Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autottomat. Miten hoidatte isommat ostokset, lasten kuskauset kavereille, juhliin menot jne

Vierailija
29.10.2024 |

Kaikki ei mitenkään aina voi olla julkisilla saavutettavissa tai olisi hankalaa isojen tavaroiden, pienten lasten tai eläinten kanssa. Ajetetteko taksilla, lainaatte autoa, pummitte kyytejä vai miten toimitte?

Kommentit (197)

Vierailija
61/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä rekryilmoituksissa lukee selkeästi, että työssä vaaditaan ajokorttia. Silti jatkuvasti vasta haastattelussa selviää, ettei sitä olekaan.. Koittakaa nyt autottomat ymmärtää, ettei ne julkiset joka paikkaan kulje ja ylipäätään ajanhukkaa niillä kuljettaessa on valtava. 

Firma voi maksaa taksin sitten!

Vierailija
62/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin soitan kaverille, jolla on auto enkä maksa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autollisena olen sivusta seurannut yhden autottaman henkilön ruinaamista, kun pitää saada lapsi kulkemaan harrastuksiin. Kivahan se olisi vastavuoroisesti toimia, kuten esim. monissa joukkuelajeissa tehdään, mutta tämä on vain yksipuolista pyytämistä. 

Ilman autoa olisi täysin mahdotonta saada kaksi lasta omiin harrastuksiinsa ajoissa. 

Minkä ikäisiä ne lapset on? Olisiko jo aika opettaa heidätkin käyttämään julkisia? Vai roudaako ne harrastuksiin mukanaan jotain tyyliin lätkäkamoja ja kontrabassoa?

Vierailija
64/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä rekryilmoituksissa lukee selkeästi, että työssä vaaditaan ajokorttia. Silti jatkuvasti vasta haastattelussa selviää, ettei sitä olekaan.. Koittakaa nyt autottomat ymmärtää, ettei ne julkiset joka paikkaan kulje ja ylipäätään ajanhukkaa niillä kuljettaessa on valtava. 

Miksi ihmeessä, kun työhön voidaan ottaa se, jolta se kortti löytyy.. 

Vierailija
65/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen vielä ymmärrän, ettei ole autoa, kun nykyään vuokraaminen on aika helppoa. Mutta kyllä elämä olisi aika rajoittunutta, jos ei olisi korttiakaan? Käyttekö koskaan mökillä, juhlissa, sienessä tms.?Ei kaikkialle kuitenkaan pääse julkisilla. 

Ei ole myöskään korttia. En ole tähän ikään (42) mennessä tarvinnut 🤷 En sienestä enkä mökkeile. Asun kaupungin keskustassa ja julkinen liikenne toimii. Ei ole vielä tullut vastaan etten jonnekin olisi päässyt julkisilla. Taksi käytössä myös tarvittaessa.

Kuulostaa kyllä aika kapealta elämältä, jos et ole koskaan käynyt julkisen liikenteen ulottumattomissa.. 

En nyt ihan keksi mihin että olisin koskaan halunnut jonnekin päästä, muttei olisi onnistunut koska en oma

Suomessa on aika monta paikkaa, johon ei julkiset kulje. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen vielä ymmärrän, ettei ole autoa, kun nykyään vuokraaminen on aika helppoa. Mutta kyllä elämä olisi aika rajoittunutta, jos ei olisi korttiakaan? Käyttekö koskaan mökillä, juhlissa, sienessä tms.?Ei kaikkialle kuitenkaan pääse julkisilla. 

Kuule ei mökkielämä kiinnosta. Luojan kiitos sain myytyä perintömökin samantien. Eikä kiinnosta myöskään sienestys tai marjastus. 

Asuuko kaikki sukulaisesi ja ystäväsi sitten julkisten varrella? Vai eikö sinulla ole läheisiä, joita tavata? 

No kyllä julkisilla pääsee heidän luokseen ja loppumatkan sitten taksilla tavittaessa. Yksi sukulainen asuu maalla ja tulen julkisella ja sen lopun 5 km sitten taksilla. Hänelläkään ei ole autoa

Muistin just, että nuorin serkuistani meni naimisiin vasta lähemmäs viiskymppisenä. Siskoni ehdotti, että mennään hänen autollaan. Ajetaan ensin hänen mökilleen (300 km) , yövytään siellä, ajetaan sitten serkun paikkakunnalle (kaupunki sekin ) seuraavana päivänä  vielä 200 ja häiden jälkeen sitten samalla systeemillä takaisin. Mä sanoin, että sä voit hyvin mennä noin, mutta mä menen hääpäivän aamuna lentäen (alle tunti) suoraan sinne hääpaikkakunnalle (lentokentältä toki taksilla hotelliin) , yö ko hotellissa ja aamulla lentokoneella takaisin. Jos olisi lähtenyt hääpäivän iltana vielä esim klo 21-22 kone sieltä Helsinki-Vantaalle, ei olisi tarvinnut edes yöpyä hotellissa. Kauemmas meneminenkin siis onnistuu. 

Vierailija
67/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mökkiä, ei ole kavereita, ei ole juhlia. Sienestämään pääsee ihan kävellen tien yli jos tuntee jotain sieniä mitä kerätä.

Vierailija
68/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autollisena olen sivusta seurannut yhden autottaman henkilön ruinaamista, kun pitää saada lapsi kulkemaan harrastuksiin. Kivahan se olisi vastavuoroisesti toimia, kuten esim. monissa joukkuelajeissa tehdään, mutta tämä on vain yksipuolista pyytämistä. 

Ilman autoa olisi täysin mahdotonta saada kaksi lasta omiin harrastuksiinsa ajoissa. 

Minkä ikäisiä ne lapset on? Olisiko jo aika opettaa heidätkin käyttämään julkisia? Vai roudaako ne harrastuksiin mukanaan jotain tyyliin lätkäkamoja ja kontrabassoa?

Ei aina niin helppoa.Meillä on 10 kilsaa treeneihin, autolla vartti, julkisilla 3 eri kulkuneuvoa eli vaihtoja ja menee tunti. Kesällä toki fillari ok, vain futiskamat pitää kantaa. 

Vierailija
69/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilevat luovat elämästään sellaista, että siihen elämään tarvitsee autoa. Kun ei edes ajokorttia ole, ei tule mieleenkään tehdä asioita, joihin tarvitsee autoa.

Onnistuu pääkaupunkiseudulla, ehkä muissakin isoimmissa kaupungeissa. Muualla ei ole toimivaa joukkoliikennettä, joten auto on pakollinen, ellei asu taajaman keskustassa palveluiden vieressä ja ole liikkumatta sieltä ikinä muualle.

Eiköhän suurin osa suomalaisista asu isoissa kaupungeissa, joissa on joukkoliikennettä. Harva asuu 50 kilometrin päässä kirkonkylältä. Ymmärrän, että on ihmisiä, joille auto on pakollinen, mutta muilla suurin osa automatkoista on lyhyitä, joten ne voisi hoitaa hyvin vaikka pyörällä (kaikki eivät ole liikuntarajoitteisia). Tunnistan autohullu

Ei niissä isoissa kaupungeissakaan julkiset kulje kunnolla iltaisin tai viikonlopuisin muutamia suurimpia lukuun ottamatta.  

En tiedä, mikä sinulle on iso kaupunki. Sattuneesta syystä minun on tullut viime vuoden aikana oleiltua pidempiä aikoja Joensuussa, ja minun tarpeisiini ihan tarpeeksi hyvin ainakin siellä ovat kulkeneet. Ja milloin eivät kulje, niin onhan takseja.

Vierailija
70/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa tulee aina väistämättä ilmi tämä autoilijoiden laiskuus-kortti :D 

Ilman autoa täällä pikkukaupungissa jossa asun ja julkiset kulkee joskus, voisin samantien heittää hyvästit niin työlleni (jossa vaaditaan oma auto) että rakkaalle koiraharrastukselleni (koira viedään paikalle autolla, se odottaa siellä myös omaa vuoroaan ja ei, se ei voi odottaa vuoroaan samassa autossa jonkun muun koiran kanssa) että sosiaaliselle elämälleni. Koen, että menetys on liian suuri ja autoilen jatkossakin. Hienoa kuitenkin, että jotkut eivät menetä mitään autottomina. 

Vierailija
71/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin autosta muutama vuosi sitten ja sen jälkeen on ollut varaa ajaa taksilla useamman kerran kuukaudessa, useamman satasen edestä.  

Suomessa taksilla ajo on edullista, jos vertaa oman auton käyttöön, jos sitä ei  tarvitse työmatkoihin. 

Vierailija
72/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä, kun työhön voidaan ottaa se, jolta se kortti löytyy.. 

Niin. Firmalle löytyy kyllä duunari, joten miksi ihmeessa minulla sitten pitäisi olla kortti. 

Ikinä en ole hakenut töitä, joihin tarvittaisiin ajokortti, enkä tule hakemaan.

Ja mitä ajanhukkaan tulee, niin julkisissa voin sentään lukea, opiskella, tehdä töitä. Jos ajaisin autolla niin en voisi. 

Vierailija
73/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä ankea elämä ilman autoa

et pysty ikinä lähtemään minnekään tuosta vain

kansallispuistoon autolla 1 tunti

julkisilla 3 tuntia

Vierailija
74/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä rekryilmoituksissa lukee selkeästi, että työssä vaaditaan ajokorttia. Silti jatkuvasti vasta haastattelussa selviää, ettei sitä olekaan.. 

Olisko nämä niitä työkkärin hakemaan patistamia? Sieltä kyllä tuollaisia älynväläyksiä tulee, että pistetään kortiton hakemaan paikkaa, johon se tarvittaisiin.

Vierailija
75/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lainkaan elämä ole rajoitettua, vaan päinvastoin helppoa, kun käyttää taksia ja saa oman autonkuljettajan, silläkin rahalla mitä menisi  oman auton käyttökuluihin, auton pääomaan, korkoihin, huolto- ja korjauskuluihin kuukaudessa. 

Vierailija
76/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisihan oma elämä täällä stadissakin todella rajoittunutta ilman autoa. Ja tämän sanon, vaikka ajan fillarilla 4-5 tuhatta vuodessa ml. suuren osan työmatkoista.

Kaupoissa ja useissa harrastuksissa kuten hiihtämässä käyn autolla, koiraa viedään Sipoonkorpeen ja Nuuksioon, landella sukulaisissa ja muutenkin kotimaan matkailua. Ja kyllä, talvisin ajan myös töihin usein autolla.

Julkinen liikenne ei ole pääkaupunkiseudullakaan erityisen sujuvaa, jos ei satu asumaan raiteiden varrella. Esimerkiksi työkavereista ei juuri kukaan kulje julkisilla työmatkoja, kaikille tulee vaihdettavaa aivan liikaa.

Jälkipolvi on jo muuttanut pois himasta, joten skidien harrastusten ja vastaavien puolesta en autoa enää tarvitse. Huvittavaa, kun eräs muksuista yrittää tulla toimeen ilman autoa, mutta pyytää sitä lainaan tasaisin väliajoin :D niinpä niin

Vierailija
77/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoille tavaroille kotiinkuljetus, lapsia tai eläimiä ei ole.

Vierailija
78/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kertaakaan tarvinnut kuskata lapsia harrastuksiin. Ihan itse joko kävelevät tai menevät julkisilla. Ovat oppineet pienestä pitäen kulkemaan kaupungissa. Koulut ovat olleet kävelymatkan päässä, alakoulu jopa samassa korttelissa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä ketjuissa tulee aina väistämättä ilmi tämä autoilijoiden laiskuus-kortti :D 

Ilman autoa täällä pikkukaupungissa jossa asun ja julkiset kulkee joskus, voisin samantien heittää hyvästit niin työlleni (jossa vaaditaan oma auto) että rakkaalle koiraharrastukselleni (koira viedään paikalle autolla, se odottaa siellä myös omaa vuoroaan ja ei, se ei voi odottaa vuoroaan samassa autossa jonkun muun koiran kanssa) että sosiaaliselle elämälleni. Koen, että menetys on liian suuri ja autoilen jatkossakin. Hienoa kuitenkin, että jotkut eivät menetä mitään autottomina. 

Mä ymmärrän ihan hyvin sua, vaikka autoton olenkin. Itse en voisi asua pienellä paikkakunnalla tai harrastaa sellaisia harrastuksia, joihin päästäkseen pitäisi olla auto. Sen vuoksi olenkin asunut koko ikäni eli jo 63 vuotta pääkaupunkiseudulla. Ketjussa on puhuttu myös ystävien ja kavereiden tapaamisesta, mikä tottakai on tärkeää. Mutta ei mulla ole ketään ystävää tai kaveria Pielavedellä, Iisalmessa, Sinäjoella tms paikassa. Mun kaikki ystävät ja kaverit asuvat itsekin pääkaupunkiseudulla. Omat vanhempanii muuttivat Helsinkiin 1952 ja vaikka mulla isovanhemmat ja muita sukulaisia jäikin maaseudulle, niin isovanhempani kuolivat kaikki jo silloin, kun olin vielä lapsi. Tätejä, setiä ja serkkuja, jotka jäivät pienille paikkakunille, ei sitten pahemmin tullut nähtyä enää. Niitä serkkuja tuli, jotka muuttivat pääkaupunkiseudulle. Täällä pääkaupunkiseudullakin olen työpaikkani valinnut siten, ettei nyt ihan hevonkuusessa ole tai työajat sellaisiin vuorokaudenaikoihin, että julkinen liikenne kulje. Esimerkiksi jo ravintola-ala olisi vaatinut autokouluun menemistä ja auton hankkimista, joten ei ollut mun alani se. Sairaanhoitajan 3-vuorotyö kuitenkin onnistui ihan hyvin, koska just sairaaloille kulkee aika hyvin julkinen liikenne. Myös yövuoroon meneville ja sieltä aamulla kotiin palaaville. Aikoinaan tuli Jorvin sairaalalta (Espoo) illan viimeinen bussi tänne Vantaan hoodeille siten, että kun hoitajien iltavuoro loppui klo 22, niin noin varttia myöhemmin lähti sairaalan edestä bussi. Hyvin ehti käydä vaihtamassa vaatteet ja kävellä bussipysäkille. 

Mä en voi sanoa, etteikö autottomuus olisi vaikuttanut mun elämääni. Se on ja monella tapaa. Asuinpaikkaan, ammattiin, työpaikkaan, harrastuksiin jne. Mutta en ole koskaan kokenut asiaa ongelmaksi. Äitini kuoli toukokuussa ja halusi tulla haudatuksi lapsuutensa kotipaikkakunnalle. Pääsen sinne junallakin (Tampereella pitää vaihtaa vaan junaa) ja junamatka suuntaansa kestää noin 4 tuntia. En mä tule käymään äitini haudalla eli matkustaa 8 tuntia ja sitten 10-15 minuuttia siellä haudalla. Mutta en mä usko, että ajaisin 10-15 minuutin takia sinne autollakaan (3 tuntia suuntaansa), vaikka mulla auto ja ajokortti olisikin. Joitain asioita vaan ei tee eikä se ole edes itselle mikään ongelma. 

Vierailija
80/197 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken saa tarvittaessa kotiinkuljetuksella. Tällä missä asun on erinomainen julkinen liikenne heti kotini edessä ja koska asun keskustassa, kävelymatkan päässä on melkein kaikki. Käytän tarvittaessa myös taksia. Arjessa minulla ei ole mitään käyttöä autolle. Joskus matkoilla siitä voisi olla joskus hyötyä (siis vuokra-autosta) mutta en halua ajaa täysin vieraassa ympäristössä. Ei lapsia eli ei senkään vuoksi tarvetta autolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi