Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autottomat. Miten hoidatte isommat ostokset, lasten kuskauset kavereille, juhliin menot jne

Vierailija
29.10.2024 |

Kaikki ei mitenkään aina voi olla julkisilla saavutettavissa tai olisi hankalaa isojen tavaroiden, pienten lasten tai eläinten kanssa. Ajetetteko taksilla, lainaatte autoa, pummitte kyytejä vai miten toimitte?

Kommentit (197)

Vierailija
101/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse autoa jos on lapsia. Lasten kanssa on mukava jutella julkisissa ja katsella yhdessä maisemia. Lapset saavat myös hyvää hyötyliikuntaa kun kävellään ja kuljetaan julkisilla treeneihin. Myös pienet lapset viihtyvät julkisissa. Auto passivoi.

Vierailija
102/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole korttia, koska olisin kumminkin surkea kuski ja se, mitä muut haukkuvat tientukkeeksi, kun ajaisin ylivarovaisesti. Pyöräilykin on niin hermostuttavaa, että päätin luopua siitä. Minulle sopii kävelyvauhti tai jos nopeammin pitää päästä niin sitten se, että joku muu hoitaa ajamisen.

Tuntuu, että autosta on myös paljon huolta niillä, jotka sellaisen omistavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka tulee kaupasta kotiinkuljetuksella, muuten käytän taksia.

Vierailija
104/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla saa ja hevosella pääsee. Kannamme paljon rinkoissa. Molemmat aika hyväkuntoisia ihan vaan arjen liikkumisista. Kotiinkuljetukset toimii ja tulinpa kerran Ikeasta sängyn laatikoiden kanssa jopa aiemmin sopimallani tilataksilla. Kissanhiekkaa en enää nykyään kanna mutta muuten melkein kaiken elukoiden ruuasta jokaiseen vichypullooni. Asumme isossa kaupungissa, viiden kilometrin säteellä useampi iso ruokamarketti. Sinne kävellen, takaisin bussilla.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

turha auton hyödyllisyyttä tai hyödyttömyyttä on toiselle vakuutella. Toinen ei sitä tarvitse, mutta vastaavasti toisen elämää se voi helpottaa todella paljon.

Valitettavasti liikkumisesta on tullut osa identiteettipolitiikkaa, jolloin kulkuneuvon valinta identifioi jotenkin ihmisen. Täysin typerää puuhaa, jos haluaa autoilla niin autoilee, jos ei niin ei.

Mä olen tästä aivan samaa mieltä. Mun siskoni ei tarvitse työssään autoa (halutessaan voisi tehdä etätöitäkin), mutta kun sen kortin aikoinaan hankki ja sai vielä 18-vuotissynttärilahjaksi autonkin, niin tietenkin hän on voinut haluta sellaisia asioita, joita ei voi tehdä ilman autoa. Kuten vaikka mökki 300 km päässä. Tästä mökistä tuli asiaa just äidin perunkirjoituksessa (kun osan siitä omistaa mun vanhempani) ja mun poikani sanoi mulle: "sä et taida haluta siitä mökistä edes yhtä ainoaa hyttystä". Juu en :D Siskoni saa pitää sen. Ymmärrän hyvin, miksi siskoni rakastaa mökillä olemista (onhan se ihan poskettoman kaunis paikka), mutta kun mä en ole yhtään mökki-ihminen. Jos mä kaipaan sellaista "sielua rauhoittavaa" maisemaa, kävelen tohon 100 metrin päähän, istahdan laiturille ja alan katsella. Ja viidessä minuutissa olen takaisin kotona ja voin tilata vaikka Woltin kautta kiinalaista ruokaa kotiovelle toimitettuna. Mun siskoni myös rakastaa kierrellä kaupoissa. Mä taas inhoan kaupoissa kiertelyä. Ja koska mulla ei ole sitä mökkiä, mun ei tarvitse joka vuosi ostaa säkkikaupalla multaa, kukkasipuleita, taimia jne. En myöskään tarvitse monenlaista vempainta ja vekotinta tai erilaisia rakennusmateriaaleja, koska mulla ei ole mökkiä. Siskoni taas tarvitsee, joten tietenkin hän kiertelee eri liikkeissä (jotka täällä Vantaalla on yleensä Kehä 3:n varressa), vertailee valikoimaa ja hintoja. Ja helpompi autolla on kierrellä kuin julkisilla. Puhumattakaan kuskata jotain moottorisahaa, ruohonleikkuria, lumilinkoa tai lautapinoa. Ihmiset haluavat elämässään erilaisia asioita ja sen vuoksi joillekin auto on tosi tärkeä ja joillekin taas tarpeeton. 

Vierailija
106/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tuotiin ruokakamat rattaiden mukana, sitten hankin ns ostoskärryn (mummoilta tuttu) ja nyttemmin tilaan ruuat kotiin. Ennen käytiin 2-3 kertaa viikossa kaupassa, nyt tilaan viikon kamat kerralla.

Lasten kaverit asuu muutaman kilsan sisällä. Harrastuksetkin.

Juhlat tms kaikkiinhan pääsee julkisilla. Jos on liian prameeta tai juhlat venyy yöhön, sitten voi taksin tilata.. Autollisenakin kun pikkutuntien juhlissa olis käytetty alkoholia.

Vuodessa tulee autolle tarvetta 1-3 kertaa, kun pitäisi jotain isompaa siirtää. Ei me siihen autoa tarvita 24/7, vaan tarvittaessa kuskauspalvelun voi ostaa.

Meillä on innokas naapuri autoineen, joka tarjoaa kuskaus apuaan jatkuvasti. Kuudesti 15 vuoden aikana otettu apu vastaan. Hän hakee meidät satamasta, kun ollaan keski-euroopasta tultu. Saanut sitten kiitokseksi pari lavaa erilaisia oluita. On ollut tyytyväinen.

Vierailija
107/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on auto, mutta kortti vain toisella ja oli kausi, kun sitä käytettiin harvemmin kuin kerran viikossa.

- asuttiin vastapäätä hyvää kauppaa, ei olisi ollut mitään järkeä mennä sinne autolla. Joskus mittasin, että meidän  keittiöstä oli lyhempi matka kaupan maitohyllylle kuin Prisman parkkipaikalta Prisman vastaavaan. Ja kun asui kaupan vieressä, ei ollut tarvetta ostaa viikon ruokia kerralla.

- Päiväkotiin oli matkaa kilometri, se käveltiin, kun ei viitsitty ajaa autolla. Bussikin olisi mennyt, mutta ei muutamaa pysäkin väliä viitsinyt.

- Melkein kaikki muutkin palvelut oli kävelymatkan päässä. Lisäksi hyvät julkiset yhteydet.

- Huonekaluja tai muuta isoa tarvittiin harvoin, tilattiin kotiinkuljetuksella, ei mahtunut autoon kuitenkaan.

- Töihin oli helpompi mennä julkisilla molemmilla. 

- Lomailut tehtiin pääosin junalla tms.

Ainoa mihin tarvittiin autoa oli oikeastaan isovanhemmille kulkeminen ja joskus kavereille, jotka asuivat maalla. Niihinkin olisi päässyt julkisilla, mutta oli helpompaa autolla. Melkein kaikki muu oli helpompaa jollain muulla kuin omalla autolla.

Samassa tilanteessa ollut tuttavaperhe päätti luopua autosta. Reissut isovanhemmille hoidetaan vuokra-autolla.

Meillä on talossa edullinen yhteiskäyttöauto, ja asun kilometrin kävelymatkan päässä autovuokraamosta. Jos joskus vielä tulen hankkineeksi ajokortin, niin nuo varmaan tyydyttävät autontarpeeni.

Vierailija
108/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tarvittaessa julkista liikennettä tai taksia. Taksi satunnaisesti on huomattavasti halvempi kuin oma auto.

Vierailija
109/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostan jotain isompaa (huonekalun?) tilaan sen kotia. 

Kahteen isoon markettiin on vain 1,8km matkaa. 

Ei ole lapsia eikä eläimiä. 

Vierailija
110/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä auto jolla ajan aika tasan työmatkat. Lapset osaa pyöräillä tai pistää töppöstä toisen eteen ihan itse. Kauppaostokset tulee 2x/kk tilauksena ovelle. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahalla saa ja hevosella pääsee. Kannamme paljon rinkoissa. Molemmat aika hyväkuntoisia ihan vaan arjen liikkumisista. Kotiinkuljetukset toimii ja tulinpa kerran Ikeasta sängyn laatikoiden kanssa jopa aiemmin sopimallani tilataksilla. Kissanhiekkaa en enää nykyään kanna mutta muuten melkein kaiken elukoiden ruuasta jokaiseen vichypullooni. Asumme isossa kaupungissa, viiden kilometrin säteellä useampi iso ruokamarketti. Sinne kävellen, takaisin bussilla.

Mä haen nykyisin lähikaupasta (100 m päässä) melkein kaiken päivittäistavaran, mutta kissanhiekat tilaan kotiinkuljetuksella. Niin ja koiranruokasäkin. Ehkä kerran kolmessa kuukaudessa käyn kauppakeskuksessa ostamassa jotain. Menen bussilla ja tulen bussilla. Pääsee sillä samalla lipulla molempiin suuntiin. 

112/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen kävellen, fillarilla ja bussilla. Asun ison kaupungin keskustassa.

Vierailija
113/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on nyt edelleen jäänyt ap:n aloituksessa askarruttamaan nuo juhlat. Eli se, miksi juhlat olisi sellainen tilaisuus, jonne kulkemisessa oma auto olisi erityisesti tarpeen. Voisitko ap valaista asiaa? Kun jotenkin ajattelisin, että taksilla meneminen miellettäisiin juhlavammaksi noin yleensä. - Itse kyllä käytän taksia hyvinkin arkisissa tilanteissa myös.

Vierailija
114/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvitse autoa jos on lapsia. Lasten kanssa on mukava jutella julkisissa ja katsella yhdessä maisemia. Lapset saavat myös hyvää hyötyliikuntaa kun kävellään ja kuljetaan julkisilla treeneihin. Myös pienet lapset viihtyvät julkisissa. Auto passivoi.

Parin kaveriperheen kohdalla todellakin pitää paikkansa, että auto passivoi.

Lyhyetkin matkat pitäs pörhältää autolla.

Yksi esimerkki: Oltiin pulkkamäkeen menossa porukalla ja eräs isäntä soitti, että sorry hän tulee hakemaan meidät myöhemmin, kun auto tuli jo täyteen..

Oltiin jo mäessä, jonne on matkaa puoli kilsaa kaikilta seurueen jäseniltä. autolla? Joo, ei kiitos. Kaakaot yms eväät mahtu pulkkiin hyvin, siinä missä lapsetkin.

Auto piti olla siksikin mukana, että aikuiset pääsi lämmittelemään. Ei niillä ollut sopivia ulkoiluvaatteita, että olisivat pikku pakkasessa tarjenneet temmeltää.

Ohis äimistelee ohiteeman

Vierailija
115/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilevat luovat elämästään sellaista, että siihen elämään tarvitsee autoa. Kun ei edes ajokorttia ole, ei tule mieleenkään tehdä asioita, joihin tarvitsee autoa.

Onnistuu pääkaupunkiseudulla, ehkä muissakin isoimmissa kaupungeissa. Muualla ei ole toimivaa joukkoliikennettä, joten auto on pakollinen, ellei asu taajaman keskustassa palveluiden vieressä ja ole liikkumatta sieltä ikinä muualle.

Eiköhän suurin osa suomalaisista asu isoissa kaupungeissa, joissa on joukkoliikennettä. Harva asuu 50 kilometrin päässä kirkonkylältä. Ymmärrän, että on ihmisiä, joille auto on pakollinen, mutta muilla suurin osa automatkoista on lyhyitä, joten ne voisi hoitaa hyvin vaikka pyörällä (kaikki eivät ole liikuntarajoitteisia). Tunnistan autohullu

Suomessa ei ole yhtään isoa kaupunkia. Pääkaupunkiseutu on ainoa, jota voi edes kunnolla kaupungiksi kutsua

Vierailija
116/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elelen itsekseni.

Työpaikka 2km päässä, 300m päässä pieni ruokakauppa n. 2km päässä on rysä mistä löytyy K-Rauta, isommat marketit, apteekki, posti, alko, Jysk ja Masku.

Kotiinkuljetuksella isommat tavarat, jos nyt tarvii. Käyn auttamassa vanhempiani joissain raskaammissa pihahommissa sun muissa ja siitä ollaan sovittu, että tarjoavat sitten kyytejä vaivanpalkaksi jos tarvitsen autoa alle, yleensä 2-3 kertaa vuodessa jos sitäkään.

Vierailija
117/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan ruoat kotiin lähikaupasta, koska Wolt+ -tilauksella ei tule kuin muutama euro kuljetus/pakkauskulua. Tilaan hygieniatarvikkeet, kuivaruoat ja pesuaineet hyvillä alennuksilla suoraan kotiin toisista paikoista, ja jos maksaa postikulua 4,90 e ja saa 80% alennuksella tarvittavat säästää joka tapauksessa jopa satoja euroja, kuten tänään säästin kun hävikkikaupasta tilasin. Pyörällä ja julkisilla pääsee. Lentoasemalle pääsee yhdellä vaihdolla junan avulla. En enää kaipaa autoa, merkkihuoltojen kalleutta ja talvirenkaiden jne stressaamista. Autoon meni paljon rahaa. Säästän nyt 800 e / kk kun myin auton. Molemmat lapset alkaa olemaan teini-iässä, toisella sähköskootteri, jolla menee omille menoilleen ja harrastuksiin ja toiselle ostetaan sähköskootteri myöhemmin. Kaikki on niin lähellä meitä, että auto alkoi olemaan lähinnä autotallin koriste, joten oli parempi myydä, liikuntaakin tulee nyt enemmän ja tulee shoppailtua vähemmän, kun ei ajele huvikseen ostoskeskuksiin ja kaupunkiin kahville. Olen hävittänyt turhaa tavaraa sitten, kun mennään sinne ja tänne auton myymisen jälkeen. Tässä maailmantilanteessa jokainen euro on hyvä laittaa sukanvarteen. 

Vierailija
118/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä rekryilmoituksissa lukee selkeästi, että työssä vaaditaan ajokorttia. Silti jatkuvasti vasta haastattelussa selviää, ettei sitä olekaan.. Koittakaa nyt autottomat ymmärtää, ettei ne julkiset joka paikkaan kulje ja ylipäätään ajanhukkaa niillä kuljettaessa on valtava. 

Koita nyt itse ymmärtää, ettei pääkapunkiseudulla ole mitään järkeä omistaa autoa. Maksat pelkästä pysäköinnistä joka vuosi järjettömästi saati auton huollot, vakuutukset, polttoaineet ym. Saa ajella vaikka taksilla jos ei julkiset houkuttele. Kaupan kotiinkuljetus on ilmaista, joten miksi ihmeessä sinne kauppaan pitää ängetä ja ajaa ruuhkissa. 

Ei se ole ihan noin yksinkertaista. Asun ja työskentelen Helsingin keskustassa enkä tarvitse autoa työmatkoihin, mutta kilometrejä tulee silti vuodessa 15-20K muista ajoista. Kesäpaikat ja lasten sekä omat harrastukset edellyttävät autoa. 

Vierailija
119/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton pitäminen on kallista siksi en ole ikinä moista ostanutkaan vaikka löytyykin kortti työn takia. 

Vaikka tilaisia kerran viikossa sinkkumiehen sapuskat kotiovelle tulee se silti halvemmaksi kuin auton omistaminen. Toki supermarketti 300m niin ei ole tuollekaan tarvetta.

Vierailija
120/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen ajattelumaailma ap:lla, jos ei hoksaa että lihasvoimalla voi kulkea. Meidän koko perhe kulkee pyöräillen vuoden ympäri. Sähköpyörä yhdistettynä peräkärryyn oli hyvä kun lapset olivat pieniä, mutta se on käynyt nyt tarpeettomaksi. Sähköpyörä on kyllä muutoin mainio korvike autolle.

Emme halua asua hankalien etäisyyksien päässä. Lasten koulumatka on 5 km ja minulla ja miehellä töihin 10-15 km. Kauppa löytyy kilometrin päästä. 

Jos on tosi iso tavara kyseessä, niin kotiinkuljetun tai pakettiauton vuokraus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän