Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Jaksaa aina ihmetyttää tämä, että miten joku on päätynyt yhteen ja vielä lapsiakin tekemään miehen kanssa jolta kaikki arkinen homma jää tekemättä? Mulle olisi ollut jo seurusteluvaiheessa täysi suhteentuhoaja, jos kotityöt olisi kasautunut kohtuuttomasti tai kaikesta olisi jatkuvasti tarvinnut muistutella. En usko että kukaan täysin kädettömäksi muuttuu sillä sekunnilla, kun lapsi putkahtaa maailmaan, vaan on sitä jo varmasti aikaisemmin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kyllä, mutta mitä metatöitä kaupunkilainen kerrostalossa asuva iskä tekee? Jos ei siis niitä, mitä se äitikin.
Kt.ssa työn määrä on niin vähäinen et jos siitä ei 2 aikuista ihmistä pääse sopuun ja toinen uupuu. Suosittelen eroa.
Niin no tuo aloituksen artikkelihan oli just vastaus juttuun, jossa äiti suunnitteli eroa tästä syystä. Kyllä se aika usein eroon johtaa, jos työnjako on vuodesta toiseen epäreilu ja toinen uupuu. Lapsiperheessä eroaminen ei vaan ole sellainen ihan helppo päätös, eikä ongelman laajuus useinkaan ilmene ennen lapsia.
Se on kyl jännä. Ongelma ilmenee kun lapsi tulee hyvin usein heti..
Sitä ennen äiti on kyennyt käydä töissä 8h päivässä. Harrastanut ym. Yhtäkkiä hän uupuu täysin kotona makoilemalla..
Ja jooo joo kaikkien teidän lapsilla on koliikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kyllä, mutta mitä metatöitä kaupunkilainen kerrostalossa asuva iskä tekee? Jos ei siis niitä, mitä se äitikin.
Kt.ssa työn määrä on niin vähäinen et jos siitä ei 2 aikuista ihmistä pääse sopuun ja toinen uupuu. Suosittelen eroa.
Niin no tuo aloituksen artikkelihan oli just vastaus juttuun, jossa äiti suunnitteli eroa tästä syystä. Kyllä se aika usein eroon johtaa, jos työnjako on vuodesta toiseen epäreilu ja toinen uupuu. Lapsiperheessä eroaminen ei vaan ole sellainen ihan helppo päätös, eikä ongelman laajuus useinkaan ilmene ennen lapsia.
Sitä ennen äiti on kyennyt käydä töissä 8h päivässä. Harrastanut ym. Yhtäkkiä hä
MISTÄ sinä puhut????
Meillä minä hoidan osan NOISTAKIN, omakotitalossa, naisena.
Esim kevääksi mietin kahden ikkunan ympäristön korjaamista, siis että mies saa korjata, mutta hankin kamat ja patistan ja talo pitää maalata jotenkin ostan maalit ja taas patistan miestä. Maalaan kyllä ITSEKIN, mutta ei tuo tee mitään jos en pyydä/ehdota/kysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ennen äiti on kyennyt käydä tö
Siitä millaisia vinkujia te äidit olettte. Ette Jumalan kiitos kaikki mutta suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaa aina ihmetyttää tämä, että miten joku on päätynyt yhteen ja vielä lapsiakin tekemään miehen kanssa jolta kaikki arkinen homma jää tekemättä? Mulle olisi ollut jo seurusteluvaiheessa täysi suhteentuhoaja, jos kotityöt olisi kasautunut kohtuuttomasti tai kaikesta olisi jatkuvasti tarvinnut muistutella. En usko että kukaan täysin kädettömäksi muuttuu sillä sekunnilla, kun lapsi putkahtaa maailmaan, vaan on sitä jo varmasti aikaisemmin ollut.
No ainakin minun mieheni masentui ja sai lääkkeet ja nyt vaan nukkuu. Menossa ehkä 7v.
Vierailija kirjoitti:
Esim kevääksi mietin kahden ikkunan ympäristön korjaamista, siis että mies saa korjata, mutta hankin kamat ja patistan ja talo pitää maalata jotenkin ostan maalit ja taas patistan miestä. Maalaan kyllä ITSEKIN, mutta ei tuo tee mitään jos en pyydä/ehdota/kysy.
Millä maalilla sä maalaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tikkurilan pönttö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tikkurilan pönttö
Eli p.....aa oli tuokin maalaus. Ja uhriutuminen.
"No, jos miehen tapa tehdä metatöitä tarkoittaa sitä ettei rahasta tartte välittää niin kyllä se vähän liittyy. Harva perhe on niin varoissaan että sillä tyylillä voisi pidemmän päälle elää. "
No kuinka paljon enemmän siihen nyt sitten menee rahaaa jos itse tehtyjen mokkapalojen sijaan ostaa lidlistä munkit ja kuinka usein niin täytyy tehdä että se merkittävästi vaikuttaa perheen talouteen?
Vierailija kirjoitti:
"No, jos miehen tapa tehdä metatöitä tarkoittaa sitä ettei rahasta tartte välittää niin kyllä se vähän liittyy. Harva perhe on niin varoissaan että sillä tyylillä voisi pidemmän päälle elää. "
No kuinka paljon enemmän siihen nyt sitten menee rahaaa jos itse tehtyjen mokkapalojen sijaan ostaa lidlistä munkit ja kuinka usein niin täytyy tehdä että se merkittävästi vaikuttaa perheen talouteen?
Leipominen ei ole metatyö
Vierailija kirjoitti:
"Eli mihin muuhun liittyvää metatyötä miehillä on kuin niihin perinteisiin miesten töihin, joita moni mies ei enää tee?"
Ja jos ei tee, niin sittenhän koko diskurssi metatyön olemuksesta ja työnjaosta on turhaa. Tämäkin ketju redusoituu kovin perinteiseksi "miksi miehet eivät tee tarpeeksi kotitöitä eli laita ruokaa, hoida lapsia, pyykkää ja siivoa".
No nimenomaan se ei ole turha, kun eivät niitä tee siksi että heidän elinympäristössään ei niitä miesten töitä ole. Ei kyse ollut mistään työnjaosta tiskaamiseen tai muun suhteen, vaan niin sanotuista miesten metatöistä. Mitä ne siis ovat ne miesten metatyöt? Jos ei perinteisiä miesten töitä ole hoidettavana.
Minä olen mies, enkä suostu tekemään naisten töitä. Nainen hoitaa kodin ja lapset. Näin se on aina mennyt ja tulee jatkossa menemään. Ihan sama mitä feministit siihen sanovat.
Vierailija kirjoitti:
50 munkkia makso lidlis 34.50€.. mokkapalat olis varmaan tehnyt puolella tosta. Aikaa säästyi tuntikausia.
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle naiselle teksi kyllä hyvää relata vähän ja hyväksyä, että se toinen ei ole samanlainen kuin hän. Ihan hyvin aikuinen ihminen voi avata suunsa ja pyytää, että toinen ottaa kopin vaikka vähäksi aikaa itseä rasittavista meta- ja kotitöistä. Ja sen jälkeen hyväksyä sen, että se toinen hoitaa asiat omalla tavallaan, joka ehkä poikkeaa omastaan.
Oletpa yksinkertainen. Luuletko tosiaan etteivät naiset yritä tätä. Itse olen omalle miehelleni puhunut jo yli 15 vuotta asiasta eikä mitään tapahdu. Meillä on siinä mielessä eri juttu kun monella että meillä mies kyllä suorittaa ja tekee kotitöitä, mutta minulle jää kaikki suunnittelu, huolehtiminen ja vastuu. Minusta olisi niin ihanaa kun voisin edes viikon ajan huolehtia ja kantaa vastuuta vain itsestäni kuten mies on tehnyt 15 vuotta.
"Ei ollut."
Minun oli ja minä aloitin tämän. Sinä sitten ilmeisesti halusit sanoa jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ollut."
Minun oli ja minä aloitin tämän. Sinä sitten ilmeisesti halusit sanoa jotain muuta.
Et sinä sitä aloittanut vaan se kirjoittaja, joka kertoi ettei isät muista lastensa sotuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle naiselle teksi kyllä hyvää relata vähän ja hyväksyä, että se toinen ei ole samanlainen kuin hän. Ihan hyvin aikuinen ihminen voi avata suunsa ja pyytää, että toinen ottaa kopin vaikka vähäksi aikaa itseä rasittavista meta- ja kotitöistä. Ja sen jälkeen hyväksyä sen, että se toinen hoitaa asiat omalla tavallaan, joka ehkä poikkeaa omastaan.
Oletpa yksinkertainen. Luuletko tosiaan etteivät naiset yritä tätä. Itse olen omalle miehelleni puhunut jo yli 15 vuotta asiasta eikä mitään tapahdu. Meillä on siinä mielessä eri juttu kun monella että meillä mies kyllä suorittaa ja tekee kotitöitä, mutta minulle jää kaikki suunnittelu, huolehtiminen ja vastuu. Minusta olisi niin ihanaa kun voisin edes viikon ajan huolehtia ja kantaa vastuuta vain itsestäni kuten mies on tehnyt 15 vuotta.
Jääkö siis kaikki kotityöt tekemättä jos et miestä erikseen ohjeista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ennen äiti on kyennyt käydä töissä 8h päivässä. Harrastanut ym. Yhtäkkiä hä
Sulla vttu mitään lapsia ole, ja olet mies. Kokeile kunnon masennusta, ja tule sen jälkeen kertomaan tänne, että vttu miten mä jaksan. Uuuuu.