Autoin eläke-ikäistä äitiäni pankkijutuissa ja näin hänen saldonsa. Suuni loksahti auki
Tiesin, että hän on elänyt säästeliäästi vuosia, mutta hänen käyttötilinsä saldo näytti 354 000€. Hänen eläkkeensä melkoisen pieniä, mutta hän on pihistellyt rahan käytössä aina. Hänen palkkansa oli myös pieni. Hän ei ole saanut perintöjä tai myynyt mitään. Hänellä ei ole edes omaisuutta. Hän asuu vuokralla.
Silti tuo tilinsaldo oli päätä huimaava. Itse olen pian 40 vuotias ja tililläni on tässä kohtaa kuusta rahaa hädin tuskin 100€.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla on niin avuton äiti, ettei osaa itse pankkiasioitaan hoitaa?
Jos se on esim 97-vuotias, eikä omista tietokonetta tai mobiililaitetta, kuten anoppini?
Alle 40v ihmisellä tuskin on mitään melkein 100v äitiä 🙄 Oma tyttäreni on 37v ja minä 62v ja tukevasti kiinni nykyajassa. En ole mikään avuton mummo, jota tyttären pitää auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Paskaa puhuu aloittaja. Kai tuon nyt tietaisi, jos omalla äidillä on noin hurjasti rahaa pelkästä työnteosta. Ei niin paljon voisi pienestä palkasta pihistellä.
Toki ap voi aloittaa saman tien pihistelyn, jos uskoo omiin juttuihinsa.
Olet täysin väärässä. Ajatellaan, että pieni palkka olisi nykyrahassa1400 euroa käteen kuukaudessa. Säästäväiset ihmiset elävät helposti alle 1000 euroa kuukaudessa, todella pihit alle senkin. Sanotaan, että 500 euroa jää kuukaudessa säästöön. Se on 6000 euroa vuodessa. Tuota sitten tekee sen 45 vuoden työuran, niin lähelle päästään jo ap:n mainitsemia summia.
Vierailija kirjoitti:
Paskaa puhuu aloittaja. Kai tuon nyt tietaisi, jos omalla äidillä on noin hurjasti rahaa pelkästä työnteosta. Ei niin paljon voisi pienestä palkasta pihistellä.
Onko tämä teistä oikeasti hurjasti rahaa? Minusta se on ihan normaali summa pienituloiselle ja visusti elävälle.
Vierailija kirjoitti:
Koko aloitus on pelkkää bullshittiä.
Ihan infoluonteisesti: Suomen Pankin tilastojen mukaan kotimaisilla kotitalouksilla on pitkälti yli sata miljardia euroa talletuksia. Todella rikkaat sijoittavat eivätkä makuulta varojaan melkein korottomilla tileillä. Keski-ikäiset joko elävät kädestä suuhun tai lyhentävät asuntolainojaan. Nuoret ovat nykyään melkein rahattomia.
Mistä ne yli sata miljardia on haalittu?
Vierailija kirjoitti:
Isälläni näkyi olevan 355 000€ tietysti miehellä enempi.
Mun isällä 356 000
Lopeta loisen hyysääminen. Kuolkoot vaippapaskoissaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pankkialalla ollut tietää, että todella isot talletukset ovat eläkeikäisillä.
Ei ole lähellekään kaikilla, mutta sellaisen kuvan jotkut haluavat jostain syystä antaa.
Kaikilla eläkeläisillä ei ole isoja talletuksia. Mutta melkein kaikki isot talletukset ovat joillain eläkeläisillä.
Provo. Minun lapseni ei hoida pankkiasioitani, koska osaan ne itse hoitaa. Hän tietää asuntoni arvon, suunnilleen eläkkeeni ja menoni. Maksoi remontit, saan työeäläkettä toki ihan mukavasti.
Ihan sama on omilla vanhemmilla. Heillä miljoona omaisuus ja varallisuus kasvaa edellee. Vanhempani toki saavat tehdä mitä haluavat, mutta omalla kohdalla kyllä miettisin kannattaako perintöveroa maksaa niin hurjia summia mitä meillä sisaruksille on tulossa maksettavaksi. Pikkuhiljaa omaisuuden lahjoittaminen perillisille ei tulisi kuuloonkaan. Hyvä jos voivat 20 euroa antaa lapsen lapselle syntymäpäivänä. Ehkä vanhempani kokevat saaneensa yhteiskunnalta niin paljon, että ilolla käyttävät osan omaisuudestaan veroihin. Kovin eri tavoin on yhteiskunta eri sukupolvia kohdellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just oli juttu trukkikuskin miljoonaperinnöstä: https://yle.fi/a/74-20119448
Trukkikuskin omaisuus oli tehty sijoittamalla säästöt. Ei niistä tilillä makuuttamalla olisi tietenkään miljoonia kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on esim 97-vuotias, eikä omista tietokonetta tai mobiililaitetta, kuten anoppini?
Alle 40v ihmisellä tuskin on mitään melkein 100v äitiä 🙄 Oma tyttäreni on 37v ja minä 62v ja tukevasti kiinni nykyajassa. En ole mikään avuton mummo, jota tyttären pitää auttaa.
No ei ehkä 100v., mutta esim. 80v. muistisairas tai muuten huonokuntoinen äiti voi hyvin ollakin.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olka noin paljon rahaa. Jos on pieni eläke niin ei ole ollut suuri palkkaakaan. Onko isäsi elossa?
Ei ole totta varsinkaan naisilla. Eläke voi olla pieni, koska on opiskellut pitkään ja sitten saanut lapsia ja ollut sen vuoksi kotona ja tehnyt vähemmän töitä tai ollut pienipalkkaisissa tehtävissä. Myöhemmin sitten on pystynyt olemaan kokoaikatöissä ja palkka on noussut. Silloin palkka voi olla tosi hyväkin, vaikka eläkekertymä on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ehkä 100v., mutta esim. 80v. muistisairas tai muuten huonokuntoinen äiti voi hyvin ollakin.
Ohis
Muistisairaalla pitää olla edunvalvoja. Mun yli 80v vanhemmat on päästään vielä ihan teräviä ja hoitavat itse kaikki asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Kun äitisi joutuu hoivakotiin, menee vuosi ja pankkitilillä on nollasaldo. Äitisi kannattaisi jakaa rahat teille perillisille ennen hoivakotikuntoon rappeutumista.
No miten hän sitten hoivakodin maksaa. Ja aloittajalle, älä nyt turhaan riemastu siitä tilin saldosta ja ala suunnittelemaan niiden käyttöä. Asia ei mene aivan niin mitä näet nyt silmissäsi taalankuvat. Yllätys yllätys....
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pankkialalla ollut tietää, että todella isot talletukset ovat eläkeikäisillä.
Totta. Ja samoissa vanhoissa vaatteissa kuljetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun äitisi joutuu hoivakotiin, menee vuosi ja pankkitilillä on nollasaldo. Äitisi kannattaisi jakaa rahat teille perillisille ennen hoivakotikuntoon rappeutumista.
Miten se hoivakoti pääsee tilitietoihin käsiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten hän sitten hoivakodin maksaa. Ja aloittajalle, älä nyt turhaan riemastu siitä tilin saldosta ja ala suunnittelemaan niiden käyttöä. Asia ei mene aivan niin mitä näet nyt silmissäsi taalankuvat. Yllätys yllätys....
Hoivakotimaksut määräytyvät varojen mukaan. Varaton eläkeläinen maksaa sen mitä eläkkeestä voi ottaa ja sitten jätetään käyttörahaa joku alle 200€/kk. Varakkaat voivat joutua maksamaan tuhansia euroja kuussa hoidostaan.
Kun tulot on pienet niin silloin juuri tarvitaankin suurta pankkitiliä..
Ei tarvi kadehtia iäkästä äitiä joka tuskin enää töitä ja ansiota saa muualta.