Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
501/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se meillä ainakaan jää huomaamatta. Tiedän että mies huolehtii kaikki auto ja talojutut ja kiitän häntä siitä. Hän maksaa myös siivoojan, joka tasapainottaa sitä että muuten minä teen ne kaikki kotityöt ja muut metatyöt, lapsen asiat ym. Tämä on meille ok, koska mies tuo leivän pöytään ja mun ei tarvitse raha asioista huolehtia. Ja kyllä hän myös joskus hoitaa jotain lapsen juttuja, ostaa/tilaa hänelle jotain tarvikkeita, leluja tms mikä on tosi kiva juttu. 

Vierailija
502/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No, jos miehen tapa tehdä metatöitä tarkoittaa sitä ettei rahasta tartte välittää niin kyllä se vähän liittyy. Harva perhe on niin varoissaan että sillä tyylillä voisi pidemmän päälle elää. "

No kuinka paljon enemmän siihen nyt sitten menee rahaaa jos itse tehtyjen mokkapalojen sijaan ostaa lidlistä munkit ja kuinka usein niin täytyy tehdä että se merkittävästi vaikuttaa perheen talouteen?

50 munkkia makso lidlis 34.50€.. mokkapalat olis varmaan tehnyt puolella tosta.  Aikaa säästyi tuntikausia.

Kuulostaa melko järkevältä se Lidl jos noin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä ne siis ovat ne miesten metatyöt? Jos ei perinteisiä miesten töitä ole hoidettavana."

No ihan kaikkeen siihen liittyviä ajatustöitä mistä ne miehet nyt kodissa milloinkin huolehtivat.

Meillä miehen metatöitä ovat sekä ruokahuollon suunnittelu että auton ja kiintiestön kunnossapidon ajatustyö. Lisäksi varsinkin toisen lapsen harrastuksiin liittyvä suunnittelu. Minulla enemmän vaatehuollon ja siivouksen suunnittelu.

Vierailija
504/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mies, enkä suostu tekemään naisten töitä. Nainen hoitaa kodin ja lapset. Näin se on aina mennyt ja tulee jatkossa menemään. Ihan sama mitä feministit siihen sanovat.

Mä elin noin, koska mies oli sairas ja lapsi mun. Oli muuten aivan helvetinmoinen homma kokopäivätyön ohella,  hoidin välillä sitä miestäkin. Paloin loppuun ja maksoin työurallani, josta ei kummoista tullut.

No, nyt se mies on paremmassa kunnossa ja lapsi jo maailmalla. Edelleen meillä on historian hämäristä jäänyt sektoreittainen työnjako, en esimerkiksi aja metriäkään autolla, vaan mut haetaan töistä. Mies on onneksi aina tajunnut, että olisi jo saanut kenkää, ellei osallistu kykyjensä mukaan. Ihan sama miten, kunhan kantaa korttaan yhteiseen kekoon ihan täysillä, kuten minäkin. Terveisin vanhan liiton feministi.

Se ongelmahan ei ole meillä, vaan niillä, joilla toinen vapaamatkustaa.

Vierailija
505/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyvä tarina miehenä. Mun vaimo tajus jossain vaiheessa että mähän olen ihan laiska p.....a ja alkoi kovasti uhittelemaan erolla jos en miehisty ja ota vastuuta..  Oletettavasti otti koppia tältä sivustolta.

Aloin tehdä kotitöitä enemmän ja samalla lopetin täysin muut hommat.  Ei siinä hirveän kauan mennyt kun vaimokin alkoi huomata ongelmia. Talo oli kylmä kun ei poltettu takkaa sähkölasku tuplaantui.. pihalla oli 30cm lunta ei akan Corolla enää liikkunut.. 

Melko nopeesti palattiin vanhaan ja kaikki olikin hyvin.

Ketjun aihe on METATYÖT.

No, eihän se takka lämpene tai lumikola heilu jos ei ole metatöitä yhtään tehnyt. Tai ei ainakaan silleen ennakoiden, että olisi lumet kolattu ennen kuin on töihin lähtö, ja lämmitetty ennen kuin kämppä on kylmä. 

No kuinka hirveästi siinä tarvitsee etukäteen asiaa miettiä ja organisoida? Ei tavallisten kotitöiden takia tarvita kovin suurta määrää metatyötä kun se on täysin selkeää, että kun lunta sataa, tehdään lumityöt. Tai että kun on kylmä, haetaan puut pihalta ja laitetaan takkaan tulet, sen osaa lapsikin ilman suurempaa miettimistä. Ne on normaaleja rutiinihommia jotka toistuu samalla tavalla joka kerta, ei niin että se pitäisi jollain lailla organisoida etukäteen. Kuten ei tarvitse organisoida ja suunnitella esim. tiskien tiskausta tai pyykkien pesemistä, ne tehdään kun ehditään, ja aina samalla tavalla. 

Vierailija
506/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla kyllä, mutta mitä metatöitä kaupunkilainen kerrostalossa asuva iskä tekee? Jos ei siis niitä, mitä se äitikin.

Kt.ssa työn määrä on niin vähäinen et jos siitä ei 2 aikuista ihmistä pääse sopuun ja toinen uupuu. Suosittelen eroa.

Niin no tuo aloituksen artikkelihan oli just vastaus juttuun, jossa äiti suunnitteli eroa tästä syystä. Kyllä se aika usein eroon johtaa, jos työnjako on vuodesta toiseen epäreilu ja toinen uupuu. Lapsiperheessä eroaminen ei vaan ole sellainen ihan helppo päätös, eikä ongelman laajuus useinkaan ilmene ennen lapsia. 

Se on kyl jännä. Ongelma ilmenee kun lapsi tulee hyvin usein heti..

Sitä ennen äiti on kyennyt käydä t

Niiin eli tässäkin tapauksessa äidillä oli masennus. Ja anteeksi nyt vaan masentuneen naisen kanssa jaksoin 3v. Eikä tosiaan mennyt kotityöt tai mitkään muut tasan. Se olin minä kuka sai kantaa kaiken vastuun. Sillä välin kun toinen makas vuorotellen sohvalla tai sängyssä.

Vierailija
507/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei ollut."

Minun oli ja minä aloitin tämän. Sinä sitten ilmeisesti halusit sanoa jotain muuta.

Et sinä sitä aloittanut vaan se kirjoittaja, joka kertoi ettei isät muista lastensa sotuja.

Ja kertoi kokemuksensa olevan nimenomaan apteekista. Ja sitten minä ihmettelin että mitä apteekista saa pelkällä sotulla ilman Kela-korttia.

Vierailija
508/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyvä tarina miehenä. Mun vaimo tajus jossain vaiheessa että mähän olen ihan laiska p.....a ja alkoi kovasti uhittelemaan erolla jos en miehisty ja ota vastuuta..  Oletettavasti otti koppia tältä sivustolta.

Aloin tehdä kotitöitä enemmän ja samalla lopetin täysin muut hommat.  Ei siinä hirveän kauan mennyt kun vaimokin alkoi huomata ongelmia. Talo oli kylmä kun ei poltettu takkaa sähkölasku tuplaantui.. pihalla oli 30cm lunta ei akan Corolla enää liikkunut.. 

Ketjun aihe on METATYÖT.

No, eihän se takka lämpene tai lumikola heilu jos ei ole metatöitä yhtään tehnyt. Tai ei ainakaan silleen ennakoiden, että olisi lumet kolattu ennen kuin on töihin lähtö, j

Mut mitä sit oikeasti jää kun lähes kaikki on rutiinia... Lasten hammaslääkäri kerran vuodessa.  Lasten treenit pari x viikossa. Synttärit kerran vuoteen ja kaveri synttärit muutamaan x.

Anteeksi mut mä en näe tota mitenkään älyttömän kuormittavana.

Vierailija
509/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei ollut."

Minun oli ja minä aloitin tämän. Sinä sitten ilmeisesti halusit sanoa jotain muuta.

Et sinä sitä aloittanut vaan se kirjoittaja, joka kertoi ettei isät muista lastensa sotuja.

Ja kertoi kokemuksensa olevan nimenomaan apteekista. Ja sitten minä ihmettelin että mitä apteekista saa pelkällä sotulla ilman Kela-korttia.

Tarkoitus oli dissaa miehiä. Mut teki itsestään urpon kun alkoi satuilla rokotteista.

Vierailija
510/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anteeksi mut mä en näe tota mitenkään älyttömän kuormittavana."

Nykypäivän muotisana on kuormittavuus. Josta siis 90% tulee ihmisten itse itselleen asettamista liiallisista vaatimuksista.

Vierailija
511/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän muotisana on kuormittavuus. Josta siis 90% tulee ihmisten itse itselleen asettamista liiallisista vaatimuksista.

Tässäkin keskustelussa on tullut monesti vähän sääli fiilis.  Ihan oikeasti jos lapsen hammaslääkäri reissun hoito. Tai hammastahnan loppuminen aiheuttaa hirveesti stressiä. Ei se ihminen ole enää stabiili. Siellä on mennyt jo jotain pahasti rikki.

Vierailija
512/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiintoista että niin moni täällä kokee vaikka ruokaostosten suunnittelun raskaana metatyönä, mutta ei tosiaan kiinteistön tai auton huolloista/korjauksista vastuunottamisen. Ei yhtään ihme että avioerot ovat niin yleisiä, kun vastuita ei osata jakaa, niistä puhua tai toisen asemaan mitenkään osata asettua hetkeksikään.

Vierailija
513/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin keskustelussa on tullut monesti vähän sääli fiilis.  Ihan oikeasti jos lapsen hammaslääkäri reissun hoito. Tai hammastahnan loppuminen aiheuttaa hirveesti stressiä. Ei se ihminen ole enää stabiili. Siellä on mennyt jo jotain pahasti rikki.

Kun lapsena minulla oli hammaslääkäri, äiti oli kirjoittanut sen seinäkalenteriin. Aamulla sitten katsoi sitä ja sanoi minulle että muista mennä päivällä hammaslääkäriin.

Metatyötä siinä ei ollut sekuntiakaan. Nykyään asiaa pohditaan ja stressataan viikkokausia ja sen hoitaminen on vanhemmalta vuorikiipeilyä vastaava ponnistus.

Vierailija
514/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun aihe on METATYÖT.

No, eihän se takka lämpene tai lumikola heilu jos ei ole metatöitä yhtään tehnyt. Tai ei ainakaan silleen ennakoiden, että

Hammaslääkäreitä on pahimmilaan kerran viikossa, jos oiotaan. Ja se hammaslääkäri jossain hornassa, jonne meneminen pitää suunnitella jopa niin, että tekee ensni työtunteja sisään, että pääsee ajoissa lähtemään töistä.

Takan lämmittämiseen tarvitsee tilata puut keraan

Jos itsellä on kolme lasta ja näillä omat synttärit ja sitten new lapset saa kutsuja kavereidensa snyttäreitä, niitä lastensynttjäreitä aikatauluineen, kuskauksieen, lahjoineen ja vaatteineen on jo kymmeniä vuodessa. Meillä on huhti-toukokuun kaikki viikonloput täynnä synttäretä...

Vierailija
515/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö puhelin nykyään tee kaiken metatyön? Sinne vaan kalenteriin kaikki. Ja kuitit menee pankkiin ja sieltä saa raportit.

Vierailija
516/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei tuo sinänsä mitään uutta tarjonnut.

Kolumnissa ei kiistetä sitä, etteikö naisille kaatuisi usein päivittäiset toiminnat, kuten tekstiilihuolto, ruoanlaitto, aikatauluttaminen ja siivoaminen. Mutta haluttiin tuoda esille sitä samaa, että stereotyyppisesti miehet huolehtivat korjaustöistä ja auton huollosta. Esimerkkinä kolumnissa puhutaan siitä, että mies tekee metatyötä selvittäessään minkälaisen moottorisahan ostaisi. Kuinka usein miehet joutuvat moottorisahoja ostelemaan? Kenties olen itse kaupungissa asuvana vähän vieraantunut aiheesta, mutta vaikea kuvitella, että niitä pitäisi ostaa kovin montaa tai että moottorisahan valitsemiseen pitäisi käyttää montaa tuntia viikossa. Kuinka stressaavaa moottorisahan ostaminen oikein mahtaa olla?

En halua vähätellä miesten tekemää "metatyötä", mutta kun kyseessä on ilmeisesti miehille todellinen ongelma, niin ehkä kolumnisti olisi voinut keksiä jonkin vähän arkisemman esimerkin kuin moottorisahan ostaminen tai mätänevän pihasaunan lattian tarkkailun.

Vierailija
517/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärit on keskitetty.

Jos perhe asuu kaupunginosassa y, lapsen koulu on kaupunginosassa ö, äidin työpaikka naapurikaupungissa ja se hammaslääkäri kaupuninosassa ä ja aika keskellä päivää, on aikamoinen homma kuskata sitä lasta hammasoiontaan.

Hammasoiontaan ei riitä kerta vuoteen käynti, ei lähellekään.

Vierailija
518/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsena minulla oli hammaslääkäri, äiti oli kirjoittanut sen seinäkalenteriin. Aamulla sitten katsoi sitä ja sanoi minulle että muista mennä päivällä hammaslääkäriin.

Metatyötä siinä ei ollut sekuntiakaan. Nykyään asiaa pohditaan ja stressataan viikkokausia ja sen hoitaminen on vanhemmalta vuorikiipeilyä vastaava po

a) kun sinä olit pieni, hammaslääkärit oli tyypillisesti lähellä, jopa koulun pihapiirissä. Näin ei ole enää, vaan ne on keskitetty.

b) nykyään jopa yläkoululaisen kanssa pitää huoltajan mennä sinne hammaslääkäriin.

Ja olihan se sun äitisikn tehnyt metatyötä asian suhteen, missäs isäsi luurasi?

Vierailija
519/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun aihe on METATYÖT.

No, eihän se takka lämpene tai lumikola heilu jos ei ole metatöitä yhtää

Tarvitsee tilata kerran puuta. Viedä ne vajaan. Kantaa sisään. Osa täytyy pilkkoa. Ja jonkun täytyy vielä polttaakkin ne puut. 

Tosta näki taas just miten vähättelevä asenne.  Mä tilasin 12mottia puuta. Meni 24h et ne oli vajassa. Nyt tästä huhtikuuhun mä kannan joka päivä niitä sisään ja poltan..

Kyl tossa on vähän puuhaa. Aika monta x ehtisi käydä hakee lahjan tokmannilta ja kuskta lapsia samassa ajassa.

Vierailija
520/1478 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun aihe on METATYÖT.

No, eihän se takka lämpe

Metatyötä tuosta on ainoastaan se kertan vuodessa tilaaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä