Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ketjun miehistä vaihtaisi päivittäiset vastuunsa vaimonsa vastuisiin?
Ei onnistuisi meillä koska vaimo ei osaa isoa osaa minun vastuullani olevista asioista mutta minä taas kyllä kaikki hänen.
Toki hän ne fiksuna naisena vähitellen oppisi mutta luulen että hän ei välttämättä haluaisi niitä kaikkia opetella.
Kuten mitä? Itse en ole törmännyt hommaan jota en osaisi hoitaa lyhyellä perehtymisellä tai jos joku kerran näyttää.
Moottorisahan käyttö. Ruohonleikkurin huolto. Suodattimien vaihto jäis te
Sun äiti kuitenkin menee?
Vierailija kirjoitti:
No tää kyl on tavallaan totta. Mietin just vaikka omaa elämää. Teen lumityöt lingolla, on ajettavat ruohonleikkurit, kasvimaan jyrsin yms..
Tuskin mun vaimo tajuaa et nää pitää huoltaa pari x kaudessa. .Ja siksi jumitan autotallissa tai haen varaosia öljyä yms. Tuskin tajuaa sitäkään paljonko menee tunteja siihen että saan puut poikki, halottua ja pinoon katokseen.
Tai kuinka paljon aikaa tohon terassin rakentamiseen meni, suunnitteluineen kaikkineen.
Toisaalta ei ole koskaan ollut mitään riitaa asioista niin samapa tuo tajuaako.
Ei joku terassin rakentaminen ole metatyötä, se on projekti johon kuuluu suunnittelua, ja se suunnittelu ei ole metatyötä. Jos nainen päättää kutoa villasukat, se ei ole metatyötä, hänen ei ole mikään pakko itse kutoa niitä sukkia, vaan hän voisi ostaa ne joulumyyjäisistä valmiina joltain mummolta. Se, että hän miettii, että pitääkö ostaa tai tehdä villasukat lapsille, on sitä metatyötä, koska jos ei niitä sukkia jostain hommaa tai tajua että pitäisi hommata, lapsella palelee jalat koko talven. Se että villasukkia kutoessa opettelee ohjeesta miten se tehdään ja sitten tekee sitä, ei ole metatyötä, se on vaan ihan perusprojekti joka suunnitellaan ja toteutetaan, samoin kuin terassin rakentaminen.
Jotkut vehkeet pitää huoltaa pari kertaa vuodessa, joo, sen suunnittelu on metatyötä, mutta sitä on huomattavan vähän verrattuna moniin muihin metatöihin, kaupungissa asuvilla ei ole mitään laitteita mitä pitäisi huoltaa edes sitä kahta kertaa vuodessa, ja suurin osa suomalaisista asuu kaupungissa, ei kaikilla ole laitteita vaikka olisi omakotitalokin, korkeintaan ruohonleikkuri, ja sitä ei huolleta kuin vasta sitten kun se hajoaa, ja se viedään korjaamolle. Suurin osa miehistä jotka asuu omakotitalossa, ei osaa huoltaa edes ruohonleikkuria, eikä edes halua.
JA edelleen, polttopuiden tekeminen ei ole metatyö, se on ihan tavallinen työ. Se että suunnittelet etukäteen koska ja kuinka paljon hommaat polttopuita on seitä metatyötä, se itse toteutus ei ole, sekin on projekti joka toteutetaan todennäköisesti kerran vuodessa tai ei koskaan. Sitä ei mietitä päivittäin, eikä edes viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne.
Ja juuri tämän vuoksi naiset ottavat eron joka tulee miehelle puskista. Ei jakseta katella kun toinen loisii täyshoidossa. Otetaan ero ja se nainen on paljon onnellisempi, maksaa noista muutamasta maksullisesta työstä jonka joku remppareiska tekee mielellään. Sitten kun on vielä vuoroviikot niin saa sen lapsivapaan viikon kun isukki on pakotettu osallistumaan nyt lapsensa elämään ja hoitamaan sen. Tämähän on melkein lottovoitto äidille.
Perheen pitää puhaltaa yhteen hiileen, silloin juttu toimii. Ei laskea ja luetella omia töitä mitä jo tehnyt. Se on tärkeä asia elämässä.
Vierailija kirjoitti:
"Valtaosa tuosta ei ole metatyötä."
Valtaosaan noista kuuluu sekä sitä metatyötä että varsinaista työtä. Sitähän tuo (meta)työ tarkoitti.
Jep. Mutta tuo luettelo ei vielä kerro kuka ne metatyöt teki. Joissain perheissä se todella menee niin, että toinen aikuinen on projektipäällikkö joka huolehtii että asiat tulee tehdyksi. Toinen sitten kiltisti tekee kun pyydetään, mutta ei mitään itsenäisesti (ja sitten kuvittelee ettei toinen tee mitään).
Mutta toki varmasti suurimmalla osalla nämä jakaantuu edes jossain määrin reilulla tavalla. Järkeväähän se on jakaa hommia mielenkiinnonkohteiden mukaan, tosin itse olen sitä mieltä että molempien tulee osata tarvittaessa kaikkea, ettei olla pulassa jos toinen vaikka sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosaan noista kuuluu sekä sitä metatyötä että varsinaista työtä. Sitähän tuo (meta)työ tarkoitti.
Ei tarkoita. Selvästikään et tunne (kuten ei täällä moni muukaan) sanan 'meta' merkitystä. Kirjaimellisesti, metatyö tarkoittaa 'työhön liittyvää työtä''.
Täällä hyviä esimerkkejä on kauppalistan teko tai lapsen kouluasioihiin liittyvien päivämäärien muistaminen.
Mutta miksi metatöistä puhutaan vain ruuanlaittoon tai lapsiin liittyvissä asioissa?
Myös kerrostalossa on jonkun - naisen, miehen tai molempien - tehtävä metatöitä, jotka liittyvät taloyhtiön yhteisten asioiden hoitoon. Tämän lisäksi asuinmuodosta riippumatta viranomais-, pankki-, vakuutus- ja verotusasiointiin, omaisuuden hoitoon, sekä kodin tekniikkaan ja ajoneuvoihin liittyviin asioihin liittyvää metatyötä.
Joita ei jostain syystä mainita metatöiksi ollenkaan, toisin kuin tässäkin ketjussa mainitut "haalarivalinnat" ja syntymäpäivät.
Miksiköhän ei mainita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä noissa on ihan aikuisten oikeesti kovin vaikeaa?"
Ei mikään mutta ei ole suurimassa osassa naistenkaan (meta)töissä. Ne vain pitää tehdä.
"Jokainen omakotitalossa asuva sinkkunainen opettelee nuo, ihan kuten miehetkin."
Monesti kantapäänä kautta kun ei ole tiennyt etukäteen mitä pitää tehdä ettei joku asia mene rikki tai tule hoidetuksi ajoissa. Ihan kuten moni mies tajuaa lapsen talvihaalarin ostotarpeen vasta kun lapsi hytisee huulet sinisinä kesätakki päällä marraskuussa.
Huvittavaa miten miesten hommista yritetään täällä leipoa kovinkin paljon vaikeampia kuin perinteisistä naisten töistä 😂.
Eivät ne ole vaikeampia, niiden olemassaolo vain pitää tietää ja se yleensä edellyttää hieman syvempää teknistä ti
Kunnon sovinisti linjoilla. Itse naisena ymmärrän normaaleja arkisia teknisiä asioita ihan yhtä hyvin kuin miehenikin.
Vierailija kirjoitti:
Perheen pitää puhaltaa yhteen hiileen, silloin juttu toimii. Ei laskea ja luetella omia töitä mitä jo tehnyt. Se on tärkeä asia elämässä.
Eihän niitä silloin tarvitse laskea ja luetella jos puhalletaan yhteen hiileen ja molemmat tekee osansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä noissa on ihan aikuisten oikeesti kovin vaikeaa?"
Ei mikään mutta ei ole suurimassa osassa naistenkaan (meta)töissä. Ne vain pitää tehdä.
"Jokainen omakotitalossa asuva sinkkunainen opettelee nuo, ihan kuten miehetkin."
Monesti kantapäänä kautta kun ei ole tiennyt etukäteen mitä pitää tehdä ettei joku asia mene rikki tai tule hoidetuksi ajoissa. Ihan kuten moni mies tajuaa lapsen talvihaalarin ostotarpeen vasta kun lapsi hytisee huulet sinisinä kesätakki päällä marraskuussa.
No tämä, kuitenkin voidaan sanoa, että vaikka joku ilmastointilaitteen huoltoväli on ns. erikoistieto (mikä kyllä varmasti valmistajalta löytyy, ja sellaisen ostava sen varmasti selvittää, oli hän sitten mies tai nainen), mutta pitäisi olla ihan yleistietoa, että millaisissa vaatteiss
Juu, meillä ainakin kävi yksi vuosi niin, että lapsen isä oli viemässä lasta aamulla päiväkotiin ja oli tullut ensilumi yöllä. Mies siinä sitten ihan ymmyrkäisenä, että mitäs ihmettä nyt tehdään, kun eihän nämä välikausikamat riitä tuonne lumihankeen ja pakkaseen. Hän ei ollut edes edellisiltana tullut miettineeksi, että mitä laittaisi lapselle päälle kelien viiletessä.
Minä lapsen äitinä olin hankkinut uuden toppahaalarin jo kevään alennusmyynneistä, niin kaivoinpa sen sitten siinä esille, vaikka ne lapsen aamuhommat piti olla isällä sinä aamuna. Hän olisi voinut vähän ennakoida, ja esim. alkaa kaipailla uutta haalaria jo pikkuisen aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Ekat viisaat sanat tässä keskustelussa.. Uskomattoman huonoja suhteita ihmisillä jos tarvii näistä tapella..
T. Mies jonka vaimo lähinnä laiskottelee ja nauttii elämästä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä miesten (meta)töistä kotona on kaivattu, joten tässä muutamia; lasten päivittäiset kuskaamiset vuosien ajan päiväkotiin/kouluun/treeneihin, läksyjen tarkastus, imurointi, astioiden tiskaaminen, tavaroiden järjestely, laskujen maksu, kaupassa käynti, kokkaaminen, kaikki korjaukset, maalaukset, lampun vaihdot, putken avaamiset, taulujen kiinnitykset, lumityöt pihalla ja katolla, ulkotilojen huolto, nurmikon leikkuu, puiden leikkuu, halkojen hakkaaminen, auton pesu/siivous/renkaanvaihto, auton vaihto/tankkaus/huolto ym. Koko perheen polkupyörin huollot ym. Mökillä tietenkin kaikki pihatyöt, rakennus- ja korjaushommien suunnittelu ja toteutus, puunkaato, puutyöt, kaikkien rautakauppajuttujen hankinta.
Olennaista on, että on aika usein kaikki raskaammat ja teknisemmät työt lankeavat paljolti pääosin yksin miehelle, kevyemmät tehdäänkin sitten yhdessä puolison kanssa :)
"Esimerkkejä miesten (meta)töistä kotona on kaivattu, joten tässä muutamia; lasten päivittäiset kuskaamiset vuosien ajan päiväkotiin/kouluun/treeneihin, läksyjen tarkastus, imurointi, astioiden tiskaaminen, tavaroiden järjestely, laskujen maksu, kaupassa käynti, kokkaaminen, kaikki korjaukset, maalaukset, lampun vaihdot, putken avaamiset, taulujen kiinnitykset, lumityöt pihalla ja katolla, ulkotilojen huolto, nurmikon leikkuu, puiden leikkuu, halkojen hakkaaminen, auton pesu/siivous/renkaanvaihto, auton vaihto/tankkaus/huolto ym. Koko perheen polkupyörin huollot ym. Mökillä tietenkin kaikki pihatyöt, rakennus- ja korjaushommien suunnittelu ja toteutus, puunkaato, puutyöt, kaikkien rautakauppajuttujen hankinta. " Näistä metatyötä on ainoastaan tuo suunnittelu. Metatyö on suunnittelua, ennakointia ja organisointia, nuo muut asiat on normaaleja kotitöiä, tosin suurimman osan noista tekee yleensä perheessä nainen/äiti. Esimerkiksi, mun mies ei ainakaan eläissään ole järjestellyt yhtään kaappia tai tavaroita missään, jos siirtää tavaraa pois edestä vaikka ruokapöydältä, hän työntää ne vaan jonnekin ja samalla aiheuttaa vaan lisää sotkua, ja työtä minulle kun mun koriste-esineiden sekaan kirjahyllyyn on työnnetty ties mitä krääsää jotka ei kuuluisi olla esillä hyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää kyl on tavallaan totta. Mietin just vaikka omaa elämää. Teen lumityöt lingolla, on ajettavat ruohonleikkurit, kasvimaan jyrsin yms..
Tuskin mun vaimo tajuaa et nää pitää huoltaa pari x kaudessa. .Ja siksi jumitan autotallissa tai haen varaosia öljyä yms. Tuskin tajuaa sitäkään paljonko menee tunteja siihen että saan puut poikki, halottua ja pinoon katokseen.
Tai kuinka paljon aikaa tohon terassin rakentamiseen meni, suunnitteluineen kaikkineen.
Toisaalta ei ole koskaan ollut mitään riitaa asioista niin samapa tuo tajuaako.
Ei joku terassin rakentaminen ole metatyötä, se on projekti johon kuuluu suunnittelua, ja se suunnittelu ei ole metatyötä. Jos nainen päättää kutoa villasukat, se ei ole metatyötä, hänen ei ole mikään pakko itse kutoa niitä sukkia, vaan hän voisi ostaa ne joulumyyjäis
"
Mikä ihmeen metatyö?
Jenny Lehtisen mukaan metatyö on aktiivista ajatustyötä, joka mahdollistaa arjen sujuvuuden. Se on ennen kaikkea kokonaisvastuun kantamista. Ilana Aalto taas tiivistää osuvasti Paikka kaikelle -blogissaan (2019), miten metatyön piiriin kuuluu niin ennakointi-, tarkkailu-, suunnittelu-, selvittämis- ja muistamis-, kuin organisointityötä siis valtava määrä pieniä palikoita. Metatyötä ilmentää myös näkymättömyys, sillä työn merkitys tulee usein huomatuksi vasta siinä vaiheessa, kun se on jäänyt tekemättä: on esimerkiksi turhauttavaa yrittää pestä pyykkiä, jos pesuaine on loppu, eikä kukaan ole huomannut hankkia tilalle uutta.
Metatyön voisi karkeasti jakaa kahteen tyyppiin, joita ovat välitön ja ennakoiva metatyö. Välittömällä metatyöllä tarkoitan organisointia ja suunnittelua välittömästi tehtävän kotityön yhteydessä esimerkiksi kauppalistan kirjoittamista juuri ennen kauppaan lähtöä. Ennakoiva metatyö taas merkitsee aktiivista tarkkailua, ennakointia ja muistamista. Esimerkiksi hammastahnan kulutuksen seuraaminen ja hintavertailu ennen uuden tuubin ostamista taipuvat ennakoivan metatyön piiriin."
Jos kauppalistan kirjoittaminen on metatyötä niin kyllä se terassin suunnittelukin on. Vai onko esimerkiksi terassilautojen hintavertailu jotenkin vähemmän metatyötä kuin hammastahnojen hintavertailu? Aika paljon kaikenlaista organisoitavaakin on. Riittääkö oma kärry, vai pitääkö lainata isompaa - ettei käy niin kuin entiselle emännälle että nohevana lähti ihan itse noutamaan Torista ostamaansa kirjahyllyä ja sitten soittele että tuukko peräkärrin kanssa hakemaan, eihän tämä mahtunut autoon.
"Ja sitten sinun vaimollesi myydään vielä väkisin kaupan kalleimmat renkaat. No, sinäkin olet priorisoinut juttuja vaimossasi. Ilmeisesti äo ei ole ollut prioriteettilistan kärjessä."
Ihan kuten monelle miehelle myytäisiin kallein lasten talvihaalari kun mies sitä ryntäisi hakemaan jo pakkasten alettua.
Ei kyse ole edelleenkään tyhmyydestä vaan siitä mitä hankintoja on osattu harkita ja suunnitella etukäteen ja mitä joudutaan tekemään pakkoraossa nopeasti kun ei ole ennakoitu.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän ongelma on siinä hetkessä, kun toinen on täysin uupunut, ja toinen vain tuntuu vapaamatkustavan. Silloin se uupunut alkaa huomautella, miten paljon asioita on hänen kontollaan, ja kuinka toisella ei tunnu olevaan vastuullaan puoliksikaan yhtä paljon yhteisiä asioita. Eli töiden laskeminen ja luetteleminen alkaa vasta sitten, kun asiat on jo pahasti vinksallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita. Selvästikään et tunne (kuten ei täällä moni muukaan) sanan 'meta' merkitystä. Kirjaimellisesti, metatyö tarkoittaa 'työhön liittyvää työtä''.
Täällä hyviä esimerkkejä on kauppalistan teko tai lapsen kouluasioihiin liittyvien päivämäärien muistaminen.
Mutta miksi metatöistä puhutaan vain ruuanlaittoon tai lapsiin liittyvissä asioissa?
Myös kerrostalossa on jonkun - naisen, miehen tai molempien - tehtävä metatöitä, jotka liittyvät taloyhtiön yhteisten asioiden hoitoon. Tämän lisäksi asuinmuodosta riippumatta viranomais-, pankki-, vakuutus- ja verotusasiointiin, omaisuuden hoitoon, sekä kodin tekniikkaan ja ajoneuvoihin liittyviin asioihin liittyvää metatyötä.
Nämä todennäköisesti jakautuu paremmin tasan eli nämä ei ole perinteisesti naisten eikä miesten metatöitä. Meillä näitä asioita hoitavat molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä silloin tarvitse laskea ja luetella jos puhalletaan yhteen hiileen ja molemmat tekee osansa.
Mitäs hauskaa siinä sitten on kun ei uhriutumaan pääse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan kaupungin laidalla rivarissa ja tehdään metatöitä molemmat. Minä huolehdin perheen kauppaostoksista, ruuanlaitoista, siivouksista, pyykkäyksistä, lasten harrastuksista, hammaslääkäreistä, pihatöistä ja ihan kaikesta muusta samoin kuin vaimo. Erona on vain se, että vaimo stressaa näistä, minä en. Nämä kuuluu elämään ja ei niistä tarvitse stressata. Kaikki järjestyy.
Kyllä minä alan stressaamaan, jos tuntuu siltä, että yksin saa hoitaa ja toinen vaan ottaa lunkisti ja tekee sitten joskus, ehkä... "älä stressaa, kyl mä hoidan" ja sanoit noin puolivuotta sitten.
Meillä nämä hoituu päivittäin, kummankaan ei tarvitse yksin hoitaa. Siitä huolimatta toinen stressaa, toinen ei. Se on myös luonnekysymys.
Se on kuule luottamiskysymys. Naisesi ei luota siihen että saat lupaamani asiat hoidettua. Oletko joskus jättänyt asioita tekemättä vaikka lupasit ja nainen joutunut korjaamaan tilannetta. Tyyliin iskä unohti hankkia lapsen kaverisynttäreille lahjan ja nainen on joutunut juoksemaan kauppaan viime tipassa ja hankkimaan sen jotta lapsi pääsee näille synttäreille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu. Luettelit kotitöitä. Ei tarkoita.
Olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä.
Olen oikeassa. Sinä luettelit ihan tavallisia kotitöitä.