Autottomat. Miten hoidatte isommat ostokset, lasten kuskauset kavereille, juhliin menot jne
Kaikki ei mitenkään aina voi olla julkisilla saavutettavissa tai olisi hankalaa isojen tavaroiden, pienten lasten tai eläinten kanssa. Ajetetteko taksilla, lainaatte autoa, pummitte kyytejä vai miten toimitte?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään auton (jopa isomman tila-auton) saa vuokrattua päiväksi. Hinta ei päätä humaa ja on usein halvempaa kuin liikkeiden kotiinkuljetusmaksut. Vieläkö Ikea vuokraa tila-autoja, jos ostaa isompia tuotteita? Niiden päivähinta ei ollut mikään kovin suuri.
Ja jos ei oo korttia niin jännääkin piisaa!
Jännää piisaisi silloinkin, jos kortti olisi, mutta viimeksi ajettu autolla vuonna 1979.
Kotiinkuljetus, telkun tuonti makso 9,90e. Vanha sohva kierrätykseen kierrätyskeskuksen hakemana 65e.
Ei tämä ole monimutkaista.
Vierailija kirjoitti:
Julkiset ja taksi. Muiden autot, jos itse tarjoavat.
Edullisempi ajaa välillä taksilla kuin pitää autoa
Siis kuulin tämän juuri viime viikolla erään naisen suusta lentokentällä. Itse en kuitenkaan taksia ole käyttänyt moneen vuoteen täällä, harvoin sitä tarvitsee muuten kuin ulkomailla reissatessa. Suomessa kuljen julkisilla ja pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisilla tai taksilla. Niin helppoa ja kätevää :)
Kummalla viet resun kulmasohvan kaatikselle?
pitäisikö pitää autoa siltä varalta, että pitää viedä joka viikko joku iso tavara tai sohva kaatikselle? Jos pitäisi viedä joku kaatikselle varmaan vuokraisin pakun. Jos joskus myyn asunnon, tulee varmaan silloinkin vuokrattua paku, koska ei tavaroita henkilöautolla saa kuljetettua. Mutta joka päivä ei uusita sohvia tai muuteta, joten olen mieluusti autoton ja säästän.
Mun siskolla on auto, mutta silti se joutuu tilaamaan isoille huonekaluille (kotiin tai kodista kaatikselle) kuljetuksen. Ei sen autoon mikään kulmasohva mahdu. Ei edes pesukone.
Kannattaa muuttaa sellaiseen paikkaan ettei tarvitse miettiä tarviiko autoa vai ei - varmasti tarvitsee. Elämänlaatu paranee kun ei tarvitse miettiä kaikkea turhaa.
--
Mulla on mies, joka kuskaa.
Mua ällöttää tällaiset ikuista palvelua vaativat prinsessat.
--
Huippukivoja prinsessoja on aina etuoikeus kuskata. Happamat noita-akat kävelkööt tai lentäköön vaikka luudalla.
t. Vaimoaan kuskaava mies.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen 45 vuoden aikana eli aikuisena yksikään kaveri, ystävä tai sukulainen ei ole kysynyt, tarvitsenko kyytiä/kuljetusapua.
Syön paljon ulkona, viikonlopun ruoat jaksan kotiin kantaa. Vieraita ei enää kutsuta.
Kaatopaikalle vein taksilla kamaa. Mökeillä ei voi käydä eikä niitä vuokrata. Hiihto, laskettelu, vaeltaminen vaatisi auton, joten liikunta jää hyvin yksipuoliseksi. Julkisilla ei käydä marjassa tai sienessä.
Outo kirjoitus. Yksipuolista liikuntaa, kun et pääse autolla vaeltamaan, hiihtämään ja laskettelemaan?
Maailmassa on runsaasti lajeja, että jos kolme jäis pois. 🤔
Latuja on pitkin pkseutua ja yhdistetty naapurikuntiin. Tuosta kun sykäsee lylyn lykkyyn omalta portilta pääsee helposti hiihtämään kymmeniä kilsoja. Kuin myös vaeltamaan.
Lapsen kouluryhmä käy neljästi vuodessa Nuuksiossa ja Sipoonkorvessa ja kyllä ne julkisilla menee, rinkat ja kantovedet mukana. Kerran vuodessa Saariselällä ja julkisilla sinnekin.
Sienessä ja marjassa käyn takapihan portista. Toisinaan hyppään dösään.
Kukaan ei tarvi siis autoa, miksi niitä sitten on Suomessakin kai jo 2,5 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisilla tai taksilla. Niin helppoa ja kätevää :)
Kummalla viet resun kulmasohvan kaatikselle?
Ohis...vaikka mulla olisikin auto, niin tuskin sellaista, johon kulmasohva mahtuisi. Ja vaikka olisikin, niin en mä yksin saisi mitään kulmasohvaa - edes osina - kannettua olohuoneesta autoon. Joten jokatapauksessa joutuisin palkkaamaan jonkun hoitamaan asian. Toissakesänä maksoin noin 110€ puolesta tunnista. Olihan se aika hintava, mutta veivät sitten mennessään kaiken, mitä puolessa tunnissa ehtivät ovesta ulos kantamaan. Kun 20 minuuttia oli kulunut, niin kysyivät, mitä muuta vielä ja mä tuumasin, että olis tuolla yläkerrassa vielä yksi lasivitriini ja vähän muuta tarpeetonta tavaraa. Vaikka mulla olisikin ollut ajokortti ja olisin vuokrannut pakettiauton, silti olisi pitänyt palkata joku kantamaan tavarat sinne autoon. Se puoli tuntia ei kuitenkaan riittänyt siihen, että autoilevalta siskoltanikin (asuu naapurissa) olisi vielä haettu yksi iso vanha keinutuoli pois. Mun siskoni silloin toivoi, että se keinutuoli olisi mennyt samalla, mutta ei mennyt. Olisi mennyt, jos siskoni (melkein 70v) olisi ensin kantanut sen keinutyuolin meille. Aika loppui, joten se keinutuoli on siskollani edelleen. Vaikka hänellä onkin auto ja ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvi siis autoa, miksi niitä sitten on Suomessakin kai jo 2,5 miljoonaa.
Monet tarvitsevat, eikö se ole tullut keskustelussa jo esiin?
Ei ole ollut juhliin menoja. Kaverit asuvat lähellä. Bussit ja junat kulkee. Ostan sen minkä pystyn kantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Elän elämääni sillä tavalla, että ei tule vastaan kovin usein tilanteita joissa pitää raahata jotain älyttömästi. Käyn ruokakaupassa joka toinen päivä. En voi ostaa koko viikoksi ruokakamoja kun ei vaan pysty raahaamaan. En tiedä muista autottomista, mutta luulisi että monilla meikäläisillä on joku autollinen kaveri, jolta voi pyytää silloin tällöin kyytiä jos tarvitsee kuljettaa jotain isompaa, kuten kalusteita tai vastaavaa. Maksan hänelle niin hyvän korvauksen että suostuu joka kerta kun ei jää tappiolle auttamisesta. Ehkä just keskimäärin kolme kertaa vuodessa.
Autottomana miehenä käyn ruokakaupassa keskimäärin kahdesti tai kolmesti viikossa. Lähimpään Saleen kävelen alle 10 minuutissa ja ostan sieltä joskus tavallisimmat juomat kuten kurria, tuoremehuja, limppareita sekä WC-paperit. Pari isompaa kauppaa on vähän kauempana ja niissä on paremmat valikoimat. Minulla on kaksi 7-vaihteista polkupyörää, joissa on suora ohjaustanko, jonka molemmille puoliille voi laittaa kuljetuksen ajaksi muovipussit täynnä ruokaa ja kolmantena kantovälineenä on keskikokoiinen olkalaukku. Jos liikun pollkypyörällä, niin lähimpään S-Markettiin ehtii 7 minuutissa ja kauempana olevaan K-Citymarkettiin noin 12 minuutissa. Yleensä kaksi isompaa kauppareissua viiikossa riittää, niin että minulla on kotona aina lähtökohtaisesti useita ruokavaihtoehtoja useammaksi päiväksi mukaan lukien pakasteet, säilykkeet ja erilaiset peruselintarvikkeet (makaronit, riisit, nuudelit, perunat, kananmunat, mausteet, pataainekset, vehnäjauhot, näkkileipää, voileipäkeksejä, kahvia, teetä, kaakaota, jne,) Jos haluaisin tehdä esimerkiksi spaghetti bolognesea, minun ei tarvitsi ostaa muuta kuin nautajauhelihaa sillä kotoa löytyy mm. useampi purkillinen Bariilan tomaattikastikkeita ja sipulikuutioita pakasteena. Tuoretta leipää ja tuoreita hedelmiä kannattaa ostaa sen oman kulutuksen mukaan, jotta ne eivät ehdi mennä vanhoiksi.
Jos minulla olisi tarvetta ostaa esimerkiksi uusi taulutelevisio tai olohuoneen sohva, sopisin niiden kotiinkuljetuksesta jo kaupanteon yhteydessä ja samalla firman pakettiautolla pääsin eroon siitä mahdollisesta vanhasta telkkarista tai entisestä sohvasta hyvin helposti ja laillisesti. Kotiinkuljetuksesta voi sopia yhtä lailla netissä kuin varsinaisessa liikerakennuksessa tehdyssä kaupassa. Astianpesukonekin kannattaa tilata kotiinkuljetuksella, jolloin sen myös asentavat alan ammattilaiset eikä tarvitse itse arvailla tuliko se tehtyä olkein.
Mitä tulee muuhun julkiseen liikenteen, niin oman asuntoni ohi kulkee noin puolen tunnin välein paikallisbussi, jolla pääse 2 euron maksulla (klo 10-14 välillä) kaupungin ydinkeskustaan. Minusta henkilöauto on ollut aina huono taloudellinen investointi, jonka arvo laskee väistämättä sen alkuperäisestä ostohinnasta ja se tuottaa monenlaisia juoksevia menoja kuten vakuutukset, pysäköintimaksut, polttoainekulut ja mahdolliset huoltokulut.
Tuolla haja-asutus Suomessa joku kiesi on ihan pakko olla. Edes pikkukaupunkien välillä ei kulje kuin koulubussi ja kelataksi ja monilla lähimpään kauppaan voi olla 20 km matkaa.
Ymmärrän hyvin, että jos asuu yhden käden laskettavissa kasvukeskuksissa pärjää hyvin ilman autoa. Itselläni on auto kasvukeskuksessa ja kyllä sitä ja peräkärryä usein moni tarvitsee. Tuleepahan sosiaalisia kontakteja.
Vierailija kirjoitti:
lisäksi on huvittavaa, että miten täällä kehutaan elämää pääkaupunkiseudulla autottomana. Kuitenkin autojen määrä on kasvanut eniten pääkaupunkiseudulla ja etenkin Stadissa
Ei taida vauva.fi:n otanta olla oikein edustava, reaalitodellisuudessa moni tarvitsee autoa ja se helpottaa huomattavasti elämää stadissa
Yleensä autottomat sinkkut (lue vanhat piiat) hyväksikäyttävät jotain työkaveria tai tuttua, jolla on auto.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään auton (jopa isomman tila-auton) saa vuokrattua päiväksi. Hinta ei päätä humaa ja on usein halvempaa kuin liikkeiden kotiinkuljetusmaksut. Vieläkö Ikea vuokraa tila-autoja, jos ostaa isompia tuotteita? Niiden päivähinta ei ollut mikään kovin suuri.
Ja jos ei oo korttia niin jännääkin piisaa!
Jännää piisaisi silloinkin, jos kortti olisi, mutta viimeksi ajettu autolla vuonna 1979.
Miinäkin sain AB-ajokortin ollessani 18-vuotiaana lukion toisella luokalla, mutta en ole koskaan ajanut moottoripyörällä ja isän vanhalla autolla ajoin viimeksi noin 30 vuotta sitten. Voisi olla aika tökkivää ajoa jos pitäisi lähteä äkkiseltään auton rattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mies, joka kuskaa.
Mua ällöttää tällaiset ikuista palvelua vaativat prinsessat.
Muakin prinsessaa mies kuskaa. Häntä tuo ei näytä ällöttävän. Kuskaa mua jopa töihin ja hakee kotiin töistä.
Pitäisiköhän minua sitten ällöttää prinssi, jonka pyykit pesen, laitan ruuan ja siivoan ihan ikuisena palveluna? No, ei ällöttä.
Edelliselle kirjoittajalle tiedoksi: tällaista on parisuhde. Yhdessä on sovittu, että emme tarvitse kahta autoa!
Jos nyt sattuisin ostamaan jonkun huonekalun tai kodinkoneen, niihin on aina saatavissa kotiinkuljetus. Maksaa, mutta vähemmän kuin oma auto. Kissalle on eläinlääkärireissuja varten kärryt (vanhoista lastenvaunuista ja kantokopasta tuunattu, herättää hilpeyttä lähimmäisissä), parikin eläinlääkäriä kävelymatkan päässä. Lapsia ei ole.
En käy kylässä missään mihin ei pääse julkisilla, pyörällä tai kävellen. Esim. lapsuuskodissa käyminen vaatii sadan kilometrin junamatkan, 10 kilometriä bussilla ja päälle kolme kilometriä kävelyä. Ei ole ongelma mulle.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla haja-asutus Suomessa joku kiesi on ihan pakko olla. Edes pikkukaupunkien välillä ei kulje kuin koulubussi ja kelataksi ja monilla lähimpään kauppaan voi olla 20 km matkaa.
Ymmärrän hyvin, että jos asuu yhden käden laskettavissa kasvukeskuksissa pärjää hyvin ilman autoa. Itselläni on auto kasvukeskuksessa ja kyllä sitä ja peräkärryä usein moni tarvitsee. Tuleepahan sosiaalisia kontakteja.
Kyllä varmaankin Jyväskylän, Kuopion, Joensuun, Mikkelin tai Vaasan kaltaisissa kaupungeissa voi hyvin pärjätä ilman omaa autoa, kunhan asuu kohtuullisella säteellä kaupungin varsinaisesta ydinkeskustassa ja eri kaupunginosissa on myös omat lähikauppansa. Moniin kaupungeihin on rakennettu tietoisesti kattavat kevyen liikenteen väylät pyöräilijöitä ja kävelijöitä varten. YouTubessa on ollut huvittaa seurata kommentteja miten Amerikan Yhdysvalloissa lähes kaikki liikennejärjestelyt on tehty henkilöautojen ehdoilla, niin että jopa lyhyen kävelymatkan tekeminen luontevasti on tehty hankalaksi pyöräilystä puhumattakaan.
Olen käynyt marjassa julkisilla, samoin lapissa vaeltamassa