Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Viime päivien metatyöt: 1.Palovaroitin alkoi huutaa yöllä: sammutin sen, etsin patterit, vaihdoin ja ostin tilalle uusia. 2. Makuuhuoneen lämpöpatteri alkoi naputtaa. Purin sen osiin, imuroin ja kokosin, naputti edelleen. Soitin sähkömiehelle kolmesti, tulee kunhan ehtii katsomaan sitä. 3. Tankkasin auton. 4. Vein pahveja ja muoveja kierrätykseen. 5. Tytär soitti ja kyseli moottorisahan käyttöohjeita. 6. Huolsin raivaussahan ja katselin netistä siihen vara-osia. 7. Mietin jouluvalojen laittamista korkealle ulos. Hain tikapuut, vasaroin nauloja sopiviin kohtiin, korjasin parempiin kohtiin. Etsin ehjät jouluvalot ja ripustelin niitä monta tuntia. 8. Poika soitti ja kyseli asunnon ilmanvaihtoventtiilien huoloto-ohjeita. 9. Soitin nuohoojalle.
Nämä kahdelta päivältä.
Yksikään näistä ei ole metatyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin naureskellaan, miten naiset tekee turhaa työtä olipa kyseessä lapselle talvihaalarin hankinta, leipominen lapsen harrastusporukalle tai ruuanlaitto. Miehet kun ei mihinkään turhaan tuhlaa aikaa vaan he menee ja ostaa sen talvihaalarin tai kymmenittäin munkkeja ja tilaavat valmiit ruuat kotiin. Ihmeen paljon miehillä on perheen rahoja hölvättäväksi, mutta naisten pitää pihistellä joka asiassa. Mies on rento ja suurpiirteinen, kun hän viskoo seteleitä sinne ja tänne, mutta nainen on taas tylsä metatyöskentelevä, kun hän säästää perheen menoissa. Kiitosta nainen ei saa.
Eli edes se, että mies valitsemallaan tavalla tekee kuin tekeekin niitä metatöitä, ei kelpaa.
Vaan pitäisi tehdä jollain tietyllä tavalla, kuten pomo määrää.
Jostain syystä ne miehet tuppaa kuitenkin ole
Raha-asioista kitisevät vain köyhät tai nuukat tai molemmat. Ei se ole sukupuolikysymys. Eikä varsinkaan liity mitenkään siihen, tekevätkö miehet metatöitä vai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime päivien metatyöt: 1.Palovaroitin alkoi huutaa yöllä: sammutin sen, etsin patterit, vaihdoin ja ostin tilalle uusia. 2. Makuuhuoneen lämpöpatteri alkoi naputtaa. Purin sen osiin, imuroin ja kokosin, naputti edelleen. Soitin sähkömiehelle kolmesti, tulee kunhan ehtii katsomaan sitä. 3. Tankkasin auton. 4. Vein pahveja ja muoveja kierrätykseen. 5. Tytär soitti ja kyseli moottorisahan käyttöohjeita. 6. Huolsin raivaussahan ja katselin netistä siihen vara-osia. 7. Mietin jouluvalojen laittamista korkealle ulos. Hain tikapuut, vasaroin nauloja sopiviin kohtiin, korjasin parempiin kohtiin. Etsin ehjät jouluvalot ja ripustelin niitä monta tuntia. 8. Poika soitti ja kyseli asunnon ilmanvaihtoventtiilien huoloto-ohjeita. 9. Soitin nuohoojalle.
Nämä kahdelta päivältä.
Yksikään näistä ei ole metatyö.
Ei mutta siirimpaan osaan niistä liitty myös metatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti on edes keksinyt metatyöt .
Aina ja ikuisesti on ollut lapsia lapsiperheitä. Lapsien kuskaamisia, hammaslääkäriä ym hommaa..
Jo siinä vaiheessa kun aletaan meta miettimään tehdäänkö kakara voi sanoa helpolle elämälle heipat. Ja sit ihan itse kestää ne seuraukset.
Edelleenkään niitä ei ole kukaan keksinyt. On vaan tunnistettu tuo suunnittelu- ja organisointi erotukseksi siitä suorittavasta hommasta ja nimetty se metatyöksi.
Se on ongelma nykyaikana, kun iso osa tehdystä palkkatyöstäkin on ajatustyötä ja multitaskaamista. Aivot kuormittuu, jos pitää muistaa miljoona asiaa ensin töissä ja sitten toiset miljoona asiaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Exästä tarina. Hänhän meta hommaili tosi paljon just lasten vaatteiden kanssa. Aina löyty kirppari säkeistä.kelien mukaiset vaatteet ym. Ja tohon meni oikeesti tosi paljon aikaa.
Sitten kun erottiin ja mulle jäi noista vaatteista eroon pääseminen. Tuli väkisinkin nauru.. olis tasan varmasti tullut halvemmaksi vaan hakea kaikki vaatteet uusina. Lisäksi olisi säästynyt satoja tunteja metatyötä.
5 täyttä isoa jätesäkkiä vaatteita. Kymmeniä haalareita mitkä ei ikinä olleet meidän lapsille sopivia, ymymym..
Et näissä metatyö keskustelussa voi myös miettiä sitä onko se sun tekemä työ oikeasti järkevää vai ei?
Ihan samanlainen tarina meillä. Toi kirppistely oli metatyöksi naamioitua omaa vapaata.
Eihän täällä jumalauta jengi edes tiedä, mitä on METAtyö. Se ei ole renkaiden vaihtoa tai ruuanlaittoa tai rännienputsausta tai talvihaalareiden ostoa.
Se on sitä, että joutuu koko ajan muistamaan ja muistuttamaan toista milloin mistäkin. Ihan sama, vaikka olisi Barbadoksella kahden viikon lomalla, pitäisi monta kertaa olla yhteydessä kotiin ja MUISTUTTAA IHAN KAIKESTA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa kun naiset täällä yhtämielin ovat vähättelemässä miesten tekemiä metatöitä, millä syyllä hyvänsä :)
Arvostan suuresti tuollaista hommaa ja niitä tekevää miestä. Mutta kuinka moni mies ihan oikeasti tekee nykyaikana tuollaisia hommia koko ajan joka päivä arjessa tuolla tavalla?
Nykyään "miesten hommia" on useimmilla aika vähän. Tasapuolisesti siis jaetaan ne hommat, joita kussakin perheessä on.
Aika moni mies tekee aiempia "naisten töitä" nykyisin. - Mutta osalle ongelmanan on se, että eivät tee sillä tavoin kuin nainen haluaisi ne tehtävän. - Esimerkiski mies tekee ruuaksi makaronilaatikkoa kun naisen mielestä olsi pitäny syödä sushia ja salaattia. Tai mies laittaa pyykkikoneeseen kaikki tummemmat vaatteet pestäkseen pyykkiä kun taas nainen olisi eritellyt tummat pyykin kolmeen osaan: 40 asteessa 60 asteessa pestävät ja kolmannen erän miettinyt että peseekö hän yhden erän itse käsin vai luottaisiko koneen hienopesuohjelmaan. Naine haluaa jälkiruokaa: Hän leipoo marjapiirakan. - Mies on sitä mieltä, että jälkiruuaksi riittää kun hän tuo kaupasta jäätelöpaketin; naine kimpaantuu kun miehen tuoma jäätelö laktoositonta kermajäätelöä, eikä kaurajäätelöä, joka olisi terveellsiempää ja muistuttaa meistä, että kuinka marraskuu. Ja mes vastaa, ettei ymmärrä miksei marraskuussa voisi syödä jäätelöä jälkiruuaksi. - Nainen kokee, että meis ei osaa kuukausia, jolla hän yritti vihjata, että nyt on hei talvi, eikä silloin syödä mitään kylmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki siellä kentän laidalla näkemäsi isät eivät kuitenkaan ole olleet yhtä nohevia hoitamaan, monella on kotona joku joka on ohjeistanut ja huolehtinut. "
En edelleen ymmärrä miten se viikosta toiseen kentän laidalle osaava mies tarvitsisi aina vain siihen ohjeistusta.
Niin, sitä moni muukin ihmettelee.
Mun mies vie joka tiistai samaan harrastukseen työmatkansa varrelle meidän kuopuksen.
Nyt on kolmas vuosi menossa eikä hän edelleenkään muista moneltako se harrastus alkaa, vaan soittaa minulle töihin ja kysyy sen.
Hän myös saattaa ajaa kotiin harrastuksen ohi laosen kanssa tai unohtaa hakea tämän niin et lapsi sieltä sitten vuorostaan soittaa minulle, kun isää ei näy.
Joopajoo.
Mun exä j
Minä olen ollut apteekissa töissä. Ihmeellisen yleistä oli, että isä ei muista lapsensa syntymäaikaa, saati hetua. En oikein ymmärrä miten se on mahdollista, mutta nähtävästi on. Toki suurin osa muisti tai ainakin se kelakortti oli sattunut mukaan.
Tottakai jos mies tekee jotain hyödyllistä kotiin, autoon, työvälineiden ylläpitoon, remonttiin jne. liittyvää niin se pitää huomioida. Moni nykymies vaan ei näitä tee - ei ole pihasaunaa, pihaa, autoa, traktoria, työkaluja eikä välttämättä tietoa tai mielenkiintoa pintarempan tai muiden sisällä tapahtuvien asioiden hoitoon. Joten jos nämä perinteiset miesten työt ovat niitä miesten metatöitä, niin kovin monella kaupunkilaisella esimerkiksi ei niitä ole eivätkä sellaisia halua kontolleen.
Miesten metatyöt: "Imuroisko vai eikö imurois? Hmmm. No enpä jaksa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin naureskellaan, miten naiset tekee turhaa työtä olipa kyseessä lapselle talvihaalarin hankinta, leipominen lapsen harrastusporukalle tai ruuanlaitto. Miehet kun ei mihinkään turhaan tuhlaa aikaa vaan he menee ja ostaa sen talvihaalarin tai kymmenittäin munkkeja ja tilaavat valmiit ruuat kotiin. Ihmeen paljon miehillä on perheen rahoja hölvättäväksi, mutta naisten pitää pihistellä joka asiassa. Mies on rento ja suurpiirteinen, kun hän viskoo seteleitä sinne ja tänne, mutta nainen on taas tylsä metatyöskentelevä, kun hän säästää perheen menoissa. Kiitosta nainen ei saa.
Eli edes se, että mies valitsemallaan tavalla tekee kuin tekeekin niitä metatöitä, ei kelpaa.
Vaan pitäisi tehdä jollain tietyllä tavalla, kuten pomo määrää.
Raha-asioista kitisevät vain köyhät tai nuukat tai molemmat. Ei se ole sukupuolikysymys. Eikä varsinkaan liity mitenkään siihen, tekevätkö miehet metatöitä vai eivät.
No, jos miehen tapa tehdä metatöitä tarkoittaa sitä ettei rahasta tartte välittää niin kyllä se vähän liittyy. Harva perhe on niin varoissaan että sillä tyylillä voisi pidemmän päälle elää.
Kaikessa on metatyötä, leidit! Ei ne lapset lähde kouluun tai harrastuksiin, ellet mieti etukäteen, milloin mennään, minne ja millä varusteilla ja eväillä. Joudut myös miettimään, miten sovitat nämä kaikki reissut toisiinsa. Eikä onnistu kokkaaminen, ellet mieti, mitä, mistä aineksista ja millä ajalla teet, kuinka monelle, kuka mitäkin syö jne. Yksikään korjaus- ja remontointihomma ei myöskään toteudu, ellet havaitse tarvetta, suunnittele, määrittele aikataulua, mieti vaihtoehtoja, tee budjettia, hanki tarvikkeita jne. Ja sitten lopuksi onkin enää se aivottomien miesten ei-metatyö, kun vaan maalaat paikkaat ja maalaat sen seinän :)
Miten tässä jää näitä lukiessa jotenkin se fiilis koko ajan, että miesten hommat on vaan helppoja suorituksia, kun taas vaikkapa lapsen ulkoilupuvun ostaminen vaatii naiselta valtavaa metaponnistelua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki siellä kentän laidalla näkemäsi isät eivät kuitenkaan ole olleet yhtä nohevia hoitamaan, monella on kotona joku joka on ohjeistanut ja huolehtinut. "
En edelleen ymmärrä miten se viikosta toiseen kentän laidalle osaava mies tarvitsisi aina vain siihen ohjeistusta.
Mun mies vie joka tiistai samaan harrastukseen työmatkansa varrelle meidän kuopuksen.
Nyt on kolmas vuosi menossa eikä hän edelleenkään muista moneltako se harrastus alkaa, vaan soittaa minulle töihin ja kysyy sen.
Hän myös saattaa ajaa kotiin harrastuksen ohi laosen kanssa tai unohtaa hakea tämän niin et lapsi sieltä sitten vuorostaan soittaa minulle, kun isää ei näy.
En muista hetuja. Puhelin muistuttaa synttäreistä jne. Tää ongelma tuli mulla työn vaihdon jälkeen. Kun ma-pe organisoit ihan kaikkea, kalenteri on täynnä 2025 asti. Mun pää ei vaan yksinkertaisesti enää pysy mukana.. onneks on vaimo joka ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exästä tarina. Hänhän meta hommaili tosi paljon just lasten vaatteiden kanssa. Aina löyty kirppari säkeistä.kelien mukaiset vaatteet ym. Ja tohon meni oikeesti tosi paljon aikaa.
Sitten kun erottiin ja mulle jäi noista vaatteista eroon pääseminen. Tuli väkisinkin nauru.. olis tasan varmasti tullut halvemmaksi vaan hakea kaikki vaatteet uusina. Lisäksi olisi säästynyt satoja tunteja metatyötä.
5 täyttä isoa jätesäkkiä vaatteita. Kymmeniä haalareita mitkä ei ikinä olleet meidän lapsille sopivia, ymymym..
Et näissä metatyö keskustelussa voi myös miettiä sitä onko se sun tekemä työ oikeasti järkevää vai ei?
Ihan samanlainen tarina meillä. Toi kirppistely oli metatyöksi naamioitua omaa vapaata.
Et edelleenkään edes ymmärrä mikä se metatyö on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut apteekissa töissä. Ihmeellisen yleistä oli, että isä ei muista lapsensa syntymäaikaa, saati hetua. En oikein ymmärrä miten se on mahdollista, mutta nähtävästi on. Toki suurin osa muisti tai ainakin se kelakortti oli sattunut mukaan.
Mulla on sama kokemus terveydenhuollon puhelinhommista. Vielä sellaisella twistillä, että kaikki ne, jotka suuttuivat, kun en hae lapsen tietoja ilman hetun loppuosaa, olivat isiä.
"Minä olen ollut apteekissa töissä. Ihmeellisen yleistä oli, että isä ei muista lapsensa syntymäaikaa, saati hetua. En oikein ymmärrä miten se on mahdollista, mutta nähtävästi on. Toki suurin osa muisti tai ainakin se kelakortti oli sattunut mukaan. "
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä teiltä saa vain muistamalla lapsen syntymäajan tai hetun? Siis ilman kelakorttia.
Itselle ei ainakaan ole tullut mieleen hakea lapsen lääkkeitä ilman Kela-korttia.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos mies tekee jotain hyödyllistä kotiin, autoon, työvälineiden ylläpitoon, remonttiin jne. liittyvää niin se pitää huomioida. Moni nykymies vaan ei näitä tee - ei ole pihasaunaa, pihaa, autoa, traktoria, työkaluja eikä välttämättä tietoa tai mielenkiintoa pintarempan tai muiden sisällä tapahtuvien asioiden hoitoon. Joten jos nämä perinteiset miesten työt ovat niitä miesten metatöitä, niin kovin monella kaupunkilaisella esimerkiksi ei niitä ole eivätkä sellaisia halua kontolleen.
Ei, perinteiset miesten työt (kuten luettelemasi) eivät ole sama asia kuin metatyö.
Metatyö on konkreettiseen ja suorittavaan työhän liittyvää ajattelu-, suunnittelu- ja johtamistyötä.
Se on tämän ketjun aiheena. Metatyötä liittyy niin perinteisiin miesten kuin perinteisiin naisten töihin.
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen ollut apteekissa töissä. Ihmeellisen yleistä oli, että isä ei muista lapsensa syntymäaikaa, saati hetua. En oikein ymmärrä miten se on mahdollista, mutta nähtävästi on. Toki suurin osa muisti tai ainakin se kelakortti oli sattunut mukaan. "
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä teiltä saa vain muistamalla lapsen syntymäajan tai hetun? Siis ilman kelakorttia.
Itselle ei ainakaan ole tullut mieleen hakea lapsen lääkkeitä ilman Kela-korttia.
No kun ihan vaikka lapselle rokotusaikaa varatessa pitäisi muistaa se sotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä miesten (meta)töistä kotona on kaivattu, joten tässä muutamia; lasten päivittäiset kuskaamiset vuosien ajan päiväkotiin/kouluun/treeneihin, läksyjen tarkastus, imurointi, astioiden tiskaaminen, tavaroiden järjestely, laskujen maksu, kaupassa käynti, kokkaaminen, kaikki korjaukset, maalaukset, lampun vaihdot, putken avaamiset, taulujen kiinnitykset, lumityöt pihalla ja katolla, ulkotilojen huolto, nurmikon leikkuu, puiden leikkuu, halkojen hakkaaminen, auton pesu/siivous/renkaanvaihto, auton vaihto/tankkaus/huolto ym. Koko perheen polkupyörin huollot ym. Mökillä tietenkin kaikki pihatyöt, rakennus- ja korjaushommien suunnittelu ja toteutus, puunkaato, puutyöt, kaikkien rautakauppajuttujen hankinta.
Olennaista on, että on aika usein kaikki raskaammat ja teknisemmät työt lankeavat paljolti pääosin yksin miehelle, kevyemmät tehdäänkin sitten yhdessä puolison kanssa
Miksi ette tee noita yhdessä? Meillä esim. vaihdetaan renkaat yhdessä ja tehdään puu- ja pihatyöt yhdessä. Menee paljon nopeammin.
Puuhommissa mies pilkkoo ja minä ladon.
Jep,meidänkin perheessä nuo on sellaisia yhdessä tehtäviä. Lapsetkin osallistuu kykyjensä mukaan. Ainoastaan silloin kun lapset oli ihan pieniä, mies teki noita enemmän, koska oli hänen mielestään helpompi että minä hoidan lapset. Olisin kyllä mieluusti itsekin ottanut paussin lasten kanssa oloon ja mättänyt vaikka puita, mutta harvoin se sopi.
Tietenkään velaksi tai yhteiskunnan tuilla tuhlaaminen ei ole hyväksyttävää. Mutta jos miehellä nyt sattuu olemaan isommat tulot kuin naisella, niin ei se Lidlin munkkien ostaminen itse leipomisen sijaan mitenkään kiellettyä voi olla.
Tuo avautumisesi ei liity mitenkään siihen, mikä on metatyötä tai tekevätkö miehet niitä metatöitä. Vaan siihen, että miehesi ja sinun arvomaailma on säästäväisyyden suhteen erilainen. Joko hyväksyt tämän eron tai pistät eron vireille.