatyö on kaikkea sitä näkymätöntä ajattelutyötä, jota enimmäkseen naiset tekevät". Onhan se selvä, että tuolla määritelmällä miehet eivät juurikaan tee metatyötä. Mutta ihan yhtä selvää on, että naisten on turha mussuttaa asiasta. Väkisin väännetty tuo ongelma.
Miehenä minä en siis tee oikeita metatöitä, koska määritelmä niin sanoo. Metatyön tapaisia teen ainakin: pidän huolta omakotitalon huoltokirjasta, suunnittelen ja ajoitan isot remontit ja pienet huoltotyöt, nuohoukset ym. Seuraan lokasäiliön ja saostuskaivojen tilannetta ja jos lokasäiloö uhkaa täyttyä ennen seuraavaa säännöllistä tyhjennyspäivää. Seuraan rännien ja salaojien toimivuutta. Katson onko tontilla huonokuntoisia puita, jotka pitäisi kaataa ennen kuin kaatuvat ja aiheuttavat vahinko. Seuraan lämmityksen ja ilmanvaihdon toimivuutta. Pidän huolta, että ruohonleikkuril
Olethan mies niin nuohan on kaikki kivaa pikku ouuhastelua sinulle että ne ei sovi tähän keskusteluun, vai mitä naiset?
Mutta nuo on asioita mitkä ei yleisestikään kiinnosta naisia niin ne ei ole oikeaa metatyötä kun nainen ei noita asioita mieti ja metatyö on vain niitä naisia yleisesti kiinnostavien asioiden miettimistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt on avuttomien naisten keksimä termi, joka oikeasti tarkoittaa muutamaa puhelinsoittoa neuvolaan tai hammaslääkärille. Tavallisessa työssä tehdään yhden viikon aikana ns metatöitä enemmän kuin kotona vuoden aikana.
Normaaleille ihmisille koko termi on täysi vitsi. Jos kuulen jonkun valittavan metatöistä, tiedän automaattisesti kyse olevan organisointikyvyttömästå idiootista.
Miehet tekevät päivittäin metatöitä, mutta koska kyse on niin naurettavan yksinkertaisista asioista, niin kukaan ei kehtaa tehdä siitä numeroa.
Silti täälläkin on ketju piukassa miehiä jotja ei edes tiedä mitä ne on.
ja kukaanhan ei ole nytköön sanonut että ne olisi vaijkeita tai raskaita vaan on kyse siiyä että ne jää kokonaan toisen hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
"Yleensä naiset kyllä hoitavat OMAN autonsa huoltoon ja renkaiden vaihtoon ihan itse. Omakotitalossa ei ole oikeastaan mitään, mitä naiset eivät tekisi."
Ei kyllä vastaa ainakaan omaa arkikokemustani. Pääsääntöisesti miehet tekevät ne jutut mitkä täytyy ja naiset sitten puuhastelevat halujensa mukaan puutarhanhoitoa sun muuta - ja näillä naisten puuhasteluillakin tuppaa olemaan huomattava miestä työllistävä vaikutus. Harvemmin se nainen itse sitä visioimaansa uutta kivetystä latoo tai terassia rakentaa. Päällysmiehenä saattaa sentään hommaan osallistua.
Itsepähän olet naisesi valinnut tai sitten sinulla on aika yksinkertainen kuva naisista. Ei kaikki naiset ole mitään aivottomia höpsöjä kikattelijoita.
Kyllä minä hoidan oman autoni huollot, tankkaukset, renkaiden vaihdot ym. Mies hoitaa omansa.
"Me tosiaan reissataan ympäri vuoden, se mitä töiltä ehditään. Eniten kesällä. Kesäreissut on helppoja, kun kaasu riittää kuukausia ja ajaminen ja aurinkopaneeli tuottaa sähköä niin ettei senkään kanssa ole ongelmia. Paitsi jos on tarve asunto-osan ilmastoinnille, sitten tilanne sähkön riittävyyden suhteen muuttuu.
Mutta talvireissuilla tuota metatyötä tuleekin sitten ihan eri tavalla. Kovilla pakkasilla yksi kaasupullo ei montaa päivää riitä. Ja sähkönkin riittävyyden kanssa pitää olla tarkkana. Varsin ikävä tilanne herätä talvipakkasilla kylmään keskellä yötä, etenkin jos toinenkin kaasupullo on tyhjä. Tai jos hupiakut on päässyt tyhjäksi, niin rupea siinä sitten keskellä yötä aggregaattia virittelemään ja pörisyttämään."
Ihan totta, mitä kirjoitat talvireissaamisesta. Mitä enemmän on ympäristöolosuhteiden armoilla (ja reissatessahan on), sitä enemmän tarvitaan ennakointia ja sitä metatyötä. Mä vältyn talviversiolta: teen talvet töitä rahoittaakseni tämän hienouden ja mies on talvet sisällä, ei keuhkot kestä pakkasia. Ensi kevättä odotellessa...! Toivottavasti teillä kuitenkin on edes kaksi kuskia tai jotenkin muuten jätetty muillekin hommaa, johan tuo muuten alkaa ottaa päähän, jos muut vaan lorvivat, vaikka kuinka olisi loma. Meillä mies ajaa kaikki kilometrit, tänä kesänä 12500. Ensi kesäksi pyöräytetään sisätilat uusiksi, joka kerta löytyy jotain paranneltavaa. Sitä pääsee onneksi tekemään yhdessä, hän rakentaa ja minä verhoilen, pehmustan ja ompelen. Mukavia kilometrejä! Olisipa kevät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet tekee miettimättä naiset vain miettii tekemättä.
Nykypäivänä naiset ovat täysin sokeutuneita miesten tekemille asioille ja ne nyt vaan tapahtuu, hyvä niin, mutta ihan jokainen nainen ahdistuu ja uhriutuu jos joutuu miettimään asioita kun haluaisi tekemisen lisäksi ulkoistaa sen miettimisenkin miehille.
Naiset niitä tulevaisuuden suunnitelmia ja yleensäkin suunnitelmallisuutta vaatii ei miehet.
Kyllä miehetkin tekee koko perheen eteen metatöitä, vaikka muuta väitätte. Meilläkin esim eilen mies ihan oma-aloitteisesti ilman mitään mainintaa minulta kävi lapsen talvivaatteita läpi, että mitkä vielä mahtuu, onko vaatteet kunnossa ja mitä uutta tarvitaan tilalle? Samoin hän varaa meille matkat, huolehtii lääkkeet ja vakuutukset reissuun. Katsoo myös, että kaikki tarvittavat pakataan mukaan lapsille. Hän myös suunnittelee ruuat etukäteen useammalle päivälle ja valmistaa ne. Järkevää, koska hän on parempi ja taitavampi kokki, joten hän valmistaa ruuat paljon nopeammin kuin minä. Väitän, että meillä metatyöt jakautuu tasaisesti, kuten muutkin työt.
Meillä ehkä siksikin riidellään hyvin harvoin, kun arki sujuu ja kaikki toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehetkin tekee koko perheen eteen metatöitä, vaikka muuta väitätte. Meilläkin esim eilen mies ihan oma-aloitteisesti ilman mitään mainintaa minulta kävi lapsen talvivaatteita läpi, että mitkä vielä mahtuu, onko vaatteet kunnossa ja mitä uutta tarvitaan tilalle? Samoin hän varaa meille matkat, huolehtii lääkkeet ja vakuutukset reissuun. Katsoo myös, että kaikki tarvittavat pakataan mukaan lapsille. Hän myös suunnittelee ruuat etukäteen useammalle päivälle ja valmistaa ne. Järkevää, koska hän on parempi ja taitavampi kokki, joten hän valmistaa ruuat paljon nopeammin kuin minä. Väitän, että meillä metatyöt jakautuu tasaisesti, kuten muutkin työt.
Uskottava tarina kun kesken kaiken unohdit mukä teidän lapsiluku on.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan sen KUULUUKIN mennä terveessä/normaalissa perheessä. Paljon on edelleen perheitä, joissa jostain kumman syystä miehen ei tarvitse juurikaan miettiä lastensa päivittäisasioita...
Mukavin metatyö on uuden auton hankinnan miettiminen ja vertailujen tekeminen ja koeajaminen. Tykkään myös jouluruokien suunnittelusta ja kinkkujen vertailusta. Sähkösopimuksiakin kilpailutan ja tarkistan puhelinliittymien edullisuuden usein. Kyllä metatöistä voi nauttia. Isi50v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet tekee miettimättä naiset vain miettii tekemättä.
Nykypäivänä naiset ovat täysi
Kyllä se nimenomaan on niin, että naisen pitää muistuttaa asioista joka kolmas vuosi ja sekin on muka nalkuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskottava tarina kun kesken kaiken unohdit mukä teidän lapsiluku on.
Mistäs moisen pöljyyden keksit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna esimerkki. Keittää aamukahvin? Hakee postin? Meillä mies tekee tällaisia "naurettavan yksinkertaisia asioita". Ja minä herätän lapset, patistan pukemaan ja aamupalalle (jonka olen hankkinut / laittanut) patistan hammaspesut, repun pakkaamiset, tarkistan wilmasta ettei ole tullut mitään lisähommia, patistan lähtemään kotoa ajoissa linja-autopysäkille.
Lastenhoito yksinään on TYÖ joka vie paljon aikaa. Sillä välin kun minä laitan lapsia koulutielle, mies juo aamukahvia ja lukee netistä uutisia. Tärkeänä. Ai jessus tämä ärsyttää. Mutta hän tekee sitten jotain muuta jossa on hyvä. Jos alan käytettyjä tunteja laskemaan, niin minun harteilla tämä arki on.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne sinun mielestä jakautuu kun itse listaamien asioiden ulkopuolelle ei enää paljo jää. Mistä sinä sitten huolehdit kuin mies hoitaa lähes kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan sen KUULUUKIN mennä terveessä/normaalissa perheessä. Paljon on edelleen perheitä, joissa jostain kumm
Yllättävää kun jossain listataan asioita mistä jokainen näkee että mies tekee suurimman osan perheen arki asioista ja todennäköisesti vielä maksaakin suurimman osan niin naiset tulevat huutamaan että noin se KUULUUKIN mennä että mies tekee suurimman osan ja mies maksaa suurimman osan.
Kun selvästikin te naiset määrittelette mitä miehen kuuluu tehdä niin saako miehet määritellä mitä naisten kuuluu tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin Googleltä metatyön määritetelmää. Ensimmäinen listalla oli näin "Metatyö on kaikkea sitä näkymätöntä ajattelutyötä, jota enimmäkseen naiset tekevät". Onhan se selvä, että tuolla määritelmällä miehet eivät juurikaan tee metatyötä. Mutta ihan yhtä selvää on, että naisten on turha mussuttaa asiasta. Väkisin väännetty tuo ongelma.
Miehenä minä en siis tee oikeita metatöitä, koska määritelmä niin sanoo. Metatyön tapaisia teen ainakin: pidän huolta omakotitalon huoltokirjasta, suunnittelen ja ajoitan isot remontit ja pienet huoltotyöt, nuohoukset ym. Seuraan lokasäiliön ja saostuskaivojen tilannetta ja jos lokasäiloö uhkaa täyttyä ennen seuraavaa säännöllistä tyhjennyspäivää. Seuraan rännien ja salaojien toimivuutta. Katson onko tontilla huonokuntoisia puita, jotka pitäisi kaataa ennen kuin kaatuvat ja aiheuttavat vahinko. Seuraan lämmityksen ja ilmanvaihd
No nämä on tärkeitä kaikki. Mutta paljonko ne vievät aikaa päivittäin? Me asutaan ok-talossa ja ei näitä tarvi päivittäin tehdä. Sen sijaan lasten läksyjen vahtiminen että tulee tehtyä, tai ruoan laitto, ne on päivittäisiä. Ajankäyttö on se, mikä mua joskus vituttaa. Miehellä on vapaa-aikaa just silloin kun tykkää. Mulla ei, sillä lapsista ei "saa vapaata". Noista ok-talon huoltohommista voi ottaa vapaata, niistä monia voi siirtää huoletta seuraavaan päivään tai vaikka viikolla - parilla eteenpäin, ei haittaa. Niiden tuumailuun ei käytetä paria tuntia joka ikinen päivä.
Ja entäpä he, jotka asuvat taloyhtiössä. Ei ole noista metatöistä ainuttakaan. Mitkä silloin kuuluu miehelle?
Ethän sinä sitä teidä kun et edes hahmota mitä ne metatyöt on jotka vaimosi hoitaa kaikki.