Autoin eläke-ikäistä äitiäni pankkijutuissa ja näin hänen saldonsa. Suuni loksahti auki
Tiesin, että hän on elänyt säästeliäästi vuosia, mutta hänen käyttötilinsä saldo näytti 354 000€. Hänen eläkkeensä melkoisen pieniä, mutta hän on pihistellyt rahan käytössä aina. Hänen palkkansa oli myös pieni. Hän ei ole saanut perintöjä tai myynyt mitään. Hänellä ei ole edes omaisuutta. Hän asuu vuokralla.
Silti tuo tilinsaldo oli päätä huimaava. Itse olen pian 40 vuotias ja tililläni on tässä kohtaa kuusta rahaa hädin tuskin 100€.
Kommentit (161)
Kun minun äiti kuoli niin yllätyin sen tilin saldosta joka oli 394000 yhdellä tilillä. Sillä oli kolme tiliä ja toisellakin oli 64000 euroa. No ne rahat meni veljeni kanssa puoliksi kuitenkin, olimme ainoat perijät.
Vierailija kirjoitti:
Paskaa puhuu aloittaja. Kai tuon nyt tietaisi, jos omalla äidillä on noin hurjasti rahaa pelkästä työnteosta. Ei niin paljon voisi pienestä palkasta pihistellä.
Toki ap voi aloittaa saman tien pihistelyn, jos uskoo omiin juttuihinsa.
Just oli juttu trukkikuskin miljoonaperinnöstä: https://yle.fi/a/74-20119448
Ei voi olka noin paljon rahaa. Jos on pieni eläke niin ei ole ollut suuri palkkaakaan. Onko isäsi elossa?
Puolison vanhemmat tekivät työuransa ilman ammattia, matalapalkka-aloilla.
He elivät koko elämänsä nuukaillen, appi osti koko elämänsä aikana (eli 85v) esim kolme talvitakkia, kahdet kengät jne.
Söivät halpaa ruokaa. Nuukailivat ihan kaikesta. Näyttivät aidoilta köyhiltä.
Kuitenkin 70-luvulla rakensivat ison omakotitalon, jossa asuivat melkein kuolemaansa saakka.
Jättivät jälkeensä huikeat perintörahat, jotka päätyivät korkeakorkoisille tilille.
Juu, en ole puolisolleni kateellinen, tulen omillani toimeen. Mutta mietin vain, että mitä elämää tuollainen nuukailu ja kituuttaminen onkaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olka noin paljon rahaa. Jos on pieni eläke niin ei ole ollut suuri palkkaakaan. Onko isäsi elossa?
Siis ei voi olla noin paljon rahaa palkasta ja eläkkeestä. Täytyy olla jotain perintöä, sijoituksia ym.
Koko aloitus on pelkkää bullshittiä.
Vierailija kirjoitti:
Isälläni näkyi olevan 355 000€ tietysti miehellä enempi.
Minun isälläni 355 001€.
Toivottavasti ei joudu rakkaushuijauksen kohteeksi, nämä ikänsä säästäneet ovat yllättävän yksinkertaisia sitten säälimään, hiljalleen palavasti rakastumaan. Eivätkä nämä ole valmiita uskomaan mitään huijausta edes kokeneensa, onhan he vain halunneet auttaa hätää kärsivää, kultaista ihmistä. On tapaus missä eläkeläinen käytti tällaiseen huijaukseen itsensä ja miehensä koko avioliiton ajan säästetyt yhteiset eläkesäästöt.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pankkialalla ollut tietää, että todella isot talletukset ovat eläkeikäisillä.
Ei ole lähellekään kaikilla, mutta sellaisen kuvan jotkut haluavat jostain syystä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla keksitty aloitus, mutta asia on kyllä oikein. Monilla eläkeläisillä on kymmeniä tuhansia käyttötilillä, joillakin satoja tuhansia euroja. Lisäksi voi olla määräaikaistilejä ja muita sijoituksia.
Se sana on eläkeikäinen vtun ääliö, ja hittoako jakelet muiden tilien saldoja netissä. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla keksitty aloitus, mutta asia on kyllä oikein. Monilla eläkeläisillä on kymmeniä tuhansia käyttötilillä, joillakin satoja tuhansia euroja. Lisäksi voi olla määräaikaistilejä ja muita sijoituksia.
Sitten kun joutuu hoivakotiin, niin ne imee nopeasti tilit tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla on niin avuton äiti, ettei osaa itse pankkiasioitaan hoitaa?
Jos se on esim 97-vuotias, eikä omista tietokonetta tai mobiililaitetta, kuten anoppini?
Itse en pitäisi tilillä noin paljoa. Kätkin omat rahani metsään. Siellä ne ovat hyvässä jemmassa.
Pelkkää provoilua eläkeläisvihamielisen ilmapiirin lietsomiseksi. Harva katsoo asiakseen kertoilla vanhempiensa varoista tällaisella keskustelupalstalla. Itse toivon, että isäni ja äitini käyttävät rahojaan arkea helpottavien palveluiden ostoon kuten esimerkiksi hyviin hoitoihin.
No ole tyytyväinen, kannusta edelleen äitiäsi säästäväisyyteen. Sinähän ne rahat perit.
Ne boomerit, jotka ovat selvinneet 90-luvun lamasta, ovat todellakin vaurauden suhteen onnellisessa asemassa. Heidän ikäluokalla on ollut paljon otollisemmat olosuhteet kerryttää varallisuutta.
Minun ikäisilläni esim. Asuntolainan takaisin maksaminen on aivan erilaista, asuntojen hinnat ovat nousseet, korot nousseet ja palkka/ostovoima suhde laskenut. Myös standardit siihen, mitä kunnollisen ihmisen tulee omistaa/ostella on noussut.
Toki boomerit ovat olleet huomattavasti ahkerampia kuin minun ikäluokkani, siitä täytyy nostaa hattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun joutuu hoivakotiin, niin ne imee nopeasti tilit tyhjäksi.
Nykyään harva pääsee hoivakotiin.
Mutta mitä hyötyä siitä on vaikka siellä olisi miljoona tilillä, kun niitä ei raskita käyttää ja koko elämä kituutettu nuukasti elää. Se on sitä itse aiheutettua köyhyyttä eikä missään nimessä järkevää. Elämä on elämistä varten.