Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Jotenkin osuva nimi tuolla Ylen artikkelin kirjoittajalla 🙄
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Tuo oli vain yksi esimerkki. Älä ole höhlä
Pointti onkin siinä, että niitä pieniä kertyy sieltä täältä.
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Entä kuinkahan moni isukki osaa tämmösen korjauksen tehdä XD Hyvin harva joten ei ole metatyötä. Paitsi ehkä sille vaimokkeelle joka joutuu tilaamaan remppaporukan paikalle kun isukki ei sohvallamakaamiseltaan kerkee. Rautakauppa myy sopivan kiukaan mökkiin, ei siinä omaa päätä tarvi käyttää. Todella harva edes ymmärtää noiden pääälle.
Entä kuinka monella on ylipäänsä joku pihasauna? Todella, todella pienestä prosentista puhutaan.
"Joo tai onnistuu hoitaa ja järjestää sujuvasti joku harrastukseen liittyvä matka kaikkine aikataulutuksineen ja varustehankintoineen, mutta jonkun perheen yhteisen tekemisen suunnittelu ei onnistu ollenkaan. "
Kyllä, tuolloin kyse on vain ja ainoastaan motivaatiosta tai sen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Valtaosa tuosta ei ole metatyötä."
Valtaosaan noista kuuluu sekä sitä metatyötä että varsinaista työtä. Sitähän tuo (meta)työ tarkoitti.
Ei kuulu. Luettelit kotitöitä. Ei tarkoita.
Niinno, voihan ne lapset kuskata kouluuun ihan ex tempore vaikka sunnuntaina jos siltä tuntuu. Sitten ei vaadi metatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosaan noista kuuluu sekä sitä metatyötä että varsinaista työtä. Sitähän tuo (meta)työ tarkoitti.
Ei tarkoita. Selvästikään et tunne (kuten ei täällä moni muukaan) sanan 'meta' merkitystä. Kirjaimellisesti, metatyö tarkoittaa 'työhön liittyvää työtä''.
Täällä hyviä esimerkkejä on kauppalistan teko tai lapsen kouluasioihiin liittyvien päivämäärien muistaminen.
Mutta miksi metatöistä puhutaan vain ruuanlaittoon tai lapsiin liittyvissä asioissa?
Myös kerrostalossa on jonkun - naisen, miehen tai molempien - tehtävä metatöitä, jotka liittyvät taloyhtiön yhteisten asioiden hoitoon. Tämän lisäksi asuinmuodosta riippumatta viranomais-, pankki-, vakuutus- ja verotusasiointiin, omaisuuden hoitoon, sekä kodin tekniikkaan ja ajoneuvoihin liittyviin asioihin liittyvää metatyötä.
Noita pankki-, ja viranomaisasioitakin on keskivertoperheessä aika vähän hoidettavana silleen arjessa. Mutta toki jos säännöllisesti kilpailuttaa sähkösopparit, vakuutukset ja puhelinliittymät niin onhan siinä oma hommansa. Ja voi säästää rahaa jos sen hoitaa. Voi myös olla tekemättä ja maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita. Selvästikään et tunne (kuten ei täällä moni muukaan) sanan 'meta' merkitystä. Kirjaimellisesti, metatyö tarkoittaa 'työhön liittyvää työtä''.
Täällä hyviä esimerkkejä on kauppalistan teko tai lapsen kouluasioihiin liittyvien päivämäärien muistaminen.
Mutta miksi metatöistä puhutaan vain ruuanlaittoon tai lapsiin liittyvissä asioissa?
Myös kerrostalossa on jonkun - naisen, miehen tai molempien - tehtävä metatöitä, jotka liittyvät taloyhtiön yhteisten asioiden hoitoon. Tämän lisäksi asuinmuodosta riippumatta viranomais-, pankki-, vakuutus- ja verotusasiointiin, omaisuuden hoitoon, sekä kodin tekniikkaan ja ajoneuvoihin lii
No ei todellakaan ole. Niitä on koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
No normaalilla kaupungissa asuvalla perheenisällä ei ole mitään tuon jutun mainitsemia tekemisiä.
Meillä minä omistan myös meidän talon, joten minä hoidan itse tai sitten käytän työmiehiä. Mm. saunaremppa, rännit, puunkaadot jne. hoidan minä tilaamalla ammattilaisen ja olemalla paikalla kun he ovat täällä ja maksamalla laskun.
Mies vaihtaa autoni renkaat, kyllä, kahdesti vuodessa tämä urakka.
Eikö lapsilla ole harrastusvälineitä? Kulkuneuvoja? Pyöriä? Koneita? Laitteita? Eikö kodissa tarvitse lattiakaivoja putsata, lamppuja vaihtaa, suodattimia puhdistaa ja vaihtaa? Korjata asioita?
Autot katsoa kuntoon?
Onko mökkiä?
Aika monella on omaisuutta jota korjata tai huoltaa kuitenkin...
"Noita pankki-, ja viranomaisasioitakin on keskivertoperheessä aika vähän hoidettavana silleen arjessa. "
Pointti lienee se että kaikenlaista pientä muistettavaa ja hoidettavaa kertyy kymmenestä eri suunnasta ja silloin sinällään yksin pienet asiat muodostavat jo kokonaisuuden jossa on ihan hommaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No normaalilla kaupungissa asuvalla perheenisällä ei ole mitään tuon jutun mainitsemia tekemisiä.
Meillä minä omistan myös meidän talon, joten minä hoidan itse tai sitten käytän työmiehiä. Mm. saunaremppa, rännit, puunkaadot jne. hoidan minä tilaamalla ammattilaisen ja olemalla paikalla kun he ovat täällä ja maksamalla laskun.
Eikö lapsilla ole harrastusvälineitä? Kulkuneuvoja? Pyöriä? Koneita? Laitteita? Eikö kodissa tarvitse lattiakaivoja putsata, lamppuja vaihtaa, suodattimia puhdistaa ja vaihtaa? Korjata asioita?
Autot katsoa kuntoon?
Onko mökkiä?
Ei kato nää on merkityksettömiä töitä jotka 99% ajasta kuuluu sille isälle. Mut tätä ei lasketa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen pitää puhaltaa yhteen hiileen, silloin juttu toimii. Ei laskea ja luetella omia töitä mitä jo tehnyt. Se on tärkeä asia elämässä.
Yleensähän ongelma on siinä hetkessä, kun toinen on täysin uupunut, ja toinen vain tuntuu vapaamatkustavan. Silloin se uupunut alkaa huomautella, miten paljon asioita on hänen kontollaan, ja kuinka toisella ei tunnu olevaan vastuullaan puoliksikaan yhtä paljon yhteisiä asioita. Eli töiden laskeminen ja luetteleminen alkaa vasta sitten, kun asiat on jo pahasti vinksallaan.
No se nyt riippuu ihan ihmisestä. Laiska töitään luettelee, pitää aika monen kohdalla paikkansa. Lasketaan ettei vahingossakaan itse tehtäisi enempää. Yleensä tehdään vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei siis vaivaa yhtään asia. Tehdään kotityöt puoliksi ym. Mut onhan tää aika huvittavaa keskustelua lukea. Omat metatyöt kotitöiden lisäksi.. Nää on sellaisia asioita suurimmaksi osaksi mihin vaimo ei kiinnitä mitään huomiota.
Laitteiden huollot 8h vuodessa.
Renkaan vaihdot 2 autoa 2h vuodessa.
Nurmikon leikkuu n 20h vuodessa.
Pihan raivaus n5h vuodessa.
Lumityöt n 20-50h vuodessa. Riippuu talvesta.
Autojen huoltojen varaukset/ sinne viennit ym 4h vuodesta. Lasken tähän palaneet lamput yms.
Talon huolto.. Suodattimien putsaukset, ilmalämpöpumppu, lämmön talteen otto. Rännien putsaus. 4h vuodessa.
Terassi kalusteiden huolto, talvisäilytys, käyttöön otto 2h/ v
Terassin pesu, pihakiveyksen pesu ja rikkaruohot veks. 8h.
Sit lisänä ei joka vuosi tehtäviä. Terassin öljyäminen 8h.
Talon maalaus 150h.
Autota
Maalaatko sä autotallin ja talon joka vuosi? Minusta kyllä noin 10-15 vuoden välein on sopiva väliaika. Ehkä sun pitäisi hankkia laadukkaampia maaleja niin ei joka vuosi tarvitsi hikoilla näiden kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kerrostalossa on jonkun - naisen, miehen tai molempien - tehtävä metatöitä, jotka liittyvät taloyhtiön yhteisten asioiden hoitoon. Tämän lisäksi asuinmuodosta riippumatta viranomais-, pankki-, vakuutus- ja verotusasiointiin, omaisuuden hoitoon, sekä kodin tekniikkaan ja ajoneuvoihin liittyviin asioihin liittyvää metatyötä.
Luultavasti siksi ei mainita, koska ne on niin itsestäänselvyyksiä. Ja nuo luettelemasi viranomais- jne. asiat on aika harvinaisia, veroasiat hoidetaan yleensä kukin omansa, ja ei välttämättä kuin kerran vuodessa kun pitää maksaa mätkyt tai muuttaa veroprosenttia. Nekin on toki metatyötä, mutta niitä ei oikein voi toisen puolesta edes tehdä. Kodin tekniikkaan varmasti enemmän huomiota kiinnittää se joka niitä laitteita enemmän käyttää. Ja hyvin harva mies nykyään omaakaan autoaan huoltaa tai korjaa, siinä on vain se että muistaa varata ajan ja viedä se auto huoltoon, se on kyllä metatyötä, mutta harvoin sitäkään tulee vastaan. Siksi ne lapsiin liittyvät ja ruokaan liittyvät tulevat mieleen, koska ne on jokapäiväisiä, päivästä päivään ja vuodesta toiseen toistuvia samoja asioita. Niiden lisäksi on muitakin metatöitä jotka tulevat harvemmin, esimerkiksi joulunvieton suunnittelu, joululahjojen ja ruokien hankinta, ja moni tekee näitä myös muiden juhlapyhien aikana.
Asumme vanhassa omakotitalossa. Jos mies hoitaisi kaiken ruuanlaittoon liittyvän (suunnittelu, ostokset, kokkaukset, keittiön siistiminen), niin voisin hoitaa ihan kaiken muun mielelläni. Ruokahuolto on se, jota on hirvittävän paljon ja joka käy raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä onko noi metatöitä vai ei. Ne on kuitenkin niitä töitä jota tarvii tehdä että voi elää esim okt.ssä.
Kyllä sillä on väliä puhutaanko metatöistä vai tavallisista töistä, jos keskustelun aihe on nimenomaan metatyöt.
Vierailija kirjoitti:
No nih.. siinä on kolumnisti upeasti sotkenut palkkatyön (= maanviljely ja siihen liittyvien koneiden korjaus ja huolto) kotitöiden kanssa. Eli kun mies on maanviljelijä, joka roplaa traktoria, hänen ei tarvitse huolehtia lapsilleen ruokaa pöytään ja vaatteita puhtaaksi? Tai varata hammaslääkäriaikoja? Entäs jos puoliso on palkkatyössä? Usein vielä kodin ulkopuolella? Eikö sittenkään perheen asiat kuulu isälle? Eli siirtäen tämän kaupunkiin: tämän tyypin mielestä, jos perheen mies käy palkkatöissä, perheen työt eivät kuulu hänelle mitenkään?
Eihän siinä puhuttu maanviljelyksestä mitään. Omakotitalossa asuvan on saatava aamulla aurattua oma pihatie että se puoliso ja itsekin pääsee lähtemään sinne palkkatöihin, ja siihen tarvitaan traktoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei siis vaivaa yhtään asia. Tehdään kotityöt puoliksi ym. Mut onhan tää aika huvittavaa keskustelua lukea. Omat metatyöt kotitöiden lisäksi.. Nää on sellaisia asioita suurimmaksi osaksi mihin vaimo ei kiinnitä mitään huomiota.
Laitteiden huollot 8h vuodessa.
Renkaan vaihdot 2 autoa 2h vuodessa.
Nurmikon leikkuu n 20h vuodessa.
Pihan raivaus n5h vuodessa.
Lumityöt n 20-50h vuodessa. Riippuu talvesta.
Autojen huoltojen varaukset/ sinne viennit ym 4h vuodesta. Lasken tähän palaneet lamput yms.
Talon huolto.. Suodattimien putsaukset, ilmalämpöpumppu, lämmön talteen otto. Rännien putsaus. 4h vuodessa.
Terassi kalusteiden huolto, talvisäilytys, käyttöön otto 2h/ v
Terassin pesu, pihakiveyksen pesu ja rikkaruohot veks. 8h.
Sit lisänä ei joka vuosi tehtäviä. Terassin öljyämine
Ehkä sun pitäisi opetella lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä noissa on ihan aikuisten oikeesti kovin vaikeaa?"
Ei mikään mutta ei ole suurimassa osassa naistenkaan (meta)töissä. Ne vain pitää tehdä.
"Jokainen omakotitalossa asuva sinkkunainen opettelee nuo, ihan kuten miehetkin."
Monesti kantapäänä kautta kun ei ole tiennyt etukäteen mitä pitää tehdä ettei joku asia mene rikki tai tule hoidetuksi ajoissa. Ihan kuten moni mies tajuaa lapsen talvihaalarin ostotarpeen vasta kun lapsi hytisee huulet sinisinä kesätakki päällä marraskuussa.
No tämä, kuitenkin voidaan sanoa, että vaikka joku ilmastointilaitteen huoltoväli on ns. erikoistieto (mikä kyllä varmasti valmistajalta löytyy, ja sellaisen ostava sen varmasti selvittää, oli hän sitten mies tai nainen), mutta pitäisi olla ihan yleistietoa, että millaisissa vaatteissa on sopivaa laittaa lasta pakkaseen. Mies kuitenkin
Nuokin "erikoistiedot" voisi helposti organisoida sellaiseen talokirjaan joita myydään ihan valmiina. Saman sortin erikoistietoa on myös esim. se, kuinka usein olisi syytä pestä tyynyt ja peitot että ne pysyvät hyvinä ja hygieenisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot katsoa kuntoon?
Onko mökkiä?
Minä hoidan oman autoni huoltoon, katsastukseen ja renkaiden vaihtoon. Olen miestä kätevämpi koneiden ja laitteiden kanssa. Olen ainoa, joka miettii ja muistaa ja tekee pääosin lamput, lattiakaivot jne. Miestä kiinnostaa sali ja pyöräily. Kohta ex-miestä
Mitä väliä onko noi metatöitä vai ei. Ne on kuitenkin niitä töitä jota tarvii tehdä että voi elää esim okt.ssä.