Teen jo neljättä isoa asunnontyhjennystä elämässäni
Ensimmäinen oli isovanhempieni talo. Ihan järkyttävästi romua ja roskaa säilötty talo kellaria ja vinttiä myöden täyteen. Ulkorakennukset romuineen meni sellaisenaan uudelle omistajalle, loppui omat voimat kesken.
SItten oli vanhenpieni kesämökki, jonka sain isäni kuoltua. Keräilin koko kesän romua pitkin metsiä, lahonneita huoneluja, ämpärin murusia, köyden pätkiä, lautaa, tiilen kappaeita. Koko mökin irtaimisto sisältä kaatopaikalle.
Sitten vanhempieni omakotitalo. Isä oli jo kuollut ja äiti muutti kerrostaloon. Talo piti tyhjentää myyntiä varten. Tyhjennys kesti vuoden, koska äitini halusi olla mukana ja nähdä kaiken mitä heitetään pois. Roskaa ja romua 80-luvulta lähtien säilötty kaapit, varastot ja autotalli täyteen. 2 lavallista meni tavaraa kaatopaikalle ja silti sinne kerrotalokaksioon meni tavaraa kolminkertaisesti, mtä sinne oikeasti olisi mahtunut.
Nyt äitini odottaa tilapäispaikkassa hoitokotipaikkaa ja se kaksio pitäisi tyhjentää. Ihan loputon suo. Olen kerran viikossa 2-3h kerännyt pelkkää roskaa pois. Muovirasoita, styroksia, pahvilaatikoita, mainoslehtiä, rikkinäisiä laitteita, niiden irto-osia, lumppua, sanomalehtiä, laskuja, vakuutuspapereita 90-luvulta. Ja järjetön määrä lankoja, kankaita, kangastilkkuja, ompelutarvikkeita. Ja kaikki sikin sokin kaiken roskan seassa. Ja sitten astioita, Ihan järjettömät määrät. Osa äitini vanhemmilta peräisiin olevia ja äitini ystäviltä haalittuja, kun ovat muuttaneet eikä ole raaskittu roskiin heittää. Kattiloitakin varmaan 20kpl. Lasikippaa purnukkaa, korite-esinettä, etelän tuliaisia iso kirjahyllly täynnä. Ja seassa kuitenkin aarteitakin, vanhoja valokuvia, kastetodistuksia, esineitä lapsuudestani, ísomummun koruja eli ei voi ulkoistaa jollekin firmalle tyhjentämään ennekuin olen käynty kaiken läpi. Vaatehuone on lattiasta kattoon ihan täynnä, apua.
Kommentit (14)
Sota-ajan ihmisiä tai heidän jälkeläisiään. Tai sitten ihan vaan maalaisia.
Kaikki säilötään, jos jokus olisi jollain tarvetta. Himohamstraamista.
Miten käytännössä hoidat tavarat pois sieltä? Onko sulla muita läheisiä apuna?
Huh, toivotan jaksamista ja turvallista raivaamista, sulla on nyt rankka vaihe menossa.
Toivottavasti löydät myös mukavia muistoja työn keskellä!
Tiedän tuneen. Meillä tosin ei ole vielä tyhjennetty kuin yksi roinaläjä, joka on appivanhempien kesämökki, joka on myös appiukkoni synnyintalo. Vanha pientila. Romua ja roinaa on joka paikka täynnä ja suurin osa joskus arvokkaista asioista on mennyt pilalle väärän säilytyksen takia. En voi olla miettimättä sitä, miten paljon parempi olisi ollut, jos olisivat myyneet asiat vielä silloin, kun niillä oli arvoa ja sijoittaneet rahat S&P500-indeksiin. Vastaava roinala on odottamassa, kun omat vanhemmat kuolevat. Mutta kun sekä appivanhemmat että omat vanhemmat ovat olleet tyhmempiä kuin vasemman jalan saapas. Koulutuskin on molemmilla rimaa hipoen läpäisty kansakoulu.
Vierailija kirjoitti:
Miten sun jokainen omainen voi olla tuollainen saastainen roinan kerääjä?
Kulkee suvussa, minä olen samanlainen. Köyhyys aiheuttaa tuollaista.
Kannattaa ottaa vain arvokkaat ja tärkeät tavarat/paperit itselle. Lopuksi tilata palvelu joka tyhjentää loput.
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä hoidat tavarat pois sieltä? Onko sulla muita läheisiä apuna?
Huh, toivotan jaksamista ja turvallista raivaamista, sulla on nyt rankka vaihe menossa.
Toivottavasti löydät myös mukavia muistoja työn keskellä!
Toistaiseksi kaikki ihan vaan roskapusseihin ja jätesäkkeihin. Molokkiin uppoaa paljon. Lasi, pahvi, metalli, muovi erikseen. Huonekaluille tilaan sitten kuljetuksen kaatopaikalle. Siskoni asuu kaukana eikä osallistu kuin ehkä yhtenä viikonloppuna, jos ehtii
ap
Ootko Facebookissa? Laita paikalliselle roskalavasivustolle ilmoitus, että saa tulla hakemaan kodintarviketta: just ni astiat ja kattilat jne. Jos siis ovat vielä käyttökelpoisia. Mutta vain nouto, et ryhdy lähettelemään mitään minnekkään. Samoin Kierrätyskeskus noutaa, mun isoäidin kämpästä veivät ihan kaiken mikä vaan annettiin viedä, huonekaluja myöten. Joka oli kiva, mummo asui 3. krs hissittömässä talossa, sitä sohvakalustoa ei hirveesti napannu ite kantaa alas.
Ymmärrän isovanhempien tavarankeräämisen, kun heidän aikana ei ollut järjestettyä jätehuoltoa ja sitten kun se tuli, niin ei osattu käyttää tai ainakaan ei haluttu maksaa mistään ylimääräisestä. Ja jos tilaa on säilyttää, niin miksi nähdä vaivaa
Vierailija kirjoitti:
Ootko Facebookissa? Laita paikalliselle roskalavasivustolle ilmoitus, että saa tulla hakemaan kodintarviketta: just ni astiat ja kattilat jne. Jos siis ovat vielä käyttökelpoisia. Mutta vain nouto, et ryhdy lähettelemään mitään minnekkään. Samoin Kierrätyskeskus noutaa, mun isoäidin kämpästä veivät ihan kaiken mikä vaan annettiin viedä, huonekaluja myöten. Joka oli kiva, mummo asui 3. krs hissittömässä talossa, sitä sohvakalustoa ei hirveesti napannu ite kantaa alas.
Mietin tuota Facen roskalava juttua, mutta koska en asu asunnossa jossa tavarat on, minun pitäisi päivystää hakijoita, jotka tulee miten sattuu, tekevät ohareita jne. Ilmaisen tavaran hakijat ei paljoa arvosta aikatauluja. Pääsen helpommalla heittämällä roskiin. Ottaako kierrätyskeskus likaisia/pölyisiä astioita?
ap
Kuulostaa kammottavalta. Onneksi äitini miehensä kanssa minimalisteja ja heillä todella vähän tavaraa ja pieni asunto. Sen sijaan isälläni 100 neliön kämppä yksin ja joka nurkka täys kamaa ja isoja huonekaluja. Kaikki tulee aikanaan lentämään roskiin jos minä joudun tuosta kaikesta vastaamaan. Itsekin olen minimalisti.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän isovanhempien tavarankeräämisen, kun heidän aikana ei ollut järjestettyä jätehuoltoa ja sitten kun se tuli, niin ei osattu käyttää tai ainakaan ei haluttu maksaa mistään ylimääräisestä. Ja jos tilaa on säilyttää, niin miksi nähdä vaivaa
Olisi siinä ollut elämän aikana mahdollisuus opetella käyttämään, jos on halua kehittää itseään. Ihan käsittämätöntä itsekkyyttä dumpata roksaa mihin sattuu. Ja käsittämätöntä itsekkyyttä, että minä saan ostaa, minä saan hankkia, mutta minun ei tarvitse välittää mitä niille kaikille tavaroille sen jälkeen tapahtuu. Minulla on oikeus elää omien tavaroideni ympäröimänä (joista suurin osa on roskaa) ja hoitakoon joku muu ne joskus pois. Minun ei tarvitse vaivautua.
Jotenkin ymmärrän vielä, että säilytään tavaraa, mutta en sitä että säilytetään roskaa. Esim ostetaan joku uusi tavara, niin sen muovikääreet, styroksit ja pahvilaatikko säilytään myös, ne vaan nakaraan jonnekin vaatehuoneeseen. Ja kun se tavara menee rikki, se säilytetään silti. Tai säilytetään mainoslehtiset, kerätään pinoihin pitkin keittiötä. Tai säilytetään pestyt viilipurkit ja leipäpussit ja niitä on sitten koko kaappi täynnä
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jossain määrin kyllä perinnöllistäkin (tai opittua). Omassa tuttavapiirissä vanhempi pariskunta, niin pahoja hamstraajia että asunnossa vain pieni polku, muutoin tavaraa lattiasta kattoon, varastot täynnä, pilaantuvaa ruokaa jääkaapissa, ostetaan tarjouksesta vaikkapa kirjoja ensin -50% ja jos se sama kirja on myöhemmin -70% niin ostetaan sekin. Lehtileikkeitä, vanhoja TV-ohjelmia VHS-kaseteilla, pahvia ("tätä voi joskus tarvita") ja ehkä vähemmän yllättäen heidän aikuinen lapsi on samanlainen hamsteri. Ei noin paha mutta kuitenkin.
Toinen vanhempi pariskunta jonka tunnen ei ole ihan noin paha ja talossa pystyy elämään suht normaalisti mutta vanha jääkaappi on täynnä lehtileikkeitä, asuntovaunu toimii varastona vaikka se hankittiin aika vasta, piharakennukset täynnä tavaraa, kaapit täynnä tavaraa...ja koko ajan pitää shoppailla jotain. Muovimukeja ym. vaikka kaikkea on jo liikaakin.