Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
"No en voi auttaa jos vaimosi on päässyt aikuisikään niin hölmönä, ettei suoriutuisi kunnialla renkaiden vaihdosta tai vaihdattamisesta. Tsempit teille."
Tietenkin hän siitä selviytyisi mutta se tulisi sekä kalliimmaksi että hän ajaisi luultavasti renkaat sakkorajalle ennen kuin joku rengasliikkeessä häntä siitä huomauttaisi ja myisi samalla putiikin kalleimmat uudet renkaat tilalle.
Eikä hän ole hölmö ollenkaan. Hänen kiinnostuksensä nyt vain ei mitenkään ulotu autotekniikan alalle eikä hän jaksa sitä tietoa enää opetella.
Juu, ei kuulosta yhtään hölmöltä.
Vierailija kirjoitti:
"No en voi auttaa jos vaimosi on päässyt aikuisikään niin hölmönä, ettei suoriutuisi kunnialla renkaiden vaihdosta tai vaihdattamisesta. Tsempit teille."
Tietenkin hän siitä selviytyisi mutta se tulisi sekä kalliimmaksi että hän ajaisi luultavasti renkaat sakkorajalle ennen kuin joku rengasliikkeessä häntä siitä huomauttaisi ja myisi samalla putiikin kalleimmat uudet renkaat tilalle.
Eikä hän ole hölmö ollenkaan. Hänen kiinnostuksensä nyt vain ei mitenkään ulotu autotekniikan alalle eikä hän jaksa sitä tietoa enää opetella.
Ei siinä mitään autotekniikkaa tarvita että osaa katsoa kuinka paljon renkaissa on kulutuspintaa. Jokaisen autoa ajavan pitää osata ja tehdä tuo asia säännöllisesti, ei vain renkaiden vaihdon aikaan. Vaimosi on kerta kaikkiaan avuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää talo on 12m korkea. Joutuu käyttämään putoamisvaljaita ja niihin olis ihan hyvä saada koulutus. Kumpikaan mun vaimoista ex tai nykyinen ei ole käynyt katolla kertaakaan.
Ei herrajumala. Kukaan ei hanki koulutusta rännien putsaamiseen. Silloin kutsutaan paikalle maksullinen ammattilainen.
Ei herranjumala mulla on koulutus työn puolesta ja valjaat. Miksi maksaisin tosta monta sataa kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ketjun miehistä vaihtaisi päivittäiset vastuunsa vaimonsa vastuisiin?
Ei onnistuisi meillä koska vaimo ei osaa isoa osaa minun vastuullani olevista asioista mutta minä taas kyllä kaikki hänen.
Toki hän ne fiksuna naisena vähitellen oppisi mutta luulen että hän ei välttämättä haluaisi niitä kaikkia opetella.
Kuten mitä? Itse en ole törmännyt hommaan jota en osaisi hoitaa lyhyellä perehtymisellä tai jos joku kerran näyttää.
Moottorisahan käyttö. Ruohonleikkurin huolto. Suodattimien vaihto jäis tekemättä. En usko et vaimo kiipeäisi tonne 12m valjaiden kanssa rännejäkään putsaa.
Just tämä.
Itse asun sinkkunaisena omakotitalossa ja kaikki täällä luetellut "miesten työt" ovat niitä kivoja töitä. Tuhat kertaa mieluummin teen pihatöitä ja pikkuhuoltoja kuin siivoan, pyykkaan ja laitan arkiruokaa. Myös noiden ensimmäisten suunnittelu on helppoa ja mukavaa verrattun noihin tylsiin päivittäisiin juttuihin.
Jep, varsinkin kun lapset oli pieniä niin ruohonleikkuu oli mahtava hetki olla ihan yksin. Kokkaus, pyykkäys ym. piti tehdä aina jonkun roikkuessa lahkeessa. Meillä hoitaakin molemmat kaikkia tuollaisia arkisia toistuvia juttuja, harvemmin tehtävissä on kyllä jonkin verran työnjakoa (esim. minä hommaan ne toppahaalarit ja mies auton renkaat).
Miks tää todistelu miesten metatöistä menee aina siihen, että joku ukko roikkuu katolta valjaissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ketjun miehistä vaihtaisi päivittäiset vastuunsa vaimonsa vastuisiin?
Minä vaihtaisin ja olen vaihtanutkin välillä. Ei ollut mitään ongelmaa. Ihan kaikki hommat tuli hoidettua vähemmällä vaivalla kuin mitä vaimolla niistä on ollut. Kuten joku edellä kirjoittikin, tämähän on myös luonnekysymys. Myös asenne kysymys. Ihan helposti ilman stressiä sujui kaikki muistamiset ja arjen pyöritys siinä rumbassa.
Vähemmällä vaivalla? Eli jälki ei kuitenkaan ollut niin hyvää kuin vaimolla, vaan vähän sinnepäin?
Koti on ollut siisti ja puhdas ja moni muukin asia on tullut hoidettua järjestelmällisemmin ja vähemmällä vaivalla, kuin mitä vaimolla on mennyt siihen aikaa. Olen prosessoinut päässäni asiat etukäteen niin hyvin. Vaimoni on myös todella huono ymmärtämään sitä, kuinka paljon aikaa menee mihinkin hommaan. Minä olen siinä paljon parempi. Kaupassa käynnit, ruuan laitot, lasten vaatteiden valinnat esimerkiksi vie minulta puolet vähemmän aikaa, vaikka kaikki edellä mainitut olisi meillä identtisiä valintoja vaimon kanssa.
Mulla on työkaveri, jolla on pihasauna. Hän on sen korjannut ja miettinyt nää asiat. Mutta sen korjaaminen on ollut hänelle harrastus ja asia, joka auttaa saamaan ajatukset pois töistä ja keino rentoutua. Samoin ihan kaikki muutkin pihatyöt, hän tekee niitä töiden jälkeen iltaisin koska hän nauttii niistä ja tekee ns. ylimääräisiä asioita kuten kiveyksiä pihapoluille. Työkaverilla on kolme lasta, enkä ole kysynyt mitä hänen vaimonsa sitten puuhaa töiden jälkeen, kun työkaveri on nikkaroimassa pihalla. Tuskin pääsee niin hyvin rentoutumaan ja puuhailemaan niitä näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kommentoijista ei näköjään ymmärrä käsitettä metatyö. Se ei ole suodattimen vaihtoa, ruoanlaittoa, lumitöitä tai lapsen kuskaamista harrastukseen.
Ei olekaan vaan se on kaikki se ajattelu- ja suunnittelutyö joka noita asioita eddeltää.
Googlesta. Metatyö on työtä jota tarvitaan arjen sujuvasti sujumiseen. Aikalailla moni työ täyttää kriteerit.
Eipä noita metatöitä paljoa ole sen jälkeen kun lapset on teinejä tai vielä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Miks tää todistelu miesten metatöistä menee aina siihen, että joku ukko roikkuu katolta valjaissa?
No nyt on sentään edetty, aikanaan joku ukko rakensi päivittäin terassin takapihalle.
Vierailija kirjoitti:
Naisten osalta se menee siihen kurahaalarien ostamiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ilmeisesti lasten vaatteiden ostaminen ja niihin liittyvät metatyöt saa Nasan insinööritkin kalpenemaan :D
Joo näistä naisten kommenteista tulee vähän sellainen kuva että nämä metatöistä uhriutujat ovat joko valikoineet puolisoikseen jotain toistaitoisia uuvatteja tai sitten omalla päsmäröinnillään pikkuhiljaa tehneet miehistään täysin aloitekyvyttömiä ja flegmaattisia tossukoita. On siinä ainakin se hyvä puoli että uhriutumisen aihetta elämässä riittää :-)
Niin, tai voisiko olla, että ne metatyöt alkaa v*tuttaa tilanteessa jossa puolisosta kuoriutuu ajansaatossa flegmaattinen laiskamato? Eihän ole mitään syytä valittaa jos puoliso on kunnollinen ja hoitaa osansa.
"Totta, ihmisissä on oikeasti eroja siinä kuinka tehokkaasti he kykenee asioita suunnittelemaan ja hoitamaan ja kuinka jaksavia ylipäätään ovat. Toki sitä tehokkuutta ja rutiineita voi myös opetella, vaikkei se niin luontevasti sujuisikaan.
Eikä tämä ole sukupuolesta kiinni, osin kyllä motivaatiosta jotain hommaa kohtaan. "
Joo tuo motivaatio on ilman muuta toinen.
Noin yleisesti ottaen suurin osa perhearjen metatöistä on melko yksinkertaisia ja toistuvia, joten niiden suunnitteluun ei oikeasti tarvitse käyttää paljonkaan aikaa tai energiaa, jos ne hoitaa järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä noissa on ihan aikuisten oikeesti kovin vaikeaa?"
Ei mikään mutta ei ole suurimassa osassa naistenkaan (meta)töissä. Ne vain pitää tehdä.
"Jokainen omakotitalossa asuva sinkkunainen opettelee nuo, ihan kuten miehetkin."
Monesti kantapäänä kautta kun ei ole tiennyt etukäteen mitä pitää tehdä ettei joku asia mene rikki tai tule hoidetuksi ajoissa. Ihan kuten moni mies tajuaa lapsen talvihaalarin ostotarpeen vasta kun lapsi hytisee huulet sinisinä kesätakki päällä marraskuussa.
Huvittavaa miten miesten hommista yritetään täällä leipoa kovinkin paljon vaikeampia kuin perinteisistä naisten töistä 😂.
Eivät ne ole vaikeampia, niiden olemassaolo vain pitää tietää ja se yleensä edellyttää hieman syvempää teknistä tietoa ja ymmärrystä. Jos ei ole koskaan ollut tekemisissä niiden asioiden kanssa niin ne eivät ole mitenkään itsestäänselviä. Siis toisin kuin asiat jotka jokainen kohtaa luontaisesti arjessaan kuten ruoanlaitto, pyykit, harrastukset, juhlat jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se yleensä menee niin, että kuvitellaan metatyötä olevan se, että kokataan päivittäistä ruokaa niin, että joku lapsi roikkuu lahkeessa. Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
"Totta, ihmisissä on oikeasti eroja siinä kuinka tehokkaasti he kykenee asioita suunnittelemaan ja hoitamaan ja kuinka jaksavia ylipäätään ovat. Toki sitä tehokkuutta ja rutiineita voi myös opetella, vaikkei se niin luontevasti sujuisikaan.
Eikä tämä ole sukupuolesta kiinni, osin kyllä motivaatiosta jotain hommaa kohtaan. "
Joo tuo motivaatio on ilman muuta toinen.
Noin yleisesti ottaen suurin osa perhearjen metatöistä on melko yksinkertaisia ja toistuvia, joten niiden suunnitteluun ei oikeasti tarvitse käyttää paljonkaan aikaa tai energiaa, jos ne hoitaa järkevästi.
Mutta ne pitää kaikki huomata ja muistaa, niissä on aikataulut ja lapsiperheessä niitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isisin tekemä työ ei jää koskaan huomaamatta.
Tämä. Kun tavataan jotain tuttavaperheitä tms., niin se isi kyllä niin kovaan ääneen selittää sitä yhtä kertaa, kun vei lapsia jonnekin. Äiti on saattanut tehdä kaikenlaista lasten kanssa joka ikisen muun illan ja päivän kuukaudesta, kun isi on ollut omissa harrastuksissaan, mutta ulospäin kerrotaan vain siitä, kuinka isä vei lapset leffaan tai kiipeilypuistoon kerran.
Ja todellakaan miehet, joiden kanssa minä olen asunut, ovat aina muistaneet erikseen mainita, jos ovat vaikka imuroineet minun poissaollessa. En minä vaan naisena vaivaudu sellaisia raportoimaan.
Omituista porukkaa olette. En ole itse omassa tuttavapiirissäni tai parisuhteissani kohdannut tuollaista koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noita metatöitä paljoa ole sen jälkeen kun lapset on teinejä tai vielä vanhempia.
Paitsi sitten kun puoliso sairastuu ja/tai vanhemmat alkavat tarvita apua. Molemmat koettu, samoin se vielä vanhempi lapsi. Sanoisin, että yksikin mistä tahansa syystä avuton ihminen omalla vastuulla lisää metatöitä huimasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten osalta se menee siihen kurahaalarien ostamiseen
Ero on siinä, että kurahaalarit tarvitaan jokaisessa pikkulapsiperheessä joka syksy, talvi ja kevät, katolta valjaissa roikkuvia ukkoja taas huomattavasti harvemmin.
Ei olekaan vaan se on kaikki se ajattelu- ja suunnittelutyö joka noita asioita eddeltää.