Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen ollut apteekissa töissä. Ihmeellisen yleistä oli, että isä ei muista lapsensa syntymäaikaa, saati hetua. En oikein ymmärrä miten se on mahdollista, mutta nähtävästi on. Toki suurin osa muisti tai ainakin se kelakortti oli sattunut mukaan. "
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä teiltä saa vain muistamalla lapsen syntymäajan tai hetun? Siis ilman kelakorttia.
Itselle ei ainakaan ole tullut mieleen hakea lapsen lääkkeitä ilman Kela-korttia.
No kun ihan vaikka lapselle rokotusaikaa varatessa pitäisi muistaa se sotu.
Ei apteekeissa rokoteta lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen ollut apteekissa töissä. Ihmeellisen yleistä oli, että isä ei muista lapsensa syntymäaikaa, saati hetua. En oikein ymmärrä miten se on mahdollista, mutta nähtävästi on. Toki suurin osa muisti tai ainakin se kelakortti oli sattunut mukaan. "
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä teiltä saa vain muistamalla lapsen syntymäajan tai hetun? Siis ilman kelakorttia.
Itselle ei ainakaan ole tullut mieleen hakea lapsen lääkkeitä ilman Kela-korttia.
Pointti on se sotun muistaminen.
Mulla on hyvä tarina miehenä. Mun vaimo tajus jossain vaiheessa että mähän olen ihan laiska p.....a ja alkoi kovasti uhittelemaan erolla jos en miehisty ja ota vastuuta.. Oletettavasti otti koppia tältä sivustolta.
Aloin tehdä kotitöitä enemmän ja samalla lopetin täysin muut hommat. Ei siinä hirveän kauan mennyt kun vaimokin alkoi huomata ongelmia. Talo oli kylmä kun ei poltettu takkaa sähkölasku tuplaantui.. pihalla oli 30cm lunta ei akan Corolla enää liikkunut..
Melko nopeesti palattiin vanhaan ja kaikki olikin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa on metatyötä, leidit! Ei ne lapset lähde kouluun tai harrastuksiin, ellet mieti etukäteen, milloin mennään, minne ja millä varusteilla ja eväillä. Joudut myös miettimään, miten sovitat nämä kaikki reissut toisiinsa. Eikä onnistu kokkaaminen, ellet mieti, mitä, mistä aineksista ja millä ajalla teet, kuinka monelle, kuka mitäkin syö jne. Yksikään korjaus- ja remontointihomma ei myöskään toteudu, ellet havaitse tarvetta, suunnittele, määrittele aikataulua, mieti vaihtoehtoja, tee budjettia, hanki tarvikkeita jne. Ja sitten lopuksi onkin enää se aivottomien miesten ei-metatyö, kun vaan maalaat paikkaat ja maalaat sen seinän :)
Miten tässä jää näitä lukiessa jotenkin se fiilis koko ajan, että miesten hommat on vaan helppoja suorituksia, kun taas vaikkapa lapsen ulkoilupuvun ostaminen vaatii naiselta valtavaa metaponnistelua :)
Hyvin harva mies osaa tai haluaa paikata sen seinän. Se tässä se ongelma on ainakin oman kokemukseni mukaan. Sen kyllä naisenakin ymmärrän että siihen tarvitaan metatyötä, kun itse on nuokin hommat tullut hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvä tarina miehenä. Mun vaimo tajus jossain vaiheessa että mähän olen ihan laiska p.....a ja alkoi kovasti uhittelemaan erolla jos en miehisty ja ota vastuuta.. Oletettavasti otti koppia tältä sivustolta.
Aloin tehdä kotitöitä enemmän ja samalla lopetin täysin muut hommat. Ei siinä hirveän kauan mennyt kun vaimokin alkoi huomata ongelmia. Talo oli kylmä kun ei poltettu takkaa sähkölasku tuplaantui.. pihalla oli 30cm lunta ei akan Corolla enää liikkunut..
Ketjun aihe on METATYÖT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aihe on METATYÖT.
No, eihän se takka lämpene tai lumikola heilu jos ei ole metatöitä yhtään tehnyt. Tai ei ainakaan silleen ennakoiden, että olisi lumet kolattu ennen kuin on töihin lähtö, ja lämmitetty ennen kuin kämppä on kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos mies tekee jotain hyödyllistä kotiin, autoon, työvälineiden ylläpitoon, remonttiin jne. liittyvää niin se pitää huomioida. Moni nykymies vaan ei näitä tee - ei ole pihasaunaa, pihaa, autoa, traktoria, työkaluja eikä välttämättä tietoa tai mielenkiintoa pintarempan tai muiden sisällä tapahtuvien asioiden hoitoon. Joten jos nämä perinteiset miesten työt ovat niitä miesten metatöitä, niin kovin monella kaupunkilaisella esimerkiksi ei niitä ole eivätkä sellaisia halua kontolleen.
Ei, perinteiset miesten työt (kuten luettelemasi) eivät ole sama asia kuin metatyö.
Metatyö on konkreettiseen ja suorittavaan työhän liittyvää ajattelu-, suunnittelu- ja johtamistyötä.
Se on tämän ketjun aiheena. Metatyötä liittyy niin perinteisiin miesten kuin perinteisiin naisten töihin.
Tiedän mitä sana meta tarkoittaa, mutta ketjussa todella moni luetteli näitä yllä mainittuja esimerkkeinä miesten metatöistä. Siksi nyt kommentoin miten kommentoin. Mikäli miehillä ei ole ns. miesten töitä tehtävänä, myöskään niihin liittyvää metatasoa ei ole.
Eli mihin muuhun liittyvää metatyötä miehillä on kuin niihin perinteisiin miesten töihin, joita moni mies ei enää tee? Turha myöskään mainita tähän jotain raha-asioiden tai kaikenlaisen byrokratian hoitoa, sekään ei usein enää ole miesten vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aihe on METATYÖT.
Metatyöt on siis töitä joita vaan nainen tekee. Ja nää on niitä näkymättömiä älyttömän raskaita töitä.. miehen pitää tehdä ihan kaikki muu niin te olette tyytyväisiä.
Mä vaan kysyn. Kun käyn töissä 9h menee siihen päivästä. Hoidan talon, tontin, autojen, lasten harrastus välineet, lumityöt, kuskailut ym täysin yksin. Noihin menee väkisinkin vuositasolla 2-3h päivästä. Tulee jo total 12h päivä.. Sit käyn kaupassa, teen ruokaa, siivoan, kuskaan lapsia harrastuksiin ym. Tosta tulee taas se 1-2h lisää.. Sit harrastan itse 12h kuukaudesta..
Ja mun vaimo valittaa kotiäitinä etten mä tee tarpeeksi. Niin mikä on oikeasti tarpeeksi??
Mä kuitenkin tarvitsen sen 7-8h unta ja olis kiva jos ei ihan jokainen hereillä olo hetki olis pakko painaa. Ja siltikään ei olla tyytyväisiä..
Naisen oma panos on kotitöistä ehkä 60%. Ja mun mielestä tää on jo todella epäreilua.
Maaseudulla kyllä, mutta mitä metatöitä kaupunkilainen kerrostalossa asuva iskä tekee? Jos ei siis niitä, mitä se äitikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aihe on METATYÖT.
Metatyöt on siis töitä joita vaan nainen tekee. Ja nää on niitä näkymättömiä älyttömän raskaita töitä.. miehen pitää tehdä ihan kaikki muu niin te olette tyytyväisiä.
Mä
No näköjään ainakaan sinä et tee niitä. Et edellenkään edes ymmärrä mitä ne on
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kyllä, mutta mitä metatöitä kaupunkilainen kerrostalossa asuva iskä tekee? Jos ei siis niitä, mitä se äitikin.
Kt.ssa työn määrä on niin vähäinen et jos siitä ei 2 aikuista ihmistä pääse sopuun ja toinen uupuu. Suosittelen eroa.
Miten tavallisista arkisista asioista saadaan joku sukupuolitettu kiistakapula josta tosissaan uhriudutaan? Jokainen on vapaa valitsemaan kenen kanssa taloutensa jakaa. Hävettää nämä metätyökitisijä naiset kun harvoin muiden tekemänä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä jumalauta jengi edes tiedä, mitä on METAtyö. Se ei ole renkaiden vaihtoa tai ruuanlaittoa tai rännienputsausta tai talvihaalareiden ostoa.
Se on sitä, että joutuu koko ajan muistamaan ja muistuttamaan toista milloin mistäkin. Ihan sama, vaikka olisi Barbadoksella kahden viikon lomalla, pitäisi monta kertaa olla yhteydessä kotiin ja MUISTUTTAA IHAN KAIKESTA
Metatyö on siis muistuttelua, vähän niinkuin herätyskello? No nyt selvisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kt.ssa työn määrä on niin vähäinen et jos siitä ei 2 aikuista ihmistä pääse sopuun ja toinen uupuu. Suosittelen eroa.
Eihän se lapsiperheen metatyön möärä siitä vähene että asuu kerrostalossa, hyvä ihminen. Yleensä jopa vaikeutuu koska pidnten lasten kanssa eläminen on hankalampaa kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Muutettiin 170 neliöisestä okt.ta kerrostaloon 93neliötä. Tuntuu ku olis lomalla aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se mihin sotua apteekissa tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se lapsiperheen metatyön möärä siitä vähene että asuu kerrostalossa, hyvä ihminen. Yleensä jopa vaikeutuu koska pidnten lasten kanssa eläminen on hankalampaa kerrostalossa.
Mut yleensä ainakin meidän tapauksessa perheen isän ajansäästö suuntautui enemmän perheeseen. Joka kevensi mun taakkaa. Parisuhde kantilta toi oli paras asia mitä ollaan ikinä tehty.
"Eli mihin muuhun liittyvää metatyötä miehillä on kuin niihin perinteisiin miesten töihin, joita moni mies ei enää tee?"
Ja jos ei tee, niin sittenhän koko diskurssi metatyön olemuksesta ja työnjaosta on turhaa. Tämäkin ketju redusoituu kovin perinteiseksi "miksi miehet eivät tee tarpeeksi kotitöitä eli laita ruokaa, hoida lapsia, pyykkää ja siivoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se mihin sotua aptee
Ei ollut.
En tiedä onko säännöt nykyään tiukentuneet kun en ole ollut aikoihin enää apteekissa, mutta kyllä ennen sai lapsen lääkkeet pelkällä hetulla. Joskus pelkkä syntymäaika riitti jos oli vakioasiakas. Toki piti myös tietää mitä lääkettä oli hakemassa, ja esim huumeiden kanssa tarkempaa, mutta perus silmätipat ja antibiootit sai kyllä.